Проекти в системі виховної роботи в школі

Ю. В. Пастухова,
м. Харків
Вступ
В сучасній геополітичній ситуації метою шкільної освіти сьогодні є максимально можлива соціалізація випускників. Складовими культури особистості справжнього громадянина є правова освіченість, компетентність, досвід громадянської участі та громадянська зрілість особистості, що визначається духовно-моральними якостями, ціннісними орієнтаціями та світоглядно-психологічними характеристиками особи.

 

Проекти в системі виховної роботи школи
Ю. В. Пастухова,
м. Харків
Вступ
В сучасній геополітичній ситуації метою шкільної освіти сьогодні є максимально можлива соціалізація випускників. Складовими культури особистості справжнього громадянина є правова освіченість, компетентність, досвід громадянської участі та громадянська зрілість особистості, що визначається духовно-моральними якостями, ціннісними орієнтаціями та світоглядно-психологічними характеристиками особи.
Ефективність формування такої особистості не обмежується тільки відповідними навчальними курсами, спеціалізованими дисциплінами або сумою окремих гуманітарних предметів та тем. Важливу роль у цьому відіграє організація позакласної та позашкільної виховної роботи, що сприяє розвиткові громадянських якостей та умінь.
Пріоритетна роль належить активним методам, зокрема проектним технологіям виховання. Саме вони покликані формувати у вихованців уміння критично та всебічно розглядати проблему, робити власні висновки, брати участь у громадському житті, здатність орієнтуватися і адаптуватися в нових соціальних умовах, захищати свої інтереси, поважати інтереси і права інших, самореалізуватися.
Систему виховної роботи здійснюється за таким проектами:
1.        Проект «Моя сім’я».
2.        Проект «Патріот».
3.        Проект «Ким я хочу бути?».
4.        Проект «Здоров’я — найцінніший скарб».
Плануючи реалізацію проектної діяльності, слід враховувати вікові особливості учнів, адже всі теми, пропоновані як проектні, повинні бути посильні розумінню дитини.
Проект «Моя сім’я»
1.        Аналіз проблеми і актуальність проекту
Виховання в родині є першоосновою розвитку дитини як особистості. Значну роль у вихованні школярів мають спільні дії школи і сім’ї, ефективність яких залежить від особливостей організації роботи з батьками. Даний проект спрямований налагодити тісний контакт з родинами учнів, розвивати пізнавальний інтерес до минулого свого роду, виховувати дітей на кращих родинних традиціях.
2. Мета проекту
1. Розвивати в дітей шанобливе ставлення до батьків та повагу до людей похилого віку.
2. Заохочувати учнів до пізнання історії свого роду, розвивати зацікавленість та інтерес до традицій української родини.
3. Виховувати бережливе ставлення до сімейних реліквій.
4. Залучати батьків до спільної діяльності в системі «школа — дитина — родина».
3. Шляхи реалізації
Через систему виховних заходів формувати в учнів почуття любові до своєїБатьківщини то родини;підтримувати тісну взаємодію школи, сім’ї, громадськості як фактор успішного впливу на розвиток дитини.
4.Виконавці проекту: класний керівник та учнівські родини.
5. Реалізація проекту
5 клас
1. Конкурс творчих робіт «На кого я хочу бути схожим?» (вересень, класний керівник, координатори груп).
2. Родинний вогник «Давайте ближче познайомимось» (жовтень, класний керівник).
3. Година спілкування «Тепло батьківського дому» (грудень, класний керівник).
4. Конкурс малюнка «Дозвілля моєї родини» (лютий, учні класу).
5. Матусине свято (березень, класний керівник, батьки, учні класу).
6. Конкурс на найкраще родове дерево «Роде мій» (квітень, класний керівник).
6 клас
1. Година спілкування «Мої сімейні обов’язки» (вересень, класний керівник, батьки учнів).
2. Участь у конкурсі «Тато, мама, я — спортивна сім’я» (листопад, класний керівник).
3. Виготовлення листівок до Дня захисника Вітчизни (лютий, учні класу).
4. Виставка «Кулінарія родини» (березень, учні класу).
5. Родинне свято «Роде наш красний, роде наш прекрасний» (травень, класний керівник, батьки, учні класу).
7 клас
1. Анкетування «Мої права і обов’язки в сім’ї» (жовтень, психолог школи).
2. Калейдоскоп зимових родинних свят. Свято Миколая (додаток 1) (грудень, класний керівник, батьки, учні класу).
3. Година спілкування «Про що розповів сімейний альбом» (лютий, класний керівник, батьки учнів).
4. Конкурс «Мама, тато, я — українська сім’я» (березень, батьки учнів та діти).
5. КТС «Місто веселих майстрів» (ремонт та оформлення навчального кабінету спільно з батьками та учнями) (травень, класний керівник, батьки).
8 клас
1. Конкурс творів прикладного мистецтва «Світ захоплень моєї родини» (листопад, учні класу).
2. Вечір великої родини «Валентинів день» (січень, класний керівник, учні класу).
3. Фольклорне свято «Масляна» (додаток 2) (березень, класний керівник, учні класу).
4. Участь у районному конкурсі «Родовід моєї сім’ї» (квітень, учні класу).
5. День відкритих дверей для батьків «Завітайте всі до нас, ми чекаємо на вас!» (травень, класний керівник, батьки, учні класу).
9 клас
1. Написання творів «Район, в якому живе моя родина» (вересень, учні класу).
2. Виставка сімейних малюнків та художніх виробів «Цей чарівний куточок Московського району» (вересень, класний керівник, учні класу).
3. Анкетування «Говорять професії батьків» (лютий, психолог школи).
4. Свято матері (травень, класний керівник, батьки, учні класу).
5. Випускний вечір «На хвилях прощального вальсу» (червень, класний керівник, батьки класу).
Додаток 1
Сценарій проведення свята Св. Миколая(19 грудня за новим стилем)
Мета: ознайомити школярів зі святом Св. Миколая, показати, як в народі шанобливо ставляться до Св. Миколая, розказати про його добротворчі справи; сприяти розвитку діалогічного мовлення; виховувати в учнів любов до ближнього, почуття доброти й милосердя.
Хід проведення
(Клас святково прибраний рушниками.)
Учитель. Добрий вечір усім, хто до нас завітав. Сьогодні ми вшановуємо Св. Миколая. Це веселе народне свято. Колись господарі варили в цей день пиво, скликали гостей, гуляли та веселилися.
В народних легендах та переказах Св. Миколай боронить людей від різного стихійного лиха, а найбільше — на воді. Ось чому всі одеські рибалки в своїх куренях мали образ Св. Миколая. Виходячи в море на промисел, рибалки брали із собою образ Св. Миколая Чудотворця.
Учениця. Ось яка легенда про Св. Миколая записана на Харківщині. Слухайте уважно.
Св. Миколай Чудотворець на небі не сидить, а тут на землі, людям допомагає. Не те, що Касян за панича впався і до Бога пішов на людей жалітися: «Вони,— каже,— Миколая шанують, почитають. На його ім’я церкви будують, а мене й не згадують!”.
Бог вислухав Касяна та й каже до янголів: «Покличте мені Св. Миколая. Скажіть, щоб зараз прийшов!».
— Нема його на небі! — кажуть янголи.
— А де ж він?
— Пішов на Чорне море людей рятувати!
— Почекай,— каже Бог до Касяна,— прийде Св. Миколай, тоді поговоримо.
За якийсь час Бог знову посилає янголів за Св. Миколаєм.
— Нема його,— кажуть янголи,— на землі людей від пожежі рятує!
Втретє посилає Бог за Св. Миколаєм.
— Нема його,— кажуть янголи,— він кайдани розбиває, козаків з турецької неволі визволяє!
Аж за четвертим разом з’явився Св. Миколай перед Богом: в старій свиті, мотузком підперезаний, чоботи і руки в болотному багні.
— Де ти був? — запитав Бог. А Св. Миколай йому й відповідає:
— Допомагав мужикам воза з багнюки витягувати!
— Ось бач,— каже Бог до Касяна,— за що його люди шанують? Він на небі не сидить, а на землі добро робить, а ти паном одягнувся і тут, на небі, кутки обтираєш. Іди геть від мене! Будуть тебе люди боятися, але не будуть шанувати.
Учень. З тих пір Касяна згадують один раз на чотири роки, а Миколу за його добрі вчинки — двічі на рік. Існує в народі навіть приказка: «У кожному році два Миколи: до першого Миколи не буває холодно ніколи, а до другого Миколи не буває тепла ніколи». Ця приказка про два великих свята — зимового та весняного Миколаїв.
Св. Миколай вважається покровителем дітей. 19 грудня він збирає усіх дітей на суд. Добрій, слухняній дитині він дає подарунок. А нечемним дітям може навіть легеньку різочку підкласти під подушку, щоб батьки при нагоді могли нею скористатися.
(Хата прибрана рушниками. Мати прибирає на столі, стелить скатертину. Коло печі грають діти, поруч сидить батько.)
Мама. Ану, Ганнусю, подай мені хліб. Бери і трохи мамі помагай, бо Святий Миколай все бачить і чує. Як побачить, що нічим не помагаєте, то не будете мати подарунків.
Ганнуся. Мамо, а хто то є Святий Микола?
Мама. То довга історія, не маю часу вам повідати. Просить тата, нехай вам повідає.
Іванко. Повідайте нам, тату!
Тато. Ну то вже слухайте, діти! Жив в однім краю, служив Господу Богу і людям єпископ Миколай. А по натурі то була дуже добра і порядна людина. Народився він у багатій сім’ї і зріс доброю і чуйною до чужої біди дитиною. По смерті батьків він став спадкоємцем великого багатства. Яке повністю віддав бідним та калікам. Як щедрий Бог із небес, він часто заходив до мешкання багатодітних чи хворих людей і обдаровував їх чим міг. Після смерті його було визначено святим. І з того часу у день Ангела Св. Миколая 19 грудня ми маємо улюблене всіма свято.
Мама. Гаразд, Григорію. Ходімо куму запросимо на вечерю.
Діти. А ми! І ми з вами! Ми теж!
Мама. Добре, ходімо разом. А Ганнуся з?Іванком залишаються вдома і?будуть хазяйнувати.
(Мама, тато ідіти виходять. Залишаються Ганнуся та Іванко. Дівчинка розставляє на столі миски, розкладає ложки. Іванко грається. З’являється стомлений Антипко — молодий ідужий чорт згіллякою вруках.)
Антипко
Що ж то маю я робити?
Так болять мені копита,
Ледве вже волочу їх
Всім чортам старим на сміх.
У старих чортів робота
Гарна, легка, безтурботна.
Ну ая, Антипко бідний,
Щоби стати чортом гідним,
Цілий день здітьми гасаю
І на збитки намовляю.
Всі гріхи до книжки пишу,
Нім ангелам не залишу.
Тож сваріться, любі діти,
В пеклі будете горіти!
(Починає ламати гілку.)
Наламаю різок файних
Для нечемних, неохайних,
Неслухняних, злих діток,
Поскладаю укуток.
Я вже добре поклопочусь
У воді солоній змочу!
Їх дістанеться добряче
Дітям впертим іледачим!
(Антипко збирає різки іховається за стіл.)
Ганнуся
Чув, Іванку, казав тато —
Треба іграшки прибрати.
Іванко
Мама хай поприбирає,
Я чекаю Миколая.
Ганнуся
Знай, такі, як ти, ледачі,
Лиш одних Антипків бачать!
(Ганнуся виходить. Іванко, махнувши рукою сестрі, лягає спати, примовляючи.)
Іванко
Я сьогодні був хорошим?
Був. Тому собі попрошу
У Святого Миколая
Всього, що душа бажає.
Хай засуне під подушку
Ковзани, хокейну ключку,
Три коробки пластиліну...
Антипко (тихо)
А соснового поліна?
Іванко (прислухається)
Хто гукає? Ти, бабусю?
Ні, то, певно, дзвонить ввусі...
Хочу тенісні ракетки,
Шапку, шарфик ішкарпетки,
Ще я хочу маску йласти...
Антипко (тихо)
Може рубанця покласти?
(Іванко засинає, атим часом Антипко запихає йому під подушку різки. Потім ховається. Заходить Ганнуся ібудить брата.)
Ганнуся. Та прокинься вже, Іванку!
Іванко (тре очі та позіхає)
Ти чого волаєш зранку?
Ганнуся
Та ще вечір, схаменися!
На годинник подивися!
Іванко
Я під подушку залізу.
Там напевно... (витягає різки)
Купа різок?
Ганнуся(задоволена)
Це тому, що ти лінивий,
Миколай вчинив це диво.
Мусиш взяти на замітку,
Що Антипко садить вклітку
Неслухняних ілінивих.
Хвалькуватих, гордовитих
Теж він любить половити.
Іванко
Та хіба ж я нахвалявся,
Чи брехав, чи лінувався?
Хто поклав їх, я не знаю.
Піду вмами запитаю.
(Антипко, весело потираючи руки, зникає.)
(З’являються мама, тато, діти, Ганнуся та Іванко.)
Іванко
Мама різок не ложила.
Певно, то нечиста сила.
Ганнуся
Ну то як, ідеш вкімнату
Іграшки свої збирати?
Іванко
Добре, добре, приберу,
Тільки різки заберу.
(Забирає різки, прибирає іграшки, плаче.)
(Заходить кума.)
Кума. Добрий вечір вашій хаті. А що то за веремія в хаті? Ти що плачеш, Іванку? Певне, щось знову натворив?
Іванко. Так.
Кума.І во, видите! Він більше не буде. Не будеш? Бо Св. Миколай подарунка не дасть.
Іванко. Ні, не буду!
Мама (ставлячи на стіл страви). Та сідайте ж, кумасю. Ось ідочекалися свята! Розказують, що Св. Миколай допомагав мандрівникам та подорожнім. І особливо запорізьким козакам. А вони за цю поміч побудували йому понад 30 храмів, названих його іменем.
Тато. А хіба тільки Храми будували. Йому складали вірші, писали пісні, вигадували прислів’я та приказки, пов’язані з ім’ям Святого Чудотворця.
Кума. Гай-гай, діти, а ви нам нічого не розкажете?
Ганнуся. Розкажу.
Святий та добрий Миколаю,
На тебе ждемо вже давно,
Що даєш ти нам — ми ще не знаєм,
Та просимо тебе одно:
Оленка
Ти нашим родичам дай сили,
Щоб виховати нас могли,
Від Бога втіхи дочекали,
Коли зростуть їх діточки.
Петрик
Усьому нашому народу
Дай добру волю, многа літ,
Щоб пісня — слава України,
Полинула на цілий світ.
Кума. Молодці діти. Дуже славно розказали. А ще знаєте щось?
(Діти розповідають прислів’я та приказки.)
Після Миколи пшениця вкриє поле.
Хвали зиму після Миколи.
Як на Миколу піде дощ,
то врожай на озимину.
Варвара показує дорогу, Сава мости
 госте, а Микола пригвозде.
(За дверима чути сміх, голоси.)
Мама
Певно, вже Миколай,
Піду відкрию двері.
(Входить Миколай зангелом (у ангела вруках дзвіночок).)
Св. Миколай
Слава Богу, добрі люди!
Хай вам завше добре буде!
Хай кожного часу укожну годину
Господь нам поможе, вбіді не покине.
Ангел
По землях далеких із краю украй
Спішили до вас на гостину,
Україна ваша — то сам Божий рай,
Красива, чарівна, родинна.
Та довго віків ви на рідній землі
Жили, як уприймах, у«брата».
Утрати понесли ви немалі,
Від «брата», що гірший за ката.
Та все розвидняється, сонце встає,
Знов віра воскресла уБога,
Так нам належить, бо вкожного є
Тяжка своя хресна дорога.
На порозі Новий рік
І Різдво Христове,
А чи кожний знас ті свята
Стрічати готовий?
Діти. Аякже! Аякже!
(Входять діти, читають вірш «Святителю Ніколає».)
1. Святителю Ніколає,
помагай впотребі,
Покровителю святійший
на землі ів небі.
Ти славний єв чудах многих
по нашій країні.
Тебе славим, прославляєм,
торжественно нині.
2. Будь помічником ласкавим,
Святий Чудотворце,
Хорони нас від всяких бід,
Ласкавійший Отче!
До тебе ми всі покірно, щиро прибігаєм,
В тобі помочи, потіхи іласки шукаєм.
3. Вислухай наші молення, Отче Миколає,
Які до тебе внадії завжди засилаєм.
Св. Миколай
На тім дякую,
Вам, діти, за ваші труди,
Бачу, що не помилився,
Що зайшов сюди.
Хай вас Мати Пресвятая
Завжди хоронить,
Ангел вам допомагає,
Бог благословить.
(Св. Миколай вручає дітям подарунки.)
Св. Миколай. Прийміть мої вітання та подарунки.
Тато. Святий Миколаю, красно дякуємо Вам за подарунки нашими дітям. Нехай щасливою буде Ваша дорога.
Св. Миколай
На тім буду вже іти із вашої хати,
Нехай вас Бог благословить іБожая Мати!
(Св. Миколай зангелом виходять.)
Мама. Життя Св. Миколая, діти, дає вам важливий урок: бути щедрими, лагідними, трудолюбивими і милосердними.
Тато. Так, діти. Поки ваше серце особливо ніжне, чуйне, докладайте все своє старання, всі свої турботи до того, щоб тільки святе, чисте і добре входило у вашу юну душу.
Кума. Аби щира гаряча любов до ближніх завжди зігрівала ваше серце.
Мама. Нехай Св. Микола Чудотворець і наш Бог Ісус Христос допоможуть нам.
Тато. Побудувати суверенну Україну;
Кума. Жити в мирі і злагоді;
Ганнуся. Любити свій народ, своїх батьків і близьких;
Іванко. Добре вчитися;
Тато. І творчою працею примножувати добрі діла на благо вільної України. Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє,
Мама. Нехай прийде царство Твоє,
Кума. Нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі.
Ганнуся. Хліб наш насущний дай нам на сьогодні;
Іванко. І прости нам борги наші, як і ми прощаємо боржникам нашим;
Оленка. І не введи нас у?спокусу, а ізбави нас від лукавого.
Всі. Амінь!
(Звучить пісня.)
(Всі вклоняються івиходять.)
Додаток 2
Весела Масляниця
Мета: поглибити знання учнів про українські традиції, сприяти їх відродженню, виховувати повагу до духовного спадку свого народу, розвивати творчі здібності, уяву, фантазію.
(Зал святково прикрашений. На центральній стіні — символ Масляної — сонце або млинець. У кутку стоять столи, накриті до чаю змлинцями та пиріжками. Лунає запис народних українських веснянок.)
1-й учень
Гей шановна громадо,
Запрошуємо вас на свято,
Будемо масляну зустрічати.
2-й учень
Будемо співати, грати,
Ласощами пригощати.
Разом
Хай запам’ятають всі
Свято масляниці.
(Вибігають із зали.)
(До зали заходять господині, несуть глечики, миски, розставляють на столах.)
1-а господиня
Пиріжки, пиріжки, пиріжки!
Прямо зпечі, прямо зжару,
То візьміть хоч пару.
2-а господиня
Є гарячі млинці,
Кожен по усмішці,
Млинці славні, пухкі та гарячі,
На олії добрячі.
3-я господиня
Вареники, вареники, вареники!
Вареники будем їсти.
Вареники наші зсиром,
Вареники не поганію,
Вареники усметані.
(Забігають дівчата, весело розмовляють.)
1-а господиня. Дівчата! Чого розсокотілися, як сороки?
1-а дівчина
Сонце внебі радо всміхається,
У нас Масляна починається!
Весна наближається.
(Виконують пісню про весну.)
(До зали входить Масляна.)
Масляна
Ой, весна, Весна, сонця ясного,
Не давай, Весна, дощу рясного,
А давай нам сонечка-дзвоничка,
Та веселощів цілу скарбницю,
Та рум’яну подавай паляницю.
1-й ведучий. А ти хто, красуне?
Масляна. Невже ви мене не впізнали? А ну, хто скаже, як мене звуть?
(Дівчата (до них приєднуються хлопці) відповідають хором.)
Всі. Масляна!
2-й ведучий. Здрастуй, господине Масляна! (вклоняється)
Свято проводів зими холодної,
Свято зустрічі весни ясної!
Чи надовго ти до нас завітала?
Масляна
На сім деньків.
Перший день — зустріч, а останній — проводи.
Я приходжу за тиждень до Великого посту.
А завітала я до вас не з пустими руками —
Оце вам каравай — щоб їлося і пилося, щоб щастя велося!
(Масляна віддає коровай господині.)
2-а господиня. Дякуємо тобі, Масляна! Пригощайся, Масляна!
1-а господиня
Пиріжки, пиріжки, пиріжки!
Прямо зпечі, прямо зжару,
То візьміть хоч пару.
2-а господиня
Є гарячі млинці,
Кожен по усмішці,
Млинці славні, пухкі та гарячі,
На олії добрячі.
3-я господиня
Вареники, вареники, вареники!
Вареники будем їсти.
Вареники наші зсиром,
Вареники не дожину,
Вареники усметані.
(Входять продавці, продають свій товар.)
— Бублики, бублики, бублики! Купуйте бублики!
— Чай, узвар — духмяний, солодкий, Купуйте скоріше, щоб було веселіше!
— Та ми не продаємо, ми задарма віддаємо!
(Заходить Понеділок.)
Понеділок. Доброго дня, люди добрі! Зі святом вас. Я — Понеділок, перший день масляного тижня. Мене називають пеленальним, бо Сонечко в цей день перебуває востаннє в хмарах — пелюшках.
В народі кажуть, що Масляна допомагає Сонечку пелюшки скидати та силу набирати!
3-я господиня. Пригощайся, любий Понеділку! А ну, дівчата, заспівайте та вшануйте нашого гостя!
(Дівчата виконують пісню або танець.)
(Після пісні господині запрошують гостей до столу.)
(Входить Вівторок.)
Вівторок. Я — Вівторок. Який же красивий звичай в цей день виконується!
Парубкам, які не одружуються, прив’язують до ніг колодки і вони мають відкуплятися. А ну, дівчата, ведіть хлопців.
(Хлопці намагаються вирватися зоточення дівчат.)
1-а дівчина
Не пускала мене мати
На вулицю погуляти.
2-а дівчина
А хоч пустить, то пригрозить:
Іди доню, не барися.
У сінечки та йвернися!
Бо на дворі піст наступає,
А хто його проскаче,
Той Великодня не побаче!
(Дівчата прив’язують до лівої ноги хлопця колодку (гілку), оздоблену стрічками та квітами. Хлопці сміються, намагаються відкупитися від дівчат грошима, стрічками, хустками.)
(Виходить Середа.)
Середа. Доброго дня, люди добрі! Як тут у вас весело! Я — Середа, третій день масляного тижня. У цей день частували гостей варениками з сиром та пирогами!
(Діти виконують пісню «Із сиром пироги».)
Середа. Ох, і смачні ж у вас вареники та пироги! Я ще їла вареника з пшиком. А ?знаєте що то?
Дівчата та хлопці. Знаємо, знаємо! Це вареник, в якому замість начинки — повітря!
(Виходить Четвер.)
Четвер. Доброго дня, люди добрі! Я — Четвер! За три дні Масляної багато млинців та вареників з’їли, значить і багато сили набрались! Я приношу із собою цілу торбу розваг! Нумо, розгадайте мої загадки!
(Четвер загадує загадки.)
1. Вона приходить зласкою
Та зі своєю казкою.
Чарівним посохом махне —
І все навкруги розцвіте. (Весна.)
2. Кільце не просте,
Кільце — золоте,
Блискуче, хрумке,
Рум’яне йпухке. (Бублик.)
3. Маленький, товстенький, бокастий,
Чимось смачним напхався
Й вокропі скупався.
У нірку впав іпропав. (Вареник.)
(Заходить П’ятниця.)
П’ятниця. Я — П’ятниця! Ох, і весело у?вас тут! Чула я, що і співати ви вмієте, і?варениками в сметану втрапляти. Та чи готові ви до виконання основної традиції сьогоднішнього дня?
(Вбігають хлопці, тримаючи опудало Зими.)
1-й хлопець
Гайда, дівчата, за село!
Будемо палить зими опудало.
Уже зима усім набридла,
Та всім присутнім уже огидна.
2-й хлопець
Йдемо за село зиму палити!
Треба Весну гідно зустріти!
Вже сонце заглядає до двору,
Запасів з’їли вже комору!
(Дівчата зхлопцями виходять.)
1-а господиня. Пиріжки! Пухкенькі, гладенькі, смачненькі!
2-а господиня. Млинці! Млинці! З медом, сметаною, смачні, запашні!
3-я господиня. Вареники! Вареники! Вареники!
В кожній хаті на Вкраїні
Вареники варять нині!
(Входить Субота.)
Субота. Я — Субота! Сьогодні — Невістчині посиденьки! Запрошую всіх в гості. Нумо, дівчата! Затанцюйте на втіху та радість всім людям!
(Дівчата виконують ламаний танок.)
(Виходить Неділя.)
Неділя. Я — останній день Масляної — «Прощена Неділя»! Так мене звуть, бо в цей день прийнято просити пробачення у своїх рідних, сусідів, знайомих.
(Дівчата виконують пісню.)
(Виходять діти, Масляниця із днями-братами виходять із-за столу.)
1-й учень
Масляниця наша весела та широка,
Цілу неділю ходила, всіх нас веселила.
Настав час весну зустрічати,
А зиму змасляною проводжати.
2-й учень
Масниця, Масниця,
Семенова племінниця,
Обдурила, підвела,
Нагулятись не дала.
3-й учень
Прощай, Маснице-вертушка,
Настає великий піст.
На селі все переїли,
Доїдають оселедця хвіст.
4-й учень
Маснице, Маснице, воротися,
До самого Великодня простягнися.
А од Великодня до Петра —
А од Петра до тепла.
1-й учень
Прощай, Маснице, івертайся
До нас унаступному році
З іграми, танцями імлинцями.
Хоч ірозставатися нам нелегко,
Шанобливо ми тобі вклоняємось,
З легким серцем проводжаємо!
(Всі вклоняються, Масляниця із братами виходить.)
Проект «Патріот»
1. Аналіз проблеми і актуальність проекту
На сучасному етапі перед школою стоїть завдання виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування потреби та уміння жити в громадянському суспільстві. Актуальність громадянського виховання в Україні зумовлюється процесом відродження нації.
2. Мета
Виховання в учнів рис громадянина Української держави, створення оптимальних умов для різнобічного розвитку особистості, вивчення, осмислення і збагачення національно-історичних традицій народу України; досягнення високої культури міжнаціональних взаємин; формування правової культури — прищеплення поваги до прав і свобод людини, державних символів, Конституції України, законодавства та державної мови.
3. Шляхи реалізації
Одним із ефективних засобів для вирішення поставленої мети є створення оптимальних умов діяльності органів учнівського самоврядування, використання активних методів, що стимулюють творчість, ініціативу та критичне мислення школярів,впровадження різноманітних форм позакласної роботи з метою організації дозвілля учнівської молоді.
4. Керівники проекту: класний керівник, психолог, соціальний педагог, педагог-організатор.
5. Реалізація проекту
7 клас
1.       Класна година «Життя людини — найвища цінність» (вересень, класний керівник, учні класу).
2.       День самоврядування (жовтень, класний керівник, учні класу).
3.       Екскурсія рідним краєм «Краснокутський дендрарій» (грудень, класний керівник, батьки учнів).
4.       Свято «Україна — моя Батьківщина» (квітень, класний керівник, учні класу).
5.       Вечір пам’яті «Глибинна течія пам’яті» (квітень, класний керівник, координатори).
8 клас
1.       Творча гра «Вибори» (вересень, класний керівник, староста класу).
2.       Тематична класна година «До Дня незалежності України» (додаток 1) (вересень, класний керівник).
3.       Тематична класна година до визволення України від німецько-фашистських окупантів «Славними сторінками історії рідного міста» (жовтень, класний керівник, редколегія).
4.       Трудовий десант «Чисте шкільне подвір’я» (жовтень, сектор праці).
5.       Конкурс знавців історії української державності (листопад, сектор права).
6.       Зустріч з поетами Харкова «Знайомство зблизька» (додаток 2) (листопад, класний керівник).
7.       Конкурс малюнка «Права дитини в малюнках» (листопад, ред.-колегія).
8.       Свято колядки (грудень, сектор культури).
9.       Класні збори «Підведемо підсумки» (грудень, класний керівник).
10.     Новорічний вогник «Зустрічаємо рік новий» (грудень, сектор культури).
11. Година спілкування «Закон твоєї держави» (січень, сектор права).
12.     Тренінг спілкування (лютий, шкільний психолог).
13.     Змагання з козацьких забав під девізом «Козацькому роду нема переводу» (лютий, класний керівник, учитель фізичної культури).
14.     Гра-конкурс «Екологічний бумеранг» (березень, вчитель ОБЖ, класний керівник).
15.     Круглий стіл «Будувати життя чи пристосуватися до нього?» (квітень, класний керівник).
16.     Вечір пам’яті «Вклонімося і мертвим, і живим» (травень, педагог-організатор, класний керівник).
17.     Акція «Доторкнись до прекрасного»: екскурсія до Умані «Софіївка — поема з каменю» (травень, класний керівник).
18.     КТС «Естафета наших успіхів» (травень, класний керівник, координатори груп).
9 клас
1. Ділова гра «Шкільне самоврядування» (вересень, класний керівник, староста).
2. Свято «Московському району — 70» (жовтень, сектор культури).
3. Виставка малюнків «Найулюбленіший куточок мого району» (жовтень, редколегія).
4. Тиждень правознавства «На паралельних дорогах прав та обов’язків» (жовтень, класний керівник, сектор права).
5.       Визволенню України від німецько-фашистських окупантів присвячується: Урок мужності «У житті завжди є місце подвигу» (жовтень, класний керівник).
6.       Бесіда «Конституція України — вищий Закон держави» (листопад, класний керівник, сектор права).
7.       Дискусія «Як ви розумієте та співвідносите поняття свобода і відповідальність?» (грудень, класний керівник, координатори груп).
8.       Операція «Листівка ветерану» (До Дня Захисника Вітчизни) (лютий, редколегія класу).
9.       Круглий стіл «Чому треба вчитися» (лютий, координатори груп).
10.     Інтерактивний виховний захід «Життя прожити — не поле перейти» (березень, класний керівник).
11. Акція «Доторкнись до прекрасного»: «Львів мистецький» (екскурсія до Львова) (квітень, класний керівник).
12. Вахта Пам’яті, присвячена перемозі у Великій Вітчизняній війні (травень, сектор культури).
13. Відвертий діалог «На порозі дорослого життя» (травень, класний керівник).
Додаток 1
До Дня незалежності України
Мета: ознайомити учнів з історією України, шляхом становлення незалежності Української держави; розширити і поглибити поняття громадянськості; розвивати в дітей прагнення бути патріотом України; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: карта України, символи, Конституція; клас підготовлений для роботи в групах.
Форма проведення: розповідь з елементами довідок, повідомлень, бесіди.
Епіграф
Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо знею. (В. Сосюра)
Хід уроку
Вступне слово вчителя
Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі — на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь українського роду, що сягає сивої давнини.
Нема життя без України, бо Україна — це мати, яку не вибирають, бо Україна — це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна — це пісня, яка вічна на цій землі.
З ХV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий.
І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ — Декларацію про державний суверенітет України. Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави.
Бесіда зучнями
— А що вам відомо з історії про декларацію, суверенітет?
Учень. Декларація — це офіційне проголошення державою, партією основних принципів. А також документ, у якому їх викладено.
Учениця. Суверенітет — це незалежність держави, що полягає в її праві на власний розсуд розв’язувати свої внутрішні й зовнішні справи без втручання в них будь-якої іншої держави.
Вчитель. Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми — українським народом.
А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло.
24 серпня 1991 року назавжди залишиться пам’ятним днем. У цей день проголошено Акт про незалежність України. Акт проголошення незалежності завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі. Якою ж ви хотіли б бачити Україну? Що для цього потрібно іяка ваша роль вутвердженні України як незалежної держави.
Зараз саме це ми і спробуємо з’ясувати.
Кожна група, яка сидить за окремим столом, отримує тему для обговорення і представляє свій варіант вирішення проблеми.
Питання для роботи вгрупах
1) Самостійна Україна. Яка вона?
2) Чи можна вважати Україну справді незалежною державою?
3) Я і Україна.
4) Моя роль в будівництві своєї держави.
Учитель. Україна в мирному оточенні сусідів змогла вступити в третє тисячоліття як цивілізована держава. Великі і складні завдання покладаються сьогодні на її кожного громадянина. І перш за все на вас, діти, адже ви — майбутнє нашої країни.
Кожен з вас уже сьогодні повинен подумати, яку професію обере в майбутньому, які знання потрібні, щоб здобути її, і що робитиме кожен із вас, щоб принести користь людям, країні, собі. Яким буде завтрашній день нашої держави? Відповідь на це запитання дає день сьогоднішній.
(Учні читають вірш «Не розчаровуйсь вУкраїні».)
Не розчаровуйсь вУкраїні —
Немає єдності унас.
То наша головна провина
За весь неволі довгий час.
 
Не розчаровуйсь вУкраїні.
А зрозумій її печаль,
Що робиш ти для нині —
У себе спершу запитай.
 
Не розчаровуйсь вУкраїні.
Вона свята, агрішні — ми.
В її недолі часто винні
Її ж бо дочки ісини.
 
Не розчаровуйсь вУкраїні.
Ідеї волі певним будь.
Бо тільки той єсправжнім сином,
Хто вміє неньки біль збагнуть.
 
Не розчаровуйсь вУкраїні.
Вір, що мине важка пора,
Розквітне пишний цвіт калини
В садках достатку ідобра.
 
Немов маля, що вмуках народилось,
При болі, радості ірізних неладах,—
Так ти, Вкраїно моя, відродилась
І намагаєшся стояти на ногах.
 
Ще зовсім молода та непокірна.
А на чолі блакитно-жовтий стяг,
Тобі завжди будем служити вірно,
Нехай Господь благословить твій шлях.
 
Моя Україно!
Вірю, що дух твій ніколи не згасне,
— Ти совість народу, незгасна зоря,
Живи йпроцвітай, моя Україно,
Для миру, для щастя, любові йдобра!
Додаток 2
Зустріч зпоетами Харкова «Знайомство зблизька»
Мета: познайомити з творчістю сучасних поетів Харківщини, показати їхній майстерний і цікавий доробок, звернути увагу на тематику, ідейну спрямованість, пошук нових форм; розвивати естетичні смаки, спостережливість учнів, уміння відчувати образне слово; виховувати любов до свого краю, до справжньої поезії.
Тип уроку: літературна вітальня.
Обладнання: виставка поетичних збірок поетів, портрети авторів, словник літературознавчих термінів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання школярів
1. Виразне читання вірша Юрія Стадниченка «Не відкладайте добрих справ». (Див. додаток).
2. Вступне слово вчителя
Харківщина здавна славилася своїми літературними іменами. Якщо скласти літературну карту Харківщини, вона зарясніє прізвищами відомих митців слова. І якщо поняття «література рідного краю» розуміти широко, а не тільки зважати на те, що той чи інший письменник народився на Харківщині, то Харківщина буде чи не найбагатшою на літературні імена. Створено довідник «Літературна Харківщина», але він теж далеко не повний. Наприклад, у ньому не має згадки про Катерину Глянько, яка мешкає за кордоном. (В Україні вона більш відома під псевдонімом Катерина Перелісна.) Письменниця — також наша землячка, але у тяжкі роки репресій змушена була емігрувати.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
На сьогоднішній урок ви підготували вірші харківських поетів, в основному ліричні, які чимось зачепили вашу душу, торкнулися струн вашого серця. Тож слово за вами.
ІV. Сприйняття йзасвоєння учнями навчального матеріалу
Бібліограф 1. Поети, письменники, літературні критики — це передова частина мистецької інтелігенції Харківщини, її еліта, які визначають творче і мистецьке обличчя краю, його духовність і моральні засади. Високо поціновується талант і активна громадська позиція багатьох сучасних письменників Харківщини, серед яких Юрій Стадниченко, Ірина Мироненко, Віктор Бойко, Леонід Тома, Анатолій Перерва, Ольга Тараненко.
Юрій Стадниченко є членом Спілки письменників України з 1962 року, з 1999 року — головний редактор журналу «Березіль». Твори цього письменника перекладалися польською, російською, угорською та іншими мовами.
Бібліограф 2. Ірина ДмитрівнаМироненко теж є членом Національної Спілки письменників України. Друкується з 70-х, має публікації в численних журналах, антологіях України, Канади, Великобританії, Росії, Туркменії. За фахом Ірина Дмитрівна журналіст. Нині вона очолює творче об’єднання «Служба інформаційного мовлення» на обласному радіо. У 1998 році письменниця стала лауреатом творчої премії Харківського міськвиконкому, лауреатом премії імені Василя Мисика.
Поетеса 1. Виразне читання поезії Ірини Мироненко «Новорічна притча» (див. додаток).
Бібліограф 3. Леонід Васильович Тома народився у селі Великих Сорочинцях на Полтавщині в сім’ї вчителів. Після закінчення філологічного факультету ХДУ залишився працювати в нашому місті. Був редактором на телебаченні. Нині — співробітник Центру Леся Курбаса. Леонід Тома — член Національної Спілки письменників України, лауреат премії ім. В. Мисика.
Поет 2.Виразне читання поезії Леоніда Томи «Хоч скільки років…» (див. додаток)
Бібліограф 4. Анатолій Антонович Перерва був прийнятий до Спілки письменників України за рекомендаціями Василя Мисика та Миколи Шаповала після виходу в світ першої збірки поезій «Живіть, жита» (1978 р.). За цю ж збірку поет був удостоєний премії ім. М. Островського. Водночас Анатолій Перерва є членом Асоціації українських письменників. Нині поет працює заступником директора з наукової роботи Харківського літературного музею.
Літературознавець 1. Анатолій Перерва улітературу прийшов як поет, пише також сатиру ігумор (пародії та епіграми), художню публіцистику, поетичні тексти для пісень, перекладає.
У своїх ліричних творах поет художньо досліджує драматизм людських почуттів, осмислює історію Слобожанщини.
Поет 3. Виразне читання поезії Анатолія Перерви «Левада» (див. додаток).
Бібліограф 5.Ольга Степанівна Тараненко, закінчивши філологічний факультет ХДУ, працювала в школі. Друкуватися почала з 1971 р., поетеса є членом Національної Спілки письменників України з 1994 р.
Поетеса 4. Виразне читання поезії Ольги Тараненко «Якби уміла малювати». (див. додаток).
2. Бесіда з?учнями
1)       Чим вразила і схвилювала вас поезія?
2)       Які думки виникали у вас, коли звучали поетичні рядки?
3)       Які провідні мотиви творів, що ми почули на уроці?
4)       Які поетичні твори і яких авторів вас ще зацікавили?
3. Знайомство зтворчістю В’ячеслава Романовського
Літературознавець 2. Нас зацікавила творчість поета В’ячеслава Романовського. Досліджуючи її, ми з’ясували, що В’ячеслав Романовський звертався до таких рідкісних жанрів, як паліндроми, брахіколон, тавтограма, хоку. У жанрі паліндромів творив також і Анатолій Перерва. Поет видрукував їхокремоюкнигою «Соло: голос віщодощів» (1996).
Літературознавець 3.Паліндром — це слово, фраза або вірш, які можуть читатися по літерах зліва направо інавпаки, зберігаючи при тому якийсь зміст. Наприклад: потоп, кабак; рос, шалаш, топот. Паліндроми були відомі встародавніх літературах. По іншому їх ще називають «раковидні вірші».
Поет 5. Виразне читання паліндрому В. Романовського «У дива на виду» (див. додаток).
Літературознавець 4. Брахіколон — це вірш, кожен рядок якого складається з?одного складу. Наприклад:
Стяг-
линь!
Труд-
в бій!
Пан-
згинь!
Час-
дій!..
Поет 6. Виразне читання брахіколону В. ?Романовського «Дощ» (див. додаток).
Літературознавець 5.Тавтограма — це вірш, всі слова якого починаються з того самого звуку. Цей твір з доведеною до крайніх меж алітеративністю.
Поет 7. Виразне читання тавтограми В. Романовського «Степове село» (див. додаток).
Літературознавець 6. Хоку, або хайку, — в японській поезії традиційний жанр пейзажної лірики, що виник ще в XVIІ ст., живе досі. Це трирядковий вірш без рим, який одним образом викликає в уяві закінчену картину.
Поет 8. Виразне читання хоку В. Романовського «Принишкла сльоза» (див. додаток).
4. Бесіда зучнями
1.       Чи доводилося вам читати подібну поезію?
2. Чим вона вас цікавить, чим приваблює?
V. Підсумок уроку
1. Заключне слово вчителя
Сьогодні наш Харків продовжує жити активним творчим і духовним життям. Харківські письменники варті того, щоб ми знали про них і пишалися їхніми здобутками. Бо це — історія розвитку культури рідного краю. Тож нехай цей урок стане тією підвалиною, на якій виросте храм вашої духовності. Не відкладаймо добрих справ!
2. Виразне читання поезії Ю. Стадниченка «Не відкладайте добрих справ»
VІ. Домашнє завдання
За бажанням написати вірш чи невеличкий твір.
Додаток
Вірші поетів Харківщини
Не відкладайте добрих справ
Не відкладайте добрих справ,
Хоч іясна вжитті дорога,
Бо, заживши реальністю строго,
Ніхто вперед свій день не знав,
Лиш тільки думав, планував,
А прикладів немало здавна —
Неждане раптом, непоправне…
Не відкладайте добрих справ!
Бо згаяна маленька мить,
Бува, що тяжко відомстить.
Повніше щоб життя було
Під мирним, чистим небозводом,
Творіть добро інищіть зло
Уже сьогодні, ане згодом.
Не ждіть нагод, причин, об’яв.
Серед життєвого огрому
І увеликому, ймалому
Не відкладайте добрих справ!
(Юрій Стадниченко)
 
Новорічна притча
Рубали сосни на ялинки,
Як постригали ученці,
І замикали убудинки,
Де новорічні холодці
Ще не хотіли застигати
І кожен запах мав луну.
А він шукав, дбайливий тато,
Бодай малесеньку сосну.
 
Шукав ні близько, ні далеко —
У тім знайомім дитсадку,
Де намальований лелека
Виховує його дочку.
І з-під холодної сокири
В замети бризнула смола.
Ще стовбур плакав, ще не вірив,
Ще донька доброю була.
(Ірина Мироненко)
* * *
Хоч скільки років тих пройшло,
Не густо досвіду ігрошей.
Іду я вдосвіта всело
Крізь голубіючу порошу.
Автобус далі загурчав
Із кошиками, куфайками.
А всерці світиться ручай —
Я скоро буду бачить маму.
Як там вона? Я так боюсь,
Що за ділами, за горами
Я надто пізно повернусь
І дома не застану маму.
(Леонід Тома)
Левада
В мільйоннім місті єдавно метро
І хмарочоси, ігримить естрада…
Мені ж тривожить душу, гріє кров
Ця назва світла йприязна — Левада.
Десь тут, де під асфальтами — земля,
Де станція із назвою такою,
Росла верба, івабила здаля
Озерце, оповите осокою.
Пили тут воду (уявить берусь!)
Прапрадіди зкриниці дзвінкової.
А ще раніш, йдучи убій за Русь,
Відпочивали Ігореві вої.
(Анатолій Перерва)
* * *
Якби уміла малювати,
То цей туман,
Цього коня
Змогла б увересень заслати,
Де навіть сонце,
Наче звати,
І ранок,
Як старий,
Куня…
Якби уміла малювати!
То голуб,
Той,
Що вПікало,
Майдан заповнив би красою,
І навіть мирний марш солдатів
Тривогою
Не повнив сон…
Якби уміла малювати,
То виписала б
…донну Анну?
Ні, мару рідну,
Просто Ганну,
А на руках —
Малого брата.
(Ольга Тараненко)
У дива на виду
Паліндроми
Щодень — не дощ,
Пил злип.
Що? вхвощ
Кіт утік.
 
Дощ
Брахіколон
Сад   Всю
Слив ніч
пив   дощ
дощ лив.
 
Степове село
Тавтограма
Степ. Село. Садиба. Слива.
Синь стіка студена, сива.
Смерк ступа сутуло, сіро.
Стелить сон солому, тіло.
 
Принишкла сльоза
Хоку
* * *
Сварка подружжя.
На вівтарі любові
Принишкла сльоза.
* * *
Сива кульбаба
Цвітом жовтогарячим
Сонце зустріча.
* * *
Прибився полин
До міського порога.
Мене відігрів.
* * *
Знову субота.
Дивляться мовчки на шлях
Батько імати.
(В’ячеслав Романовський)
Проект «Здоров’я —найцінніший скарб»
1. Аналіз проблеми та актуальність проекту
Метою проекту єактивізація фізкультурно-оздоровчої діяльності в класному колективі, формування позитивної мотивація здорового способу життя, зміцнення здоров’я учнів, залучення їх до здорового способу життя.
Проект спрямований на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 р. № 14 «Про затвердження Міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації на 2002–2010 рр.».
2. Завдання проекту:
•   сформувати навички здорового способу життя;
•   підвищити рівень соціальної активності учнів;
•   сприяти збереженню і зміцненню організму підлітка, підвищенню психологічного мікроклімату у сім’ї, класному колективі;
3. Виконавці проекту:
батьки, які працюють лікарями, психолог і вчителі, учні, які об’єднані у групи: організатори і куратори, тренери, психологи, ведучі ток-шоу, журналісти.
4. Реалізація проекту: 6 клас
•   Скласти карту стану здоров’я учнів класу (до 30.10, психолог, медсестра).
•   Свято спорту і краси (15.11, класний керівник, вчитель фізкультури).
•   Класна година «Як запобігти втомі організму» (23.01, класний керівник).
•   Виставка валеолистівок «Від шкідливої звички до хвороби» (12.03, класний керівник, вчитель ОБЖ).
•   Класна година «Правила якісного харчування» (до квітня, батьки учнів).
•   Круглий стіл «Азбука здоров’я» (17.05, класний керівник, вчитель ОБЖ).
•   Створити банк даних про стан здоров’я учнів класу (до 20.05, класний керівник, медсестра).
7 клас
•   Спартакіада злегкої атлетики (10.09, класний керівник, вчитель фізкультури).
•   Розробити каталог літератури, газетних публікацій щодо здорового способу життя (до 01.10, класний керівник, бібліотекар, група координаторів проекту).
•   Скласти карту стану здоров’я учнів класу (до 30.10, класний керівник, медсестра).
•   Класна година «Твоє здоров’я втвоїх руках» (24.11, батьки учнів).
•   Тиждень здоров’я «Здоров’я дітей — здоров’я нації» (24.01, медсестра, вчитель ОБЖ).
•   Вікторина «Правила дорожнього руху» (17.03, класний керівник, вчитель ОБЖ).
•   КТС «Веселі старти» (14.05, вчитель фізичного виховання).
8 клас
•   Соціальне дослідження «Що таке здоровий спосіб життя?» (17.09–21.09, група соціологів).
•   Тематичні години спілкування «Здорові звички — здоровий спосіб життя» (24.10, класний керівник).
•   Виставка валеолистівок «Що я знаю про СНІД» (03.12, журналісти).
•   Година спілкування «Молодь іпроблема тютюнопаління» (13.02, класний керівник).
•   Випуск стіннівки «В здоровому тілі — здоровий дух» (18.03, редколегія класу).
•   КТС Свято спорту ікраси(19.05, класний керівник, вчитель фізкультури).
9 клас
•   Скласти карту стану здоров’я учнів класу (до 30.10, психолог, медсестра).
•   Практичне заняття «Я — учасник дорожнього руху» (07.09, класний керівник, педагог-організатор).
•   Бесіда «Рецепти здоров’я» (14.10, класний керівник).
•   Акція «День без куріння»:
а)    зустріч злікарем-наркологом «Чи варто курити?»;
б) лекція «Шкідливий вплив куріння на статеве дозрівання підлітків;
в) тестування учнів «Чому я продовжую курити?», «Чи схильний ти до наркотиків?» (12.11, класний керівник, психолог, журналісти).
•   Тиждень антиалкогольної та антинаркотичної пропаганди (до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом) (01.12, класний керівник, журналіст).
•   Бесіда «Секрети довголіття» (18.02, класний керівник).
•   Круглий стіл «Проблеми тютюнопаління, наркоманії, алкоголізму серед учнівської молоді. Як їх вирішити» (10.04, класний керівник, психолог).
•   КТС День здоров’я (19.05, класний керівник, вчитель фізкультури, сектор спорту).
Проект «Ким я хочу бути?»
1. Аналіз проблеми та актуалізація проекту
Серед базових цінностей особистості, які є одним із найсуттєвіших свідчень громадянської позиції людини, її суспільної значущості, визначають потребу в активній трудовій діяльності, в оволодінні певною професією, вміння включатися в сучасні виробничі відносини, ставлення до праці як вищої цінності держави.
Проект спрямований надати допомоги учням вактивному свідомому самовизначенні зурахуванням інтересів, здібностей, фізіологічних можливостей особистості.
Проект розрахований на періодзвересня 2007 року по травень 2008 року.
2. Мета проекту:
•   інформування учнів про світ професій взагалі і про обрану зокрема, соціально-економічні фактори і умови праці, про шляхи і можливості працевлаштування;
•   надання можливостей школярам об’єктивно перевірити свої здібності, уміння за допомогою діагностичних методик;
•   формування вміння зіставляти свої здібності звимогами, необхідними для набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією;
•   виховання вмолоді спрямування на самопізнання івласну активність як основу професійного самовизначення;
•   створити умови для перевірки можливостей самореалізації врізних видах професійної діяльності шляхом організації професійних проб.
Виконавці: класний керівник, вчителі трудового навчання, психолог школи, соціальний педагог; чотири групи учнів:
1-а група — тип «Людина — людина»,
2-а група — тип «Людина — техніка»,
3-я група — тип «Людина — природа»,
4-а група — тип «Людина — мистецтво».
3. План реалізації проекту
•   Бесіда «Поговоримо про професії» (вересень, класний керівник).
•   Батьківські збори «Правильний вибір професії та її значення для держави та особистості» (вересень, класний керівник, голова батьківської трійки).
•   Провести зустріч зпредставниками професій типу «Людина — людина» (листопад, класний керівник, координатор 1-ї групи).
•   Провести екскурсію до ХТТУ (листопад, вчитель трудового навчання).
•   Провести зустріч зпредставниками професій «Людина — техніка» (грудень, класний керівник, координатор 2-ї групи).
•   Психологічне тестування «Побудова особистісного профілю» (грудень, психолог школи).
•   Провести зустріч зпредставниками професій «Людина — мистецтво» (січень, класний керівник, координатор 3-ї групи).
•   Підготувати і провести конкурс інформаційних бюлетенів «Професія моїх батьків» (лютий, класний керівник, член батьківської трійки).
•   Провести зустріч зпредставниками професій «Людина — природа» (березень, класний керівник, координатор 4-ї групи).
•   Провести батьківські збори «Ми на порозі дорослого життя» (квітень, класний керівник, член батьківської трійки).
•   Відвідати дні відкритих дверей у вищих та спеціальних навчальних заходах (протягом навчального року, класний керівник, батьки).
4. Підсумок та оцінка реалізації проекту
•   Підготувати і провести ярмарок професій із залученням до участі батьків та представників різних професій (квітень, класний керівник).
•   Оформити альбом «Професія моїх батьків» (травень, учні класу).
•   Провести конкурс між групами «Захист-представлення моєї майбутньої професії» (травень, класний керівник, координатори груп).
Список літератури
1. Виноградова, Т. В. Книга класного керівника / Автор-укладач Т. В. Виноградова [Текст]. — Х. : Вид. група «Основа», 2006.
2. Гузеев, В. В. Инновационные идеи в?современном образовании // Школьные технологии [Текст]. — 1997. — № 1. — С. 3–11.
3. Гузеев, В. В. Исследовательские проекты в?практике школы // Библиотека журнала «Директор школы» [Текст]. — 1998. — № 7. — С. 110–127.
4. Плинер, Я. Г., Бухвалов, В. А. Воспитание личности в коллективе [Текст]. — М. : Центр «Педагогический поиск», 2000.
5. Полат, Е. С. Как рождается проект [Текст]. — М., 1995.
6. Рибальченко, І. М. Вас призначено класним керівником [Текст]. — Х. : Вид. група «Основа», 2007.
7.       Романовська, М. Б. Метод проектів у виховному процесі [Текст]. — Х. : Вид. «Ранок», 2007.

Відгуки читачів