Підготовка й проведення позакласних заходів

 

О. В. Проноза, Судномеханічний технікум Керченського державного морського технологічного університету

 

Автор статті є куратором студентської групи технікуму. Звичайно, що робота в такому навчальному закладі відрізняється від роботи в загальноосвітній школі. Але є й багато спільного, адже студенти – це діти такого ж віку, як і школярі, з такими ж інтересами й проблемами. Тому сподіваємось, що міркування, досвід Олени Валентинівни стануть у пригоді багатьом класним керівникам.


Головними завданням класного керівника, або куратора, на мою думку, є згуртування колективу учнів, виховання й розкриття їхніх творчих здібностей. Виконати ці завдання можна за допомогою організації та проведення різних виховних заходів. Серед них найбільш важливими є тематичні класні (кураторські) години й позакласні заходи.

 

Прийшовши до нового класу, школи, вступивши до технікуму, діти стикаються з новими умовами, новими людьми, новими вимогами.

 

Особливо важливий перший день навчання — 1 вересня. На першому й другому курсах мені знадобилося не менше двох годин для проведення кураторської години.

 

Від першої класної (кураторської) години залежить дуже багато чого, оскільки потрібно розповісти студентам:

  • про історію навчального закладу, його традиції й умови навчання;
  • про обрану студентами майбутню професію;
  • про порядок роботи бібліотеки, їдальні, медпункту, спортзалу, студентського клубу й, урешті-решт, міського транспорту, щоб не було запізнень уже з перших днів навчання;
  • надати для запису перелік навчальних дисциплін і прізвища, імена та по батькові викладачів, які викладатимуть у них відповідні предмети;
  • ознайомити учнів (студентів) з інформацією про контрольні, заліки та іспити, які вони складатимуть найближчою сесією;
  • нагадати розклад дзвінків;
  • уточнити адреси батьків і номери домашніх телефонів;
  • постаратися розкріпачити учнів, познайомити їх одне з одним і дати зрозуміти, що всі вони тепер одна родина, один колектив і в них одна метаодержати освіту й опанувати обраною професією.

 

Позакласні заходи й кураторські години мають ретельно готуватися і проводитися не для звіту. Тому з перших же днів навчального року я почала проводити різні заходи, спрямовані на згуртування колективу, адже, коли перед групою поставлено загальну мету й учні всі разом намагаються досягти її, це, звичайно ж, зближує їх.

 

І зараз, уже на третьому курсі, мені дуже приємно, коли я бачу своїх вихованців усіх разомна перервах, до або після занять, у їдальні, бібліотеці, дворі. Це означає, що в них сформувалися спільні інтереси, вони відчули себе групою, те, що всі вониєдиний згуртований колектив.

 

Позакласні заходи також необхідні для розвитку особистості студента, адже для більшості з них єдиним місцем, де є можливість виявити себе, є технікум. Я постійно переконую студентів: «Якщо у вас є утруднення в навчанні й не все виходить, постарайтеся виявити себе в позакласних заходах, показати себе з вигідного, несподіваного боку. І ви не помітите, як поступово навчання налагодиться саме по собі».

 

Як результат от уже третій рік після проведення чергового нового позакласного заходу я відкриваю у своїх дітях (а іноді й вони самітеж) нові здібності й таланти. В одних зненацька проявляються організаторські здібності, в іншихздібності оформлювача, треті, виявляється, добре співають, танцюють або малюють.

 

Підготовка позакласних заходів

Проведення будь-якого виховного заходу вимагає великої підготовчої роботи як самого класного керівника, так і його підопічнихСкладаючи план виховної роботи, намічаючи кураторські години, позакласні заходи, я насамперед думаю про те, для чого вони потрібні, яка мету я ставлю та в який спосіб її буде досягнуто, чи матимуть ці заходи виховний вплив на студентів і чи будуть вони їм цікаві.

 

На початку семестру я завжди проводжу опитування і раджуся зі студентами про те, які заходи вони хотіли б провести, в яких хотіли б узяти участь. При цьому слід памятати, що участь студентів має ґрунтуватися винятково на добровільній основі. Примус істотно знижує кінцеві результати заходуяк щодо його якості, так і щодо виховного ефекту. Саме тому я намагаюся спочатку зацікавити студентів, захопити їх, а вже потім безпосередньо розпочинати підготовку. Звичайно, зацікавити всіх дітей і залучити їх до роботи в колективі дуже важко, і, щоб усі учні стали активними учасниками заходу, йому має передувати тривала розяснювальна робота.

 

У процесі цієї роботи я пояснюю учням, для чого потрібне проведення заходу, намагаюся переконати їх, але при цьому ніколи не примушую до участі. Найчастіше виходить так, що якщо більшість згодні з пропонованою ідеєю, то решті нема куди подітися й вони змушені тягнуться за більшістю. Іноді доводиться вислухувати заяви про те, що раніше вони в жодних заходах не брали участі й не збираються цього робити. Але коли в результаті виконаної роботи я бачу, що такі вихованці беруть активну участь у позакласних заходах, мені стає дуже приємно. У такому випадку я вважаю, що поставленої мною мети, хоча й частково, не повною мірою, але досягнуто.

 

Протягом року кожен учень може взяти участь у кількох заходах, спробувати свої сили в різних видах діяльності. Перед проведенням позакласного заходу або виконанням якого-небудь доручення я налаштовую учнів на їх обовязкове, стовідсоткове виконання. Але цей стовідсотковий обсяг для кожного різний. Якщо для одного повне, точне й бездоганне виконання завдання на всі 100 % — це звично, то для тих, хто тягнеться за кращими, виконання дорученого навіть на 70 % — уже великий успіх. І це я також заохочую, тому що це також перевершення себе і просування вперед.

 

Якщо учень з якоїсь причини не бере участі в заході, але є присутнім під час його підготовки, на репетиціях, обговореннях, для мене це великий успіх. Це означає, що його цікавлять події, що відбуваються всередині групи. Я зробила для себе висновок, що не лише сам позакласний захід несе виховне навантаження, не менш (а може й більш) важливим є процес його підготовкиДо підготовки й проведення позакласних заходів необхідно залучати й батьків, колег-педагогів та ін.

 

Крім проблеми, як зацікавити й залучити учнів до роботи, існують і інші. Готуючи який-небудь захід, доводиться розвязувати десятки організаційних проблем, наприклад:

 

  • де й коли провести попередній перегляд і власне захід;
  • як та яких глядачів запросити;
  • кого призначити ведучим;
  • яку підібрати музику й де її взяти;
  • який підібрати реквізит і де взяти костюми;
  • як оформити приміщення;
  • де дістати експонати та як їх розташувати;
  • де посадити журі (якщо це необхідно для заходу) і де журі обговорюватиме підсумки;
  • хто вручатиме призи (якщо це передбачено сценарієм), як відбуватиметься ритуал нагородження й багато чого іншого.

 

Але найголовніше, мабуть,— це кому та які ролі доручити.

 

І, зрозуміло, не завжди потрібно повністю перекладати турботу про необхідний реквізит на плечі учнів, оскільки через відсутність у них того чи іншого матеріалу, інструмента або речі, що потрібні за сценарієм, вони можуть просто взяти й відмовитися від участі в заході.

 

Перш ніж я почала проводити позакласні заходи й класні години, мені потрібно було дізнатися, на що кожен із них здатний, що може робити й чим може допомогти групі. Тому спочатку я провела анкетування, що допомогло мені дізнатися про творчий потенціал учнів, їхні схильності, інтереси, звички й навіть стан здоровя.

 

Залежно від того, які цілі я ставлю перед собою, питання в анкеті можуть бути різними. Наприклад:

Подпись: " Анкета № 1

Мета: підготовка до проведення позакласного заходу.

Незабаром у нас у технікумішколі) відбуватиметься свято, присвячене _________________________________________. Як ви вважаєте, в якій формі його краще провести?

Літературно-музичний вечір;

вечір поезії;

театралізована вистава;

вікторина;

рольова гра;

огляд-конкурс;

інше ______________________________________.

Яку участь у ньому ви могли б узяти? Відзначте кілька варіантів:

можу написати сценарій;

можу підібрати музику;

можу оформити сцену;

можу проспівати; станцювати;

можу випустити стіннівку тощо;

буду глядачем;

інше ______________________________________.

Де, на вашу думку, було б доцільно провести це свято?

Як оформити приміщення?

Кого ви хотіли б побачити на святі як цікавого гостя?

 

Ця анкета дозволяє не лише почати підготовку до заходу, але й краще дізнатися про особистості самих учнів, їх активність, міру залучення до громадського життя, допомагає зясувати позицію, яку вони займають у групі, і ступінь їх авторитету серед товаришів. Звичайно, наведена анкета не є еталонною, тому до кожного чергового заходу я намагаюся підготувати невелике анкетування, ураховуючи особливості й специфіку майбутнього заходу.

 

Подібне анкетування я провела і з батьками. Порівняння результатів показало, що не завжди батьки повною мірою знають своїх дітей.

 

Одні учні активні, ініціативні, іншінерішучі, несміливі, пасивні. Такі студенти зазвичай  беруть участь у ролі глядачів. Але часто трапляється так, що більшість глядачів згодом стають учасниками наступних заходів. Щодо цього дуже важливо памятати про небезпеку як недооцінювання, так і переоцінювання сил і можливостей студентів.

 

У першому семестрі в нашій групі було проведено кураторську годину, на якій відбувалося психологічне тестування з визначення самооцінки. Його результати показали, що в переважна більшість учнів має завищену самооцінку. І хоча це цілком відповідає їхньому віку, під час підготовки та проведення заходів це дуже заважає. Через завищену самооцінку деякі діти беруть на себе непосильні завдання, або ж, навпаки, поставлені перед ними завдання вважають «занадто дитячими» й такими, що не заслуговують на увагу.

 

Проведення заходів

Позакласні заходи, класні (кураторські) години можуть бути різними за формою і змістом. У процесі навчально-виховної діяльності в кожного вчителя складаються свої уподобання щодо їх проведення. Так, я у своїй роботі намагаюся використовувати такі форми, методи й прийоми:

  1. Розповідь, демонстрація, обговорення конкретних подій, диспути. Сюди також належать наставляння на гарне навчання, предявлення нової інформації, обговорення пропусків занять, зясування їхніх причин, диспути й обговорення майбутнього або проведеного заходу, планування майбутньої стіннівки й багато чого іншого. Головнеспілкування не повинне перетворюватися на нотацію.
  2. Читання газетного й журнального матеріалів з наступним обговоренням, огляди періодичних видань і перегляд фільмів. Особливо мені запамяталося, коли в грудні 2007 року на кураторській годині, присвяченій Всесвітньому дню боротьби зі СНІДом, я зачитала історію хвороби однієї дівчини, однолітки моїх вихованців, про те, як склалася її доля, і про те, що летального результату з такою хворобою не можна було уникнути. Діти взяли дуже активну участь в обговоренні цього матеріалу. Потім ми переглянули фільми про шкоду алкоголізму, тютюнопаління і властивості води. До речі придалися й відеокліпи пісень про здоровий спосіб життя з мультфільму «Острів скарбів».
  3. Знайомство з творами мистецтва. Насамперед це перегляд репродукцій картин великих художників. Наприклад, коли ми торік проводили відкриту кураторську годину з теми «День козацтва», а цього року готувалися до позакласного заходу «Козацький ринг», ми з великим інтересом вивчали картину І. Рєпіна «Запорізькі козаки пишуть листа турецькому султану». Діти довідалися історію створення цієї картини, хто був прототипом зображених героїв. А в травні цього року ми провели низку бесід, присвячених Дню Перемоги, під час яких ознайомилися з картинами художників про Велику Вітчизняну війну й оформили дві стіннівки, присвячені військово-патріотичного живопису.
  4. Знайомство з традиціями, звичаями й побутом людей інших національностей. Коли ми проводили кураторську годину з теми «Німці Криму», студенти добре вивчили історію появи цього народу на території Криму, побут, національні костюми, традиції та звичаї кримських німців. Кожен студент готував одну з німецьких національних страв.

 

На кураторській годині, присвяченій українському козацтву, ми вивчали історію, звички, звичаї, спосіб життя, побут і традиції козаків. А цього року до «Козацького рингу» діти разом з батьками готували чимало національних козацьких страв. Було дуже цікаво, весело, смачно.

 

Отже, за допомогою заходів і кураторських годин здійснюється знайомство й прилучення до культури інших національностей і відповідно розширення кругозору студентів.

 

Дуже важливим є розвиток пізнавальної, змагальної або розважальної колективної діяльності. Для цього добре підходять рольові ігри, вікторини, вечори питань і відповідей.

 

У листопаді 2008 року до Дня студента ми провели інтелектуально-розважальну гру «Найрозумніший студент року». Оскільки студенти в принципі знають здібності одне одного, вони були більше зацікавлені в змаганні зі студентами з інших груп. Це інтелектуальне змагання ми провели спільно з паралельною групою. Діти обох груп протягом пяти турів демонстрували свої інтелектуальні здібності. А між турами були паузи, які заповнювалися розважальними іграми, жартівливими конкурсами й піснями.

 

Пропагуючи здоровий спосіб життя, ми провели пізнавально-рольову гру «Суд над наркоманією». На цій же кураторській годині студенти виступали в ролі істориків, медиків, статистів, лікарів і навіть хворих.

 

Зустрічі із цікавими людьми, лекції, як мої, так і спеціально запрошених фахівців.

 

Особливо слід відзначити ті кураторські години, коли перед студентами виступають запрошені гості. Зустрічі із цікавими людьми відіграють важливу роль у вихованні. Попередньо я бесідую із запрошеними, розповідаю їм про цілі заходу, особливості групи, даю деякі поради щодо форми та змісту виступу. Водночас обовязково готую до зустрічі й самих учнів, викликаючи в них інтерес до заходу.

 

На одну з кураторських годин я запрошувала підліткового педіатра з поліклініки, що виступив перед студентами із цікавою лекцією про шкоду тютюнопаління.

 

Неодноразово студенти нашої групи слухали лекції психологів і працівників міського центра соціальних служб для родини й молоді про СНІД, шкідливі ­звички.

 

На кураторську годину до Дня українського козацтва ми запросили панотця Козачої громади, якого студенти із задоволенням слухали.

 

А на кураторській годині, присвяченій німцям Криму, взяли участь представники керченської німецької громади.

 

Здоровому способу життя я приділяю чималу увагу. Я сама проводила лекцію для студентів своєї групи та групи механіків з теми «Поговоримо про здоровя», на якій ми обговорювали проблеми паління й алкоголізму. Оскільки наші діти більше потерпають від тютюнопаління, ми навіть проводили хімічні досліди, в результаті яких студенти на власні очі побачили, який осад нікотину та інших речовини утворюється в їхньому організмі внаслідок випаленої цигарки. Ці досліди допоміг продемонструвати викладач хімії.

 

До Дня боротьби з тютюнопалінням ми проводили кураторську годину  «Ніпалінню». На нього як глядачів було запрошено студентів інших навчальних груп. Ми разом читали вірші, уривки з художніх творів, які висміюють цей порок. Одночасно на цій кураторській годині виконувалося й інше завданняприлучення до класичної літератури.

 

Анкетування й аналіз його результатів. Як показує мій досвід, студенти дуже люблять анкетування. Я й сама в їхньому віці полюбляла заповнювати анкети. Це свідчить про те, що діти за допомогою анкет хочуть краще пізнати себе, розібратися в тому, що вони собою являють, хочуть дізнатися про свій темперамент, тип характеру.

 

Тож мною було проведено анкетування й тести: «Чи вольова ви людина»; «Який у вас характер»; «Який у вас психологічний тип»; «Чи задоволені ви собою»; «Чи товариські ви» та ін.

 

Бесіди «за круглим столом», шоу. Минулого року ми провели кураторську годину за темою «Енергетикашляхи розвитку, економії та заощадження», на яку як глядачів запросили студентів паралельної групи. Студенти виступили в ролі екологів, сейсмологів, енергетиків, технологів, розглянули проблеми енергозбереження та шляхи її розвязання.

 

І, звичайно ж, ніщо так не згуртовує групу, як спільне чаювання з тортом або тістечком по-домашньому.

 

Театралізовані вистави. Для участі в «Козацькому рингу» учні підготували невелику комічну сценку, а на День театру інсценували «Весілля Фігаро» за Бомарше. Піч час підготовки учні торкнулися театру й класичної музики. Коли я запропонувала їм фонову музику великих класиків, я боялася, що студенти, які захоплюються популярною музикою й «важким металом», запротестують і відмовляться, але класика всім дуже сподобалася, і це було дуже приємно.

 

Тематичні кураторські години заходу й наукові конференції. Належну увагу слід приділяти назвам заходів, які проводяться, тому що приваблива назва підвищує інтерес до майбутнього конкурсу, викликає в учнів бажання взяти участь. Наприклад, назву «Найрозумніший студент» було обрано не випадково. Якби ми назвали просто «Конкурс» або «Вечір питань і відповідей», чим, по суті, він і був, то, можливо, цей захід не зацікавив би так дітей.

 

Після кожного заходу ми аналізуємо його, оцінюємо його ефективність за такими критеріями:

 

  • чи досягнуто мети;
  • які завдання, поставлено перед проведенням заходу, та в якому обсязі виконано;
  • які причини недоліків, щоб наступного разу уникнути їх.

 

А я для себе цінюю виховний ефект заходу.

 

Цю анкету можна провести відразу після заходу або через кілька днів. Результати анкетуваннядумки й висловлювання дітей особливо корисні для планування і проведення наступних заходів, тому що дозволяють урахувати недоліки й надалі уникнути їх.

 

І останнє. Навіть якщо у ваших вихованців під час виховного заходу мимоволі щось не вийшло, після його проведення в жодному разі не можна дорікати їм, щоб у них не опустилися крила і не зникли інтерес і бажання брати участь у наступному заході.

Dounload PDF

Відгуки читачів