Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Інтелектуально-розвивальна гра «Ерудит»

Л. Г. Червона,
ЗОШ I–III ст. 40, м. Донецьк

 

Мета: поглиблювати знання учнів з української мови та літератури; формувати вміння учнів застосовувати набуті знання в життєвих ситуаціях; розвивати логічне мислення; виховувати життєві компетентності.


Хід гри

 

Ведучий. Увага! Увага!

 

Розпочинаємо інтелектуально-розва­жальну гру «Ерудит».

 

Ерудитце людина начитана, освічена, яка багато знає.

 

Ми подорожуватимемо казковою країною знань від станції до станції, очікуючи щось нове, цікаве і незвичайне. І воно обовязково буде.

 

Для проведення гри клас розподілимо на дві команди.

 

Перша зупинкастанція «Словесна».Все починається зі слова

 

Як писав Т. Г. Шевченко:

 

«Ну що, здавалося б, слова

Слова та голосбільш нічого.

А серце бється, ожива, як їх почує…»

 

На цій станції наші гравці продемонструють, який мають словниковий запас.

 

Завдання. Із букв даного слова скласти якомога більше слів.

 

граматика

(атака, кит, грам…)

кілометр

(метр, метро, кріт...)

 

Друга зупинка станція «Народна творчість».

 

Прислівя вчать нас бути чемними, добрими, поважати своїх батьків.

 

Завдання. Скласти прислівя.

 

На сонці тепло,...

У кого ненька,...

 

Мати годує дітей,...

До людейпо розум,...

Птах радіє весні,...

як земля людей.

у того й сорочка біленька.

а дитяматері.

 

а біля матері добре.

до матеріпо серце.

 

Третя зупинкастанція «Казкова».

Назва цієї станції повертає нас у чудовий світ казки. Скільки переслухано і перечитано казок! Адже в казках добро перемагає зло, правда бере гору над кривдою.

Сподіваємось, що так буде і в нашому житті.

Завдання: уважно прослухавши уривок із казки, згадати її назву. Причому слід памятати, що назва казки складається зі слів-антонімів.

1. От раз пан і каже лакею:

Принеси мені,— каже,— Видимо і Невидимо.

Той іде, плаче, прийшов у ліс. Дивитьсястоїть хатка

(«Видимо і Невидимо»)

 

2. Дід плаче, баба плаче, а ворітця скриплять.

Прилетіла сорока та й питає у ворітець:

Чого ви скрипочите?...

(«Дід та баба»)

 

3. Кривда знову каже:

Правдо, я голодна!

Та і я голодна, але ж мовчу!

Будемо полуднувати.

 

Посідали. Правда і не розвязала своєї торбини, бо порожня

(«Правда і Кривда»)

 

Четверта зупинкастанція «Фразеологічна».

 

Що це за станція така?

 

Фразеологічнавід слова фразеологія. Ми вживаємо у мові фразивислови з незрозумілим, на перший погляд, значенням.

 

Зараз ми спробуємо знайти ці фрази у віршах.

1. В цирку був я з дідусем,

    Ми там бачили усе:

    І жонглера, і ведмедя

    На швидкім велосипеді

    Я вертівся, дід спитав:

    Ти прийшов ловити ґав?

    Аж піднявся я із лави:

    Та які ж у цирку ґави?

    Ну й дідусь мій Веремій!

    Що він каже, зрозумій!

 

2. Я, сестричка й менший брат

    Втрьох збирали виноград.

    Сперечалися ми все:

    Хто з нас кошик понесе?

    Дідуся ми розгнівили:

    Що ви кашу заварили?

    Де ж та каша? — мовив брат,—

  

Ми збираєм виноград.

 

Я бачу, що ви вмієте знаходити фразеологізми у мові. А чи вмієте ви пояснювати, розтлумачувати їхнє значення?!

 

Ось це ми і перевіримо. (У пакетахзавдання. Учасникам гри потрібно замінити фразеологізм одним словом-синонімом.)

Перший конверт

Збити з пантелику (заплутати).

За розум взятися (порозумнішати).

Прикусити язика (замовкнути).

Як зірок на небі (багато).

А ні пари з вуст (мовчати).

Брати верх (перемагати).

Другий конверт

Як кіт наплакав (мало).

За царя Панька (дуже давно).

Як оселедців у бочці (багато).

Під самим носом (близько).

Від горшка два вершка (малий).

Пасти задніх (відставати).

 

Ведучий (учитель). Нарешті ми дісталися останньої зупинки. Назва її — «Ерудит».

Що означає це слово?

 

Ерудитце людина, яка має глибокі всебічні знання.

Учасники команд повинні дати відповіді за 2 хв.

Запитання першій команді

1. Спільна частина споріднених слів називається… (корінь).

2. Скільки звуків у слові джміль? (4)

3. Перекладіть українською мовою слово восход. (Схід)

4. Скільки складів у слові пють? (1)

5. До якої частини мови належать слова мені, ви, нас? (Займенники)

6. Як перенести з рядка в рядок слово яма? (Слово не має переносу.)

7. Як називається частина мови, що означає кількість предметів? (Числівник)

8. Назвати дієслова й іменники, які звучать і пишуться однаково? (Дітидіти, нісніс)

9. Хто написав рядки?

 

Дикі гуси на озеро впали,

Тихі води кругом розгойдали,

Розцвіли, як купави великі,

Довго-довго їх чулися крики

(Олександр Олесь)

 

10.Як називаються слова, що звучать по-різному, але мають однакове значення? (Синоніми)

11. До якої частини мови належать слова: білий, пухнастий, іскри­стий? (Прикметник)

12. Хто автор казки «Кирило Ко­жумяка»? (Народ)

13. Якого роду слово матір? (Жіночого)

14. Поставте в однину слово ножиці. (В однині не вживається.)

15. Хто написав рядки: «Ні, не забула! У вікно до мене заглянули від яблуні гілки...»? («Давня весна» Леся Українка)

16. Який відомий педагог народився у Білопіллі? (А. Макаренко)

Запитання другій команді

1. Змінна частина слова називається… (закінченням).

2. Скільки звуків у слові ґедзь? (3)

3. Перекладіть українською мовою слово север. (Північ)

4. Скільки складів у слові осінь? (2)

5. До якої частини мови належать слова: читаєш, малюють? (Дієслово)

6. Як перенести з рядка в рядок слово блиск? (Слово не має переносу.)

7. Як називається частина мови, що означає порядок при лічбі? (Числівник)

8. Як називаються слова, протилежні за значенням? (Антоніми)

9. Скільки літер у слові льон? (4)

10. Хто написав рядки?

 

Я туди, а він сюди,

Не віддам,— кричить,— нізащо.

Ти ялинку посади,

А тоді рубай, ледащо!

(Олександр Олесь)

 

11.Якого роду іменники озеро, море, небо? (Середнього)

12.Хто автор казки «Кривенька качечка»? (Народ)

13. До якої частини мови належать слова швидка, весела, яскрава? (Прикметник)

14.Поставте слово граблі в однину. (Не можна)

15.Хто написав рядки?

 

«Поплив човен в синє море, а воно заграло…»

(Т. Г. Шевченко «Вітер з гаєм розминулись»)

 

16. Який видатний поет народився у Києві? (Максим Рильський)

Підсумок гри.

Під час гри було зрозуміло, що ви добре засвоїли вивчений матеріал, розумієте правила, вислови. А чи зможете застосувати свої знання у житті?

Ось вам останнє завдання.

Першій команді

Складіть і розіграйте діалог між двома товаришами, які діляться враженнями від переглянутого кінофільму. У репліках уживайте подані фразеологізми:

  хлібом не годуй;

  зачіпати за живе;

  затаїти духа (дихання);

  за вуха не відтягнеш;

  волосся дибки стає;

  вуха вянуть;

  похололо в душі;

  ані живий, ані мертвий;

  ложка дьогтю в бочці меду.

Другій команді

Складіть діалог між двома школярами-сусідами, один з яких розповідає, як у його класі зустріли новачка. У репліках уживайте подані фразеологізми:

  не в своїй тарілці;

  як у воду опущений;

  і бровою не вести;

  взяти на буксир;

  показати товар лицем;

  язик добре підвішений;

  навчити уму-розуму.

 

Відгуки читачів