Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Урок української мови в 4 класі

Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами

 

Мета: узагальнити знання учнів про граматичний і смисловий звязок прикметників з іменниками; закріплювати вміння учнів розрізняти прикметники за родами і числами; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; розвивати звязне мовлення, вміння добирати найбільш влучні прикметники, пізнавальну активність, інтерес до теми, що вивчається; виховувати любов до рідної мови, любов та повагу до символів української землі, бажання вчитися.


Обладнання: загадки, малюнки до загадок, віночок, квіти до віночка, малюнок лелеки, картки із завданнями.

 

Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку

 

I.  Організаційний момент

 

Учитель. Пролунав дзвінок, починаємо урок.

 

Учениця

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Дітипросто молодці!

 

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

 

Учитель

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що так нас чекає й збагачує мову.

 

Сплетемо вінок український сьогодні. (Розповідають підготовлені учні.)

 

Український віночокне просто краса, а й оберіг, «знахар душі», адже в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює.

 

Цей звичай плести віночки при­йшов до нас із давнини. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. До українського віночку вплітали різноманітні квіти, а в одному вінку могло бути до 12 різних квіток.

 

III. Розподіл на групи

(Діти вибирають по квітці, таким чином обєднуються у групи і сідають групами.)

 

Учитель. Ми повинні виконати всі завдання, щоб сплести український віночок, а дізнатися про значення кожної квітки нам допоможе довідкове бюро пані Сови.

 

Отже, беремося до роботи.

 

IV. Каліграфічна хвилинка

Зошит свій ви відкривайте

Та під нахилом кладіть.

Сядьте рівно, не зігніться.

За роботу враз візьміться.

 

(Діти записують число, класна робота.)

Для того щоб вплести у вінок ґрона калини, проведемо хвилинку каліграфії (на дошці).

 

За ві іл ол во ал зацвіла

 

Зацвіла в долині червона калина.

 

Хто автор цих слів?

 

Хто зможе продовжити вірш?

 

Протягом уроку у нас лунатимуть уривки з творів Т. Г. Шевченка.

 

Завдання

1. Підкреслити основу речення.

2. Зазначити звязок слів у реченні.

3. Назвати частини мови.

 

Завдання виконано, вплітаємо ґрона калини. (Група учнів виходить до дошки і вплітає ґрона калини у віночок, а лідер читає повідомлення про калину.)

 

Щоб вівся рід, калину садили біля хати. Кущ калини біля материної хатице не тільки окраса, а й наш духовний символ, наша спадщина. З калини плели гірлянди, прикрашали світлиці, весільні столи, коровай. Калинові букети ставили перед молодими, бажаючи їм вічної краси і міцного кохання. Калинасимвол невянучої краси, кохання, рідної землі. Ще калинасимвол дівочої вроди та нашої України.

 

V. Актуалізація знань, умінь і навичок

 

Сьогодні ми з вами продовжуємо подорожувати країною прикметника, і для того, щоб виконати наступне завдання, давайте пригадаємо:

 

1) Яку частину мови ми називаємо прикметником?

 

2) З якою частиною мови прикметник повязаний у реченні?

 

3) Як визначаємо рід і число прикметника?

 

(Кожна група отримує завдання.)

 

1. Реве та стогне Дніпр широкий

    Сердитий вітер завива,

    Додолу верби гне високі,

    Горами хвилю підійма.

 

2. І блідий місяць на ту пору

    Із хмари де-де виглядав,

    Неначе човен синім морем

    То виринав, то потопав.

 

3. Сонце гріє, вітер віє

    З поля на долину,

    Над водою гне з вербою

    Червону калину.

 

4. На калині одиноке

    Гніздечко гойдає.

    А де ж дівся соловейко?

    Не питай, не знає.

 

5. Попрощалось ясне сонце

    З чорною землею,

    Виступає круглий місяць

    З сестрою зорею.

 

6. Встала весна, чорну землю

    Сонну розбудила,

    Уквітчала її рястом,

    Барвінком укрила.

 

Завдання. Назвати прикметники і зазначити число і рід.

 

Завдання виконано: вплітаємо яблуневий цвіт. (Група учнів виводить до дошки і вплітає яблуневий цвіт у віночок, а лідер читає повідомлення.)

 

Квіти яблуневісимвол материнської любові. Існував ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв: «Мати-яблуня моя, дай моїй доньці здоровя і долі щасливої».

 

Вибірковий диктант

Записати прикметники чоловічого роду.

 

Барвистий, українська, активний, молода, рожевий, сонячне, вічний, паперова, іскристий, деревяна, новий, синє, осінній, шкільна, казковий.

 

(Підкреслити першу літеру в кожному прикметнику, що записали, прочитати слово, яке отримали — «барвінок».)

 

Вплетемо наступну квіткубарвінок.

 

Барвінок до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку пють від застуди, влітку прикрашають святковий стіл, хліб, хату, плетуть весільні вінки. На весіллі барвіноксимвол вірності, краси. Упродовж року його шанують, вважають символом життя, мужності, вічності та безсмертя.

 

Фізкультхвилинка

 

Ця квітка у віночку наймолодша за своїм віком, її вплели люди тільки тоді, коли переконалися, що вона приносить здоровя, доброту і ніжність.
У народі її називають ще румянок.

 

Загадка

 

Стоять у лузі сестрички,

Золотенькі очі, а білі вічки. (Ромашка)

 

Які прикметники допомогли відгадати загадку? Визначте число і рід.

 

Ми з вами трішки потрудились,

І мабуть, ви уже втомились.

Тепер настав час відпочинку,

 

Ми проведем фізкультхвилинку.

 

(Діти промовляють текст фізкультхвилинки і виконують рухи.)

 

Прокидаються ромашки,

Розпускають пелюстки.

Вітерець дихнув тихенько,

Пелюстки гойднув легенько.

Сутеніє, і квітки

Закривають пелюстки.

Тихо засинають,

Голівками хитають.

 

Робота у парах (виконання вправи 214).

 

Після виконання вправи група учнів виходить до дошки і вплітає волошки у віночок, а лідер читає повідомлення про волошки.)

 

Люди люблять волошки не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. Ними миють волосся, освіжають хатнє помешкання, у відварі з них купають маленьких дітей. Тому у віночку волошкисимвол людського розуміння та відданості, краси та величі неба, чистоти, простоти та ніжності.

 

Робота в групах.

 

Загадкаце народний твір. Він виник ще у первісному суспільстві.

 

Коли не вміли люди ще писати,

 

А думати навчились, міркувати.

 

Давайте спробуємо скласти загадку про птаха, що є національним символом нашої держави. Назвіть цього птаха.

 

(Діти виконують роботу. Якщо група потребує допомоги, лідер підходить до вчителя й отримує підказку.)

...великий і красивий

...чорний або сніжно-білий

гострий..., тоненькі...

... з далекої дороги.

 

Вплітаємо мак. Мак у віночкусимвол боротьби українського народу за волю та незалежність. І процвітає пролита кров маковою квіткою в українському вінку.

 

Самостійна робота (виконання вправи 215)

 

Вплітаємо останню квіткудеревій. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають у народі деревцем. Коли квіти відцвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому й вплели її люди до віночка як символ нескореності.

Учениця

У гаю, на лузі, в полі

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Потім сіли в дружнім колі

І сплели вінок.

 

VI. Підсумок уроку

Про яку частину мови ми говорили на уроці?

Вам сподобався урок?

Чим він вам сподобався?

 

VII. Домашнє завдання

 

1. Вправа 216 (усно).

 

2. Скласти загадку про квітку, яку можна ще вплести до віночка, виконати малюнок.

 

Збіг урок наш, як коротка мить,

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду у вас багато кроків

І цікавих, і важких уроків.

Завдання покличуть у майбутнє,

Найскладніше ж завданняжиття.

Тож старайтеся вправно все вивчати,

Памятайте: учня скарбзнання.

 

Л. М. Воронова, Чорнобаївська ЗОШ I–III ст., Білозерський р-н, Херсонська обл.

 

Відгуки читачів