Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Королева педагогіки

Наталя ШУБЕНКО

Учень запитав її: «Скільки годин на день потрібно займатися?» Цифра, яку вона назвала, настільки вразила учня, що він мимоволі вигукнув: «А коли ж тоді жити?». «Це й є життя»,— була відповідь. У цих декількох словах і полягав сенс існування людини, ім’я якої — Реґіна Самійлівна Горовіц.

 


Королева педагогіки

Наталя ШУБЕНКО

Учень запитав її: «Скільки годин на день потрібно займатися?» Цифра, яку вона назвала, настільки вразила учня, що він мимоволі вигукнув: «А коли ж тоді жити?». «Це й є життя»,— була відповідь. У цих декількох словах і полягав сенс існування людини, ім’я якої — Реґіна Самійлівна Горовіц.

 

Реґіна Горовіц у молодоcті

Прізвище Горовіц відоме кожному школяреві. Причому незалежно від того, у якій країні світу він живе. Прізвище це асоціюється з блиском, славою, успіхом. Ще б пак! Адже Володимир Горовіц — мегазірка! Не так багато рівних йому за значенням на музичному Олімпі ХХ століття: Рахманінов, Тосканіні, Караян і ще два-три прізвища, на пальцях можна порахувати. У блиску слави Володимира не так помітні інші зірки «музичної родини» Горовіц. Але ж вони були і світили менш яскраво тільки внаслідок життєвих обставин. Це — Олександр Горовіц, дядько Володимира, людина, яка, по суті, дала племінникові путівку в життя, талановитий піаніст, учень самого Скрябіна. Це — і Реґіна Горовіц, сестра Володимира, яка, за спільним визнанням, своїм талантом перевишувала геніального брата. Але він емігрував, де в умовах вільної конкуренції легко подолав шлях до Олімпу. Бона ж залишилася в Радянському Союзі й жила з вічним клеймом — сестра «зрадника Батьківщини».

 

Володимир Горовіц

Перж ніж як стати Педагогом з великої букви, Реґіна Горовіц виявила себе як блискуча піаністка. У кращих концертних залах Киева і Харкова її партнерами були такі зірки, як Д. Ойстрах, Н. Мільштейн, С. Фурер, С. Гілельс. Усі вони стали її друзями. Це був її рівень, її стиль, її коло спілкування. Проте в 1937 році Реґіна змінює гучний і блискучий концертний зал на відокремлений клас музичного училища, а через два роки — консерваторії. Причини перетворення популярної піаністки на скромного викладача, звичайно ж, неоднозначні. 3 одного боку, майже 20 років сценічної кар’єри народжують цілком природну потребу передати молоді накопичений досвід. 3 іншого — життя міцно «притиснуло» її в ті роки. Її батько і чоловік були репресовані, брат — за кордоном. Реґіна щовечора сиділа із зібраною валізою, очікуючи арешту, і здригалася від кожного телефонного дзвоника. Які вже концерти за таких обставин! Їй просто необхідно було відійти

в тінь. Але вона навіть уявити не могла, що ця «тінь» перетвориться в зоряну дорогу, що вона стане засновником педагогічної школи, що її учні блискуче виступатимуть на кращих концертних майданчиках світу і виховувати лауреатів — покоління за поколінням. А потрапити в клас Регіни Горовіц буде не просто престижно, це було все одно що отримати путівку в життя, потрапити на шлях до того самого музичного Олімпу, який вона безкорисливо дарувала своїм учням. Про її педагогічну майстерність ходили легенди. Давні греки говорили: «Учень — не жбан, який потрібно наповнити, а смолоскип, який потрібно запалити». Вона запалювала смолоскип, не забуваючи при цьому наповняти жбан. Її уроки були настільки своєрідні й змістовні, що одна з її учениць, нині доцент університету мистецтв Ніна Руденко, вирішила їх записувати — усі, від першої до останньої репліки, протягом п’яти років навчання. Цей унікальний документ сьогодні опублікований, а отже, безцінний педагогічний досвід Реґіни Горовіц ще послужить наступним поколінням.

 

Афіша концерту Д. Ойстраха і Р. Горовіц

Реґіна Самійлівна вражала точністю й афористичністю своїх висловлювань. Вона не вигадувала влучні фрази спеціально, вони з’являлися самі собою на уроках, методичних нарадах, у бесідах або під час доповідей. Вони запам’ятовувалися й передавалися з вуст у вуста. Ось деякі з них: «Час створює стиль», «Педагогіка не терпить байдужих», «Урок — це пошук. Завжди шукати!», «Індивідуальне повинне прорости крізь традиційне», «Якщо є мета, є і можливості», «Вміти — означає відчувати міру», «Можна навчитися грати в шахи, фотографувати або в’язати за книгами, які пояснюють, як це робиться. Але не можна навчитися грати на музичному інструменті за книгою!».

 

Реґіна в 1940-ві рр. ХХ ст.

 

На уроці з учнями. 1960-ті рр.

Але найголовніше полягає, напевно, у тому, що Реґіна Самійлівна Горовіц, сама того не усвідомлюючи, мала не тільки професійний вплив на своїх учнів, у них з’являлися її манери, її жести, її інтонації. Реґіна була настільки переконливою й упевненою в собі, що її хотілося наслідувати. Вона не була жінкоюкокеткою, яка прагне обіпертися на чиєсь сильне плече, вона сама була таким плечем. Про таких говорять — з характером! Вдягалася скромно, але зі смаком. В одязі переважали темні тони — сірий, чорний. Сукні були зшиті з дуже гарних тканин, але фасони прості й строгі. Прикрас вона не носила, вважаючи, що вони не сумісні з її виглядом. Тільки іноді — вишукана брошка або непомітна шийна хустка. Завжди елегантна, вона ретельно стежила за зовнішністю, вражаючи своєю статтю: абсолютно пряма спина, воля в рухах. Родичі розповідають, що ранкову зарядку вона робила навіть у похилому віці. Вона вміла все: грати на роялі, вчити музики, фотографувати, ходити на лижах, готувати і шити. Про неї говорили: «Шикарна жінка!»,— і їй це подобалося. Навіть у тому, як вона сідала в кріслі й закидала ногу на ногу, відчувався особливий шарм. Завдяки приголомшливому почуттю гумору вона часто здавалася молодшою від своїх студентів. Ось деякі епізоди із життя Реґіни, про які розповідають її колеги та учні.

 

Реґіна Горовіц з учнями свого класу

Т. С. Кравцов, доктор мистецтвознавства, професор: «На ювілейному вечорі на честь 70-річчя Реґіни Самійлівни я, виступаючи, згадав і мої заняття в класі камерного ансамблю в далекі довоєнні роки. І зараз, сказав я, Реґіна Самійлівна зберегла царствену поставу і шляхетну античність зовнішності, властиві їй у ті роки. На це Реґіна Самійлівна відреагувала блискавично: “Так! Щось стародавнє у мені точно є!”»

В. О. Кричевська, викладач середньої спеціальної музичної школиінтернату: «Одного разу ми жили в будинку відпочинку, де дуже несмачно годували. Реґіна Самійлівна не влаштовувала скандалів з цього приводу (це було не в її стилі), не приносила із собою щось більш їстівне (це їй здавалося незручним), але реагувала по-своєму. “О, який сьогодні прекрасний обід! — вигукувала вона радісно. — Можна нічого не їсти!” Це перегукувалося з цілком зрозумілим бажанням жінки піклуватися про свою фігуру навіть улітку, на відпочинку».

Н. І. Руденко, доцент кафедри спеціального фортепіано: «Січень 70го. У консерваторії ювілейний вечір — 70 років з дня народження і 50 років творчої діяльності Реґіни Самійлівни. Переповнений зал буквально вибухнув оплесками, як тільки вона з’явилася. Вона вийшла на сцену, як завжди, випромінюючи енергію, підтягнута, іронічна, молода, і сказала, звернувшись до присутніх:

  В оголошення вкралася помилка. Усі завмерли.

  Потрібно читати навпаки: сьогодні ми відзначаємо 50 років з дня мого народження і 70 років творчої діяльності».

О. М. Дольберг, онука Р. С. Горовіц: «Реґіна — означає королева, і за характером вона була Королевою. Вона була безумовним лідером у родині. Чоловік, Євсей Григорович, ніколи не заперечував її лідерства. Вони доповнювали одне одного, раділи успіхам, засмучувалися разом. 50 років їхнього спільного життя були наповнені безліччю подій. Репресії, евакуація, післявоєнний час — усе це вони переносили з достоїнством. Я б назвала Реґіну Самійлівну людиною особливої мужності, вона завжди усе брала на себе, вирішувала багато питань».

Є. Чудинович, правнучка Р. С. Горовіц: «Я особисто ніколи не бачила її пригніченою. Одного разу стався такий випадок: велика каструля з борщем перекинулася на сяючий натертий паркет. Їй здалося це дуже смішним, і вона щиро сміялася, хоча на той час вона вже була досить літньою і поруч не було людини, що допомагала по господарству. Безумовно, мої спогади про Реґіну та її життя дуже оптимістичні. Я була занадто мала, щоб зрозуміти, через що їй довелося пройти в житті. Починаючи з того, що вона була дочкою і дружиною «ворогів народу», що втратила все під час революції, а за її телефонними розмовами і поштою спостерігав КДБ, і кінчаючи тим, що вона працювала на посаді асистента в консерваторії, хоча її високо цінували кращі музиканти Радянського Союзу, такі як Гілельс, Задо, Флієр, Нейгауз».

Дивно, але факт. Педагог, визнаний на світовому рівні, Реґіна Горовіц закінчила свою педагогічну кар’єру на скромній посаді асистента. Одного разу вона навіть змушена була піти з консерваторії — не пройшла за конкурсом на новий п’ятирічний термін. Нічого дивного, адже вона не була членом партії. У цілому її офіційна кар’єра рухалася за «спадною», відповідно до ідіотичної установки позбавляти учених звань викладачів, що не мають наукових праць (а Реґіна була піаністкою, тому мала тільки виконавські досягнення). Реґіна Горовіц — одна з найяскравіших педагогічних особистостей свого часу — була «переведена» з виконуючого обов’язки доцента у старші викладачі і пізніше — в асистенти. Це переведення вона сприйняла філософськи і, як завжди, влучно помітила: «Незабаром мене переведуть у студенти!»

 

Реґіна Горовіц. 1975 р .

Власне, підґрунтям цього фарсу був усе той же геніальний брат. Навколо Реґіни в консерваторії склалася така обстановка, що багато хто, особливо молоді педагоги, намагалися триматися від неї подалі, щоб не викликати лихо на себе. З нею просто боялися розмовляти. І дуже часто вона йшла додому зовсім одна. Проте вона пишалася братом. У дитинстві й юності вони дружили: разом грали на фортепіано, розробляли плани. Після його від’їзду за кордон зв’язок, через зрозумілі причини, перервався, а в 60-ті рр. брат і сестра стали спілкуватися по телефону. Він дзвонив зазвичай у її дні народження, ділився планами, розповідав про свої справи. Матеріально не допомагав, мабуть, вважаючи це для Реґіни зайвим. За це спілкування Реґіна платила дорого. Крім відчуження, переслідувань, проблем з кар’єрою, вона була, як тоді говорилося, «невиїзна». Усе це Реґіна Самійлівна переносила гордо і з достоїнством. Але ж могла б супроводжувати чоловіка, відомого вченого, в усіх його закордонних поїздках… Розлучившись з братом у 1925 р., вона більше з ним так і не зустрілася. Він приїхав до СРСР у 1986 році, через два роки після її смерті. Провів чудові гастролі в Москві й Ленінграді. Розмірковував, чи не з’їздити до Києва і Харкова — на могили матері і сестри. А тут — Чорнобильська катастрофа. Як же їхати в Україну?

Здоров’я дорожче! І мегазірка, величним жестом наказавши завантажити в особистий літак особистий рояль, відбула на свій заокеанський Олімп, який не захотіла підкоряти його сестра Реґіна.

Незадовго до смерті в неї запитали, чому вона в далекому 1925му не виїхала за кордон разом із братом. Реґіна Горовіц посміхнулася й сказала: «Я ні про що не шкодую. Я люблю життя таким, яким воно є. Я завжди була оточена чудовими музикантами і багатьма талановитими учнями, і я насправді щаслива».

 

ШПИЛЬКА

Відповіді біля дошки

ü         3 якою метою браконьєри знищують тварин? — Для добування їжі або заради цінного хутра. Наприклад, слонів.

ü         Що означає словосполучення «сізіфова робота»? Це означає — марна робота. Наприклад, вивчив урок, а тебе не спитали!

ü         Придумай речения з числівником «три».   Моя мама працює на ТРИкотажній фабриці.

ü         Скажи, чим живляться їжаки?   Кактусами.

ü         Якими видами тваринництва займасться сільське населения Середньої Азії?   Вони займаються вівчарством, баранярством, верблюдярством...

ü         Накресли квадрат зі стороною десять сантиметрів.   Ганно Петрівно, що ж це за квадрат — з однією стороною?

ü         Назви числа, які в сумі давали б десять.   Один і нуль!

ü         Для чого служить мікроскоп?   Для мікробів!

ü         Як позбутися знаменника цього дробу?   Треба стерти його ганчіркою!

ü         Що означає фразеологізм «кіт наплакав?»   Це означас, що кота дуже скривдили!

ü         Придумай речения зі словом «для».   Мама прийняла пігулки для головного болю.

ü         Коли з’явилися перніі люди?   Коли мавпи стали багато працювати.

ü         У якому стані буває вода?   У твердому, рідкому й газованому!

ü         Яких письменників ми можемо назвати класиками?   Тих, котрих ми проходили в класі.

ü         Які речовини не розчиняються у воді?   Риби!

ü         Як звати трьох богатирів з картини Васнецова?   Атос, Портос і Араміс?

Відгуки читачів