Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Урок рідної мови з використанням мультимедійних технологій у 2 класі

Тема. Розпізнавання іменників за запитаннями хто? що? Складання речень

Мета: вчити розпізнавати іменники за запитаннями хто? що?; закріплювати і поглиблювати знання учнів про слованазви предметів; удосконалювати вміння розпізнавати їх серед інших слів, будувати з ними речення; розвивати вміння складати і записувати відповіді на запитання; розвивати творчу уяву; виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, прагнення до знань.

Обладнання: сигнальні картки, предметні малюнки, малюнки та фрагменти з мультфільму «Капітошка», мультиплікаційний герой Капітошка, хмаринки з краплинами-завданнями, мікрофон,  компютер, проектор.


Хід уроку

I. Організація класу до уроку

Уже дзвінок нам дав сигнал,

І на урок він нас покликав.

Отож, часу не витрачаймо,

Роботу швидше починаймо.

А роботи у нас сьогодні дуже багато. А ще на вас чекає багато сюрпризів і несподіванок.

Тому на уроці нам сьогодні необхідно (девіз уроку написаний на слайді):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

Скажіть, а яка пора року зараз господарює? (Осінь)

Які ж ознаки осені? (Холодно, дощі, хмарне небо...)

І ось ми бачимо, що осінні дощові хмаринки завітали до нашого класу, а на своїх краплинах принесли нам завдання і сюрпризи.

II. Перевірка домашнього завдання

І ось перша краплина цікавиться, чи виконали ви домашнє завдання? Давайте його перевіримо і разом повторимо правила, які будуть потрібні нам під час вивчення нового матеріалу.

Вдома ви виконували вправу 187. Прочитайте, які назви ягід ви виписали. (Суниця, ожина, чорниця, малина)

Яке питання ви поставите до цих слів? Чому?

А до яких слів ставимо питання що?

Діти, чи всі з вас виконали саме так домашнє завдання? Хто припустився помилок? (Переглядаю зошити, визначаю найохайніше виконану роботу.)

III. Актуалізація опорних знань учнів

Наступна краплина у нас незвичайна. Вона пропонує послухати пісеньку хмаринки. (Фрагмент мультфільму «Капітошка», в цей час зявляється казковий герой Капітошка.)

Діти, подивіться, хто прийшов сьогодні до нас на урок! Ця весела крап­линка зветься Капітошка. На кого він схожий?

А хто бачив мультик про Капітошку?

Саме Капітошка приготував усі ці завдання, які принесли краплинки, і буде уважно стежити за їх виконанням.

1. Каліграфічна хвилинка

Давайте запишемо дату, коли ми познайомились з Капітошкою. А це є саме сьогоднішнє число.

У наступному рядку запишіть каліграфічно такі зєднання букв:

хм ра тош.

У назвах яких сьогоднішніх героїв зустрічаються такі буквосполучення? (Хмара, Капітошка, краплина)

Запишемо каліграфічно слово хмара.

2. Відгадування загадок

А ця краплина принесла вам цікаві загадки. Давайте їх відгадаємо. А слова-відгадки будемо записувати на дошці і в зошиті.

  Невидимка ходить в гаї,

    Всі дерева роздягає. (Осінь)

  Сірий, зубастий по полю блукає, ягнят шукає. (Вовк)

  Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивитись не дозволяє. (Сонце)

  Я потрібен зеленим лугам,

    Я потрібен полям і лісам,

    Я потрібен і квітам, й кущам.

    І якщо мене довго немає,

    То посохне усе і зівяне. (Дощ)

  Повзун повзе, сімсот голок везе. (Їжак)

До яких слів поставимо питання що? А до яких слів поставимо питання хто?

Складіть речення з одним із цих слів (усно).

3. Гра «Мовчанка»

Наступна краплина пропонує нам погратись у гру «Мовчанка».

Візьміть свої сигнальні картки. Уважно стежте за малюнками і за допомогою сигнальних карток поставте питання до слів, які називають предмети, зображені на малюнках.

IV. Оголошення теми і мети уроку

Молодці, діти, ви добре засвоїли вивчений матеріал, вмієте ставити питання до слів, які називають предмети. А сьогодні ви розширите свої знання про ці слова й ознайомитесь із поняттям іменник. Також будете ставити питання до іменників і розпізнавати їх серед інших слів.

Кожен предмет, як і людина, має своє імя, назву. Наприклад, цей предмет має назву книжка, цейручка, цейдитина. І ось всі ці слова, що називають предмети, і є іменниками, і відповідають вони на питання хто? що? Зверніть увагу, що слово іменник пишеться з двома буквами н.

V. Засвоєння нових знань про слова— назви предметів

1. Виконання вправ

Ми тільки-но грали з вами у гру, і всі слова, що позначають предмети на малюнках, які ви бачили, є іменником. Кожен із вас знає багато слів, які називають предмети і відповідають на питання хто? або що?

Подивіться праворуч, ліворуч, на парту. Всюди ви бачите предмети. Всі назви цих підметів і є іменниками.

І ось наступна краплина пропонує вам виконати таке завдання: записати за зразком назви деяких предметів, що знаходяться у вашому класі.

В класі є (хто ?) ...

В класі є (що?) ...

Отже, іменникице слова, які відповідають на питання хто? що? і є назвами предметів.

2. Фізкультхвилинка

А ця краплина пропонує відпочити і потанцювати під пісеньку Капітошки.

(Фрагмент мультика, де Капітошка співає з Вовчиком, діти виконують танцювальні рухи.)

3. Творча робота

Із ким подружився Капітошка? (Із вовком)

На яке питання відповідає слово вовк?

Як називаються слова, що відповідають на таке питання? (Іменник)

Де живе вовк? (Вовк живе у лісі.)

Давайте запишемо це речення.

А які ще тварини живуть у лісі?

Від слів вовк, заєць, лисиця утворіть назви маленьких тваринок. (Малюнки цих тварин виставити на дошці.) (Вовченя, зайченя, лисеня)

Яке питання поставимо до цих слів?

Давайте познайомимось із правилом на С. 91.

4. Робота з підручником

Ця краплина, діти, знає, що у вашому підручнику є цікаві вправи. Давайте виконаємо вправу 193. Потрібно скласти речення, використовуючи малюнки і слова для довідок. І ми будемо продовжувати утворювати назви маленьких тваринок (усно).

Одне речення з тих, що ми складали, на вибір, запишіть. А я подивлюсь, кому яка тваринка сподобалась.

Гра «Упіймай іменник»

А зараз приготуйте свої долоньки, щоб «упіймати» іменник. Я буду називати різні слова, а ви плескатимете лише тоді, коли почуєте слово, що відповідає на питання хто? або що?

Гра «Мікрофон»

Тепер знову звернемось до підручника і виконаємо вправу 194 таким чином: пограємо у гру «Мікрофон». Кожен, до кого я підійду, читатиме слово і говоритиме, іменник це чи ні.

5. Складання речень за малюнками

Я беру наступну краплину і бачу, що Капітошка хоче послухати, чи вмієте ви складати речення. Отож, давайте складемо речення за такими малюнками.

(Демонстрація малюнків на слайдах. Діти складають речення, записують його.)

VI. Підсумок уроку

Що нового ми сьогодні дізнались про слова назви предметів? Як вони називаються? (Іменники)

На які питання відповідають іменники?

Залишилась у нас ще одна краплинка. Подивимось, яке ще завдання приготував нам Капітошка.

Поставте питання до слів назв предметів, малюнки яких ви зараз побачите. (Слайди)

Ось і закінчився дощик. І Капітошці час повертатися додому. (Фрагмент мультика, де хмаринка кличе Капітошку.)

Пішов від нас Капітошка, але на згадку про нього і про наш сьогоднішній урок залишив своє фото. (За роботу на уроці дати кожному учневі фотографію героя.)

Молодці, ви всі гарно працювали, і нам залишилося лише записати домашнє завдання.

Вдома ви будете виконувати вправу 195. Потрібно списати віршик і усно поставити питання до виділених слів. А деякі учні ще складуть і запишуть речення зі словом сонце. (Назвати учнів, які виконуватимуть це завдання.)

 

Література

1. Вашуленко М.С. та ін. Українська мова. 2 клас. Ч. 1.— К.: Освіта, 2004.

2. Народна творчість. Загадки.— К.: Дніпро, 1987.

3. Савченко О. Я. Сучасний урок в початкових класах.— К.: Магістр-S, 1997.

4. Чуйко Т. А. та ін. Методика викладання української мови в початкових класах.— К.: Вища школа, 1975.


Л. В. Головенко, учитель І категорії, ЗОШ I–III ст., с. Бубнів, Володимир-Волинський р-н, Волинська обл.

 

Відгуки читачів

  • Вікторія Ралець

    29 жовтня 2011

    Чудовий урок!