Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Розвиток мотиваційної сфери дитини прийомами мнемотехніки та іграми-завданнями із набором з шести цеглинок LEGO DUPLO

Л. В. Прокопенко, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, спеціалізована школа № 9з поглибленим вивченням економіки, права та іноземних мов, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.

З використанням матеріалів the LEGO Foundation


Як, на вашу думку, лампа розжарювання стосується теми «Мотивація»?
Уважають, що винахід лампи розжарювання належить американському винахідникові Томасу Едісону. Він провів 6000 експериментів, після кожної невдачі починав знову і знову... Бо головним мотивом була мета, а не проблема.
Едісон був умотивованим. А як, на вашу думку, мотивувати дитину до навчання?
Мотивувати дитину до навчання можна за допомогою гри. Коли діти навчаються через гру, вони не бояться припускатися помилок, бо у грі завжди можна спробувати знову й знову... Тож для розвитку мотиваційної сфери дитини можна використати низку прийомів та вправ.
 

Прийом «Підступна вежа»

— Візьміть вежу із 6 цеглинок LEGO DUPLO, відділіть цеглинки одна від одної та у довільному порядку покладіть перед собою, спробуйте збудувати вежу, складаючи цеглинки одна до одної вузьким боком, лише великим та вказівним пальцем правої руки. (Діти виконують запропоноване.)
 
— А тепер спробуйте збудувати вежу, складаючи цеглинки вузьким боком до вузького, середнім та вказівним пальцем лівої руки. (Діти вико- нують запропоноване.)
 
Запитання до дітей:
— Як вам удалося побудувати вежу? (Діти пояснюють і демонструють на своїх цеглинках.)
— За яких умов вежа стійка і не падає? Коли у вас виходила найнижча/найвища вежа? (Діти відповідають.)
 
Цей прийом не тільки сприяє розвитку мотиваційної сфери, але й навчає дітей маніпулювати дрібними речами, наполегливо працювати, не зважати на труднощі, розвивати власну тактику виконання завдань.

Прийом «Шпигунська гра»

— Розкладіть на аркуші паперу формату А4 три будь-які цеглинки у довільному порядку. Протягом 10 секунд вивчіть розташування цеглинок. Я накриваю цеглинки тканиною.
 
Запитання до дітей:
— Скільки цеглинок ви запам’ятали?
— Як можна запам’ятати кількість і колір цеглинок, які знаходяться під тканиною?
— Як можна запам’ятати положення цих цеглинок? (Діти намагаються розташувати свої цеглинки так, як у вчителя під тканиною. Педагог ускладнює гру, використовуючи 4 і більше цеглинок, якщо учні легко запам’ятовують колір і розташування трьох цеглинок.)
 
Цей прийом вчить дітей упевнено братися за нові завдання, бути уважними, не відволікатися, самостійно ухвалювати рішення під час виконання завдань.

Прийоми мнемотехніки «Кольорові асоціації»

Під час роботи з будь-якими інформаційними одиницями пропонуємо учням пов’язати потрібний термін, героя, будь-що з певним кольором. Слід обов’язково обговорити з учнями, чому саме цей колір обрано.
 
Ці прийоми — лише гвинтик цілого механізму... Едісон дійшов висновку, що для довгого та яскравого світіння лампи необхідний відповідний матеріал, створення правильного простору. Дотримуючи цих умов, винахідник освітив не лише свій будинок, але й кілька сусідніх вулиць. 
 

Урок української мови (навчання грамоти) в 1-му класі

Тема. Закріплення вмінь писати букви, слова, речення із ними
Мета: закріпити вміння дітей писати вивчені букви окремо і в словах; продовжувати навчати аналізувати елементи букв; учити пам’ятати інформацію, швидко реагувати на виклики, зосереджуватись, мислити креативно, висловлюватись відповідно до ситуації, використовувати на практиці набуті знання, уміння володіти емоціями; розвивати асоціативне мислення прийомами мнемотехніки.
Обладнання: шість цеглинок LEGO DUPLO; предметні малюнки; макети кульок з літерами.
 

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Повторення та закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом мнемотехніки «Кольорові асоціації» з елементами ігрових завдань «Шість цеглинок»
— Уявіть, що у червоної цеглинки сьогодні свято і вона запросила сусідів до себе на гостини. А кого саме запросила, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки.
 
Він веселий і незлобний,
Цей хороший дивачок,
З ним завжди його товариш
І друзяка П’ятачок. (Вінні-Пух.)
 
— З якою цеглинкою асоціюєте Вінні-Пуха? Чому? (Відповіді учнів.)
— Тож, першою до червоної цеглинки завітала на свято... цеглинка, у якій ми закодували... (Вінні-Пуха).
— Викладаємо з цих цеглинок горизонтальну лінію.
 
Є у Пуха друг-дружок,
Він не песик, не бичок,
А веселий... (П’ятачок).
 
— З якою цеглинкою асоціюєте П’ятачка? Чому? (Відповіді учнів.)
— Тож, другою на гостину прийшла... цеглинка, у якій ми закодували... (П’ятачка).
 
Є у Пуха й інший друг,
Великий упертюх,
Сіренький клаповух. (Віслючок.)
 
— З якою цеглинкою асоціюєте Віслючка Іа? Чому? (Відповіді учнів.)
— Третьою гостею червоної цеглинки стала.. цеглинка, у яку ми закодували... (Віслючка).
— Цеглинки викладаємо в одну горизонтальну лінію.
 
Як і зайчик, має вуха,
Весь пухнастий, як подушка,
Білий, наче заметіль,
Це маленький, добрий... (Кріль).
 
— З якою цеглинкою асоціюєте Кролика? Чому? (Відповіді учнів.)
— Третьою гостею червоної цеглинки стала... цеглинка, у яку ми закодували... (Кролика).
 
Вдень не бачить, в хатці спить,
Ніч настане — шелестить,
Страшно глипає, бува,
Сіромашенька... (Сова).
 
— Чи може асоціюватися... цеглинка із Совою? Чому? (Відповіді учнів.)
— Тож, останньою на гостину до червоної цеглинки прийшла... цеглинка, у яку ми закодували тітоньку Сову.
 
2. Вправа на розширення горизонтального зору
— Покладіть перед собою у горизонтальну лінію цеглинку-іменинницю, ліворуч від неї — цеглинки, у які закодували Кролика, Сову, Віслючка.
— Уважно подивіться на цю лінію з 4-х цеглинок. Праворуч доповніть цеглинкою, у яку закодували П’ятачка та Вінні-Пуха.
— Поміняйтесь червоною цеглинкою із сусідом праворуч, жовтою — із сусідом ліворуч.
— Поміняйте місцями першу й останню цеглинки.
— Поміняйте місцями зелену цеглинку із синьою.
 
3. Гра «Де чия кулька?»
— Друзі прийшли на день народження не з порожніми руками. Вони принесли у подарунок кульки, але розгубили їх дорогою.
— Допоможіть героям віднайти кожному свою кульку!
— Прочитайте літери на кульках. Це перші літери імен героїв, яким належать ці кульки.
— Тож кожен із героїв знайшов свою кульку.
Отже, ми продовжуємо!
 
4. Масаж долонь
— Візьміть у свої долоньки цеглинку-іменинницю, затисніть між долоньками і всі пальчики по черзі, спочатку — мізинчики попритискайте до штирів цеглинки... Потім — безіменні, вказівні, середні, великі пальчики.
 
5. Робота в зошиті. Повторення написання вивчених букв
— Хто першим привітав червону цеглинку? (Вінні-Пух.)
— Кульку з якою літерою їй подарував? (Вв.)
— Зі скількох елементів складеться велика літера В? (З довгої прямої лінії із заокругленням унизу ліворуч і двох правих півовалів.) Починаємо писати від верхньої міжрядкової лінії та, торкнув- шись її, заокруглюємо ліворуч. Другий елемент починаємо писати ліворуч від першого елемента нижче верхньої міжрядкової лінії, ведемо до верхньої міжрядкової лінії, заокруглюємо праворуч на півовал, що закінчується нижче верхньої міжрядкової лінії невеличким заокругленням ліворуч. Не відриваючи руки, рухом праворуч і вниз до себе пишемо більший нижній правий півовал, що закінчується заокругленням ліворуч, близько першого елемента, вище нижньої лінії робочого рядка.
— Пишемо під рахунок раз-і, і-два, і-три-і.
— Зі скількох елементів складається маленька літера «ве»? Яких? (З петельки й овалу.)
— Починаємо писати малу букву трохи нижче верхньої лінії, ведемо з нахилом угору, заокруглюємо під міжрядковою лінією ліворуч на петлю і ведемо з нахилом угору, заокруглюємо під міжрядковою лінією ліворуч на петлю і ведемо пряму похилу паличку вниз, яку заокруглюємо біля нижньої рядкової лінії на овал... або переходимо на вузлик, від якого пишемо прогнуту вниз лінію з’єднання. Пишемо під рахунок раз-і-два-і.
— Прописуємо рядочок літер Вв, чергуючи їх.
— Хто на день народження завітав другим? (П’ятачок. )
— Зі скількох елементів складається велика літера П? (З трьох.) Яких? (Двох великих похилих ліній (перша — ліворуч, друга — праворуч) і горизонтальної лінії із заокругленням.)
— Починаємо писати велику букву П від міжрядкової лінії прямою продовженою похилою лінією, яка біля нижньої рядкової заокруглюється ліворуч. Поряд із нею — ще одну паличку, тільки із заокругленням праворуч, до середини рядка. Третій елемент починаємо писати трохи нижче міжрядкової лінії, заокруглюємо ліворуч і вгору, до міжрядкової лінії, по якій продовжуємо прямою горизонтальною лінією. Пишемо під рахунок і-раз, і-два, і-три. (Написання великої «П».)
— Зі скількох елементів складається маленька п? (З двох.) Яких? (Прямої похилої та прямої з двома заокругленнями.)
— Починаємо писати від верхньої рядкової паличку до нижньої палички. Потім трохи вище середини отриманої палички робимо відхилення праворуч, пишемо другий елемент, який заокруглюємо під верхньою рядковою лінією праворуч і, ведучи паличку вниз, заокруглюємо біля нижньої рядкової лінії. Пишемо під рахунок і-раз, і-два-і.
— Кульку з якою літерою подарував Віслючок? («О» — Осел.)
— Зі скількох елементів складається літера О? (З одного.) Якого?
— Велика О — це великий овал. Починаємо писати нижче міжрядкової лінії, потім заокруглюємо. Ведемо вниз до нижньої рядкової лінії, де знову заокруглюємо праворуч і ведемо туди, де почали. І-раз-і.
— Зі скількох елементів складається маленька літера О? Яких? (Відповіді учнів.)
— Починаємо писати трохи нижче верхньої рядкової лінії, ведемо вгору до верхньої рядкової, заокруглюємо ліворуч, ведемо вгору до зустрічі з початком букви.
— Яку літеру подарували Кролик і Сова? («Ка» та «ес».)
— З яких елементів складається мала літера к? (З прямої похилої та двох кривих.)
— Починаємо писати пряму похилу паличку від верхньої рядкової лінії до нижньої. Потім під верхньою рядковою робимо заокруглення ліворуч, ведемо до середини першого елемента. Не відриваючи руки, ведемо праворуч коротку горизонтальну лінію, заокруглюємо праворуч і закінчуємо майже на середині рядка.
— Зі скількох елементів складається маленька буква с? Яких? (З одного, лівого півовалу.)
— Починаємо писати нижче верхньої рядкової лінії, ведемо вгору, заокруглюючи ліворуч, і ведемо до середини робочого рядка. Верхнє заокруглення слід робити вужче, ніж нижнє.
 
6. Фізкультхвилинка
7. Творча робота
— Хто останньою привітав червону цеглинку з днем народження? (Сова.)
— Мудра Сова запитує, що ви знаєте про неї (Відповіді учнів.)
— Кажуть, що сови бояться сонячного та денного світла, але насправді це не так. Очі в сови великі, спрямовані вперед й здатні сприймати світло низької інтенсивності, тому й бачать дуже добре вночі, але й удень вони бачать не гірше. Сови харчуються переважно дрібними гризунами, вночі їм легше їх уполювати, тому сову звуть «нічною пташкою».
Сьогодні Мудра Сова й вам приготувала завдання. Вона хоче, щоб ви відгадали слова й записали їх.
— Відгадайте, що це!
  • Зимовий візок на повозках. (Сани.)
  • Скошена й висушена трава на корм худобі. (Сіно.)
  • Хвойне вічно зелене дерево з прямим високим стовбуром, довгою хвоєю і невеликими шишками. (Сосна.)
 
— А ще гостя просить записати слово Сова. (Діти записують.)
— Щоб допомогти вам написати слова-відгадки, Мудра Сова пропонує промінцеві схеми:
са — ни сі — но
со — сна со — ва
 
8. Мовно-логічне завдання
— Яка зараз пора року? (Відповіді учнів.)
— Сова на сніжинках написала склади, допоможіть їй скласти слова.
 
ІІІ. Підсумок уроку
1. Вправа «Відповідаємо цеглинками»
— Я називатиму звуки, а ви відповідатиме цеглинками.
Червона — голосний; зелена — приголосний твердий; жовта — приголосний м’який.
 
2. Бесіда за темою уроку
— Яке завдання Сови було для вас найцікавішим?
— Що було на уроці найскладнішим?
— А що — найлегшим?
— Що спричинило труднощі?
— Як ви з ними упоралися?
 
3. Прийоми «Піктограма емоцій» та «LEGO-настрій»
— Якщо вам сподобався урок, підніміть зелену цеглинку.
— Якщо сподобався, але були складнощі,— жовту.
— Якщо взагалі не сподобався,— червону.
— Складіть вежу: спочатку — цеглинкаіменинниця, потім — Сова, Віслючок, Ведмедик, Поросятко, Кролик.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів