Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Партнерські стосунки — запорука успіху!

Т. М. Гапонько, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, Глухівська ЗОШ І–ІІІ ст. № 6, Сумська обл.

Тренінг для вчителів та батьків


Світ змінюється. Настали часи, коли просто здобувати знання і накопичувати їх «на колись» уже не потрібно. Наше завдання сьогодні: навчити дитину швидко орієнтуватися в такому мінливому світі, знаходити ефективні шляхи для розв’язання різноманітних завдань, навчати обирати.
 
Дитині ще бракує достатнього досвіду. Її помічниками у навчанні мають стати «партнери» — батьки та вчителі.
 
Термін «партнерство» переважно визначають як:
  • систему взаємин, які відбуваються у процесі певної спільної діяльності;
  • спосіб взаємодії та взаємин, організованих на принципах рівності, добровільності, рівнозначущості та доповнюваності всіх її учасників;
  • організаційну форму спільної діяльності, що передбачає об’єднання осіб на відповідних умовах розподілу праці та активної участі в її реалізації;
  • спосіб взаємин, за яких зберігаються права кожної зі сторін, чітко узгоджені та злагоджені дії учасників спільної справи, що ґрунтуються на засадах взаємовигоди та рівноправності.
 
Педагогіка партнерства — чітко визначена система взаємин усіх учасників освітнього процесу (учнів, батьків, учителів), що:
  • організовується на принципах добровільності й спільних інтересів;
  • ґрунтується на повазі й рівноправності всіх учасників, із дотриманням визначених норм (прав та обов’язків) та з урахуванням ціннісних орієнтирів кожної зі сторін;
  • передбачає активне залучення всіх учасників до реалізації спільних завдань та їхню готовність брати на себе відповідальність за результати роботи.
 
Педагогіка партнерства ґрунтується на таких принципах:
  • повага до особистості;
  • доброзичливість і позитивне ставлення одне до одного;
  • довіра у відносинах, стосунках;
  • діалог — взаємодія — взаємоповага;
  • розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
  • принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
 
Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової української школи: допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
 
Психологічну основу педагогіки партнерства становлять суб’єкт-суб’єктні стосунки — співпраця двох суб’єктів. Цей тип взаємин є для освітнього процесу оптимальним, бо, з одного боку, він зберігає за вчителем функцію управління, а з іншого,— дає учневі можливість діяти самостійно. 
 
Ефективне партнерство можливе за умови сформованості в батьків готовності до взаємодії зі школою на паритетних засадах, з опорою на розуміння того, яку діяльність краще виконає школа, а яку — сім’я.
 

Тренінг «Ефективне партнерство — шлях до перемоги»

Хід тренінгу

І. Вступна частина

Т р е н е р. Партнери, вчителі, учні, батьки. Жодне слово в цій темі не є новим, а трикутник взаємодії «учні — вчителі — батьки» — це основа виховного простору школи.
 
Як зазначала міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, «...могутню державу і конкурентну економіку забезпечить згуртована спільнота творчих людей, відповідальних громадян, активних і підприємливих. Саме таких повинна готувати школа України».
 
Вправа «Знайомство»
— Перш ніж розпочати роботу, нам потрібно познайомитись. Усім пропоную на спеціальному аркуші паперу намалювати емблему, в якій буде розкрито особистість кожного.
 
Після завершення завдання кожен учасник відрекомендовується (по черзі), розповідає про свою емблему і пояснює, чому намалював її саме такою.
Наприклад, якщо людина любить спорт, то вона може зобразити себе у вигляді м’яча чи якогось іншого спортивного атрибута.
 
— От ми й познайомилися та більше дізналися одне про одного.
Робота має бути насиченою і цікавою. А з яким настроєм ви завітали на нашу зустріч? Утворімо коло і поділімося своїм настроєм.
 
Вправа «У мене сьогодні настрій...»
Тренер вимовляє фразу: «У мене сьогодні настрій...» і показує жестами, рухами, який у нього настрій. Усі разом повторюють. Далі учасники по колу приймають естафету.
 
«Мозковий штурм» «Правила роботи в групі»
— Навіщо в нашому житті необхідні різноманітні правила? (Відповіді присутніх.)
— Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, у якій кожен учасник міг би: відверто висловлюватись і виявляти свої почуття й погляди; не боїться стати об’єктом глузувань та критики; упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється, не пошириться за межі групи; отримує інформацію сам і не заважає отримувати її іншим учасникам.
 
Що запропонували б ви?
Орієнтовні відповіді:
  • Бути позитивними;
  • говорити по черзі;
  • бути активними;
  • слухати й чути кожного;
  • толерантно ставитись одне до одного;
  • бути пунктуальними;
  • діяти за принципом «тут і зараз».
 
— Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила? (Учасники висловлюють згоду.)

ІІ. Основна частина

Вправа «Перше враження»
— Від чого залежить, чи стане людина вашим партнером? (Відповіді учасників.)
— Одна зі складових, що ви зараз назвали,— це перше враження про людину... Зараз ви отримаєте аркуш з фото людини. Поглянувши на фото, знизу аркуша напишіть характеристику цієї людини (1–2 рядки) і загорніть аркуш (як у старій дитячій грі). Передавайте аркуші по колу, характеризуючи кожне фото. Коли аркуш повертається до «хазяїна», зачитуйте характеристики (по черзі). Порівняйте з реальною характеристикою.
 
Обговорення
— Чи завжди наші перші враження про людину правильні та відповідають дійсності?
— Чого вчить нас ця вправа?
 
Вправа «Поділись із сусідом» (за М. Прустом)
— Пропоную вибрати два питання з-поміж дванадцяти.
1. Де б Ви хотіли жити?
2. Основна риса Вашого характеру.
3. Ваш основний недолік.
4. Ваш ідеал у житті.
5. Яку рису Ви найбільше цінуєте в чоловіків?
6. Яку рису Ви найбільше цінуєте в жінок?
7. Ваш улюблений колір?
8. Ваша улюблена квітка?
9. Що Ви найбільше не любите?
10. Що Ви найбільше цінуєте у Ваших друзях?
11. Ваше улюблене заняття.
12. Який настрій Вам притаманний?
 
Кожен з учасників повинен чесно відповісти на них своєму партнерові.
 
Вправа «1-2-4»
— «Педагогіка партнерства» є однією зі складових формули Нової української школи. Зараз кожен з вас уявить себе директором школи. З чого б ви почали побудову партнерських взаємин у шкільному колективі?
Напишіть 3 найважливіші перші кроки (5 хв). (Учасники виконують запропоноване.)
 
— Тепер об’єднаймося в пари (важливо, щоб учителі опинилися в парі з батьками) і визначмо спільне. (Учасники виконують запропоноване.)
 
— Тепер пари об’єднаймо в четвірки.
Групи розповідають про спільні кроки на шляху до побудови партнерських взаємин. Команди ставлять запитання одне одному.
 
Обговорення
— Чи легко вам було виконувати роль директора школи?
— Які рішення ухвалені швидше: індивідуальні, парні або групові?
— А що ж можемо ми? На посаді вчителя, класного керівника, на місці батьків? Заповніть табличку «Я хочу змінити / Я можу змінити / Для цього я зроблю...» 3–4 реальними пропозиціями в кожному стовпчику.
 
Обговорення
— Що ви хотіли б змінити?
— Що ви можете змінити?
— Що ви зробите для того, аби ці зміни стали реальністю?
— Аркуші залишаться у вас як завдання на  найближче майбутнє.
 
Вправа «Педагогічна майстерність» (розв’язування педагогічних ситуацій педагогами та аналіз батьками)
 
Педагогічна ситуація № 1
На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: «Я не вважаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити».
Ваша реакція:
  • Твоя справа — вчитися, а не вчити вчителя.
  • Таких, як ти, я, звісно, нічого не зможу на-вчити.
  • Може, тобі краще перейти в інший клас або вчитися в іншого вчителя?
  • Ти просто не хочеш учитися.
  • Мені цікаво знати, чому ти так уважаєш?
 
Педагогічна ситуація № 2 «Хто зайвий?»
Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпець, наказуєте йому залишити клас.
— А Ви не маєте права вигнати мене з класу! Я не вийду,— говорить учень.
  • Ви наполягаєте на своєму.
  • Погрожуєте, що інакше клас залишите ви.
  • Нагадуєте учневі, що в нього є не лише права, але й обов’язки.
  • Запропонуйте свій варіант.
 
Педагогічна ситуація № 3
Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:
yy Якщо дитина живе у стресі, вона...
 
Педагогічна ситуація № 4
Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:
yy Якщо дитина зростає в атмосфері критики, вона...
 
Педагогічна ситуація № 5
Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:
yy Якщо дитина почувається безпечно, вона...
 

ІІІ. Заключна частина

Метод «Прес»
— Підсумовуючи роботу на сьогоднішній зустрічі, закінчіть думку.
  • Сьогодні мене вразило...
  • Сьогодні мені згадалося...
  • Мені запам’яталося ...
  • Мене дратувало...
  • Мені було цікаво...
  • Мене порадувало...
  • Спілкування було...
 
— Тільки спільними зусиллями ми досягнемо успіху!
  

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів