Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Математика навколо нас

С. В. Сигида, методист методичного кабінету відділу освіти управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради, Черкаська обл.


Однією із ключових компетентностей, включених до Концепції Нової української школи, є математична грамотність, «що передбачає виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини».
 
Учні молодшого шкільного віку особливо чутливі до ролі чисел у їхньому світі, у захваті від відкриттів, пов’язаних із числовими структурами і новими операціями. Для вчителя важливо створити в класі атмосферу, що заохочує дітей думати критично у складних питаннях, обговорювати математичні ідеї, аналізувати й адаптуватися до нових ситуацій, розв’язувати проблеми, ефективно спілкуватися. Математична діяльність учнів повинна бути практичною і стосуватися їхнього життя.
 
Чим більше математика пов’язана із повсякденним життям, тим краще діти зрозуміють необхідність її вивчення.
 
Пропонуємо цікаві завдання для реалізації змістових ліній математичної освітньої галузі (лічба, числа, дії з числами, просторові відношення, геометричні фігури, робота з даними). Відповідно до рівня підготовленості та особливостей класу, вчитель може використовувати ці вправи та ігри на різних етапах навчання.

Числа у моєму житті

Попросіть учнів на окремому аркуші паперу посередині записати своє ім’я, а потім — числа, пов’язані з їхнім життям. Наприклад: 6 може означати вік дитини; 8 — день народження; 4 — кількість членів родини; 3 — кількість членів родини жіночої статі; 1 — клас або кількість дітей у сім’ї; 7 — номер школи, у якій навчається дитина; 10 — кількість хлопчиків у класі й т. ін.
 
Можна розглянути записи дітей і спробувати здогадатися, що ці числа означають.

Математичні об’єкти

Потрібно згадати якомога більше слів, що ми вживаємо у повсякденному житті, до складу яких входять назви чисел. Наприклад: односторонній... (рух), двокольоровий... (прапор), дводенний... (відпочинок), триколісний... (велосипед), 3D... (фільм), чотирирічна... (дитина), п’ятиповерховий... (будинок), шестикласник, семиструнний... (інструмент)...

У квітковому магазині

Важливо «математизувати» запропоновану життєву ситуацію. Наприклад, необхідно купити букет квітів для мами на день народження. У магазині є осінні квіти: жоржини — 2 грн; айстри — 3 грн; хризантеми — 5 грн (за 1 квітку). Обери квіти і склади букет для мами, обчисли його вартість.
 
Можна ускладнити завдання, запропонувавши учням дізнатися, скільки грошей залишиться після покупки квітів, якщо у дитини є 20 грн. За бажанням можна організувати сюжетно-рольову гру, розігравши діалог між продавцем і покупцем у магазині квітів.

Магазинний чек

В Іванка сталася прикра ситуація. Після того, як він придбав канцелярські товари у магазині «Школярик», від чека відірвався шматочок паперу, на якому зазначено вартість покупки. Допоможіть хлопчикові відновити магазинний чек.
 

Знайди три відмінності

(Цю гру доцільно використати під час вивчення числа і цифри 3.)
Учні класу об’єднується у пари. За командою ведучого діти в кожній парі повертаються спиною одне до одного та змінюють якісь три речі у своїй зовнішності. Потім пари знову стають обличчям одне до одного та намагаються вгадати, що змінилося.

Розумний Микита (народна гра)

Лічилкою обирають «розумного Микиту», кладуть йому у кашкет горіхи. Діти, взявшись за руки, ідуть по колу. «Микита» іде навпроти руху кола, тримаючи кашкет з горіхами у руках. Діти промовляють:
Йде по вулиці Микита,
Він несе горіхи дітям.
Стій, Микито, не спіши
І горіхи полічи.
Діти зупиняються. «Микита» рахує горіхи, кашкет передає наступному учасникові, який стає «Микитою». (Кількість горіхів діти змінюють.) Гра триває.

КЕНГУРУ (Гра-енерджайзер для відпочинку та усної лічби)

Діти об’єднуються у пари. Вони притуляються одне до одного спинами і переплітають руки в ліктях. Потім кожен називає своє улюблене число від 1 до 10. Названі числа додаються, і діти разом підстрибують, не відпускаючи рук, стільки разів, скільки дістали в сумі.

Цит-нацит (народна гра)

Двоє дітей набирають собі зернят соняшника, гороху чи бобів. Потім беруть у кулак по 2, 3, 5 чи 10 зернин. Один з них каже: «Цит», другий відповідає: «Нацит». Перший запитує: «На скільки?»; другий: «На 10 чи на 5 (3, 2...)». Потім перший показує, скільки в його кулаці зернин. Якщо другий сказав «на 5», а в першого 3 зернини, то другий додає, аби було 5. Якщо в першого 10, другий забирає стільки, скільки потрібно, щоб залишилося 5.

Додавання за допомогою «квасоляних» паличок

Попросіть дітей приклеїти по 10 квасолин на кожну паличку (можна використати палички з-під морозива) і таким чином приготувати «квасоляні» палички. Зачекайте, поки клей висохне. Бажано, щоб кожна дитина приготувала 10 паличок по 10 квасолин і мала окрім цього ще 9 окремих квасолин. Після того, як клей висох, діти можуть починати показувати або моделювати числа за допомогою цих паличок.
 
Запропонуйте їм показати круглі числа: 10, 30, 20, 50, ...
 
Потім нехай діти покажуть «проміжні числа», використовуючи «квасоляні» палички та окремі квасолини. Наприклад: 17, 22, 56, 35...
 
Якщо побудувати число 48, а потім додати ще 6 окремих квасолин, як виглядатиме така модель? Чи не слід замінити якісь квасолини або палички?
Тощо...

Газетний пошук (пошук математичних даних у газеті)

Для організації цієї роботи бажано взяти місцеву газету (однакові або різні випуски). Учні можуть працювати індивідуально, у парах або групах.
Запропонуйте дітям знайти у газеті:
  • число, менше за 10;
  • назви днів тижня;
  • число, більше ніж 20;
  • число, менше за 10, але більше ніж 8;
  • числа або слова, вжиті разом зі словами міліметр, сантиметр, метр;
  • будь-яку шкалу;
  • трикутник, прямокутник (або інші геометричні фігури);
  • спортивну статистику тощо.

Календар «Один місяць із життя Софійки»

Розглянь уважно календар і спробуй відновити розповідь дівчинки. Тобі допоможуть слова у рамочці.
 
 
 
Привіт! Мене звати Софійка. Це мій календар. У березні стільки подій відбулося! Учора був мій день народження. Мені виповнилося 8 років. Сімейний концерт, який ми влаштували разом з мамою, татом і молодшим братом, відбувся ... Я грала на флейті. ... разом з подружкою Ніною ми побували у парку розваг. Там було дуже весело. Ми були в гостях у бабусі ... Відвідуємо її щомісяця.

Ми крокуємо по колу (Дні тижня, частини доби, пори року, місяці)

Лічилкою обирають ведучого. Дають йому до рук великий м’яч. Усі діти шикуються у колону за ведучим. На слова «Ми крокуємо по колу: раз-два, раз-два!» — спина рівна, змах руками і піднята голова — діти чітко крокують одне за одним по колу за ведучим. На слова «Стій на місці, не зівай і дні тижня називай!» — діти зупиняються, утворюють коло. Передають м’яч по черзі одне одному, називаючи по порядку дні тижня. Хто припустився
помилки (неправильно назвав день тижня або не впіймав м’яч), наприкінці гри заходить у центр кола і послідовно називає всі дні тижня.
Замість днів тижня можна називати частини доби, пори року, місяці.
Гра повторюється 4 рази.

Інсценізація казки «Теремок» («Рукавичка»)

Діти за бажанням беруть картки з назвами днів тижнів і розігрують казку. Кожен з гравців, який «зайшов у теремок», дає наступному дню тижня завдання, пов’язані з часом.
 
Хід інсценування
— Хто, хто в теремочку (рукавичці) живе?
— Я — вівторок. А ти хто?
— Я — середа. Пусти мене жити! (Якщо дитина не дотримала послідовності, її не впускають.)
— Пущу, якщо виконаєш завдання. Скільки днів у тижні? (Якщо дитина не може самостійно знайти відповідь або помиляється, їй допомагають глядачі.)
— Заходь, будемо разом жити. (Дія триває.)

Визнач день тижня

  • У який день тижня мама повернулася додому, якщо вона поїхала у відрядження до Львова в четвер та пробула там чотири дні?
  • У який день тижня бабуся закінчила плести пару рукавичок, якщо вона почала роботу в суботу і працювала три дні?

Практична ситуація

Робота з календарем: визначити свята або дні народження, які святкують 8 (1, ...) числа.

Геометрія у нашому житті

Під час ознайомлення з об’ємними геометричними фігурами (наприклад, кулею) можна запропонувати учням розглянути, доторкнутися, понюхати
апельсини (яблука, помідори...). І, нарешті, їх скуштувати. Поміркувати, що у природі (або вдома чи школі) має форму кулі. Аналогічну роботу можна проводити з іншими геометричними фігурами (як площинними, так і об’ємними).

Геометричні ґудзики

Розглянь уважно ґудзики. Якої вони форми? Які ґудзики зручніше застібати на одязі? Чому?

Словник простору

Змоделюйте словник розміщення предметів у просторі (на, під, через, далеко, до, після, між, біля, близько до, усередині, зверху, ліворуч, праворуч). Ці слова можна винести на «стіну слів» у класі та використати під час гри «Шерлок Холмс іде по сліду».

Шерлок холмс іде по сл іду... (орієнтування у класній кімнаті)

Діти працюють у парах. Один із гравців обирає певний предмет (це може бути об’ємна геометрична фігура, книга або іграшка), не називаючи його, пояснює іншому гравцеві, використовуючи слова зі словника простору, в якому місці знаходиться цей предмет. Завдання для «Шерлока Холмса»: знайти і назвати цей предмет у класі.

У потягу

Сім’я Петренків їде до Києва потягом. У вагоні в купе місця розташовані так: непарне число позначає місце на нижній полиці, а парне — на верхній. Хто із них їхатиме на верхніх полицях, а хто — на нижніх, якщо у мами місце № 17, у тата — № 18, в Оленки — № 20, у Дмитрика — № 19?
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Любов Пікуща

    24 травня 2019

    щиро дякую

  • Наталія Гаврилова

    02 квітня 2019

    Як завжди цікаво, корисно, пізнавально та креативно! Щиро дякую.

  • Людмила

    31 березня 2019

    Спасибі

  • Світлана Грицан

    28 березня 2019

    Цікаво і пізнавально

  • Тетяна Сердюк

    28 березня 2019

    Дякую

  • Світлана

    28 березня 2019

    Дякую за корисний матеріал та цікаві ідеї.