Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Людські цінності

  • А. В. Ордановська, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, Зміївська ЗОШ І–ІІІ ст. № 2 ім. льотчика-космонавта І. П. Волка;
  • Г. Г. Васильєва, заст. директора з НВР у початкових класах, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, Слобожанський ліцей № 1;
  • Н. І. Іванова, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, Зміївський ліцей № 1 імені двічі Героя Радянського Союзу З. К. Слюсаренка;
  • Л. Г. Горобець, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, Лиманська ЗОШ І–ІІІ ст., Харківська обл.

Дидактичні матеріали до тематичного тижня у 1-му класі НУШ


Орієнтовні дослідницькі запитання

І. Тема дня. Навіщо живе людина?

  • Людське життя — цінність?
  • Що для мене життя?
  • Що я ціную в житті?
  • Люди мають різний вік. Чому?
  • Навіщо світу Я?

ІІ. Тема дня. Чи можу я прожити без родини?

  • Що таке родина?
  • Чи дружна родина?
  • Які сімейні цінності?
  • Як розподілені обов’язки в сім’ї?

ІІІ. Тема дня. Яку роль відіграють друзі в нашому житті?

  • Якого друга можна назвати справжнім?
  • Як зберегти дружбу?
  • Чи буває багато друзів?
  • Виготовлення «Дерева дружби».

ІV. Тема дня. Що таке добро і справедливість?

  • Що доброго тобі зробили сьогодні?
  • Що б ти поклав у скриньку «Добрих справ»?
  • Якщо добрий ти...
  • Ми ділили апельсин, нас багато — він один.

V. Тема дня. Які цінності маю я?

  • Чи кожен потребує допомоги?
  • Які цінності знаю я?
  • Який слід ти залишиш на землі?

Навіщо живе людина?

Я досліджую світ

Вправа «Хто цінніший?»
Мета: сприяти усвідомленню того, що кожна дитина є частинкою планети Земля, що людина є найбільшою цінністю.
 
Хід вправи
Учитель завчасно готує пазли з кишеньками (для фото), які за формою і малюнком нагадують модель планети Земля. Учні приносять свої фотографії 3×4.
Об’єднує дітей у групи по 6 учнів (кількість пазлів), роздає пазли. Учні обирають собі один пазл, на звороті вставляють своє фото. Потім усі діти перевертають пазли малюнком і складають малюнок «Планета Земля»
 
Запитання до дітей:
— Який малюнок утворився? (Наша планета Земля.)
— А тепер переверніть пазли. Що ви бачите з іншого боку? (Свої фотографії.)
— Який висновок ми можемо зробити? (Ми — частина населення планети.)
Дослідження. Як ви гадаєте, чия частина або чий пазл найцінніший?
Завдання: оберіть пазл, що має найбільшу цінність поміж усіх у групі так, щоб не зруйнувати малюнок нашої рідної планети Земля. (Діти переконуються, що кожна частина потрібна, і визначити найціннішого неможливо, адже всі пазли необхідні однаково.)
— Чи вдалося визначити хоча б одного найціннішого? (Ні.)
— Чому? (Кожен пазл важливий, кожен є найціннішим.)
— Який висновок ми можемо зробити? (Кожна людина є найбільшою цінністю.)
 
Вправа «Чарівна ромашка»
Мета: сприяти усвідомленню того, що кожний у цьому житті — особливий.
Учитель добирає ситуативні картки (відповідно до тематики на пелюстці).
На дошці прикріплює ромашку. В середині квітки напис: «Я цінність для кого?».
Об’єднує учнів у 5 груп.
Кожна група отримує пелюстку та картку із ситуацією. Після обговорення ситуації учні на пелюстці записують відповідь на запитання: «Для кого я цінний?».

Навчання грамоти (читання)

Вправа «Павутинка думок»
Мета: допомогти дійти висновку: людське життя буває різним, воно залежить від мети, які ставить перед собою людина (чого в житті вона хоче досягти, то від того, як іде до їхнього втілення).
Хід вправи
Учитель для кожного учня роздруковує текст, відповідно до кількості груп (у кожної групи — свій текст). Кожній групі видає папір формату А3, на якому в центрі записано слово життя, та картки зі словами: щасливе, прекрасне, творче, солодке, легке, веселе, активне, легке, бездіяльне, ледаче, трудове, важке, цікаве, чесне тощо.
 
Пропонує дітям стати філософами, щоб відповісти на запитання: що є для людини життя? Пояснює, хто такий філософ (мислитель, шукач істини).
 
Об’єднує дітей у 4 групи за стихіями: «вогонь», «повітря», «вода», «земля». Пропонує дітям у групі прочитати текст В. Сухомлинського, за змістом тексту обрати один персонаж та стосовно нього спробувати відповісти на запитання: що для обраного персонажа є життя. Обрати із запропонованих визначень чи написати своє та наклеїти на аркуш паперу.
 
Діти в групі обирають спікера, секретаря, посередника та доповідача. Спікер обирає того, хто читає текст (напівголосно), решта стежать. Після ознайомлення з текстом діти колективно обирають персонаж та відповідають на поставлене запитання, готуються до презентації свого завдання. На презентацію роботи обирають спосіб читання (за особами, ланцюжком та ін.) та доповідача, який відповідає на поставлене запитання. Кожна група вивішує свою роботу на дошку.
 
Орієнтовні тексти І групаБудеш із гнізда випадати?
У дятлихи в гнізді було четверо пташенят. Одне з них таке неспокійне. Виглядає з гніздечка, все йому хочеться знати: а що там, далі?
— Виростеш, полетиш — то й побачиш, що за гніздом.
Але неспокійне дятленя не захотіло слухати маму, висунулося з гнізда й упало додолу. Сидить на траві, плаче. Прилетіла мати до малого.
— Як же тебе врятувати, неслухняний сину? Сідай мені на спину, берися дзьобом за пір’я та держись міцно.
Сіло пташеня матері на спину, вчепилося дзьобиком за пір’я. Полетіла мати. Принесла своє дитя у гніздо, поклала та й питає:
— Будеш із гнізда випадати?
— Не буду,— сказало плачучи пташеня й підвело голівку, щоб виглянути з гнізда.
(Варіанти відповіді: життя для дятленяти — щасливе, цікаве, безтурботне, бездіяльне, легке; для дятлихи: трудове, турботливе, активне, чесне...)
 
ІІ група
Важко бути людиною
Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:
— А ми ж не подякували жінці за воду.
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.
— Що ж...— каже Роман,— це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?
— Варто,— наполягає Марійка.
— Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.
— Ви як хочете,— каже Марійка,— а я повернуся й подякую...
— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман. — Адже ми так потомилися.
— Бо ми люди. Якби ми були телята, можна було б і не вертатися. Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.
— Важко бути людиною — сказав він.
(Варіанти відповіді: для жінки: важке, трудове, щасливе, турботливе...; для Марійки: чесне,  турботливе, цікаве, щасливе, творче, прекрасне,активне...; для Романа: безтурботне, легке, ледаче...)
 
ІІІ група
Дивний мисливець
Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід-мисливець. Щойно починається полювання на зайців чи на качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано-вранці, а повертається ввечері. Але що це за дивний мисливець такий! Ніколи не несе додому ані зайця, ані качки. Приходить із порожньою торбою. Одного разу приніс дід Максим зайченя маленьке. Знайшов під кущем. У зайченяти була зламана ніжка. Дід зробив із двох гілочок пов’язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася, і дід відніс зайченя у поле. Чого ж це дід Максим такий невдаха? Пішли одного разу слідом за дідом, захотілося подивитись, як же він полює. Бачать: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та й розкладає під кущами сіно зайцям. Зрозуміли тоді, чому дід Максим дивний мисливець.
(Варіант відповіді: для діда Максима: щасливе, солодке, активне, цікаве, турботливе...)
 
ІV група
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра. Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду. І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ані слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку и одягнув суху. Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
(Варіанти відповіді: для хлопців, які співчували: легке, безтурботне, солодке, щасливе...; для хлопчика, який поділився сорочкою: цікаве, чесне, щасливе, веселе, активне, турботливе...)
 
Вправа «Джигсоу»
Мета: сприяти самостійному пошуку учнями відповіді на запитання, підготовці до виступу в ролі вчителя, розумінню того, що всі мусять працювати сумлінно, адже від кожного зокрема залежать успіх групи в цілому та рівень щойно засвоєних знань.
Хід вправи
Учитель готує картки та таблицю для груп. Об’єднує дітей у групи.
Завдання: людина — частина народу, держави, суспільства. І як суспільна істота, вона має свої права й обов’язки. Основним правом людини є право на життя. Право, яке не може ані оновлюватися, ані відбиратися. Тому захист права на життя — найцінніше досягнення. Пропоную кожній групі дослідити: навіщо живе людина. (Учитель роздає кожній групі картки (на кожного).)
Учні читають текст, обговорюють зображені фотографії, роблять висновки щодо свого дослідження. Після опрацювання інформації змінюють групи і виконують роль учителя (в кожній групі всі по черзі розповідають та ознайомлюють з матеріалом інших).
Після обговорення учні повертаються в свої групи. Всю отриману інформацію вони синтезують у вигляді таблиці на папері формату А3.
 
 
(Відповіді дітей: людина живе для того, щоб: робити добро, досягати мети, боротися за життя, не марнувати життя, любити, пізнавати світ, піклуватися, шанувати...)
 

Навчання грамоти (письмо)

Вправа «Розшифруй слово»
Мета: удосконалювати вміння складати речення з відгаданим словом, працювати в команді; з’ясувати, що в житті цінними є сім’я, здоров’я та життя.
 
Хід вправи
Учитель для кожної групи готує таблички та кольорові фігури з номерами і шифрувальний ключ. Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує табличку, конверт з фігурами, шифрувальний ключ та папір формату А3.
 
Завдання для учнів: вирізати фігури, знайти відповідну зашифровану літеру і написати на фігурі, скласти слово, наклеїти на папір формату А3. Із цим словом скласти речення, відповісти на запитання: «Що я ціную в житті?», записати його біля слова.
Кожна група презентує свою роботу. Учні зачитують слово і складені речення.
 
 
Вправа «Доповни прислів’я»
Мета: у цікавій формі організувати роботи з прислів’ям, зокрема навчати складати ситуацію за прислів’ям.
Хід вправи
Учитель для кожної групи готує прислів’я на кольорових аркушах, усі відповіді — на білому аркуші, а окремо — відповіді на аркушах відповідного кольору.
Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує прислів’я на кольорових аркушах, відповіді — на білому.
 
Завдання: доповнити прислів’я відповіддю з білого аркуша. Пояснити його зміст.
Згодом учитель роздає правильні відповіді того самого кольору, як у прислів’я. Діти перевіряють. Кожен представник групи пояснює зміст прислів’я на складеній групою ситуації. Всі прислів’я учні записують у зошити.
 
Завдання
  • Жовтий аркуш. Мудрим ніхто не вродився, а...
  • Зелений аркуш. Хто терпеливий, той...
  • Червоний аркуш. Що посієш, те й...
  • Синій аркуш. Добру людину бджола не...
 
Відповіді на кольорових аркушах:
  • Жовтий — навчився.
  • Червоний — пожнеш.
  • Зелений — щасливий.
  • Синій — жалить.

Математика

Вправа-гра «Хто найстарший?»
Мета: навчати визначати вік членів родини та порівнювати їх за вікном.
Хід вправи
Учитель роздає кожному учневі картку.
 
Протягом 10 хв діти ходять класом і опитують однокласників про членів їхньої родини, записують у картку прізвище і вік одного з членів родини однокласника. Таким чином підходять до 6 учнів.
Після того, як усі учні закінчать роботу, визначають, хто з членів родини найстарший і наймолодший. (Наприклад: дідусю Марійки — 79 років, а братові Іринки — 2 роки.)
— На скільки дідусь Марійки старший за брата Іринки?
 
Вправа-гра «Родинний сад»
Мета: навчати порівнювати вік членів родини.
Хід вправи
На дошці намальовано 5 дерев. На них — таблички: 0–20; 21–40; 41–60; 61–80; 81–100.
Учитель пропонує дітям вибрати з кошика по 2 паперові яблука. На кожному необхідно написати ім’я одного з членів своєї родини і його вік. Кожне яблуко слід прикріпити на дерево, згідно із написами на табличками. (Наприклад: мамі Оленки — 32 роки, отже, це яблуко потрібно прикріпити на друге дерево, а сестрі Насті — 11 років, це яблуко необхідно прикріпити на перше дерево.) За допомогою яблук на деревах визначають наймолодшого і найстаршого. Учитель дає завдання: знайти різницю.
 

Я досліджую світ

Вправа «Планета Добряндія»
Мета: навчати розмежовувати значення добра та зла для людини, чітко та логічно викладати думки.
Хід вправи
Для виконання завдань створюють 4 групи за принципом: «літо», «осінь», «зима», «весна». — Чи згодні ви з твердженням: «Щастя — творити добро»?
— В усіх казках зло засуджується, а перемагає завжди добро. Згодні?
Учитель пропонує «доторкнутися до казки» і створити казкову планету Добряндію (на аркуші формату А1 намалювати кольоровими олівцями або фломастерами):
  • уявити і намалювати;
  • описати характер жителів;
  • написати закони, за якими вони живуть;
  • розіграти ситуацію, коли жителі нашої планети потрапили на їхню планету.
Коли учні впораються із завданням, виходять представники кожної з груп і по черзі презентують свою планету та розповідають про її жителів, потім розігрують ситуації.
— Чи можуть закони цієї планети бути запозиченими нами? (Обговорення.)
 
Вправа «Мішок щастя»
Мета: формувати в учнів усвідомлення життєвих цінностей як основи бачення власної життєвої перспективи.
Хід вправи
Написати на стікерах вислів: «Що мені потрібно, аби бути щасливим». Обговорити у колі.
Наклеїти стікери на плакат на дошці «Мішок щастя».
— Зберімо всі наші побажання у мішок і назвімо його «Мішок щастя». Усе, що потрапляє в цей чарівний мішечок, обов’язково здійсниться!
 
Вправа «5 добрих слів»
Мета: навчити визнавати право іншого на самовираження, говорити приємні слова, роблячи людину щасливою.
Хід вправи
— Об’єднайтесь у групи за принципом: 1, 2, 3, 4.
На аркуш паперу покладіть свою долоню й обведіть. Акуратно обірвіть по контуру, щоб утворилася красива долонька. На долоньці напишіть своє ім’я.
У своїх групах-колах потрібно дати товаришеві, який сидить праворуч, свою долоньку. Нехай він напише одне добре слово, що характеризує вашого товариша як людину (якості характеру). І так — передавати далі, доки долонька не опиниться у вас.
 
Обговорення після виконання вправи:
— Чи приємно було читати написане про вас?
— Чи приємно було писати щось добре про вашого товариша?
— Ми власноруч можемо зробити себе щасливими.
Говорити добрі слова приємно. Добро від нас повертається добром до нас. Ми щасливі, коли говоримо іншим добрі слова, робимо добрі діла. Діти дарують долоньки одне одному.
 
 

Чи можу я прожити без родини?

Навчання грамоти
Вправа «Долонька радості»
Мета: організувати виставку долоньок; навчати називати справи, що діти можуть зробити вже сьогодні.
Хід вправи
Учитель заздалегідь готує аркуші паперу. На уроці роздає кожному учневі аркуш і пропонує обвести свою долоньку. На кожному пальчику потрібно намалювати, що діти можуть зробити для своїх батьків. (Помити посуд, обійняти, прибрати постіль, витерти пил, поцілувати тощо.)
 
Вправа «Квітка любові»
Мета: учити добирати лагідні слова для членів своєї родини.
Хід вправи
— А ви знаєте, що існує День родини? Відзначають його влітку, 8 липня. Символом родини є польова квітка з білими, ніжними пелюстками.
— Як називається ця квітка? (Ромашка.)
Учитель викладає серединку ромашки, а діти — пелюстки, на яких пишуть лагідні слова про свою сім’ю.
 
Вправа «Коли мамі (татові, бабусі, дідусеві) сумно»
Мета: учити добирати синоніми до поданих слів; розвивати зв’язне мовлення
Хід вправи
Учні об’єднуються в групи. Учитель пропонує уявити, що вони повертаються додому, а їхні рідні сумні, у них поганий настрій. Діти мають дібрати слова, щоб утішити, заспокоїти, допомогти: 1-ша група — мамі, 2-га група — татові, 3-тя група — бабусі, 4-та група — дідусеві. У кожній групі обирають учня, який записуватиме думки членів групи, стежитиме за часом, презентуватиме результати роботи.
 
Вправа «Склади розповідь»
Мета: створити колаж; сприяти висловленню учнями відповідей на запитання: «Як ти вважаєш, чи зможеш ти прожити без родини? Яка ваша сім’я? Чи дружна вона?».
Хід вправи
Діти отримують аркуші, на яких є частини речення.
— Самостійно запишіть текст і зробіть малюнок своєї сім’ї, якою ви уявляєте.
 
Моя сім ’я
Наша сім’я складається із ... осіб. Ім’я моєї мами ... . Ім’я мого тата ... . Ім’я братика ... , а ім’я сестрички ... . Наше прізвище ... . Разом ми (які?) ... , ..., ... .
 
Вправа «Яка моя сім’я?»
Мета: навчати дітей складати речення з поданих слів, зважаючи на власний досвід.
Хід вправи
Учитель розкладає картки-цеглинки, на яких написано характеристики сім’ї. Діти обирають по 2–3 картки, що характеризують їхні сім’ї, об’єднуються у групи. Розповідають одне одному, чому саме таку характеристику обрали.
Після обговорення діти записують своє речення в зошит. Зачитують речення на загал та роблять висновки, відповідаючи на запитання.
— Хто для вас є найдорожчими людьми?
— Чи зможеш без них прожити? Чому?
 

Математика

Вправа «Дружня родина»
Мета: виховувати почуття любові, гордості за свою родину, її традиції.
Хід вправи
— Діти, розгляньте це фото великої дружньої родини. Скільки в ній дітей? Скільки дорослих? Скільки всього?
Бабуся Марія любить пекти смачні паски на свято. А як називається це свято, ви дізнаєтесь, якщо розв’яжете приклади під пасочками.
 
— З букв біля прикладів складіть назву сімейного свята.
— Яке слово утворилося? (Великдень.)
— Молодці! Розумнички! Навесні, коли земля просинається від зимового сну, коли з’являється перша молода травичка, ми відзначаємо родинне свято Великдень. Назву цього свята ви розгадали на сьогоднішньому уроці. Чи у вашій сім’ї святкують Великдень? Як?
 
Вправа «Помічниця»
Мета: виховувати любов до рідних і близьких людей; формувати математичну компетентність.
Хід вправи
— Мама попросила доньку побігти на город, щоб зібрати овочі для приготування борщу для сім’ї. Які саме овочі вона принесла, ви дізнаєтеся, розв’язавши приклади.
— Працюймо в групах. Кожна група отримує приклади з ключем. Кожна відповідь означає якийсь склад слова. Коли розв’яжете приклади, то прочитаєте слово кожного рядка. Хто першим розшифрує слово — плескає дружно в долоньки!
 
 
— А тепер прочитайте слова, що ви розшифрували. (Помідор, цибуля, капуста, бурячок.)
— Яких овочів ще бракує, аби приготувати мамі борщ? (Картоплі, моркви.)
— Молодці, діти, ви — мамині помічники і помічниці. Ви всі знаєте, з чого варять борщ, і вмієте розв’язувати приклади!

Мистецтво

Вправа «Обов’язки в сім’ї»
Мета: скласти павутинку обов’язків родини.
Хід вправи
Учитель об’єднує першокласників у групи: «тато», «мама», «сестра», «брат», «бабуся».
Діти знаходять свої групи за малюнками на столах. У кожної групи на столі — аркуш паперу формату А3, на якому ліворуч зображений член родини, а навпроти — різні родинні обов’язки.
Завдання: з’єднати члена родини з обов’язками. Школярі обговорюють, пропонують варіанти розподілення обов’язків у родині. Далі з’єднують свого члена родини лише з тими обов’язками, що він виконує.
Діти обирають спікера від групи. Спікер презентує та обґрунтовує роботу групи для класу.
 
Вправа «Моя сім’я»
Мета: створити колаж.
Хід вправи
Учитель об’єднує школярів у групи (кожен з дітей обирає кольорову смужку з-поміж п’яти кольорів).
Групи розміщуються за столами. На столах — по 5 картинок із зображенням членів родини (мама, тато, старша дитина, молодша дитина, бабуся) і багато зображень різної хатньої роботи.
Завдання: створити колаж, на якому співвіднести певні обов’язки з членами родини. Діти вирізають «обов’язки» та «членів родини», наклеюють їх на аркуш паперу таким чином, щоб було зрозуміло, хто з членів родини за що відповідальний. Учитель запрошує до дошки спікерів. Спікери, по одному з кожної групи, презентують колажі груп, пояснюючи вибір команди.
 
Вправа «Створи герб»
Мета: створити герб родини.
Хід вправи
Учитель об’єднує учнів у групи (1-й, 2-й, 3-й, 4-й, 5-й). Діти сідають за столи зі своїми номерами (за ними й визначається послідовність презентацій).
Завдання: уявити себе родиною, розподілити ролі (мама, тато, діти...), ураховуючи таланти, здібності та обов’язки кожного з родини; придумати і намалювати на аркуші герб своєї родини. Учитель запрошує «голову» кожної з «родин» для презентації гербу. «Голови» розповідають про свої родинні герби, пояснюючи символіку, обрану «родиною».

Яку роль відіграють друзі в нашому житті

Навчання грамоти
Вправа «Знайди заховане слово»
Мета: навчати працювати в парах, групах; сприяти розумінню того, що тільки разом з друзями можна подолати будь-які перешкоди, що багато друзів не буває і дружбу потрібно берегти.
Хід вправи
Учитель організовує дітей у пари або групи. Кожна група отримує картку із закодованими словами (цифра коду — той склад, який учні використовують, щоб утворилося нове «заховане» слово. Наприклад, єдиний — 2, затишок — 2, горобина — 4; утворене слово ДИТИНА.)
Необхідно розгадати слова, скласти і записати з ними міні-розповідь про ДРУЖБУ.
І група. (Школа — 1, малята — 2, двері — 2 (школярі))
ІІ група. (Хлопнув — 1, м’ячики — 2, думки — 2 (хлопчики))
ІІІ група. (Дівчина — 1, малеча — 3, танок — 1 (дівчата))
Потім учні зачитують свої міні-розповіді про дружбу, в усній бесіді з’ясовують, якого друга можна назвати справжнім. 
 
Вправа «Порушена послідовність»
Мета: сприяти згуртуванню дітей у спільноту; розвивати вміння працювати в групі; формувати дружні стосунки між учнями.
Хід вправи
Учитель на різних кольорових смужечках пише прислів’я про дружбу (один колір — одне прислів’я). Наприклад:
Червона смужка.
Справжній друг пізнається в біді.
Жовта смужка.
Нових друзів май, а старих не забувай.
Зелена смужка.
Нема друга — шукай, а знайшов — бережи.
Синя смужка.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Рожева смужка.
Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.
Фіолетова смужка.
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
 
Учитель розрізає кожне прислів’я на 4 частини (важливо, щоб частин смужок було стільки, скільки дітей у групі), кладе на стіл словами вниз. Просить учнів вибирати смужку, об’єднатися у групи, утворити прислів’я і пояснити його зміст.
Діти в групах міркують, як правильно їм вишикуватися так, щоб утворилося прислів’я, висувають гіпотези щодо пояснення змісту цього прислів’я, вибирають більш вдалий варіант пояснення. Першокласники, тримаючи перед собою смужечки зі словами, шикуються так, щоб утворилося прислів’я. 
Читають його і пояснюють.
 
Вправа «Криголам. Друзі про мене»
Мета: уявно «поламати» кригу в почуттях; позбутися сором’язливості, боязкості висловитися; почуватися частиною спільноти.
Хід вправи
Учасники утворюють коло разом з учителем. Учитель просить дітей розказати, якої думки про них їхні друзі. Наприклад, учитель говорить так: «Я гадаю, що друзі вважають мене цікавою, щирою людиною». Аналогічно всі учасники по черзі промовляють свої думки вголос.
 
Вправа «Закодовані слова»
Мета: сприяти розвитку критичного мислення, зв’язного мовлення, комунікативних умінь та  навичок, умінь складати та записувати речення, лічити букви, ухвалювати рішення, працювати в команді.
Хід вправи
Учитель організовує дітей у пари або групи (можна використати різнокольорові кружечки, діти по черзі витягають кружечок зі скриньки та об’єднуються у групи). Кожна група отримує картку із закодованим словом. Учитель пояснює дітям, що ключ до коду — алфавіт: буква А — 1, Б — 2, В — 3, Г — 4 і так далі. Необхідно розгадати слово, записати його під числами на картці. Потім скласти і записати з цим словом речення — пораду однокласникам про збереження дружби.
 
Діти в групі, користуючись порядковим номером букв в алфавіті, розгадують закодоване слово, записують його на картці. Діляться думками щодо створення із цим словом речення — поради про збереження дружби. Найбільш вдалий варіант записують на картці під «закодованим словом». Презентують свою роботу.
 
 
Вправа «Розповідь за картинкою»
Мета: розвивати вміння спілкуватися, домовлятися, поважати одне одного, працювати в команді, критично мислити, робити висновки; розвивати моторику пальців рук, уміння письмово висловлювати свою думку.
Хід вправи
Учитель добирає сюжетні малюнки про дружні стосунки дітей. Потім розрізає малюнки на частинки (пазли), складає їх у конверти. Просить дітей об’єднатися в групи (наприклад, за буквами: А, Б, В, Г). Діти об’єднуються у навчальних осередках з такою самою буквою на столі. Кожна група отримує конверт із розрізаною картинкою. Учитель пояснює дітям, що слід цю картинку правильно скласти і приклеїти на папір, потім придумати кілька речень про дружбу між дітьми і записати їх під картинкою.
 
Учні в групах складають картинку, потім по черзі приклеюють її на папір. Кожна дитина придумує речення за картинкою усно (важливо речення не повторювати). Далі школярі по черзі (можна використати прийом «Фломастер на середину стола») улюбленим кольором фломастера чи олівця записують під картинкою своє речення і кладуть фломастер на середину стола. Коли останній фломастер опиниться на середині стола — сигналізують знаком групи про завершення роботи. Кожна група презентує свої досягнення.

Математика

Вправа «Збери речення»
Мета: розвивати вміння спілкуватися, працювати в команді, складати слова та в речення; формувати обчислювальні навички.
Хід вправи
Учні об’єднуються у чотири групи. Кожній групі вчитель роздає по одній картці з прикладом. Також учні отримують кружечки, на яких з однієї сторони записано цифри, з іншої — літери. Діти розв’язують приклади, кожен — свій; якщо приклад розв’язано правильно, то відповідь збігатиметься з однією цифрою на кружечку. Коли всі приклади обчислено  правильно, діти перевертають кружечки, кожен — свій, з отриманих літер складають слово. В результаті є чотири слова від кожної групи дітей. Учні отримують ще одне завдання: об’єднатися в одну групу, щоб з отриманих слів скласти речення.
 
Вправа «Склади прислів’я»
Мета: розвивати вміння працювати в команді, установлювати відповідності; формувати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення.
Хід вправи
Учитель роздає дітям картки із прикладами та кульки, на яких записано цифри. Потім учні об’єднуються в дві команди. Вони мають обчислити приклади, знайти кульку з відповідною цифрою. Коли всі виконали це завдання, вчитель дає чарівний мішечок, у якому діти знаходять смужечки зі своєю цифрою. Розгортають смужечки та читають прислів’я про дружбу.
  • Матимеш щирого друга, то матимеш ще одну голову.
  • Справжнього друга за гроші не купиш.
  • Друг не той, хто медом маже, а хто правду каже.
  • Дерево міцне корінням, а людина — друзями.
  • Дружний табун і вовків не боїться.
  • Сила птаха в крилах, а людини — в дружбі.
  • Людина без друзів, мов дерево без коріння.
  • Без вірного друга — велика туга.
  • Справжній друг пізнається в біді.
  • Друга шукай, а знайдеш — тримай.

Дизайн і технології

Вправа «Дружні долоньки»
Мета: формувати усвідомлення власного світосприйняття; навчати добирати слова-антоніми.
Хід вправи
Учитель добирає слова — якості дружби та антоніми до них. Називає слова, а діти вибирають якість, необхідну для дружби, плещуть у долоні:
— Які якості притаманні дружбі? (Щедрість, хитрість, жадібність, сміливість, доброта, боягузтво, чесність, брехливість, чуйність, грубість, запальність, байдужість, стриманість, правдивість, поважність.)
За потреби вчитель пояснює незрозумілі слова.
 
Вправа «Дерево дружби»
Мета: формувати уявлення про дружбу, взаємодопомогу; навчати організовувати власну навчальну діяльність, співпрацювати в групі.
Хід вправи
Для створення дерева потрібні: аркуш паперу формату А1; білий  зелений папір формату  А4; червоні, рожеві серветки, ножиці, клей, олівець.
Для роботи з трафаретами потрібні олівець і картон.
Учитель готує малюнок дерева, у якого бракує коріння, листочків, квітів, плодів. На окремих аркушах — шаблони листочків, квітів, плодів. На дошці прикріплене дерево. Учитель пропонує дітям домалювати корінці. Учні об’єднуються в три групи. На партах кожної групи є аркуші з шаблонами, білий, зелений папір, червоні, рожеві серветки. Діти вибирають потрібний колір, вирізують з шаблонів квіти, листя, плоди-серця і прикріплюють до «дерева дружби».
Звучить пісня про дружбу.
 
Запитання та завдання для дітей:
— Чого ще бракує у дерева?
— Як же почувається дерево, у якого мало або зовсім немає корінців?
— Так само почувається людина, у якої мало або немає друзів.
— Домалюйте стільки корінців, скільки друзів ви маєте.
— Нумо прикрасимо деревце листочками, квіточками, плодами.
— Чого ще бракує на дереві?
— Тож зробімо листочки, квіточки. Наше деревце незвичайне, тож і листочки будуть теж незвичайними.
— Чому наші плоди мають таку незвичайну форму? (Серце — символ любові, дружби.)
— Яке серце повинно бути у справжнього друга? (Добре, чуйне.)
— Якого кольору, на вашу думку, це серце? (Яскраве, тепле, червоне.)
— А якого кольору зле, зневажливе серце? (Чорне, синє.)
— Наше «дерево дружби» розквітло! Яке воно красиве, дуже яскраве! Діти, ви — справжня команда! Сподіваюсь, ви цінуватимете дружбу одне одного, будете поважати і цінувати своїх друзів.

Що таке добро і справедливість?

Я досліджую світ
Вправа «Мішечок доброти»
Мета: формувати уявлення про добрі справи; учити організовувати власну навчальну діяльність, співпрацювати в групі.
Хід вправи Учитель для кожної групи готує (вирізає з кольорового паперу) силуети мішечків за кількістю груп; стікери різної форми та кольору (по 2–3 на учасника групи), ручки (фломастери). Учні об’єднуються в групи: «Сніданок», «Обід», «Полуденок», «Вечеря», «Снек». Обирають спікера; писаря; того, хто стежить за часом; хто представлятиме групу; яким сигналом повідомлять про завершення роботи.
 
Кожна група отримує мішечок та набір стікерів.
 
Писар на стікерах записує всі пропозиції учасників групи про те, які добрі справи вони можуть зробити сьогодні у класі (вдома, ...). Учні кріплять стікери на мішечки. Якщо група завершила роботу, то подає вибраний нею сигнал. Представник групи прикріплює свій мішечок у відведене місце.
 
Після завершення часу представники груп розповідають про обрані ними добрі діла. Учні аплодують кожному.
 
Вправа «Друкарська машинка»
Мета: формувати уявлення про людські цінності; учити організовувати власну навчальну діяльність, співпрацювати в групі, складати лист до нащадків.
Хід вправи
Учитель для кожної групи готує вирізки (із газет, журналів) зі словами про добрі вчинки, толерантність, взаємодопомогу, чесність, добро; аркуш білого паперу формату А4, клей, фломастери, маркери.
Учні об’єднуються в групи: «Ранок», «День», «Вечір», «Ніч», «Доба». Обирають: спікера; того, хто стежить за часом; хто представлятиме групу; яким сигналом повідомлять про завершення роботи. Кожна група отримує вирізки зі словами про добрі вчинки, толерантність, взаємодопомогу, чесність, добро; аркуш білого паперу формату А4, клей, фломастери, маркери.
 
Спікер читає слова, учасники групи слухають. Потім колективно складають лист до нащадків, використовуючи вирізані слова та добираючи власні. Складений текст приклеюють або записують на аркуші формату А4. Учитель підходить до кожної групи по черзі та надає необхідну допомогу. Учень, який представлятиме групу, прочитує лист для своєї групи. Цього учня готують до виступу.
 
Якщо група завершила роботу, то подає вибраний нею сигнал.
Представник групи прикріплює свій лист у відведене місце.
Після завершення часу представники груп зачитують листи. Учні аплодують кожному.

Мистецтво

Вправа «Я — листоноша»
Мета: учити висловлювати власні думки, виготовляти конверти.
Хід вправи
Учитель просить кожного уявити себе добрим листоношею, який дарує всім людям добрі листи. Після цього пропонує дітям написати своїм друзям добрі листи і запечатати їх у гарні конверти, які діти виготовляють і малюють власноруч. Усі листи склеюють в одну книгу.
 
Вправа «Добрі хмаринки»
Мета: висловлювати власні думки, створювати малюнки за власною уявою.
Хід вправи
Діти утворюють коло. Всі вони — «маленькі сірі хмаринки», а один з них — «вітерець». «Вітерець » по черзі торкається «хмаринок», і кожна розповідає йому, кого і за яких обставин вона напоїла дощиком.
 
Наприклад:
«Я напоїла людину, яка заблукала в пустелі; я напоїла троянду, господиня якої захворіла і не змогла її поливати». Після цього вітерець від імені кожного, кого напоїли хмаринки, каже певній хмаринці щось добре.
«Троянда шле тобі свої пахощі; щодня людина згадує твої крапельки і шле їм уявне спасибі та ін.». Потім діти малюють свої добрі хмаринки і тих, кого вони напоїли. З малюнків дітей організовують виставку «Добрі хмаринки».
 
Вправа «Як ми новачка підтримали»
Мета: учити добирати слова-ознаки (прикметники) для завершення розпочатих речень; виховувати у дітей доброзичливість, спонукати до проявів милосердя.
Хід вправи
Наприклад:
— До нас у клас прийшов новачок... (який?) сумний, веселий, заплаканий, зажурений, боязкий, зляканий, незнайомий, мовчазний. Наші хлопчики та дівчатка познайомилися з ним, підтримали — і новачок змінився. Поспілкувавшись із нашими малятами, новачок став... (яким?) веселим, радісним, усміхненим, бадьорим, активним, товариським, сміливим, балакучим. Після цього кілька дітей (за бажанням або проханням дорослого) можуть скласти речення з протиставленням, використовуючи попередньо опрацьований словесний матеріал.
Наприклад:
«Зранку наш новачок був сумним, а після обіду веселим. Спершу новачок був заплаканим, а згодом усміхненим. У першій половині дня новачок був мовчазним, а ввечері він став балакучим. Спочатку наш новачок був боязким, а потім став сміливим».
Намалювати малюнок-подарунок новачку.
 
Вправа «Хто який?»
Мета: учити аналізувати вчинки людей, створювати образ доброї людини.
Хід вправи
Учитель готує м’яч, аркуші. Коли всі діти розкажуть про добрих людей, учитель просить когось із дітей назвати всіх добрих людей, про яких розповіли їхні друзі. Намалювати найдобрішу людину в їхньому житті.
Діти дістають олівці, фломастери, фарби. Учитель роздає аркуші. Діти малюють найдобрішу людину. Кожна дитина після завершення роботи прикріплює роботу на коркову дошку. Діти створюють «Музей добрих людей». Розповідають, кого і чому намалювали.

Я досліджую світ

Вправа «Мудрий ворон»
Мета: навчати розв’язувати проблемні ситуації, створювати сюжетні композиції.
Хід вправи
Учитель роздає дітям картки з малюнками різних лісових мешканців. Діти утворюють коло. Один з них — «мудрий ворон». Кожен придумує якусь ситуацію, у яку потрапив його лісовий мешканець, і питає поради у «ворона».
Наприклад: двоє зайченят на галявині побилися одне з одним через одну велику ягоду суниці.
Порада «ворона»: «Ягода одна, тому зайченята повинні подарувати її своїй мамі».
 
Якщо «мудрий ворон» протягом декількох секунд не може дати мудру пораду, «мудрим вороном » стає той, кому нічого не порадили. Наймудрішим є той «ворон», який дасть «лісовим мешканцям» найбільше мудрих порад. Потім «лісові мешканці» малюють те, що їм порадив «мудрий ворон».
 
Вправа «Чи перемогла справедливість?»
Мета: учити працювати в групах, висловлювати власну думку, дискутувати.
Хід вправи
Учитель готує аркуш білого паперу формату А4, фломастери, малюнки до тексту, маркери. Читає притчу.
 
Перемогла справедливість?
Ішов мисливець лісом, раптом бачить: дерево впало на дорогу і придавило змію. Підійшов мисливець до змії, а та благає його: «Урятуй мене, я вже другу добу тут лежу, вмираю, підведи дерево ». Мисливець підвів дерево, вислизнула змія, обвила ногу мисливця і готується вкусити. Мисливець запитав: «Що ти робиш, адже я тебе від смерті врятував?». «На те я і змія!» — відповіла вона. Тут на щастя мисливця пробігала повз лисиця. Просить мисливець лисицю розсудити, хто з них має рацію. А лисиця вдала, що нічого не зрозуміла, і попросила, щоб змія знову під дерево лягла. Придавив мисливець змію деревом і більше не рятував, пішов своєю дорогою, залишивши змію вмирати.
— Чи правильно вчинив мисливець?
— Чому змія обвила ногу і намагалася вкусити мисливця?
— Чи правильно діяла лисиця?
— Як ви вважаєте, що тут перемогло?
Учитель пропонує учням скласти таблицю з трьох стовпчиків. Заповнює її з учнями на дошці.
 
Крок 1. До ознайомлення з текстом заповнюють перший стовпчик «Знаємо».
Крок 2. Учитель пропонує учням сформувати запитання, чого ще з цієї теми вони хочуть дізнатися, та заповнити другий стовпчик «Хочемо дізнатися». Учитель читає текст.
Крок 3. Після опрацювання тексту заповнюють стовпчик «Дізналися».
 
Справедливість — це коли людські стосунки, закони, порядки і відповідають нормам та вимогам.
Справедливість — це коли добро переборює зло, коли правда перемагає брехню.

Які цінності маю я?

Я досліджую світ
Сюжетно-рольова гра «Як я піклуюся про свого хатнього улюбленця»
Мета: ознайомити з правилами дбайливого ставлення до тварин; учити доглядати хатніх улюбленців; виховувати милосердя, співчуття, бажання допомогти тому, хто потребує допомоги.
Хід вправи
1. Учитель роздає дітям по одній листівці із зображенням кота, собаки, папуги, рибки, хом’ячка тощо. Діти об’єднуються в групи по четверо (відповідно до того, яку тварину зображено на листівці)
2. Пропонує учням підготувати розповідь про те, як вони доглядатимуть за твариною (зображеною на листівці), чим годуватимуть її, де вона спатиме, чи потрібно її вигулювати тощо. Потім групи по черзі презентують свої відповіді.
3. Учитель розповідає учням, що їхнім тваринам пощастило, бо вони мають таких дбайливих господарів. Однак багато тварин — безпритульні, вони голодні, не мають прихистку. Тому вони потребують допомоги. Як би ви їм допомогли? (Пропозиції дітей.)
4. Учитель пропонує учням намалювати, яким вони уявляють притулок для тварин-безхатченків. Висновок. Будьте завжди уважними до наших кудлатих і пернатих друзів та сумлінно дбайте про них; ставтеся до всіх тварин з любов’ю та турботою.
 
Вправа «Чарівна скринька»
Мета: навчати бути добрими, щирими, співчутливими, уважними до наших менших друзів.
Хід вправи
Цю вправу проводять після ранкового кола, де діти розповідали про те, які добрі справи вони сьогодні встигли зробити.
Учитель для кожної групи готує конверти з підписами («птахи», «звірі», «дерева»); фломастери; кольорові олівці; розкладає на групи. У чарівну скриньку заздалегідь кладе намальовані учнями та вирізані силуети птахів, звірів, дерев.
 
«Лісник» тримає в руках «чарівну скриньку», діти по черзі дістають із неї силует і об’єднуються в певні групи: «птахи», «звірі», «дерева». Група отримує олівці, фломастери. Кожен учень на звороті малюнка пише, чим він може допомогти тому, хто зображений. Якщо група завершила роботу, то подає обраний сигнал. Група виходить, утворює півколо, кожен розповідає про те, як допоможе тому, кого чи що тримає в руках. Потім прикріплює до дошки. Згодом діти аплодують групі, «лісник» вручає стікери.

Навчання грамоти (читання)

Вправа «Споруди будинок»
Мета: учити пояснювати зміст прислів’їв, аналізувати їх.
Хід вправи
— Діти, ви вже знаєте казку «Троє поросят». Нумо зараз побудуємо будинок для цих поросяток, щоб вони жили в дружбі, злагоді, як одна родина, щоб Вовчик не зміг до них дібратися.
 
Його можна побудувати із чарівних цеглинок, якщо прочитати написи на них. Зі зворотнього боку картонних прямокутників, що є цеглинами, написано прислів’я про людські цінності. Учитель роздає цеглинки дітям. Діти їх зачитують, пояснюють (учитель допомагає дітям або коригує їхні відповіді та пояснює) та прикріплюють свою цеглинку на дошку.
  • Яка совість, така й честь.
  • Бережи честь з молоду, а здоров’я під старість.
  • Добро стратити — наживеш, честь втратити — пропадеш.
  • Як не маєш краси, то май хоч честь.
  • Скромність прикрашає людину.
  • Від своєї совісті не втечеш.
  • Водою, що хочеш, лиш сумління не сполощеш.
  • Очі — міра, душа — віра, совість — порука.
  • Руки білі, а сумління чорне.
  • Кривими дорогами ходиш, добра не жди.
  • За твоє добро — кулак тобі в ребро.
Вправа «Складання історії з шостим словом»
Мета: навчати фантазувати, складати цікаві історії.
Хід вправи
Учитель об’єднує дітей у пари, пояснює завдання і роздає кожній групі аркуші з завданнями.
— У вас на столах є аркуші зі словами, на основі яких ви вигадуєте яку-небудь історію. (Наприклад, казка «Червона Шапочка»: дівчина, ліс, квіти, вовк, бабуся; з шостим словом, наприклад, вертоліт. (Історія може бути такою: коли вовк стукав до бабусі, його помітив вертоліт ДАІ й почав переслідувати злочинця, поки той не потрапив до рук мисливців.)
 
Завдання: П’ять слів, що підказують сюжет оповідання: Катруся, друзі, однокласники, допомога, підтримка з шостим словом велосипед. (Однокласники Катрусі — справжні друзі. Вони допомогли навчитися кататися на велосипеді та підтримували, коли у неї нічого не виходило.)
 
Вправа «Кероване читання з передбаченням» (оповідання В. О. Сухомлинського «Який слід повинна залишити людина на землі?»)
Мета: учити передбачати ситуацію, обґрунтовувати свою думку.
Хід вправи
  • Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням учитель ставить дітям запитання, що дають змогу припустити, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).
  • Текст розподіляють на частини. Далі його учні читатимуть частинами. Зупинятися слід на найбільш цікавих місцях, створюючи інтригуючу ситуацію очікування.
  • Після читання кожної частини учням ставлять запитання. Пропонують зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізують і виготовляють квітку «Добрі вчинки...». (Учитель кожній групі роздає пелюстку, на якій кожен з дітей пише свій добрий учинок, прикріплюючи на дошці до серцевини.) Після цього вчитель робить висновок.
Який слід повинна залиш Ити людина на землі?
І частина
Старий Майстер звів кам’яний будинок. Став осторонь і милується. «Завтра в ньому оселяться люди»,— думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.
 
Запитання. Як ви гадаєте, що ж зробить хлопчик після того, як потрапив на сходинку? А як відреагує Старий Майстер? (Відповіді учнів.)
 
ІІ частина
— Навіщо ти псуєш мою роботу? — сказав з докором Майстер.
Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.
Минуло багато років, Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ані до чого не прихилявся — ані руками, ані душею.
 
Прийшла старість. Згадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілось йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі здвигують плечима — ніхто не пам’ятає такого Чоловіка. (Діти аналізують своє передбачення. Учитель за потреби допомагає. Хто відповів, прикріплює пелюстку на дошку до серединки зі своїми добрими справами.)
 
Запитання. Поміркуйте, як почувався чоловік в цей момент і що він згадав? (Відповіді дітей.)
— Що ж ти залишив після себе? — питає у старого Чоловіка один дід,— є в тебе син чи дочка?
— Немає у мене ані сина, ані дочки.
— Може, ти дуба посадив?
— Ні, не посадив я дуба...
— Може, ти поле випестував?
— Ні, не випестував я поля...
— Так, мабуть, ти пісню склав?
— Ні, й пісні я не склав.
— Так хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? — здивувався дід.
 
Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці — закам’янілий відбиток Хлопчикової ніжки. (Діти аналізують  своє передбачення. Учитель за потреби допомагає. Хто відповів, прикріплює пелюстку на дошку до серединки зі своїми добрими справами.)
 
ІІІ частина
Запитання. Як ви гадаєте, чим закінчиться це оповідання? Який висновок зробить Чоловік? (Відповіді дітей.)
«Ось і все, що залишилось після мене на землі,— з болем подумав старий Чоловік.— Але цього ж мало, дуже мало... Не так треба було жити...» (Діти аналізують своє передбачення. Учитель за потреби допомагає. Хто відповів, прикріплює пелюстку на дошку до серединки зі своїми добрими справами.)
Учитель робить висновок після прочитаного тексту про те, що діти добре виконали завдання. Передбачення кожної частини відбулося правильно. Звертає увагу на квітку «Добрих справ».
— Добро, зроблене вами, повернеться добром до вас. Добро починається з вас, з ваших добрих справ. Нехай ваші маленькі серця завжди будуть відкритими лише для добра!

Навчання грамоти (письмо)

Вправа «Живі слова»
Мета: учити будувати речення, встановлюючи зв’язок між словами у них.
Хід вправи
Учитель готує для кожної групи учнів конверт із набором слів. Кожен учень «перевтілюється» у своє слово. Учні шикуються (взявшись за руки) так, щоб слова стали реченням. Побудоване речення учні записують у зошити.
 
Матеріал для вправи
  • Людина без друзів — що дерево без коріння.
  • Добре слово людині, що дощ у посуху.
  • Хто добре серце має, той усе здолає.
  • Щасливий той, у кого совість чиста.
  • Чого собі не хочеш, того й іншому не твори.
 
Вправа «Малюнковий кросворд»
Мета: учити складати слова, речення; пригадати правила дружби.
Хід вправи
Учитель готує для кожної групи конверт із малюнками. Діти виокремлюють перший звук слів — назв, зображених на малюнках, та складають слово з цих звуків. З цим словом діти складають речення (усно). У зошитах записують графічні схеми складених речень.
 
Матеріал для вправи
Вправа «Передай настрій»
Мета: навчати під час інтонування речень групуватися біля знаків; повторити правило (знаки в кінці речень) та підсумувати тему «Людські цінності».
Хід вправи
Учитель готує для кожної групи роздруковане речення. Кожен учень групи має прочитати це речення із зазначеною інтонацією: спокійно; весело; здивовано; з захоплення; зі здивуванням; з розчаруванням. Після інтонування речень учні групуються біля знаків та повторюють правило (знаки в кінці речень).
 
Матеріали для вправи
  • Я щасливий у своїй родині.
  • Добра справа — половина діла.
  • Життя прожити — не поле перейти.
  • Друг пізнається в біді.

Математика

Вправа «Пригоди трикутника»
Мета: формувати конструктивні вміння; повторити вивчене про цінності.
Хід вправи
Учитель готує кожній групі на парту трикутник із відповідними лініями згину і написами на звороті.
— Діти, послухайте ось таку казочку і виконуйте зі мною послідовно певні дії. Жив-був собі трикутник, який не слухався маму. Ось, що з ним трапилося. За погану поведінку мама смикнула його за одне вушко. А його вушко — це його кут. Тоді трикутник і подумав, що слід обрізати всі свої вушка, і тоді ні за що буде його смикати. І відрізав (учитель демонструє, як він це робитиме, а діти повторюють за ним).
— Порахуйте тепер кількість вушок.
— Яку фігуру отримали?
— Як вона називається?
Так з’явилася інша фігура — шестикутник. Тепер синок-неслух мав шість вушок, які дали йому підказку. Щоб краще жилося, стати слухняним, мати багато друзів, поважати інших, а в цьому йому допоможуть (слова, що сховалися на нових вушках) доброта, честь, милосердя, справедливість, любов, щастя, увічливість, повага, взаємодопомога, гідність, розуміння, шляхетність, віра, толерантність, прощення (їхня кількість залежить від кількості груп).
— А на що схожі наші шестикутники? (На квіточки.)
— Що написано на кожній квіточці? (Слова-помічники.)
— Чого бракує у цих квітках? (Стеблинок, листочків, вазочки.)
 
Вправа «У кав’ярні»
Мета: удосконалювати обчислювальні навички; розширити знання з теми «Людські цінності».
Хід вправи
— Діти, прочитайте завдання і виконайте його. А ключик від нього ви отримаєте, коли всі впораються із ним.
Задача. Тато, матуся і Богданчик завітали до кав’ярні. Вони замовили по чашці чаю і три тістечка — «Вишенька», «Бевзик», «Шарм». Який рахунок вони отримали? Впишіть розрахунок у відповідні клітинки.
 
Матеріал для вправи
Меню: чай — 10 грн, кава — 15 грн, капучино — 15 грн, млинці — 8 грн, «Вишенька» — 20 грн, «Бевзик» — 10 грн, «Шарм» — 17 грн, морозиво — 18 грн.
Ключик на зеленому аркуші паперу у формі трикутника
Вправа «Човник»
Мета: удосконалювати обчислювальні навички; розширити знання з теми «Людські цінності».
Хід вправи
— Назвіть зображені фігури. Знайдіть парус для кожного човна за зразком і приклейте.
Зразок:
 
Матеріал для вправи
8 човників на смужці паперу, трикутники з певними числами, клей
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Світлана

    28 березня 2019

    Дякую за чудові ідеї.