Передплатна кампанія з січня 2019 закінчилася! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Доброта і милосердя в нашому житті. Година спілкування

А. А. Приходько, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, Огіївський НВК, Сахновщинський р-н, Харківська обл.

Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про доброту; з’ясувати сутність понять добрий, милосердний, співчутливий; учити робити правильний моральний вибір; спонукати дітей бути милосердними, робити добрі справи; розширити уявлення про доброту як чесноту людини; удосконалювати вміння аналізувати власні відчуття, спонукати на добрі вчинки; формувати особисту життєву позицію.


Хід заходу

I. Мотивація навчальної діяльності

Добрим бути — зовсім це непросто,

Не залежить доброта від зросту,

Не залежить доброта від віку,

Добрим треба бути нам довіку.

— Про що йтиметься на нашій годині спілкування? (Припущення дітей.)

II. Повідомлення теми заходу

— Йтиметься про доброту. Ми з’ясуємо зміст понять добрий, милосердний, співчутливий. Поговоримо про те, навіщо людині потрібно бути доброю, милосердною.

ІІІ. Подорож стежинами доброти і милосердя

— Сьогодні спробуємо зробити ще кілька кроків на шляху до доброти. Ми будемо подорожувати зупинками і набувати цінні знання.

  • Перша зупинка. Бесіда «Доброта — одна з найважливіших якостей»

— Людина живе в суспільстві. Вона не може не замислюватися над тим, як ставляться до неї оточуючі, як оцінюють її вчинки.

— За якою головною ознакою ми визначаємо, чи гарна перед нами людина? (Міркування дітей.)

— Одна із найважливіших якостей — доброта. Коли ви були маленькими, ви слухали матусині казочки і вже тоді відчували, де добро, а де — зло, училися їх порівнювати.

  • Друга зупинка. «Мозковий штурм» «Що таке доброта?»

Висновок. Давньогрецький філософ Платон стверджував: «Піклуючись про щастя інших, ми знаходимо своє щастя». Доброта — це коли люди допомагають одне одному, дарують усім можливість почуватися себе багатшими, щасливішими, упевненішими у житті.

  • Зупинка 3. Знайомство зі свічкою Доброти

— Діти, я познайомлю вас із нашою гостею. Це свічечка. Погляньте, яка у неї вогненна зачіска! Вам приємно дивитися на її полум’я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуємо? (Тепло.)

— Як ви вважаєте, чи може людина світитися, як свічка, дарувати світло та тепло? За якої умови це може статися? (Коли людина робить добрі справи, гарні вчинки.)

— У доброї людини очі сяють, а своїми добрими вчинками вона заспокоює, ніби притягує до себе. Якщо накрити свічку скляним ковпаком, то побачимо: світло є, а тепла ми не відчуваємо. Запалена свічка — це добра, щира людина, а свічка накрита ковпаком — людина, яка дбає тільки про себе. Нехай свічечка залишається з нами і нагадує, якою людиною потрібно бути.

— Любі діти, я сподіваюсь, що після нашої сьогоднішньої зустрічі ми станемо кращими, добрішими.

  • Четверта зупинка. Бесіда-роздум «Що є кращим за помсту?»

— Один мудрець сказав, що людина — це її вчинки. Усе своє життя люди пізнають, що таке добро і зло, гарно і погано... Але шлях до доброти непростий і не завжди легкий, тому необхідно вчитися доброти, учитися бути уважним до людей, берегти й дбати одне про одного.

Здавна на Землі цінували життя чесне, щире й правдиве. Завжди користувалися повагою люди, готові прийняти на допомогу, добрі, привітні, увічливі, тактовні, вдячні, чесні, терплячі, щедрі. Дуже важливо, діти, уміти втримуватися від шкідливих звичок, учинків та лихих намірів. Очевидно, ви знаєте, що за свої вчинки потрібно відповідати перед Богом, людьми, своєю совістю і законом. Зло завжди буде покаране...

— Але як учинити щодо людей, які вас образили? Відповісти образою на образу? Помститися? Чи слід уміти прощати? (Учні висловлюють свої міркування.)

— Добро перемагає зло. Зло породжує лише зло... Кращим за помсту є прощення. Тому необхідно вчитися перемагати свій гнів, бути поблажливим, терпимим і не брати прикладу з тих, хто вас зневажає чи кривдить.

— Протягом багатьох століть складалися правила, що стосувалися того, як людина повинна жити і поводитись поряд з іншими людьми, щоб усім було добре. Цю народну мудрість відображено в прислів’ях і приказках.

  • П’ята зупинка. Робота в групах над прислів’ями і приказками

Завдання для груп: кожна група отримує прислів’я, що потрібно скласти (розділені по одному слову), прочитати і довести його мудрість.

1-ша група. Без добрих справ немає доброго імені.

2-га група. Доброго держись, а лихого стережись.

3-тя група. Не одяг красить людину, а добрі діла.

4-та група. Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.

— Як ви розумієте значення слова милосердя? (Відповіді дітей.)

— Крім щастя в житті є горе, біда, страждання, відчай, душевний біль. Співучасть у полегшенні біди, нещастя, страждань іншої людини називається співчуттям або милосердям.

  • Шоста зупинка. Читання й обговорення оповідання В. Сухомлинського «Велика це біда — бездумність вчинку»

Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроку було ще багато часу. Він сів під кущем бузку й почав дивитися на синичок, що весело щебетали й перелітали з гілки на гілку. Зграйка синичок знялася й кудись полетіла: залишилась одна пташка. Вона щебетала тихо й ласкаво, потім почала чистити пір’ячко маленьким дзьобиком. Юрко прицілився в синичку й пустив у неї гострий камінець. На листя бризнула кров, тіло синички каменем впало під кущ.

Юркові стало страшно. «Невже це зробив я?» — не вірилось йому. Велика це біда — бездумність вчинку.

Раптом він відчув хтось поклав руку йому на плече. Юрко побачив вчителя.

Учитель відхилив гілку. Юрко побачив на бузку маленьке гніздечко. З нього виглядали пташенята. Голі й безпомічні вони безжалісно пищали, розтуляючи дзьобики.

«Тепер вони лишилися без матері,— тихо сказав учитель.— Уяви, що б ти відчув, якби хтось прийшов до вас у хату і вбив твою маму».

Юрко стояв блідим і мовчазним.

Уночі Юрко майже не спав. Перед його очима стояли пташенята, які жадібно роззявляли дзьобики й пищали, чекаючи на матір.

Через багато років 30-річний Юрій, батько двох дітей, прийшов до учителя. Він сказав: «Якби ви покарали мене тоді, викликали матір, батька, якби на мене обрушили гнів... Це було б меншим покаранням, ніж те, що я пережив. З тремтячим серцем думав я про матір. Мені хотілось підійти до неї, поцілувати. Глибокої ночі, коли спали, я підійшов до неї, сплячої матері. Я знав, що доторкнутися до неї не можна — вона відразу прокинеться. І я поцілував краєчок її подушки...».

Запитання для обговорення:

— Який нерозважливий учинок зробив Юрко?

— Чому хлопець, який раніше був байдужим, так боляче переживав скоєне?

— Чи трапляються такі випадки у вашому житті, коли ви виявляли милосердя? Що ви відчували?

  • Сьома зупинка. Ознайомлення з притчею «Юнак і морські зірки»

Якось на світанку один дідусь ішов берегом моря. Здалеку він побачив юнака, який підбирав з піску морських зірок і кидав їх у воду.

Зрівнявшись із юнаком, дідусь звернувся до хлопця із запитанням: «Нащо ти це робиш?». Юнак відповів, що викинуті на берег морські зірки загинуть, якщо їх залишити під пекучим промінням сонця. «Але берег тягнеться на багато миль і морських зірок мільйони,— заперечив дідусь — Який сенс у твоїх зусиллях?»

Юнак поглянув на морську зірку, яку він тримав у руці, кинув її у море і промовив: «Сенс є — для цієї морської зірки».

Запитання для обговорення:

— Що ви можете сказати про юнака?

— Чи траплялася у вашому житті, коли хтось відмовляв вас зробити добру справу, але ви не послухались його?

— Чи кожна людина заслуговує на милосердя?

— Чи траплялося у вашому житті, коли вам здавалося, що певна людина не заслуговує на співчуття, а потім ви жалкували, що не допомогли їй?

  • Восьма зупинка. Робота в групах. Розв’язування ситуативних завдань

Кожна група отримує силует морської зірки та завдання.

— Якщо ми виконаємо завдання на зірочках, ми врятуємо їх, відпустимо в море Доброти. (На дошці зображено море з блакитного паперу. Учні розв’язують завдання на зірочках і «випускають» їх у море, тобто прикріплюють до нього.)

1-ша зірка. Ви знайшли біля порогу свого будинку маленьке кошеня. Ваші дії?

2-га зірка. У когось важко захворіла близька людина. Ваші дії?

3-тя зірка. Ви дізналися, що поруч мешкає самотня бабуся. Ваші дії?

4-та зірка. Когось дражнять і ображають однокласники. Ваші дії?

ІV. Підсумок заходу

1-й учень

Пильнуйте за своїми думками,

Вони стають словами.

Пильнуйте за своїми словами,

Вони стають вчинками.

Пильнуйте за своїми вчинками,

Вони стають звичками.

Пильнуйте за своїми звичками,

Вони стають характером.

Стежте за своїм характером,

Бо він визначає вашу долю.

2-й учень

Сказав мудрець:

— Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

«Людина починається з добра!»

Учитель. У різних життєвих ситуаціях залишайтеся на висоті. Ніколи не втрачайте віри. Життя смугасте — в ньому чергуються успіхи й невдачі, злети і падіння. Будьте вищими від усяких пліток, заздрощів, образ. Умійте прощати.

Погляньте на нашу свічку. Як гарно вона світила протягом усієї години спілкування, нагадуючи нам про головне — у житті потрібно бути добрими і милосердними.

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Олена Тітішова

    03 березня 2019

    Дякую.

  • Марина

    02 березня 2019

    Дякую за цікавий матеріал.

  • наталія

    28 лютого 2019

    Щиро дякую за цю чудову годину спілкування!

  • Наталія Терещенко

    28 лютого 2019

    Дякую. Гарний формат зустрічі. Особливо сподобалося про знайомство зі свічкою.

  • Неля Манзар

    11 лютого 2019

    Дуже вдячна вам!