Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Як учителеві впоратися зі «складними» батьками?

Наталі Шварц

Переклад і літературна обробка Н. В. Третякової

Працюючи над своєю книгою «Учительські хроніки: встояти перед вимогами учнів, батьків, адміністрації та суспільства» («The Teacher Chronicles: Confronting the Demands of Students, Parents, Administrators and Society»), я спілкувалася з понад п’ятдесятьма вчителями з різних міст. У наших розмовах зясувалося, що одна з найбільших проблем, з якою стикаються вчителі, — це робота з батьками. Батьки можуть стати надійною опорою та підтримкою для вчителів, а можуть і створювати численні перешкоди для праці.


В Еріки Стівенс, учительки англійської мови, була в дев’ятому класі учениця, яка писала блискучі творчі роботи, але водночас їй не вдавалися аналізи літературних творів. Тож за такі завдання вона навіть не бралася, приходячи на уроки з невиконаною домашньою роботою. Щоразу, коли дівчинка не здавала завдання, її батьки вимагали, щоб місіс Стівенс поставила їй оцінку, бо не хотіли, щоб ці ненаписані аналізи вплинули на її підсумковий бал. Місіс Стівенс відчувала, що їхня поведінка аж надто агресивна. Одного вечора батько учениці навіть переслідував місіс Стівенс кілька кварталів, випадково побачивши її з вікна кав’ярні. А наздогнавши, знову почав говорити про завдання й оцінки.

«На жаль, зрештою вона почала писати найгірші в класі аналізи творів», — говорить місіс Стівенс про цю ученицю.

Нижче описано п’ять загальних конфліктних ситуацій між батьками та вчителями, поради щодо того, як діяти в кожній окремій ситуації. Я змалювала справжні історії з життя вчителів, описані в «Учительських хроніках».

1. Надто активні батьки

Ситуація. Мати одного з учнів третього класу щодня надсилала класному керівникові свого сина, Майклові Дункану, двадцятихвилинні голосові повідомлення. Їх прослуховування займало цілу перерву. Іще вона мала звичку несподівано з’являтися в школі. Він просто заходив у свій кабінет — і бачив, що вона чекає там, аби поговорити з ним.

Рішення. Дослідження показують, що участь батьків надзвичайно важлива для успішного навчання дитини. Батьки завжди мають відчувати, що ви раді обговорювати з ними всі питання, які їх турбують. Але якщо телефонних дзвінків, повідомлень та запитань від когось із батьків стає забагато, і ви відчуваєте, що витрачаєте мало не весь час на одного учня — потрібно якось змінювати цю ситуацію.

Якщо занепокоєння батьків необґрунтоване, запевніть їх, що у їхньої дитини гарні сосунки з однолітками, що вона добре поводиться та як слід навчається. Говоріть із подробицями — тоді ваші слова звучатимуть переконливіше. Запевніть батьків, що повідомите їх, щойно якась проблема справді виникне.

Якщо ж тривоги батьків виправдані — разом із ними розробіть план активних дій, щоб допомогти учневі подолати його проблеми. Залучіть батьків до виконання цього плану. Поясніть, що вони можуть робити вдома, щоб підтримувати роботу, яку ви ведете у класі. Потім обговоріть ваше спілкування на майбутнє. Запропонуйте «розклад» ваших розмов, що влаштує і вас, і батьків. Наприклад, пообіцяйте телефонувати їм раз на два тижні та розповідати про успіхи дитини. Скажіть також, що якщо проблема виникне раніше — ви неодмінно їм про це повідомите.

2. Батьки, яких немає

Ситуація. Лора Тейлор, класний керівник першого класу, розповіла, що день батьківських зборів у неї майже не відрізняється від вихідного. «П’ятеро батьків на зборах — це вже досягнення», — говорить вона.

Рішення. Надто докучливі батьки можуть завдати головного болю, але ж і байдужість батьків нікому не до вподоби. Якщо у вашому класі є учень, який намагається впоратися з проблемами — у спілкуванні, поведінці чи навчанні, — не завадить підтримка та співпраця з його батьками. Але що робити, якщо батьки не відповідають на ваші дзвінки та повідомлення? Навряд чи їм справді байдуже, як у їхньої дитини ідуть справи у школі. Швидше за все вони «зникають» через те, що перевантажені іншими обов’язками. Може, у них дві роботи, багато малих дітей чи хворі батьки. Вони не бачать іншого виходу, крім як покластися на вас у тому, що стосується школи.

Але ж батьки відповідають за навчання своєї дитини. Як зазначалося раніше, дослідження показують, що участь батьків є одним із головних чинників, що впливають на успішність учня. Поясніть у повідомленні на автовідповідачі або в електронному листі, що ви розумієте, що вони зайняті люди, і зробите все можливе, аби підлаштуватися під їхній розклад. Запропонуйте швидко обговорити нагальні питання телефоном, якщо в них немає часу прийти на батьківські збори. Заряджайте їх оптимізмом. Скажіть батькам, що ви впевнені — дитина зможе впоратися з усіма проблемами, якщо ви разом підтримаєте її. Намагайтеся також спілкуватися звичною для батьків мовою, щоб додатково не ускладнювати ситуацію мовним бар’єром.

3. Вимогливі батьки

Ситуація. Джозеф Данн, викладаючи історію в старших класах, зіткнувся з ученицею, якій більше користі принесли б заняття за спрощеною програмою. Але її батьки наполягали на тому, щоб вона навчалася саме в нього, у класі з поглибленим вивченням історії. Під тиском очікувань своїх батьків дівчинка просто списувала усі роботи. Батьки ж, здавалося, більше переймалися через її оцінки, ніж через знання та навички, що дівчина набувала в школі.

Рішення. Якщо батьки вимагають, щоб їхня дитина навчалася за найскладнішою програмою, в класі для найобдарованіших дітей, а ви вважаєте, що це не в її інтересах, обґрунтуйте свою думку. Поясніть, яку користь принесе дитині навчання за програмою, що ви рекомендуєте. Наведіть приклади з її домашніх завдань або контрольних робіт. Також зверніть увагу батьків на те, що надто високі вимоги можуть завдати шкоди. Дитина може стати постійно втомленою, знервованою, і зрештою зовсім утратити інтерес до навчання.

Однак, перш ніж переконувати батьків, що їхній дитині місце у «слабшому» класі, переконайтеся, що розумієте їхню точку зору. Вони можуть знати про здібності учня, яких ви не помітили. Можливо, що дитина достатньо обдарована і могла б навчатися краще, але їй бракує мотивації. І поглиблена програма може виявитися тим поштовхом, що допоможе учневі розкрити свій потенціал.

4. Вороже налаштовані батьки

Ситуація. Том Фуллер пропрацював учителем лише близько місяця, коли один з учнів прослизнув у шафу в його кабінеті та зачаївся там. Містер Фуллер стривожено розшукував цього учня. І, знайшовши його в шафі, повідомив про цю подію директорові школи. Щоб уникнути покарання, учень сказав батькам, що це містер Фуллер замкнув його в шафі. Батьки поскаржилися інспекторові, а інспектор наказав негайно звільнити містера Фуллера.

Рішення. Батькам простіше звинуватити когось іншого в тому, що в їхньої дитини негаразди зі спілкуванням, навчанням чи поведінкою, ніж визнати, що проблема справді існує. І часто винуватцем призначають учителя дитини. Щоб уникнути ворожої реакції, обговорюючи складну тему з батьками, подавайте все з позитивної точки зору та не загострюйте уваги на недоліках. Почніть розмову з успіхів учня, а потім скажіть, що ви стурбовані через одне конкретне питання. Ще перед початком бесіди обміркуйте план дій, що допоможе дитині все виправити. Залучіть батьків до розв’язання проблем. Порадьте, як батькам підтримати дитину вдома, доповнюючи вашу роботу в школі. Запевніть батьків, що дитина зможе впоратися з проблемою та досягти успіхів на ваших уроках, якщо ви разом допоможете їй.

5. Батьки, які не хочуть вас чути

Ситуація. Сандрі Холл, учительці малювання у старшій школі, зателефонувала матір однієї з учениць. Вона просила дозволити її доньці здати проект пізніше. Роботу потрібно було підготувати на той самий день, на який було призначено екзамен із «серйозного предмета», який мама вважала значно важливішим. Місіс Холл пояснила, що не може зробити винятку для учениці. Незадоволена, що місіс Холл відмовила їй, мама насмішкувато сказала: «Це ж лише якісь малюночки, а не нейрохірургія».

Рішення. Ви відповідаєте за те, щоб учні навчалися в школі, а батьки мають стежити, аби їхні діти виконували домашні завдання, готувалися до контрольних та сумлінно працювали вдома над довгостроковими проектами. Якщо батьки просять звільнити дитину від контрольної або відкласти виконання завдання, бо зараз у неї бракує часу — через балетний виступ, хокейний турнір або підготовку до іншого предмета, — вони хибно налаштовують свою дитину, ніби говорячи їй, що ваші уроки або школа в цілому — це щось несуттєве. Важливо не йти на поступки, коли справа стосується домашніх завдань та контрольних робіт. Єдиним винятком можуть бути хвороби або надзвичайні ситуації у сім’ї. Одразу ж поясніть цю свою позицію, знайомлячись із батьками (бажано письмово, у пам’ятці або електронному листі), та нагадуйте про неї, коли вас проситимуть про поступки для «зайнятих» учнів. Скажіть, що керуєтесь таким підходом, бо хочете, щоб учні чогось навчалися на ваших уроках. Поясніть батькам, що дитині важливо навчитися розраховувати час, суміщати різні види роботи та дотримувати графіків, щоб досягти успіху в житті.

 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів