Передплатна кампанія з січня 2019 закінчилася! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Подорож країною мовознавства на планеті Земля. 6 клас

Н. І. Паньків, ЗОШ № 3, м. Івано-Франківськ

Мета: повторити та узагальнити знання про способи орієнтування та визначення напрямків, удосконалити навички роботи з географічними картами; повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати увагу, інтерес, швидкість прийняття рішень; виховувати творчий підхід до навчання, інтерес до природничих і гуманітарних наук; виховувати любов та повагу до рідного краю.

Тип уроку: урок повторення й узагальнення знань.

Вид уроку: бінарний урок з української мови та географії.

Обладнання: мультимедійний проектор, магнітна дошка, географічні карти, картки із завданнями, топографічні карти, зображення поїзда.

ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель географії. Добрий день, дорогі учні! Урок наш буде незвичайним сьогодні, оскільки ми об’єднаємо ваші знання з української мови і географії та здійснимо захоплюючу подорож потягом країною Мовознавства на нашій планеті Земля.
 
Учитель української мови. Щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо правила уроку:
  • Вести себе спокійно.
  • Не викрикувати.
  • Бути терплячими.
  • Піднімати руку.
  • Дати можливість висловитися своїм товаришам.
  • Поважати один одного.
  •  
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Аутотренінг
Учитель української мови. Але для початку пропонуємо вам провести невеличкий аутотренінг, щоб ви відчули себе більш упевненими в своїх силах. Тому просимо повторювати за нами:
1) У мене гарний настрій.
2) Я гарно вчуся.
3) Я з радістю здобуваю нові знання.
4) Я — найкращий знавець географії та української мови.
5) Я із задоволенням виконаю всі завдання на уроці.
 
Учитель географії.  Молодці, а зараз подивіться — у вас на столах є долоньки, на яких ми просимо написати, що ви очікуєте від цього уроку. І ми також напишемо, що ми очікуємо. Відкладіть їх. Ми повернемося до них наприкінці уроку.
 
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
 
Прийом «Ребус»
Учитель географії. Тож, як було сказано на початку уроку, сьогодні ми будемо мандрувати потягом. А подорожуємо ми залюбки. Проте, щоб наш потяг вирушив у дорогу, нам потрібно прокласти залізничну колію, яка складається з двох рейок. У цьому нам допоможе таке завдання. Прошу подивитися на екран (на екрані з’являються два ребуси, в яких зашифровані слова «іменник» та «орієнтування»).
 
Учитель української мови. Отже, виконавши це завдання, ви зрозуміли, що говорити будемо сьогодні про частину мови «іменник», а саме про роди іменника, і пригадаємо, як орієнтуватися на місцевості, визначити напрямки та географічні координати.
 
ІV. ПОВТОРЕННЯ, ЗАКРІПЛЕННЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
 
Прийом «Перша літера»
Учитель української мови. Зверніть увагу, на ваших столах є маршрутні листи, але для того, щоб прокласти маршрут подорожі, нам потрібно визначити назву країни, якою ми будемо мандрувати сьогодні. Для цього ми виконаємо завдання і з перших літер слів-відповідей складемо назву нашої загадкової країни.
 
Завдання:
1) Якими лініями на Землі є меридіани і паралелі?
2) Як називається прилад, за допомогою якого визначають напрями горизонту?
3) Чоловічий, жіночий, середній — це …?
4) Як називається сукупність різних карт, зібраних у певному порядку в одну книжку?
5) Іменник чоловічого роду, колюча істота.
6) Мовознавство — це … що вивчає частини мови.
7) Як називається кут між напрямком на північ і напрямком на предмет?
  • У — умовні лінії
  • К — компас
  • Р — роди іменника
  • А — атлас
  • Ї — їжак
  • Н — наука
  • А — азимут
Прийом «Мандрівка»
Учитель географії. Вам зараз потрібно прокласти маршрут. Візьміть свої маршрутні листи, лінійки і транспортири, відкрийте атласи та виконайте завдання.
 
Маршрутний лист № 1
Початковою точкою у нас буде місто з координатами 48° 55′ пн. ш., 24° 43′ сх. д. Ми вирушили з цього міста, рухались досить довго і відчули шум та свіжість, що свідчило про наближення до наступного об’єкта, який розташований за координатами 46° 28′ пн. ш., 30° 43′ сх. д. Перепочивши та насолодившись чарівністю природи, рушили далі до не менш вражаючого міста, що знаходиться за координатами 50° пн. ш., 36° 15′ сх. д. Побачивши і тут чимало прекрасного і дивовижного, ми вирушили далі, до першого міста на нашому маршруті, яке розташоване в західному напрямку на відстані 840 км.
 
Маршрутний лист № 2
Початковою точкою у нас буде місто з координатами 48° 55′ пн. ш., 24° 43′ сх. д. Ми вирушили з цього міста, рухались досить довго і відчули шум та свіжість, що свідчило про наближення до наступного об’єкта, який розташований за азимутом 135° на відстані 525 км. Перепочивши та насолодившись чарівністю природи, рушили далі до не менш вражаючого міста, що знаходиться за азимутом 45° на відстані 577,5 км. Побачивши і тут чимало прекрасного і дивовижного, ми вирушили далі, до першого міста на нашому маршруті, яке розташоване в західному напрямку на відстані 840 км.
 
Маршрутний лист № 3
Початковою точкою у нас буде місто з координатами 48° 55′ пн. ш., 24° 43′ сх. д. Ми вирушили з цього міста у південно-східному напрямку, рухались досить довго і відчули шум та свіжість моря, що свідчило про наближення до наступного об’єкта, який розташований на відстані 525 км на меридіані 30° 43′ сх. д. Перепочивши та насолодившись чарівністю природи, рушили далі у північно-східному напрямку до міста з населенням понад 1 млн осіб, що знаходиться на відстані 577,5 км на широті 50° пн. ш. Побачивши і тут чимало прекрасного і дивовижного, ми вирушили далі, до першого міста на нашому маршруті, яке розташоване в західному напрямку на відстані 840 км.
 
Учитель географії. Отже, кожна команда проклала свій маршрут у різний спосіб, але у всіх мандрівка починається з Івано-Франківська, далі відвідуємо Одесу, знайомимось із Харковом і повертаємося додому.
 
Самостійна робота
Учитель української мови. Розпочинаємо подорож і наш потяг вирушає з Івано-Франківська до Одеси. А щоб в дорозі не нудьгувати, виконаємо вправу.
Завдання. Визначте рід іменників: місто, Одеса, масштаб, потяг, відстань, листоноша.
 
Прийом «Мозаїка»
Учитель географії. Завдання ви виконали добре, а тим часом наш потяг прибуває до Одеси, де на нас чекає наступне завдання. У конвертах вам запропонований набір слів, з яких ви повинні скласти речення-визначення.
1) План місцевості — це зображення невеликої ділянки місцевості, виконане в масштабі за допомогою умовних знаків.
2) Глобус — це модель Землі, що в загальних рисах відображає її форму, зменшену в десятки мільйонів разів.
3) Масштаб — відношення відстані на карті чи плані до відповідної лінії на місцевості.
4) Умовна лінія, що проходить на однаковій відстані від полюсів і розділяє Землю на Північну і Південну півкулі — екватор.
5) Градусна сітка утворюється перетином паралелей і меридіанів.
6) Географічні координати — це географічна широта й географічна довгота будь-якої точки земної поверхні.
 
Учитель української мови. А тепер перша група виписує іменники з перших двох речень і визначає їх рід; друга група визначає відмінок іменників третього та четвертого речень; третя група виконує синтаксичний розбір п’ятого і шостого речень.
 
Релакс-пауза
Учитель географії. А наш потяг вирушає далі, й щоб нам не було сумно, ми проведемо релакс-паузу.
 
Учитель української мови. Закрийте свої оченята і спробуйте уявити центр гумору — Одесу (виходять двоє учнів і розповідають одеські гуморески).
 
Робота з картою
Учитель географії. Ось так непомітно ми прибули до Харкова.
 
Сьогодні ми з вами — дослідники, мандрівники, топографи і тому, відвідавши Харків, виконаємо таке завдання.
 
Завдання. Учням видають фрагмент топографічної карти, на якому цифрами позначені об’єкти, та зображення умовних знаків, що позначені буквами. Потрібно встановити відповідність між об’єктами на топографічній карті та зображеннями умовних знаків.
 
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Відеохвилинка
Учитель української мови. Наша мандрівка добігає кінця і ми повертаємось додому. Але ми не замислювались над тим, як правильно сказати: «Ми були у місті Одеса чи Одесі, у місті Харків чи Харкові». Відповідь на це запитання дасть нам відомий український філолог Олександр Авраменко. (Демонструють відео)
 
Учитель географії. Ось так завершилася наша подорож і ми повернулися додому. Проте в нас є ще незавершена справа. Візьміть, будь ласка, «долоньки» і на зворотному боці напишіть, чи справдилися ваші очікування від уроку, що нового ви дізналися. Приклейте їх на зображення вагонів, щоб ми сформували свій швидкісний потяг до нових знань.
 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати лист на тему: «Мандруємо містами України» і розробити маршрут до написаного вами твору.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів