Передплатна кампанія з січня 2019 закінчилася! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Соціальні мережі: нові можливості сучасного педагога

Н. В. Герасименко, м. Суми

Поміж усіх доступних простому користувачеві Інтернет-ресурсів найпопулярнішими є соціальні мережі, що виконують функції підтримання спілкування, обміну думками, отримання інформації. Варто відзначити, що учасники освітнього процесу починають дедалі більше використовувати соціальну мережу з навчальною метою і дедалі менше — для розваг. Наявність соцмереж спрощує професійне життя. Інтернет та соцмережі надають можливість миттєвої комунікації, стирають межі фізичного світу. Тенденції розвитку соціальних платформ та цифрового світу свідчать про те, що впровадження віртуального спілкування в освітній процес неминуче. Важливо, щоб знання та навички педагогів у використанні інформаційно-комп’ютерних технологій були на належному рівні та безперервно розвивалися.


Якби років 20 тому хтось запитав, що таке соціальні мережі або Інтернет, будь-яка людина не змогла б відповісти на це питання. Але сьогодні про Інтернет відомо кожному. Скільки соціальних мереж існує наразі? Великих налічується близько 30. Найпопулярніші — Flickr, LinkedIn, Foursquare, Pinterest і, звісно ж, Facebook, Instagram та Twitter.

Розгляньмо їх і з’ясуймо їхні можливості

Facebook

Був заснований 4 лютого 2004 року Марком Цукербергом і його сусідами по кімнаті під час навчання в Гарвардському університеті. Наразі ця соціальна мережа міжнародна, доступна практично в кожному куточку Землі, за винятком кількох країн, де з релігійних чи політичних міркувань вона заборонена. Нині без Facebook — Ірак, Іран, Сирія й Китай.

Реєстрація у Facebook абсолютно безкоштовна й завжди буде безкоштовною. Принаймні саме це написано на головній сторінці сайту. Facebook — це одна з найбільших соціальних мереж у світі:

  • У Facebook — 2,5 млрд користувачів.
  • Добова активна аудиторія — близько 720 млн людей.
  • Понад 1 млрд осіб на місяць використовують мобільний додаток Facebook.

Чим привабливий Facebook і що він пропонує користувачам? Це сервіс, де можна зібрати майже всіх знайомих та друзів та перебувати з ними на зв’язку, відстежувати події їхнього життя. Шукати друзів у Facebook можна за багатьма параметрами: за адресою електронної пошти, номером телефону, через імпорт з інших соціальних мереж. І це зручно. Facebook — це соціальна мережа «про людей». Саме тут найбільше висловлюється думок, з’являються заклики до дії. Один із корисних інструментів — можливість створення заходів і запрошення туди ваших «друзів» і передплатників.

Facebook надає можливість створювати:

  • особистий профіль;
  • бізнес-сторінку;
  • групу.

Особистий профіль

Особистий профіль — це ваша сторінка, що ви створюєте для себе. Там зазначаєте своє ім’я та прізвище. Дехто намагається й у Facebook залишатися анонімним, беручи псевдоніми, або ж називає особисту сторінку дивними словосполученнями. Це не має сенсу: Facebook тим і гарний, що ви можете спілкуватися зі справжніми людьми, яких знаєте особисто. Якщо вам хочеться анонімності — не реєструйтесь у соціальній мережі.

Сторінка у Facebook

Якщо ж у вас є проект, бренд, справа — для цього у Facebook створюють бізнес-сторінку, а не групу.

  • Сторінки на Facebook видно всім, незалежно від того, чи є вони зареєстрованими користувачами Facebook або ж шанувальниками цієї сторінки.
  • На відміну від особистого облікового запису, у якого не може бути понад 5000 друзів, кількість шанувальників у сторінки не обмежена.

Група у Facebook

Групи у Facebook створені для тих, хто хоче спілкуватися з однодумцями із якогось конкретного приводу. Це може бути група користувачів, об’єднаних різною тематикою або група класу учнів чи колег. Група може бути закритою, до якої можуть долучитися всі охочі. Якщо ви дуже хочете, щоб у вашій групі були всі ваші друзі, колеги чи учні —перешліть їм посилання на групу та запропонуйте долучитися. Дайте можливість людям самостійно вирішити — чи це потрібно їм. Не додавайте до групи людей без їхньої згоди. Це неприпустимо.

Правила Facebook

Отже:

  • Профіль на Facebook — для вас особисто.
  • Сторінка — для проекту, або представлення і популяризації якоїсь інформації тощо.
  • Групи — це коло людей за інтересами. Групи не використовуються для реклами чи просування.

Для того аби Facebook працював на вас і не забирав купу часу, потрібно дотримувати кількох простих правил.

  1. Додавайте «в друзі» знайомих (родичів, друзів, колег, учнів), а от незнайомцям пропонуйте підписатися на вас. Така людина буде бачити всі ваші відкриті пости.
  2. Сортуйте «друзів» за списками. Наприклад, Facebook пропонує створити список «знайомі», що дасть змогу швидко відфільтрувати людей, яким не потрібно бачити певні поновлення на вашій сторінці. Просто не забувайте налаштовувати рівень приватності публікацій.
  3. Якщо хтось надто часто з’являється в стрічці, налаштуйте частоту появи повідомлень цього «друга». Це можна зробити, зайшовши на сторінку обраної людини й на кнопці «ви підписані» вибрати частоту появи — «пріоритет у показі», «показувати за замовчуванням» або «скасувати підписку». Навіть скасувавши підписку, ви залишитеся друзями, і за великого бажання зможете прочитати повідомлення вашого друга з позначкою «для друзів». Проте не будете бачити його постів щодня або й частіше.
  4. Дуже важливо: не дозволяйте різноманітним сервісам публікувати будь-що від вашого імені, управляти вашим профілем, розсилати повідомлення списку контактів. Facebook «сам» нічого не робить — просто будьте обачними.
  5. Відписуйтеся від надмірно активних сторінок, якщо ваша стрічка виглядає як рекламне оголошення.
  6. І не забувайте заглядати час від часу в «Журнал дій». Там у хронологічному порядку показана вся ваша активність у Facebook.
  7. Не забувайте налаштувати приватність цього Журналу дій — якщо не хочете, щоб будь-який користувач міг побачити всі ваші кроки у Facebook: що ви коментуєте, кому ставите лайк.

Усі запропоновані правила допоможуть вам та вашим учням чи студентам убезпечити себе від загроз, які, на жаль, є у віртуальному світі.

Twitter

Twitter починався як SMS-сервіс — звідси й обмеження на довжину публікації в 140 символів. Працював він так: потрібно було надіслати коротке повідомлення, усі, хто підписаний на вас, отримували його на свої телефони. Згодом можливість переглядати повідомлення в стрічці веб-інтерфейсу й мобільних додатків стала основним способом використання Twitter.

Twitter — це зручний інструмент, за допомогою якого можна стежити за новинами, а також оперативно ними ділитися. Можна порівняти Twitter із телеграмою-блискавкою чи телетайпом, де одним рядком написано головне: що сталося, де, з ким, посилання на джерело. І якщо Facebook — це соціальна мережа «про людей», то Twitter — це соціальна мережа «про події». Якщо важливо оперативно інформувати свою цільову аудиторію, обирайте Twitter. У Twitter є і звичайні облікові записи, і верифіковані, помічені спеціальною позначкою, що допомагає вберегти користувачів від шахраїв, які видають себе за відомих людей. До речі, окрім коротких текстових повідомлень ви можете публікувати фотографії, відео, вести прямі відеотрансляції та створювати опитування.

Як змусити Twitter «працювати» на вас?

  1. Підписуйтесь на невелику кількість користувачів, аби не перетворити вашу стрічку на інформаційне пекло. Або ж створюйте списки користувачів і читайте тільки їх.
  2. Ховайте ретвіти від певних користувачів, «приглушуйте» тих, кого не хочете бачити в стрічці, але й не бажаєте відписуватися. Для цього є спеціальна кнопка MUTE.
  3. Якщо ви стежите за великою кількістю людей, навести лад у стрічці допоможуть численні сервіси, наприклад Manage Filter.
  4. Ще одна допоміжна функція — в офіційному мобільному додатку для Twitter є можливість ховати твіти за певним словом або хештегом.
  5. Ще однією «фішкою» у Twitter можна вважати ботів — спеціальних автоматичних «користувачів», які повідомляють вам необхідну інформацію у відповідь на структурований запит до них. Наприклад, додавати події у ваш Google Calendar одним рядком, отримувати прогнози погоди для вашого регіону, переглядати статус відправлень через DHL, FedEX та багато іншого.

Правила Twitter

  1. Twitter дає змогу писати повідомлення на 140 символів. Це ідеально підходить для оперативного інформування про поточні новини.
  2. Ви маєте можливість вести Twitter-трансляцію з певного заходу: інформувати, який спікер доповідає, що відбудеться за 15 хвилин, коли розпочнеться якась подія чи захід.
  3. Можна використовувати Twitter як стрічку новин, де одним рядком зазначено, що сталося, де й чому.
  4. Ви можете вести Twitter від свого імені або ж від імені організації.

Instagram

Instagram — місце, де люди розповідають свої історії з допомогою фотографій. Поряд з особистими обліковими записами, реєструється дедалі більше комерційних акаунтів — різні бренди одягу, магазини випічки й декору, галереї та шоу-руми — вони використовують Instagram як вітрину.

Якщо вам потрібно візуалізація подій, то Instagram є чудовим майданчиком для того, щоби показати, чим ви займаєтеся й чому це важливо. Наприклад, якщо ви відвідуєте якусь конференцію чи виставку — покажіть це за допомогою фото. Краще один раз побачити, ніж 100 разів прочитати. В Instagram, як і у Twitter, можна використовувати хештеги — слова-мітки, що допоможуть вам фільтрувати пости за темами. Що таке хештег?

Хештег— це слово-мітка із символом # на початку, що використовують для фільтрації повідомлень за темами в соціальних мережах і блогах.

Неофіційно хештеги почали використовувати для зручності користувачі Twitter. Згодом з’явилася офіційна підтримка хештегів у самому Twitter, Instagram та Facebook. Принцип дії хештегів зазвичай однаковий незалежно від соцмережі.

Як правильно використовувати хештеги

  • Хештеги можуть бути написані як латиницею, так і кирилицею.
  • Слово, яке ви збираєтеся використовувати як хештег, має писатися за «гратками» без пробілу.
  • Хештеги краще відділяти пробілом один від одного.
  • Якщо ви збираєтеся використовувати фразу як хештег, слова в ній повинні писатися без пробілів або розділятися нижнім підкресленням.__.

Позитивні моменти застосування соціальних мереж

Наведемо приклади, чому соціальні мережі корисні для педагогічній діяльності.

1. Спілкуючись зі своїми вихованцями «на їхній території», учитель стає ближче до дітей. Це поліпшує, полегшує комунікацію і взаєморозуміння.

2. У соціальних мережах зручно поширювати електронні книги, підручники, посібники та додаткові матеріали, яких немає в бібліотеці. Учитель може вести свою сторінку і розміщувати на ній матеріали для учнів різного рівня.

3. Перебуваючи перед екраном монітора, а не перед аудиторією, сором’язливі учні почуваються спокійніше. Це їх розкріпачує, тому вони охочіше контактують і беруть участь в дискусіях.

4. Розглядання й аналізування теми, порушеної на уроці та не з’ясованої до кінця, може бути перенесений в онлайн-режим. Через Інтернет педагог зможе давати завдання, консультувати, відповідати на ці запитання.

5. Розроблення спільного проекту в онлайн-режимі забезпечить постійний доступ до оприлюднення результатів, спірних моментів, дасть змогу керівникові відстежувати і контролювати його хід. Створення опитувань допоможе зібрати даних про думку користувачів з певної проблеми. Мережа Facebook має вбудований інструмент створення миттєвих опитувань, а також опитування зі сторонніх ресурсів. Окрім того, є функція створення спільного документу на сторінці Facebook з додаванням тексту, посилань та графіки. Зручно під час виконання групових завдань.

6. Можна записувати і викладати аудіо- та відеофайли з лекціями або просто цікавими фактами. Зазначивши ключові слова, легко знайти чималу кількість навчальних записів потрібної тематики.

7. Іноді учень не здатний відвідувати заняття, або через певні обставини навчання його переведено в дистанційний режим. У Facebook (Рис. 1) та Instagram (Рис. 2) існує такий корисний інструмент як «онлайн-трансляція» (прямий ефір або відео наживо). За його допомогою можна провести «живий» урок на відстані. Облікові записи (акаунти) синхронізуються як з ноутбука, так і з мобільного додатку, бо головна умова прямих ефірів — це доступ до Інтернет-мережі та відеокамери. Питання можна поставлено в чаті, що не відволікатиме лектора від промови. Є можливість долучатися до прямого ефіру, тоді кількість учасників буде відображатись на екрані. За потреби прямий ефір автор зберігає. У доступі для перегляду залишається у стрічці 24 години. Є додатки, які допомагають зберегти відео прямого ефіру і використати як звичайний відеофрагмент, завантаживши на пристрій або розмістивши після завантаження на YouTube канал.

8. Через соціальні мережі можна організовувати не тільки навчання, але й культурне життя: обговорювати проведення шкільних заходів, планувати спільні відвідини музеїв, виставок, театрів, ділитися враженнями, фотографіями, відеозаписами.

9. Через зайнятість батьки не завжди повністю інформовані про успіхи своїх дітей. Тому, крім контакту з вихованцями, учитель може спілкуватися з тими батьками, чиї профілі є в мережі. Для підвищення своїх професійних якостей викладач може читати статті, опубліковані в спільнотах, і брати участь в обговореннях з колегами.

Зворотній бік соціальних мереж

Незважаючи на зручності, що надаються впровадженням Інтернет-сервісів, існує також низка негативних моментів.

1. У соціальних мережах існують фактори, що відволікають дітей від освітнього ресурсу. Спілкування з друзями і розважальний контент «відволікають» їхню увагу.

2. Беручи до уваги попередній пункт, слід пам’ятати, що сторінка викладача або паблік повинні стабільно оновлюватися і наповнюватися якісним контентом, щоб не зникла зацікавленість. Тому ведення власної сторінки — це складно. Вона забирає багато часу і сил керівника. Це стосується й онлайн-консультацій.

3. Не у всіх навчальних закладах є доступ до Internet, тому роздавальний матеріал, книжки, довідники, необхідні в аудиторії, все одно доведеться зберігати на флешці, комп’ютері або в друкованому варіанті.

4. Ведення учителем групи або блогу в соціальних мережах — це часто особиста ініціатива педагога, яка не оплачується.

5. І, звісно, приватність. Учитель у соцмережах повинен бути не менш відповідальним, ніж у школі. З іншого боку, педагог подає дітям приклад того, як можна використовувати соціальні мережі в професійній діяльності, не виставляючи особистого життя напоказ.

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів