А ви вже оформили передплату на 2019 рік?

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Чарівний світ казок Г. К. Андерсена. 5-й клас

В. В. Гуріна, учитель вищої категорії, учитель-методист, учитель російської мови та зарубіжної літератури Бахмацької ЗОШ I–III ст. № 5, Чернігівська обл.

Мета:

  • навчальна: розширити коло читацьких уподобань школярів; продемонструвати учням багатство світу казок Г. К. Андерсена;
  • розвивальна: розвивати творчі здібності дітей, зв’язне мовлення, навички аналізу художнього твору;
  • виховна: прищеплювати естетичний смак, любов до художнього слова.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: портрет Г. К. Андерсена, виставка його творів, учнівські ілюстрації до них.
Випереджальне завдання: удома учні мали підготувати презентації улюблених казок Г. К. Андерсена, проілюструвати ці казки, написати міні-твір «Квіти улюбленому казкареві», скласти вірш на честь письменника.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя
— Я, мабуть, не помилюся, якщо стверджуватиму: подорожувати люблять усі.
 
От тільки, на жаль, така нагода трапляється нечасто. Про подорож, яка чекає на нас сьогодні, можна лише мріяти. Жодне туристичне агентство не запропонує нам такого маршруту, бо помандруємо ми сьогодні до чарівного світу казок Г. К. Андерсена. Ця подорож дійсно дивовижна, адже кожна його
казка — це диво.
 
2. Робота з епіграфом до уроку
  • Як ви розумієте слова, що є епіграфом до нашого уроку?

III. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Ознайомлення з виставкою творів письменника (Учні розглядають видання творів Г. К. Андерсена «Подарунок славетного казкаря».)
  • Зверніть увагу на нашу невеличку виставку, на якій представлені різні видання казок Ганса Крістіана Андерсена. Це тільки маленька частка того, що видавалось у нас, в Україні.
  • Як ви вважаєте, чому ця виставка має назву «Подарунок славетного казкаря»? (Тому що казки Андерсена — це справді чудовий подарунок дітям усього світу.)
Учитель. «Отже, почнімо!.. Коли дійдемо до кінця, то знатимемо більше, ніж тепер»,— саме такими словами розпочинається одна з найпопулярніших казок Г. К. Андерсена.
 
2. Повідомлення учнів за випереджальним домашнім завданням (Учні презентують улюблені казки письменника.)
3. Літературна вікторина «Найуважніший читач»
Учитель. Снігова королева після зустрічі з Каєм та Гердою, під упливом їхніх щирих почуттів, мабуть, і сама подобрішала, тому надіслала нам у подарунок багато своїх чудових сніжинок. А отримає їх той, хто дасть правильні відповіді на запитання вікторини. За кількістю сніжинок ми зможемо визначити найуважнішого читача — переможця нашої гри.
 
1) Тур І «Упізнай казку за ілюстрацією»
(Учні по черзі демонструють ілюстрації, які створили вдома, а однокласники намагаються відгадати казку, до якої створено кожну ілюстрацію.) 
 
2) Тур ІІ «Упізнай казку за описом казкової ситуації»
  • Одна річ змінила життя героя. Він зажив весело, почав відвідувати театри, прогулюватися королівським садом. («Кресало».)
  • Ластівка і крихітна дівчинка допомагають одна одній в біді, рятують у важкі хвилини життя. («Дюймовочка».)
  • Героїня так прагнула отримати безсмертну людську душу, що віддала за це свій прекрасний голос. («Русалонька».)
  • У цій казці кілька разів повторюється старовинна мелодія «Ох, коханий Августине, все минулося давно». («Свинопас».)
  • Герої цієї казки у незвичний спосіб намагалися перевірити королівське походження дівчини, яка стверджувала, що вона справжня принцеса. («Принцеса на горошині».)
  • Дівчину, яка намагалася врятувати своїх братів, оголосили відьмою і засудили до спалення. («Дикі лебеді».)
  • Трагічна подія в цій казці відбувається напередодні нового року. («Дівчинка з сірниками».)
  • Горошина допомагає дівчинці здолати важку хворобу. («П’ятеро з горохового стручка».)
  • Король пообіцяв віддати свою дочку заміж за того, хто стрибне вище за всіх. («Стрибуни».)
 
3) Тур ІІІ «Упізнай героя»
  • Йому відома таємниця рецепту чудового снодійного засобу. (Оле-Лукойє.)
  • Герой цієї казки був зовсім не схожий на тих, поміж кого жив. (Гидке каченя.)
  • До нього приїздила принцеса верхи на собаці. (Солдат.)
  • Герої з однаковими іменами, а розрізняли їх за кількістю коней, яких вони мали. (Великий і Малий Клаус.)
  • А ці казкові герої обдурили і кабінет міністрів, і короля. Вони ледь не обдурили все місто. (Шахраї із казки «Нове вбрання короля».)
  • «Вода патьоками збігала по її косах та сукні й потрапляла в носки черевиків, витікала додолу з-під п’ят…». (Принцеса на горошині.)
  • «Крихітна дівчинка — гарнесенька, мов лялечка, вміла співати, і такого гарного, такого вишуканого співу досі ніхто ніколи не чув». (Дюймовочка.)
  • «…Була вирізана з паперу і зодягнена в спідничку з найтоншого батисту». (Танцюристка з казки «Стійкий олов’яний солдатик».)
  • «Він чесно служив багато років, але зрештою його вирішили звільнити… Він зі страхом чекав завтрашнього дня: завтра йому належить з’явитися на огляд в ратушу і вперше представитися “Тридцяти шести батькам міста”, які вирішать, придатний він ще до служби чи вже ні». («Старий вуличний ліхтар».)
 
4) Тур IV «Що ви знаєте про ці предмети?»
  • Персонажами яких казок є ці речі або кому з героїв вони належать? Парасолька, червоні черевички, горошина, дзеркало, велика голка, великі рукавиці, горіхова шкаралупа.
 
5) Тур V «Юні письменники»
(Охочі учні зачитують написані вдома творимініатюри «Квіти улюбленому казкареві».)
 

IV. Узагальнення й систематизація вивченого

1. Завершальне слово вчителя
— Андерсен був людиною великого серця й багатої фантазії. Його казки допомагають і дітям, і дорослим не заблукати у цьому непростому світі, адже написані вони мовою добра та любові. Читаючи їх, ми вчимося помічати дивовижне у звичайному, бачити життя кращим і людянішим. А ще казки Андерсена надихають нас на творчість.
2. Поетична сторінка (за випереджальним домашнім завданням) (Учні декламують власні вірші, присвячені Г. К. Андерсену.)
 

V. Підбиття підсумків уроку

1. Інтерактивний прийом «Незавершене речення»
  • Завершіть речення: «Казки Андерсена вчать мене…».
2. Оцінювання роботи учнів на уроці з аргументуванням оцінок
3. Слово вчителя
— Наша подорож скінчилася, але я сподіваюся, що ви ще неодноразово звертатиметеся до творів видатного данського казкаря, щоразу знаходячи щось нове і корисне для себе у його творах.
 

VI. Домашнє завдання

Скласти сенкан до слова казка або казкар (на вибір).
 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів