Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. Різноманітність вірусів

Л. М. Шалак, учитель біології вищої категорії, учитель-методист ЗОШ № 160, м. Харків; О. П. Руслякова, викладач хімії, біології вищої категорії ДВНЗ «Харківський коледж транспортних технологій», м. Харків

Цілі уроку: сформулювати поняття про віруси, розкрити особливості їх організації та функціонування; сформулювати поняття прості та складні віруси, шляхи проникнення вірусів у клітини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: комбінований.
 
Міжпредметні зв’язки: хімія, фізика, історія, основи здоров’я, екологія.
 
Обладнання: малюнки, схеми, таблиці, мультимедійний проектор.
 
Очікувані результати: учні оперують термінами та поняттями віруси, прості віруси, складні віруси, характеризують їх, називають етапи проникнення вірусів у клітину, наводять приклади вірусів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Етап активізації пізнавальної діяльності й п ідготовка учнів до сп рийняття матеріалу

Слово вчителя
З покоління в покоління людям трапляються невідомі організми, які знищують усе на своєму шляху. Що це за організми?
Девізом нашого уроку були вибрані слова Луї Пастера.
Тому давайте сьогодні зробимо таке відкриття, адже ми познайомимось із дивним і цікавим світом загадкових істот, навчимося розпізнати їх серед інших складових природи.
 
Відкриття приходить лише до тих,
хто готовий до їх розуміння.
Луї Пастер
 
Підведення до теми (формулювання проблемного питання на підставі розповіді вчителя про життя співака Фреді Меркурі) Чи замислювалися ви над тим, що людству з початку його існування загрожували його вороги, які разили без промаху і часто сіяли смерть. Їхніми жертвами стали мільйони людей, які загинули від віспи, СНІДу, а в цьому році епідемії кору нагрянули до України.
 
На Землі приблизно 7 млн людей заражені ВІЛ. В Україні на березень 2018 року офіційно зареєстровано 319 976 випадків інфікування. Одним із відомих людей ХХ ст., який загинув від СНІДу,
був соліст групи QUEEN.
  • Про що ми сьогодні будемо говорити? (Про віруси)
  • Уявіть себе в ролі тих людей, які повинні захистити людство від вірусів? Які знання вам необхідні?
  • Яку мету ставите перед собою на уроці? (Оголошення теми та мети уроку.)
Учитель. Вивчаючи біологію та з життєвого досліду, ви вже знайомі з вірусами.
Що ви можете про них розповісти?
(Примітка. Для цього потрібно розглянути тестові завдання і скласти 4–5 речень, які характеризують віруси.)
 
Тестові завдання
1. Наука, що вивчає віруси, називається:
а) цитологією; б) вірусологією; в) фізіологією.
2. Віруси належать до:
а) прокаріотів; б) еукаріотів; в) неклітинних форм життя.
3. Тіло вірусів побудоване:
а) з молекул; б) із клітин з ядром; в) з без’ядерних клітин.
4. Віруси за способом живлення:
а) автотрофи; б) гетеротрофи; в) позаклітинні форми життя.
5. До вірусних інфекцій належать:
а) грип; б) гепатит; в) ангіна.
 
Метод «Прес» (первинна рефлексія)
«Я вважаю, що _________________________  і тому _______________, наприклад __________. Отже, _____________.
Очікувана відповідь. Віруси виділені в окремий таксон vira, який об’єднує неклітинні форми і за рангом відповідає домену. Вони спричиняють вірусні інфекції: грип, гепатити, герпес. Наука, яка
вивчає віруси, — вірусологія.
 

ІІІ . Етап вивчення нового матеріалу

Учитель. Зверніть увагу: на слайді зображені представники Природи: гарні, симетричні, красиві (демонструє слайд).
А чи такі вони привабливі, як вважаються на перший погляд? Отже, знайомимось — віруси!
Коли вперше стало відомо про ці організми? (Випереджальне завдання «Історія відкриття вірусів».)
Для того щоб відповісти на запитання, яке було поставлене на початку уроку, ми проведемо пошук, у ході якого з’ясуємо, що таке «віруси », у чому особливості їхньої будови, яке значення вони мають у природі?
 
Робота в групах
Група 1. Підтвердьте чи спростуйте визначенням вірусів від Пітера Медавара, Нобелівського лауреата в галузі фізіології і медицини: «Віруси — це погані новини в гарній упаковці з білка». Це вам і належить з’ясувати в процесі пошуку.
Група 2. Чи погоджуєтеся ви з афоризмом: «Віруси — самозвані диктатори»? Підтвердіть його або спростуйте?
Група 3. Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням японського письменника Акутагава Рюноске: «Життя схоже на коробку сірників. Необережне поводження з ним — небезпечне»?
 

ІV. Етап систематизації та узагальнення знань

Бесіда
Технологія роботи в групах
Кожна група презентує відповідь за завданнями, які були підготовлені вчителем.
Заслуховується представник від групи, виступ кожної групи закінчується формулюванням висновку та фіксуванням учнями в зошитах.
 
Перша група «Віруси — це погані новини в гарній упаковці з білка»
Завдання. За допомогою підручника розглянути будову бактеріофага.
Очікувана відповідь: бактеріофаг має головку, яка складається з капсиду, всередині якого дволанцюгова ДНК, хвостового відростка, 6 білкових ниток.
 
 
Друга група «Віруси — самозвані диктатори»
Завдання: розглянути життєвий цикл вірусів, етапи проникнення вірусу в клітину-хазяїна (на прикладі бактеріофага).
Очікувана відповідь: заповнення опорного конспекту.
 
 
Третя група «Життя схоже на коробку сірників. Необережне поводження з ним — небезпечне»
Завдання. Пояснити, як ви розумієте вислів. Які хвороби викликають віруси? Шляхи проникнення вірусів у організм.
Очікувана відповідь: вірусні захворювання — це група захворювань, що викликані проникненням в організм вірусів.
 
 

V. Завершальний етап

Учитель. Давайте пригадаємо тему сьогоднішнього уроку, мету та проблемне питання, яке ми сьогодні з вами поставили.
 
Проблемне питання
Чому з вірусами — збудниками захворювань важко вести боротьбу та повністю їх знищити?
  • Як ви думаєте, ми знайшли відповідь на поставлене питання?
  • Які властивості мають віруси? (Обговорення в групах і відповіді учнів, оцінювання відповідей.)
Очікувана відповідь:
  • віруси мікроскопічні;
  • не мають клітинної будови, проста структура;
  • хімічний склад — органічні сполуки;
  • не виробляють енергію, не споживають їжу;
  • знаходяться на межі живого і неживого;
  • кожний тип вірусів розпізнає та інфікує лише певні типи клітин;
  • можуть тривалий час перебувати у прихованій формі;
  • більшість викликають хвороби.
 
Метод «Мікрофон»
Сьогодні я дізнався…
Тепер я вмію…
Я хотів би…
 
Завершальне слово вчителя
Закінчити урок я хочу словами Всесвітньої Хартії природи, прийнятої Генасамблеєю ООН 1982 року: «Будь-яка форма життя є унікальною і заслуговує на повагу, якою б не була її користь для людини».
 

VI. Домашнє завдання

1. Вивчити матеріал за підручником.
2. Підготувати повідомлення на вибір:
а) гіпотези походження неклітинних форм життя;
б) роль вірусів у еволюції організмів.
3. Написати есе «Кілька слів на захист вірусів».
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
 
Dounload PDF

Відгуки читачів