А ви вже оформили передплату на 2019 рік?

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Як допомогти дитині стати успішною: казка на допомогу вчителю

І. В. Гармаш, м. Харків

Виховання дітей — справа серйозна та відповідальна, бо від неї залежить майбутнє дитини. Та навіть майбутнє її сім’ї. Ми, дорослі люди, бажаємо нашим дітям найкращого: здоров’я, щастя, щирих друзів. А ще — успіху!

Але що ж таке успіх та чому люди так до нього прагнуть? Чи існують якісь критерії для визначення успішності людини? Чи для кожного це щось «своє»?


Дж. Вашингтон вважав, що «успіх потрібно вимірювати не стільки статусом, якого досягла людина в житті, а кількістю перешкод, які вона здолала, досягаючи успіху». А тепер звернімося до визначення, яке пропонує Великий тлумачний словник сучасної української мови: «Успіх — це позитивний наслідок роботи, справи, значні досягнення, удача, талант; громадське визнання, схвалення чого-небудь, чиїхось досягнень; визнання кимось чиїх-небудь позитивних якостей, особливостей».
 
Науковці вважають, що «на сьогодні успішними є люди не тільки з високим рівнем академічних знань, а з розвинутим соціально-емоційним інтелектом, коли вони вміють бути гнучкими до життєвих обставин, стратегічно і тактично мислити». Постає питання: «Як цьому навчити дітей?» Шановні педагоги та батьки! Якщо ви хочете, щоб діти були успішними, розумними і щасливими, читайте їм казки, книги, історії!
 
Одного разу Альберта Ейнштейна запитали, як ми можемо зробити наших дітей розумнішими. Його відповідь була простою та мудрою: «Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумними, читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони були ще розумнішими, читайте їм ще більше казок». Він розумів цінність читання й уяви.
 
Далеко не всі сучасні діти люблять і хочуть читати. Можливо, через надлишок інформації, яка «навалюється» на них звідусіль. Багато хто, не встигнувши «злізти з горщика», захоплюється «блакитними екранами», мультфільмами, комп’ютерними іграми, а не книгами.
 
Я пропоную дорослим читати дітям книги, казки, історії, привчаючи їх до цього з найменших років. Випереджаючи протест сучасних молодих батьків про те, що комп’ютерні ігри розвивають дітей, треба сказати: «Так, розвивають увагу, а деякі хороші ігри — мислення, пам’ять. Але якось односторонньо. У дитини не відбувається формування так званого емоційного інтелекту: емпатії, уміння співпереживати, співчувати, розуміти настрій і емоції іншої людини, уміння розділити радість і горе. Не розвиваються уява й уміння спілкуватися. Саме те, що сприяє успішності в соціумі.
І тоді нам на допомогу приходять казки, з мудрістю та добром!
 
Казки? Чому саме казки як засіб виховання кращих якостей дитини? Чому саме казки як форма допомоги дорослим у вихованні, як дітей, так і самого себе? Педагогіка в пошуках методів виховання сучасних дітей постійно звертається до тисячолітнього досвіду народу, який свідчить про те, що виховання малечі починається з казки, яка здатна виховувати й навчати, об’єднувати дітей і батьків.
 
К. Д. Ушинський назвав казки «першими блискучими спробами» створення народної педагогіки і вважав, що навряд чи хто-небудь був би спроможний «змагатися в цьому разі з педагогічним генієм народу».
 
Науковці (Ш. Амонашвілі, В. Сухомлинський, Л. Артемова, К. Ушинський, С. Русова, Г. Бєлєнька) довели, що казка може стати тією сходинкою, з якої починається формування гуманної поведінки дитини.
 
Казка — це крок, який дитина робить поряд із дорослим. Дорослий розповідає або читає, коментує, пояснює, відповідає на запитання. Слухаючи казку, дитина ототожнює себе з певним героєм. І в дорослому житті людина робить так, як і її улюблений герой. Тож у певному сенсі казка закладає долю, поведінку і характер, веде людину по життю.
 
Сучасні психологи Т. Зінкевич-Євстигнєєва, С. Черняєва, О. Гнєздилов, Р. Ткач, І. Вачков присвятили свою роботу дослідженню казок. Вони зібрали й опрацювали величезний казково-метафоричний матеріал як авторських, так і народних, дидактичних казок, історій, притч. Матеріал, який використовується не тільки психологами, а й педагогами у виховному процесі. Перетворивши казку на спеціальний метод психології, вони навіть розвинули його в окремий напрям — «казкотерапію».
 
Відтак, використання казок — це екологічний, травмобезпечний, безболісний спосіб спілкування з дітьми. Можливо, тому що саме за допомогою казок (або під їх впливом) формується життєвий сценарій. За допомогою казки особистість проходить переосмислення, трансформацію, перетворення внутрішнього й зовнішнього світу та моделювання кращого майбутнього.
 
«Казки — це різні сценарії людських життів, — каже психолог Людмила Підлипна. — Наші предки були настільки мудрими, що знайшли унікальну форму, аби якнайкраще передавати соціальний досвід. Назвали це казкою і заповіли читати дітям, та ще й на ніч, коли вмикається права півкуля мозку, яка відповідає за образне мислення і впливає на підсвідомість».
 
Дослідження фахівців різних країн показали, що в дітей, яким казки розповідали буквально з перших місяців життя, існує позитивний узаємозв’язок між цією інформацією і розвитком здатності до навчання, що виявляється в міру зростання. І, звісно, казки допомагають дитині розібратися у власних переживаннях і внутрішніх конфліктах. «Коли дитині читають казку, вона підсвідомо ставить себе на місце того чи іншого героя, — пояснює психолог Ірина Волощук. — Й одразу уявляє сюжет власного життя. Історії, казки, легенди, притчі формують нашу свідомість у дитинстві».
 
Так, дітям неодмінно треба їх читати. Але психологи, казкотерапевти радять при цьому обговорювати сюжет та показувати, про що насправді говорить та чи інша казка. Дитину необхідно вчити аналізувати характери героїв, їхні дії. Для розвитку критичного, логічного мислення ставити запитання, чому трапилися події з цим героєм, із яких причин. Та які риси характеру він продемонстрував при цьому.
 
Чому саме казка як засіб виховання та розвитку кращих якостей дитини? Бо саме казкова історія не викликає психологічного супротиву дитини. Навіть із «важкими підлітками» можна починати спілкування з читання казки...
 
А зараз пропоную свою авторську казку «Зірочка успіху». Вона буде корисною в роботі педагогів, класних керівників, практичних психологів під час спілкування з учнями 3–5-х класів. Бо вона про УСПІХ! Казка допоможе дітям (у ненав’язливій формі) зрозуміти складові успіху та головне — те, що всі досягнення залежать від самої людини! Метою казки є мотивація до навчання, розвиток потреби в успіху. А також вона сприяє роздумам та самоактуалізації дитини: хто Я, який Я, що мені допоможе стати успішним? Які мої власні риси характеру, дії, справи можуть привести до успіху, а які — навпаки?
 
Як працювати з цією казкою? Педагог може прочитати казку, а потім поставити запитання для обговорення. Бо під час обговорення створюється додатковий позитивний ефект від почутого, прочитаного. Також педагог отримує зворотний зв’язок: як діти зрозуміли казку.
 
Із свого досвіду вважаю за потрібне сказати, що цікавим видом роботи може стати виготовлення учнями власних «зірочок успіху» з подальшим обміном досвідом (які думки, риси характеру, справи допомагають дитині бути успішною в школі, секціях, гуртках, навчальному закладі та поза школою). Таким чином, під час самопрезентації створюється ситуація успіху для кожної дитини, що сприяє підвищенню самооцінки. Також дітям дуже подобається виставка зірочок «Зоряне небо успіху нашого класу» та аплодисменти всім учасникам.
 
КАЗКА «ЗІРОЧКА УСПІХУ»
Любі діти! Дівчатка та хлопчики!
Багато хто з людей (дорослих та дітей), хочуть досягти в житті успіху. А що ж це таке, «успіх»? Яка вона, «успішна людина», «успішний учень»? Поміркуймо, послухавши казку.
 
Я хочу розповісти вам невеличку казку про те, як двом хлопчикам-школярам дісталася Зірочка Успіху. Поверталися вони якось додому зі школи, мали велике завдання — підготуватися до
контрольної роботи з математики. Обом їм хотілося отримати відмінні оцінки та бути успішними учнями.
 
Один із хлопчиків і сказав: «Добре було б зустріти чарівника, щоб отримати чарівну допомогу в здійсненні бажання». Як зненацька перед ними з’явився сивий-сивий дідусь, який промовив здивованим школярам: «Я вже старий. Мені вже вона не потрібна: ось ця Зірочка Успіху. А вам буде корисною. Тримайте її, користуйтеся на добро. Але будьте розумними при цьому, бо важливі як Думки ваші, так і Справи....».
 
Сказав та й зник. Зраділи хлопці! Тепер вони неодмінно досягнуть успіху. Подивилися хлопці на Зірочку та й побачили, що вона зліплена з двох частин, на яких щось майже непомітно написано. Та не було у хлопчиків бажання, прагнення роздивлятися ті написи. Поділили вони Зірочку на дві частинки (начебто чесно поділили, не посварилися, бо друзями були) та й розбіглися по домівках до контрольної роботи готуватися.
 
Удома перший із хлопчиків прочитав напис на Зірочці: «Думки». Та й вирішив, що головне тепер — це думати про себе найкраще, бути впевненим у собі, підтримувати себе гарним настроєм та хорошими думками: «Я все зможу, переможу, я найкращий, я дуже розумний».
 
Однак, такі думки відволікли хлопця від роботи. Так що завдання він не виконав і прийшов на уроки без них.
 
Інший хлопець цілісінький день та вечір працював — задачі роз в’язував, але, прийшовши на контрольну роботу, зовсім розгубився, навіть злякався, бо не був упевнений у собі, високої думки про себе не мав. Ніякої віри в те, що зможе виконати всі завдання,
 
 
Вважаю, діти, ви розумієте, що оцінки в обох хлопців були незадовільними. Поверталися друзі додому сумні, несли свої частинки Зірочки.
 
Та ось знову перед ними з’явився сивий-сивий дідусь-чарівник. Посміхнувся він та й сказав горе-школярам: «Тепер ви зрозуміли, що Успіх і в навчанні, і в спорті, і в будь-якій справі та й у дорослому житті (у роботі) складається із двох невід’ємних нероздільних частин? Це добрі, упевнені Думки з гарним настроєм та Дії (тобто справи), націлені на досягнення мети».
 
Посміхнувся ще раз чарівник та додав: «Знайте, що досягти своєї мети можна, коли не тільки віриш в успіх, у себе, у свої сили, але й підтримуєш це своїми справами, діями, зусиллями! А ще — щоденною працею та тренуваннями».
 
Ось, діти, і весь секрет Зірочки Успіху! Гадаю, запам’ятали? Це обов’язково стане у пригоді!
 
Приклад запитань для обговорення казки:
1. Чи сподобалася вам казка? Чому?
2. Які помилки зробили хлопчики?
3. Яка ідея, ключова думка цієї казки?
4. Чи згодні ви з думкою, що «на помилках вчаться»?
5. Що б ви порадили хлопчикам-школярам?
6. На вашу думку, як потрібно наступного разу поводитися цим хлопчикам-учням? Як би ви «дописали» казку, розвиток подій у майбутньому?
7. А які риси характеру, власні якості, думки, дії допомагають вам бути успішними (як у школі, так і поза школою: у спортивних секціях, творчих гуртках тощо)?
8. Намалюйте власну «Зірочку Успіху» та поділіться досвідом з однокласниками.
 
Підсумком цієї статті та роздумів на цю тему можуть бути такі слова:
 
Шановні друзі! І дорослі, і діти! Не чекайте, що хтось зробить вас успішними! Скажіть собі: «Я хочу, я можу, я зроблю!» та дійте! І тоді щастя й успіх — у ваших долонях! Ви — успішні й талановиті!
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Оксана Гурова

    08 вересня 2018

    Корисна інформація!!!