Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Мистецтво постмодерну («Мистецтво», 9-й клас)

Т. Ю. Гарець, учитель музичного мистецтва, мистецтва, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,ЗОШ І—ІІІ ст. № 97, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.

Мета:
  • навчальна: ознайомити учнів із сучасними напрямами у мистецтві; показати можливості втілення почуттів людини через ці напрями (оп-арт, лендарт, кінетизм, концептуалізм, перформанс, інсталяція); розкрити поняття «синтез мистецтв», «полістилістика»;
  • розвивальна: розвивати вміння сприймати та інтерпретувати художні твори; формувати комунікативні навички, уміння працювати в групах; розвивати творчі здібності, кругозір;
  • виховна: виховувати естетичний смак, загально-культурні компетенції.
 
Тип уроку: комбінований урок (урок взаємного навчання учнів, творчості й фантазії).
Технології: кооперативного навчання, критичного мислення, інформаційні.
Програмовий матеріал: твори мистецтва різних сучасних напрямів.
Обладнання: медіазасоби; наочність; відеоматеріали; реквізит для перформансу; завдання для учнів; музичний супровід (Henilios «Memoryless», «A day before», «I promise»).

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Слово вчителя
— Наша зустріч — це чергова спроба доторкнутися до чарівного й таємничого світу мистецтва. Світові культурні здобутки мають особливу цінність для людини: вони сприяють розвитку її індивідуальності, формують творчу особистість, здатну не лише споживати надбання попередніх поколінь, але й творити нові духовні й матеріальні цінності. Сьогодні надихне нас на творчість криворізька знімальна група Highlight своїм кіношедевром «Творчість» («Творчество»).
 
Учні переглядають відеоматеріал.
  • Що саме допомагає нам збагачуватися духовно, ставати гармонійними людьми, здатними розрізняти добро й зло? (Відповіді учнів.)
 
Вправа «Ланцюжком перетворень»
Учитель. Пригадаймо види мистецтв та напрями модерну за зображеннями на слайдах. Учитель демонструє слайди, а учні визначають спільне й дають відповіді: кіно, живопис, театр, музика, джаз, рок-музика, поп-арт.
 
ІІІ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
Учитель. Предмет нашого розгляду впродовж І семестру — панорама мистецького життя ХХ—ХХІ століть.
 
  • Нагадайте мені назву художнього напряму початку ХХ століття. (Модерн.)
 
За цієї доби особливо посилюється взаємодія різних видів мистецтв, що дістає назву синтез (прикріплює до дошки). Відбувається інтенсивний рух різних видів мистецтв назустріч одне одному, і як наслідок цього — унікальні творчі експерименти, практики в царині культури ІІ половини ХХ століття, об’єднані назвою постмодерн, тобто після новий.
 
Галерея творчих надбань епохи постмодерну містить найцікавіші напрями сучасного мистецтва, що втілюють авторське бачення світу, адже, за влучним висловом видатного французького письменника й критика Марселя Пруста: «Істинний шлях відкриттів лежить не тільки в пошуку нових земель, а й у тому, щоб поглянути на землю новими очима». Утверджуючи цю ідею, митці використовують сьогодні нескінчену кількість засобів виразності, створюючи нове мистецтво. Розгляньмо художні здобутки сучасного мистецтва.
 
Ленд-арт — земельне або ландшафтне мистецтво; напрям, що виник у США. Твори цього напряму нерозривно пов’язані з природним ландшафтом. Це монументальні пейзажні проекти. Часто роботи виконують якнайдалі від міста просто неба, де художники опиняються сам-на-сам з дією природніх сил.
 
Кінетизм — напрям, у якому скульптори підкреслювали ефекти реального руху всього твору або окремих його складових. Об’єкти кінетизму — це рухомі пристрої, що утворюють в русі цікаві поєднання світла й тіні. Ці ретельно сконструйовані прилади з металу, скла, дерева дістали назву «мобілі».
 
Інсталяція — художня техніка, що використовує 3D об’єкти для зміни простору та його сприйняття. На відміну від ленд-арту, митці працюють у приміщенні. Інсталяції можуть бути постійними об’єктами, що містять предмети, малюнки, звуки, віртуальну реальність, інтернет тощо.
 
Концептуалізм — напрям, у якому ідея твору важливіша за його фізичне вираження. Об’єктом концептуального мистецтва можуть бути будь-який предмет, явище, процес. Об’єкти можуть існувати у вигляді фраз, текстів, схем, графіків, креслень, фото, відео та аудіоматеріалів.
 
Оп-арт — оптичне мистецтво; напрям, у якому художники долають статику композиції оптичними змінами форм на площині. Картини або вібрують, або виникає ілюзія руху й динаміки.
 
Перформанс — форма сучасного мистецтва, у якому твір становлять дії художника або групи в певному місці у певний час. До перформансу належить будь-яка ситуація, що містить 4 базові елементи: час, місце, художника та глядача. Цей напрям певною мірою схожий на театр, на флешмоб.
 
Пропоную долучитися до цього цікавого напряму оп-арт і спробувати створити роботу з оптичною ілюзією.
 
Практичне завдання «Рука»
 
 
Пропоную, працюючи в групах, створити поетичний перформанс із використанням парасольок. Ви маєте поетичний матеріал для театралізації, музичний супровід вашого виступу, а головне
— натхнення.
 
Творче завдання — поетичний перформанс «Парасольки»
Групи учнів презентують свої перформанси.
 
Учитель. Ви продемонстрували справжні шедеври перформансу! Розглядаючи сучасні напрями мистецтва, слід наголосити, що вони представлені безліччю різних експериментів. Творчість тут обмежується лише бажанням людей творити нове.
 
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
Прийом «Карусель»
 Що дає людині розмаїття художніх напрямів за доби постмодерну?
У чому виявляється «магічна влада мистецтва»?
Відповіді учнів.
 
Примітка. На цьому етапі уроку замість прийому «Карусель» учитель може застосувати прийом «Ключове слово»: потрібно до кожної літери слова «постмодерн» дібрати слова-характеристики цієї епохи (по 3 літери на групу + 1 для вчителя).
 
 
Оцінювання роботи учнів
Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про напрями постмодерну в інших видах мистецтв — кіно, музиці, театрі, літературі, хореографії.
 
Заключне слово вчителя
— ХХІ століття відзначається значними змінами не лише у суспільстві, але й у свідомості самих людей. І нове мистецтво, безсумнівно, є виразником цих змін. Добре це чи погано — вирі-
шать наступні покоління.
 
А зараз ми маємо творити, адже мистецтво постмодернізму перетворилося на гру, у якій беруть участь усі, хто його створює та сприймає.
Успіхів вам у царині мистецтва й творчості!
 
Інтернет-ресурси
  • www.Stihi.ru.
  • www.Ti-poet.ru.
  • www.youtube.com/watch?v=lYger5n8z-c.

 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів