Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Основні правила етичного спілкування з людьми з особливими потребами. Година спілкування з елементами тренінгу для учнів 4-го класу

О. І. Жилка, учитель початкових класів, Чемернянська ЗОШ І–ІІ ст., Рівненська область

Мета: ознайомити учнів із поняттями «толерантність», «вихованість», «дитина з особливими потребами»; формувати в учнів навички культурної поведінки в повсякденному житті та досвід моральних взаємин у колективі; підвищити рівень культури; навчати мовленнєвого етикету, правильно оцінювати себе та інших; сприяти розвитку стійкого інтересу до формування морально-етичних якостей; виховувати ввічливість, милосердя, толерантність, чуйність, любов і повагу до ближнього.

Обладнання: мультимедійна дошка, «зірка толерантності», дзеркало, хустинки, рукавички.

ХІД ЗАХОДУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
1 Вправа «Створення емоційного комфорту»
Діти утворюють коло, беруться за руки, посміхаючись, говорять одне одному: «Привіт, я радий(-а) тебе бачити. Гарного дня!»
 
2 Перегляд уривка мультфільму «Крихітка Єнот»
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Обговорення «У чому полягає головне призначення людини?»
Учитель. У чому, на вашу думку, полягає головне призначення людини? (Діти висловлюють свої думки.)
 
— Головне призначення людини — творити добро, бути милосердною, толерантною, ввічливою, вихованою… Адже люди народжуються різними, не схожими. У кожного напевно є друзі, товариші, знайомі, родичі, сусіди та ін., спілкування з якими приносить задоволення. Але в нашому оточенні є і такі люди, яких ми недолюблюємо, якими нехтуємо, бо вони не схожі на нас. Проте всі ми, насамперед, люди, тож маємо ставитись до інших так, як ми хочемо, щоб вони ставилися до нас. Щоб розуміти інших, потрібно виховувати в собі толерантність.
 
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ
Учитель. Сьогодні ми дізнаємось, хто такі люди з особливими потребами, сформулюємо основні правила етикету у спілкуванні з такими людьми, визначимо, як поняття «толерантність» пов’язане з добротою, дізнаємось різницю між «етикою» та «естетикою».
 
ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1 Вправа «Зірка толерантності»
Учитель пояснює учням і записує на променях зірки слова, що розкривають зміст поняття «толерантність»: творити добро, бути милосердним, вихованим, увічливим, поважати інших, пробачати, співпереживати, співпрацювати.
 
2 Вправа «Риси вдачі толерантної людини»
Учитель. Оберіть рису вдачі, що характеризує толерантну людину. Поясніть свій вибір.
  • Ввічливість
  • Жорстокість
  • Доброта
  • Гордість
  • Чуйність
  • Байдужість
  • Милосердя
  • Агресивність
3 Словникова робота
Толерантність — це повага, сприйняття та розуміння різноманіття культур нашогосвіту, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знан ня, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. У перекладі з латинської мови tolerance означає «терпіння».
 
4 Притча про доброту і ввічливість
Одного разу до вчителя бойових мистецтв прийшов юнак і попросив дозволу навчатися в нього.
— Навіщо тобі це? — запитав майстер.
— Хочу стати сильним і непереможним.
— Тоді стань ним! Будь добрим з усіма, ввічливим та уважним. Доброта і ввічливість принесуть тобі повагу інших. Твій дух стане чистим і добрим, а отже, сильним. Уважність допоможе тобі помічати щонайтонші зміни, це дасть можливість уникати зіткнень, а отже, виграти поєдинок, не вступаючи в нього. Якщо ж ти навчишся запобігати зіткненням, то станеш непереможним.
— Чому?
— Тому що тобі ні з ким буде битися.
Юнак пішов, але за декілька років повернувся до майстра.
— Що тобі потрібно? — запитав старий учитель.
— Я прийшов поцікавитися вашим здоров’ям і дізнатися, чи не потрібна вам допомога.
І тоді вчитель узяв його за учня.
 
Обговорення притчі
Учитель. Що ж таке ввічливість? (Це моральність, толерантність, прояв поваги, готовність зробити послугу.)
 
Розповідь психолога
Психолог. Діти з обмеженими можливостями, діти з особливими освітніми потребами, особливі діти. Це не просто синоніми поняття «дитина з інвалідністю». Ці слова значно точніше описують, що відбувається з дитиною і в чому саме вона потребує допомоги.
 
— Інвалідність, що обмежує можливості дитини, може бути зумовлена різними діагнозами. Аутизм, слабозорість, затримання розумового або психічного розвитку, ДЦП, глухота, генетичні патології. Хвороба може вплинути на інтелект або не торкнутися його. Проте в будь-якому разі діти з обмеженими можливостями дуже незатишно почуваються в суспільстві. І винні в цьому ми. Чому, на вашу думку? (Роздуми дітей.)
 
— Так, правильно, ми не вміємо та не знаємо, як поводитися, опинившись поруч із такою дитиною. Запропонувати допомогу? Висловити співчуття? Удати, що все нормально? Пройти повз, приховавши емоції? А емоції з’являються в будь-якому разі. Діти, які виглядають і поводяться інакше, привертають увагу, як і все незвичайне. Чи замислювалися ви, що вони відчувають? (Пауза.) Адже, перш за все, це просто діти, повноправні особистості. Однак через особливості свого стану вони живуть і сприймають світ інакше. Як же спілкуватися з ними і як поводитися в їхній присутності, щоб не завдати болю безтактністю або нерозумінням? (Відповіді дітей.)
 
— Важливо пам’ятати, що не всі люди з інвалідністю користуються візками. Наприклад, є особи з вадами зору, слуху; люди з обмеженими можливостями пересування, які під час ходи можуть використовувати допоміжні засоби, наприклад, паличку чи милиці, а також люди з розумовими вадами. Крім того, є значно більше людей із «непомітними», прихованими ураженнями, зокрема артритом, серцевими захворюваннями, ускладненим диханням… Діти, творіть добро, будьте толерантними, чуйними, милосердними, терплячими, адже всі ви в майбутньому станете батьками. А для батьків найбільше щастя — це здорова й усміхнена дитина!
 
6 Опрацювання змісту пам’ятки
Пам’ятка 10 загальних правил етикету спілкування з людьми з особливими потребами
  • Розмовляючи з людиною з інвалідністю, звертайтеся безпосередньо до неї, а не до тих, хто її супроводжує, або до сурдоперекладача, присутнього під час розмови.
  • Коли вас знайомлять з людиною з інвалідністю, цілком природно потиснути їй руку — навіть ті, кому важко рухати рукою або хто користується протезом, цілком можуть потиснути руку (праву чи ліву), що цілком припустимо.
  • Коли ви зустрічаєтеся з людиною, яка погано або взагалі не бачить, обов’язково називайте себе і тих людей, які прийшли з вами. Якщо у вас спільна бесіда в групі, не забувайте пояснити, до кого зараз звертаєтеся, і назвати себе. Обов’язково попереджайте вголос, коли ви відходите осторонь (навіть якщо відходите ненадовго).
  • Якщо ви пропонуєте допомогу, чекайте, поки її приймуть, а потім запитуйте, що і як робити. Якщо ви не зрозуміли, не соромтеся перепитати.
  • Звертайтеся до дітей з інвалідністю на ім’я, а до підлітків і старших — як до дорослих.
  • Спиратися або повиснути на чийомусь інвалідному візку — це те саме, що спиратися або повиснути на його власникові. Інвалідний візок — це частина недоторканного простору людини, яка його використовує.
  • Розмовляючи з людиною, яка зазнає труднощів у спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячими, чекайте, поки вона сама закінчить фразу. Не поправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтеся перепитувати, якщо ви не зрозуміли співрозмовника.
  • Говорячи з людиною, яка користується інвалідним візком або милицями, розташуйтеся так, щоб ваші та її очі були на одному рівні. Вам буде легше розмовляти, а вашому співрозмовникові не доведеться закидати голову.
  • Щоб привернути увагу людини, яка погано чує, помахайте їй рукою або поплескайте по плечу. Дивіться їй просто в очі, говоріть чітко, хоча майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Розмовляючи з тими, хто може читати по губах, розташуйтеся так, щоб на вас падало світло і вас було добре видно, щоб вам нічого не заважало і ніщо не затуляло вас.
  • Не знічуйтеся, якщо випадково сказали «Побачимося» або «Ви чули про це..?» тому, хто насправді не може бачити або чути. Передаючи що-небудь у руки незрячому, у жодному разі не говоріть: «Помацай це». Натомість вживайте звичайні слова: «Поглянь на це».
7 Технологія «Займи свою позицію»
Ситуації для обговорення
  • Прогулюючись вулицею міста, ви побачили незрячого чоловіка, у якого в одній руці була сумка, а в другій — палиця. Він вирішив перепочити, поставивши сумку і палицю біля стіни будинку. Раптом палиця впала. Ваші дії?
  • У сусідньому будинку мешкає хлопчик Валерій, який користується інвалідним візком. Ваш друг Юрко, спілкуючись з ним, постійно спирається на його візок. Яке правило етикету спілкування з людьми з особливими потребами порушує Юрко?
  • У вашому класі навчається дівчинка з інвалідністю. Ваша подруга звертається до неї зі словами: «Гей, ти чуєш…?» Що ви маєте зробити?
8 Вправа «Опиши свої відчуття»
Учні об’єднуються у три групи і, виконавши завдання, висловлюють свої відчуття і роблять висновки.
Завдання для 1-ї групи. Із зав’язаними очима підійти до дошки і написати своє ім’я.
Завдання для 2-ї групи. Надягнувши рукавиці, дістати щоденник з рюкзака і записати назву місяця.
Завдання для 3-ї групи. Затулити вуха і, прослухавши загадку, відгадати її.
 
 
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
1 Виступ дитини, яка має особливості психофізичного розвитку
2 Маніфест особливої дитини
  • Перш за все, я — дитина. Така ж людина, як і ти. Не плутай мене з моїм діагнозом.
  • Я — особистість. Допоможи мені проявити себе. Не роби нічого для мене без мене.
  • Я — повноправний член суспільства. Але безліч фізичних і психологічних бар’єрів заважають мені відчувати це. Допоможи мені подолати їх.
  • У мене є права дитини. Але з багатьох причин я можу відчувати дискримінацію за ознакою інвалідності.
  • Я — частина цього різноманітного світу і маю в ньому свою роль. Я перевіряю його на доброту.

 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів