Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Графіка. Графічні техніки. Монотипія («Образотворче мистецтво». 5-й клас)

О. В. Гетман, учитель образотворчого мистецтва та етики гімназії № 9, м. Кропивницький

Мета:
  • навчальна: закріпити знання учнів про графіку як вид образотворчого мистецтва; навчити розрізняти графічні техніки; ознайомити з технікою монотипії; навчити виконувати роботи в цій техніці;
  • розвивальна: розвивати творчу уяву, естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
  • виховна: виховувати інтерес до образотворчого мистецтва, охайність під час роботи.
Оснащення
  • Зоровий ряд: мапа подорожі; повітряна куля; кросворд (на ватмані); ілюстрації видів графіки (комп’ютерна, станкова, плакатна, книжкова, промислова); пазли «Графічні техніки», відео «Графічні техніки».
  • Матеріали та інструменти: папір; мило (або засіб для миття посуду); скло; акварельні та гуашеві фарби; пензлі; ємності з водою; серветки для витирання рук і пензлів; клейонки.
  • Обладнання: медіазасоби.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: уявна подорож на повітряній кулі країною Графіка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учні об’єднуються в три групи та розташовуються за столами, на яких лежать матеріали до уроку та маленькі повітряні кульки.
 
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вступне слово вчителя
— Доброго дня, діти! Пропоную вам здійснити уявну подорож на повітряній кулі країною Графіка. Я буду вашим капітаном, а ви моїми помічниками. Тема нашого уроку — «Графіка. Графічні техніки. Монотипія». 
 
Перед тим, як рушати в подорож, напишіть на повітряних кульках ваші очікування від цього уроку та прикріпіть їх до дошки.
 
Погляньте на мапу країни, якою подорожуватимемо.
Ми маємо відвідати такі міста: «Готовий чи ні?», «А чи знаєте ви?», «Графічна», «Дбаймо про своє здоров’я», «Монотипія», «Закріплення вивченого матеріалу» (див. с. 9).
 
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ
Учитель. Перша зупинка — місто «Готовий чи ні?», де маємо розв’язати кросворд.
Розв’язання кросворда
 

 

1. Бігаю туди-сюди
І рятую від біди:
Там, де помилка чи бруд,
Мною на папері труть. (Гумка.)
 
2. Ми на вернісаж прийшли,
Щось цікаве там знайшли,
То не птах і не людина,
А зовуть її… (картина).
 
3. Фрукти, овочі та ваза,
Кожен з вас побачить зразу,
В чому річ і в чому суть.
Як оцю картину зовуть? (Натюрморт.)
 
4. Пензлик, аркуш та вода…
Де ж малюнок? От біда!
Що іще забув я взяти,
Щоб пейзаж намалювати? (Фарба.)
5.
Гарно лінії виводить,
По паперу легко ходить,
Він художник-молодець,
Чудодійний… (олівець).
 
6. Він для фабри незамінний,
Бо художник він відмінний.
Розфарбує все, як треба,
І малюнок є вже в тебе. (Пензлик.)
 
7. Білий-білий, наче сніг,
Рук нема, немає ніг,
Не людина і не звір,
А зовуть його… (папір).
 
Учитель. Молодці, розв’язали кросворд! Перевірте, чи всі підготували олівець, пензлик, фарбу, папір, мило, серветку.
 
 
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розповідь учителя
— Друга зупинка — місто «А чи знаєте ви?».
  • Погляньте уважно на наш кросворд. Яке слово зашифровано в ньому? (Графіка.)
  • Що таке графіка? (Графіка — це вид образотворчого мистецтва. Термін походить від грецького слова «графо», що означає писати, креслити, шкребти.)
  • Погляньте на дошку (на дошці — ілюстрації «Види графіки») і визначте, до якого виду графіки належить кожна ілюстрація.
Станкова графіка — твори, виконані в єдиному примірнику, вручну, самостійно.
 
Види графіки
 
Тиражна графіка — друкована (книжкова ілюстрація).
Плакатна графіка — графічне зображення рекламного та агітаційного характеру.
Комп’ютерна графіка — новий вид графічного мистецтва (створення рисунків за допомогою графічних редакторів).
 
Випереджальне завдання (перегляд учнівської презентації)
Учень. Промислова графіка — вид прикладної тиражної графіки, що обслуговує сферу виробництва та збуту промислової продукції (конверти, бланки, марки, етикетки).
Хочу розповісти вам про видатного графіка — Георгія Івановича Нарбута. Художникграфік, ілюстратор, автор перших українських державних знаків, Г. Нарбут був творцем українського державного герба й печатки. Він — один із засновників і ректор Української Академії Мистецтв, оформлювач банкнот української гривні та перших українських марок доби УНР.
 
 
Слово вчителя
— Графічні твори, на відміну від живописних, передають найголовніше без зайвих деталей. Вони ніби відображають ідею твору. Графічні роботи можуть бути чорно-білими, а іноді — кольоровими.
 
V. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
У ч и т е л ь. Третя зупинка — «Графічна », де на нас очікує нове завдання.
 
Робота в групах
Кожна група отримує картки-пазли, які має скласти так, щоб утворилася фраза.
 
Відповіді груп
1. Гравюра — зображення на твердому матеріалі, що вкривали фарбами, а потім відбивали на папері.
2. Ксилографія — це зображення, виконане різцями на дерев’яній поверхні. 
3. Літографія — це гравюра на камені. Для цього використовують спеціальний літографський камінь.
 
Перегляд відео
Учні переглядають відео, що ознайомлює з графічними техніками. Учитель супроводжує перегляд поясненнями.
  • Якою є найголовніша властивість цих технік? (За допомогою цих графічних технік можна виконати багато копій, безліч відтисків.)
VI. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Учитель. Наступна зупинка — у місті «Дбаймо про своє здоров’я». Тут усі відпочивають і виконують фізичні вправи, адже фізкультура та спорт корисні для здоров’я. Приєднаймося до мешканців міста!
Учні виконують фізичні вправи під музику.
 
VІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Слово вчителя
— Передостання зупинка — місто «Монотипія». Монотипія (від грецьк. monos — один, єдиний і tupos — відбиток) — одна з найпростіших графічних технік, коли за допомогою друкування отримують лише один відбиток, один примірник зображення (запис до словничків.)
 
Для цієї роботи вам знадобляться: акварельні фарби, чисте скло, аркуші паперу (бажано навощеного), мило. Ми створюватимемо листівку «Квіти» в графічній техніці — монотипії.
 
Інструктаж
Послідовність виконання роботи
Акварельні фарби, розведені мильним розчином, нанесіть на скельця або люстерка (без попереднього контурного рисунка). Мило необхідне для того, щоб фарба добре лягала на поверхню скла.
  • Віддрукуйте кольорове зображення на сухому папері (цікавішими є монотипії на навощеному папері).
  • Якщо бажаєте виконати монотипію гуашевими фарбами, то мило вам не знадобиться. Гуаш — дуже густа фарба, що добре лягає на поверхню скла.
  • Після того, як ваш відтиск підсохне, промалюйте деталі вашої квітки.
  • Приклейте відтиск на основу з кольорового паперу.
Самостійна робота (виконання листівки «Квіти» в техніці монотипії)
Перегляд учнівських робіт
VІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Учитель. Наша подорож добігає кінця. Остання зупинка — у місті «Закріплення вивченого матеріалу». Отже, нам необхідно дати відповіді на запитання.
  • У якій колірній гамі створюють графічні роботи?
  • Які графічні техніки вам відомі?
  • Що таке гравюра?
  • Ксилографія — це…
  • Літографія — це…
  • До якого виду графіки належить робота, створена вами сьогодні на уроці?
  • Що таке монотипія?
  • Що вам знадобилося для виконання листівки в техніці монотипії?
Відповіді учнів.
 
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ
Чи сподобалася вам подорож?
Чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього уроку?
Що нового ви дізналися сьогодні?
Чи можемо використати виконану листівку в реальному житті? Як саме?
Відповіді учнів.
 
Х. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Оцінювання
Домашнє завдання
Підготувати до наступного уроку фломастери, альбом.
Проголошення уроку завершеним
 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів