А ви вже оформили передплату на 2019 рік?

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Проблема? Є розв’язання — аркуш класної групи для вчителя

Р. А. Нікітчик, учитель трудового навчання (технічні види праці) вищої категорії,учитель-методист, КЗ НВК «ЗОШ І–ІІІ ст. № 13 — колегіум», м. Ковель, Волинська обл.

У вказівках до ведення класного журналу перший пункт нам повідомляє: «Відповідно до Інструкції з ведення ділової документаціїу загальноосвітніх навчальних закладах І–ІІІ ступенів, згідно з наказом Міністерства освіти і науки України № 240 від 23.06.2000 рокукласний журнал є шкільним документом, ведення якого здійснюєтьсякласним керівником та вчителями, які несуть особисту відповідальність за своєчасність заповнення, стан та достовірність записів». Хочу акцентувати увагу на виразі «вчителями, які несуть особисту відповідальність за своєчасність заповнення». Зараз і надалі мається на увазікласний журнал в паперовому вигляді, а не електронний.


Відповідно до наведеної вказівки, класний журнал на кожному уроці має бути «під рукою» у вчителів-предметників. Але це справджується тільки тоді, коли клас не поділяється на групи. Під час поділу класу на групи неможливо, щоби класний журнал був у кожній групі одночасно. Особливо, якщо приміщення, де навчаються учні по групах, розміщені на різних поверхах будівлі. Наприклад, у навчальному закладі, де працює автор, — майстерні з обробки деревини та обробки металу розміщені на першому поверсі, а швейна майстерня — на четвертому.
 
Крім того, відповідно до Типових навчальних планів для загально-освітніх навчальних закладів на вивчення предмета трудове навчання у 2017–2018 навчальному році в 7–9 класах і 10–11 класах (незалежно від профілю) відводилася 1 година на тиждень. Це, якщо клас має поділ, а якщо клас не має поділу (недостатньо кількості учнів у класі), то — одна година на два тижні. Наприклад, у 2017–2018 навчальному році у автора було чотири сьомих і два десятих класи по 0,5 години на тиждень у кожному класі. Тобто, мені доводилося проводити в цих класах по одному уроку на два тижні.
 
Така ситуація спонукає вчителів до застосування власних варіантів «своєчасності заповнення» класних журналів. Розглянемо основні з них.
1. Під час уроку, попередньо завантаживши учнів завданнями, самому піти в іншу групу по журнал або його туди віднести. Цей варіант в жодному разі не підходить для вчителя трудового навчання, адже суворо заборонено залишати учнів самих у навчальній майстерні, де чатує небезпека від ударних і різальних інструментів, електрообладнання, обертових частин тощо. У справжнього вчителя трудового навчання має бути девіз: «Якщо учень живий і здоровий прийшов у майстерню, то і з майстерні він має вийти живий і здоровий!». Скажу більше, цей варіант з журналом не підходить і для вчителів з інших навчальних предметів, бо він не раціональний і не подобається адміністрації школи.
2. Під час уроку послати по журнал чергового або визначеного в класі учня, якому довіряє вчитель. Те, що учень носить класний журнал, дуже не подобається адміністрації навчального закладу.
3. Домовитися з колегою, що класний журнал на одному уроці буде в учителя однієї групи, а на наступному — в учителя другої групи.
 
На мою думку, найбільш доцільним буде третій варіант. Особливо під час проведення уроків у 5–6 класах, де на вивчення предмета трудове навчання відводиться по 2 години на тиждень. Але і тут виникає запитання: «Де вчитель має фіксувати досягнення учнів на тому уроці, на якому немає класного журналу?».
 
Це питання кожен учитель також вирішує посвоєму:
1. Використовує чернетку.
2. Сподівається на власну пам’ять. Не рекомендую — не надійно!
3. Веде свій допоміжний журнал, де фіксує всі досягнення (і не досягнення) учнів зі свого навчального предмета, а в зручний час відображає їх у класному журналі.
 
Якщо вчитель не лінивий і турбується про ефективність навчального процесу на своїх уроках, то застосовує третій пункт — ведення допоміжного журналу класних груп. При цьому доводиться витратити більше власного часу і, відповідно, виконати трішки більше роботи. Але того вартий бонус, який отримує вчитель, — володіння загальною картиною досягнень і невдач навчального процесу за урок, місяць, період тематичного оцінювання, семестр, навчальний рік.
 
Хоча і тут перед учителем стоїть дилема: віднайти вже готовий друкований журнал, що не так легко буває, або самому створити його за допомогою креслярських інструментів. Але можна піти і більш сучасним, третім шляхом — використати комп’ютер і принтер.
 
Автор пройшов цими шляхами і зупинився на третьому, оскільки він найбільш ефективний. За допомогою комп’ютерної програми Microsoft Excel я створив електронну розробку під назвою «Аркуш класної групи». З попередньо підготовлених таких аркушів і надрукованих на папері формату А4 складається допоміжний для вчителя журнал — «Журнал аркушів класних груп». Таким журналом користуюся декілька років — дуже зручно. А тепер хочу ознайомити зі своєю розробкою колег — учителів трудового навчання. Охочі можуть використовувати цю розробку у своїй професійній діяльності.
 
Електронна розробка «Аркуш класної групи (АКГ)» складається з двох аркушів:
1. Інструкція для роботи з розробкою (Ярлик «А»).
2. Аркуш групи класу (Ярлик «АКГ»). «АКГ» містить дві сторінки, на яких відображаються чотири таблиці. Кожна таблиця має можливість вмістити максимальний список у кількості двадцяти одного учня — за кількістю учнів у найбільшій із моїх класних груп. Уводити список потрібно тільки у відповідні клітинки першої таблиці. І він автоматично відобразиться в інших трьох таблицях. Під час збільшення списку будуть збільшуватися і межі таблиць.
 
Клітинки першої таблиці для візуального полегшення вводу в них основної інформації виділені кольоровими заливкою і межами, які зникають після вводу цієї інформації. Потрібно дотримуватися порядку заповнення клітинок першої таблиці основною інформацією (рис. 1). Ці клітинки призначені для відображення:
1 — семестру (арабськими цифрами «1» або «2»);
2 — навчального року (у форматі «сем. 2017-18 н. р.»);
3 — навчального класу, до якого належить група учнів (наприклад: «9» або «9-Г»);
4 — прізвища, імені, по батькові класного керівника цієї групи;
5 — прізвищ, імен учнів цієї класної групи;
6 — номера кабінету, що закріплений за цим класом.
Рис. 1. Початковий вигляд верхньої частини першої таблиці розробки і порядок уводу в її клітинки основної інформації
 
РОЗРОБКОЮ «АРКУШ КЛАСНОЇ ГРУПИ»
1. Указати в назві файлу розробки відповідні семестр (арабськими цифрами «1» або «2») і навчальний рік (рис. 2).
Рис. 2. Попередньо підготовлена назва файлу розробки
 
2. Відкрити розробку й ознайомитися з інструкцією для роботи з нею (Ярлик «А») (рис. 3).
 
Рис. 3. Ярлики аркушів розробки
 
3. Відкрити наступний аркуш (Ярлик «АКГ») й у відповідних клітинках першої таблиці правильно вказати потрібні семестр і навчальний рік (рис. 4). Наприклад, у клітинці для позначення семестру ввести арабські цифри «1» або «2» і в наступній клітинці вказати навчальний рік у форматі «сем. 2017–2018 н. р.» (обов’язково указати «сем.», тобто «семестр»). Зберегти зміни. Це буде базовий документ.
Рис. 4. Вигляд частини першої таблиці після налаштування базового документа
 
4. Зберегти цей документ під потрібним ім’ям, тобто, у назві документа правильно вказавши відповідний клас (рис. 5). Інші дані в назві документа вже мають бути підготовлені раніше (див. пункт 1).
Рис. 5. Назва файлу розробки для відповідної класної групи
 
5. Указати клас арабськими цифрами і, за необхідності, прописними літерами українського алфавіту (наприклад: «9» або «9-Г»), для групи учнів якого потрібно підготовити аркуш (рис. 6–7). При цьому, на аркуші автоматично з’являться нові позначення: шапочки ще трьох таблиць і по одній зірочці ліворуч знизу кожної сторінки.
Рис. 6. Указування класу відповідної групи в першому семестрі
 
Рис. 7. Вигляд після вказування класу відповідної групи в другому семестрі
 
Записати прізвище, ім’я, по батькові класного керівника цієї групи (рис. 8).
Рис. 8. Указування класного керівника відповідної групи
 
7. Скопіювати або набрати з клавіатури прізвища та ім’я учнів цієї класної групи. Для полегшення цієї операції ліворуч розміщена допоміжна нумерація. Список учнів краще вводити не в алфавітному порядку, а згідно із закріпленими за ними місцями (рис. 9).
 
8. Увести номер кабінету, що закріплений за класом. Якщо навчальні кабінети не мають номерів, то потрібно ввести будь-який символ, можна і пробіл. Після цього на документі відбудеться ефект зникнення допоміжної нумерації і додаткових клітинок для вводу прізвищ та імен учнів (рис. 10–11).
 
Рис. 10. Вигляд першої таблиці після вводу номера кабінету
 
Рис. 11. Вигляд другої таблиці після вводу номера кабінету
 
Рис. 9. Уведений список учнів класної групи
 
9. У клітинках стовпчика першої таблиці, що розташований праворуч від списку учнів, увести:
  • у першому семестрі — бали, які учні отримали за попередній навчальний рік;
  • у другому семестрі — за перший семестр поточного навчального року.
Щоб знати, за який період уносити бали, необхідно орієнтуватися на шапочку цього стовпчика — там підказка. У шапочці цього стовпчика буде порожньо тільки в першому семестрі п’ятого класу.
 
10. У клітинках стовпчика другої таблиці, що розташований праворуч від списку учнів, увести: у першому семестрі — кількість чергувань кожного учня за попередній навчальний рік; у другому семестрі — за перший семестр поточного навчального року. Щоб знати, за який період уносити кількість чергувань, необхідно орієнтуватися на шапочку цього стовпчика — там підказка. У шапочці цього стовпчика буде порожньо тільки в першому семестрі п’ятого класу й у разі, якщо попередня клітинка шапочки цієї таблиці по рожня.
 
До речі, у клітинці шапочки над списком учнів другої таблиці слово «Чергування» можна замінити на інше або видалити зовсім.
 
11. За потреби:
у клітинках стовпчиків першої і другої таблиць, у шапочках яких розміщено зірочки «*», можна вносити необхідну інформацію;
можна вносити необхідну інформацію в клітинки із зірочками «*», що розташовані ліворуч знизу кожної сторінки;
можна видалити ці зірочки, тому що вони слугують просто вказівниками незахищених клітинок і стовпчиків.
 
12. Зберегти документ і роздрукувати з двох сторін на паперовому аркуші формату А4.
Отже, після двостороннього друку на аркуші паперу формату А4 ми отримаємо аркуш відповідної класної групи з такими інформативними даними:
 
1. Чотири таблиці.
Перша, третя і четверта таблиці призначені для фіксування:
  • дати проведення уроків;
  • присутності та підготовленості учнів до уроків;
  • спізнення на уроки;
  • отриманих навчальних балів;
  • тематичного оцінювання;
  • порушень правил безпечної праці,
  • виробничої дисципліни, санітарно-гігієнічних вимог;
  • результатів проектної діяльності;
  • якості виготовлених виробів тощо. Наприклад, перевірка підготовленості учнів до уроків дисциплінує їх і налаштовує на конструктивний робочий лад.
Друга таблиця призначена для фіксування чергувань учнів у майстерні, а також для позначення іншої важливої для вчителя інформації. Наприклад: позначення учнів, які в групі виконують роль інструментальника або верстатника; результати участі учнів у виставках технічної творчості, змаганнях, олімпіадах і т. інше.
 
2. Назва класу.
3. Номер кабінету, що закріплений за класом.
4. Прізвище, ім’я і по батькові класного керівника цього класу.
5. Навчальний період: перший або другий семестр відповідного навчального року.
6. Нумерація робочих місць, за якими закріплені учні групи.
7. Список учнів групи в порядку закріплення за робочими місцями. Це неабияк допомагає для швидкого ознайомлення вчителя з учнями групи нового класу. А закріплення учнів за робочими місцями — мінімізує пошкодження верстаків у вигляді написів і замальовок.
8. Досягнення учнів групи у вигляді балів за попередній навчальний період: за попередній навчальний рік або за перший семестр поточного навчального року. Це потрібно для того, щоб можна було порівнювати з поточними досягненнями кожного учня і, вчасно зреагувавши, з’ясувати причини невдач або похвалити за кращі результати.
9. Кількість чергувань за попередній навчальний період: за попередній навчальний рік або за перший семестр поточного навчального року.
10. За потреби — інша інформація, котру вчитель вважає за необхідну. Наприклад, рівень знань штангенциркуля, верстатів, результативність участі у виставках технічної творчості, змаганнях, олімпіадах тощо.
11. Версія розробки. Версія 2.2 розробки найновіша на цей час.
 
Щоб підготувати аркуші для груп наступних класів, необхідно відкривати базовий документ електронної розробки і розпочинати роботу з четвертого пункту. Набір таких паперових аркушів утворює «Журнал аркушів класних груп» як допоміжний журнал для вчителя. Паперові аркуші краще не скріплювати між собою, так вони мобільніші і з  ими зручніше працювати. Записи на них потрібно виконувати кульковою ручкою. Навчальні бали, зафіксовані під час уроків на паперових аркушах класних груп, потрібно якнайшвидше, за першої нагоди відобразити в класних журналах.
 
Застосовуючи електронну розробку «Аркуш класної групи», учитель позбувається таких малоефективних дій:
  • використовувати паперову чернетку, яка має властивість губитися;
  • витрачати час на створення допоміжного журналу за допомогою креслярських інструментів;
  • витрачати час на пошуки фабричного журналу, який зміг би задовольнити вимоги вчителя щодо допоміжного журналу;
  • писати списки учнів за допомогою кулькової ручки, у розробці необхідно за допомогою клавіатури ввести або скопіювати, що ще легше і займає менше часу, список учнів групи тільки в одній таблиці, а в решті трьох таблицях він автоматично з’явиться сам;
  • створювати список учнів групи на наступний навчальний період.
 
Якщо в групі не відбулося ніяких змін (ніхто з учнів не вибув з групи, ніхто з учнів не прибув у групу, учні не пересідали тощо), то список залишається той самий. У разі змін у групі необхідно лише скоригувати в електронній розробці список учнів групи.
 
Переваги застосування паперового аркуша класної групи, що створений за допомогою електронної розробки «Аркуш класної групи»:
  • незалежність від наявності на уроці класного журналу, особливо, якщо у двох групах одночасно проводять тематичне оцінювання;
  • АКГ для вчителя набагато більш інформативніший, ніж класний журнал;
  • володіння загальною картиною досягнень і невдач навчального процесу за урок, місяць, період тематичного оцінювання, семестр, навчальний рік;
  • захист учителя від виставлення емоційних балів у класний журнал;
  • зменшення ймовірності випадкового перекручування вчителем прізвищ учнів, адже літери друковані;
  • учитель не сподівається на власну пам’ять, бо щось можна забути;
  • АКГ — запорука чистоти й акуратності на сторінках, які відведені для навчального предмета в класному журналі, адже, майстерня — це майстерня, хоч і навчальна;
  • інформація завжди «під рукою» під час бесіди з учнем, класним керівником, батьками, оформлені таблиці результатів навчальної роботи вчителя тощо.

Сподобалась тема?

Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Любов Габрук

    18 червня 2018

    Дуже цікава розробка. Але є таке запитання: чи можна скачати цю розробку? і якщо можна, тоді де це зробити?

    Адміністратор:
    Доброго дня, Любове!
    Дякуємо за цікаве запитання, воно передано редакторам. Будь ласка, очікуйте на відповідь.