Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Газообмін у легенях і тканинах. Дихальні рухи. 8 клас

Н. В. Нечепельська, учитель біології вищої категорії, учитель-методист Новомаячківської ЗОШ, Олешківський р-н, Херсонська обл.

Цілі уроку:

  • показати значення газообміну в легенях і тканинах, роль дифузії в цих процесах;
  • сформувати поняття дихальні рухи, життєва ємність легень;
  • розвивати вміння порівнювати, знаходити взаємозв’язки між будовою та функціями, аналізувати і застосовувати здобуті знання для збереження свого здоров’я;
  • виховувати бережне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей.
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень:
знає:
  • сутність процесу газообміну в легенях та тканинах; закономірності руху газів, що лежать в основі механізму газообміну в легенях і тканинах; як явище дифузії впливає на перетворення венозної крові на артеріальну, і навпаки; функціональні показники дихальної системи;
розуміє:
  • як відбуваються дихальні рухи;
  • що таке життєва ємність легень;
порівнює:
  • різницю складу повітря, що вдихається і видихається;
  • розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах) органи дихання;
застосовує знання для:
  • профілактики захворювань органів дихання; висловлює судження:
  • щодо значення знань про функції та будову для збереження здоров’я;
може:
  • ефективно працювати в парах;
  • прогнозувати майбутні результати;
  • шукати оптимальні шляхи вирішення проблеми;
  • спілкуватися, висловлювати свою думку та захищати її;
  • оцінювати свою навчальну діяльність;
  • складати опорні схеми.
Обладнання: таблиці «Будова дихальної системи; спірометр; схеми «Газообмін у легенях та тканинах»; опорні схеми; індивідуальні картки самооцінювання; мультимедійний проектор, екран.

Хід уроку

1. Вступна частина
1.1. Привітайтеся з учнями та проінформуйте їх про цілі заняття.
1.2. Організуйте гру «Головоломка — органи дихання». (Додаток 1)
Відповідь:
1. Рот + ніс.
2. Трахея.
3. Бронхи.
4. Легені.
5. Носоглотка.
6. Гортань.
 
1 → 5 → 6 → 2 → 3 → 4
1.3. Повідомте учням тему і мету уроку: ознайомитися з найважливішими процесами — газообміном у легенях і тканинах; сформувати поняття дихальні рухи, функціональні показники дихальної системи (життєва ємність легень), уміти застосовувати здобуті знання для збереження свого здоров’я та здоров’я інших людей.
 
2. Основна частина
Подайте учням цікаву інформацію про газообмін у легенях і тканинах у вигляді «привабливої мети» (додаток 2).
Пояснення причини загибелі людей на повітряній кулі «Зенит». (На висоті 7–8 км швидко знижується парціальний тиск O2 і артеріальна й венозна кров стають схожі за своїм складом.)
2.2. Розкажіть про особливості газообміну в клітинах і тканинах. Робота зі схемою (додаток 3).
2.3. Складіть опорні схеми різниці між газообміном у легенях і тканинах. Чому і яка причина такої різниці? (Додаток 4)
2.4. Згадайте з курсу фізики, що таке парціальний тиск.
2.5. Запропонуйте інтерактивну вправу «Вена» (на базі вивченого матеріалу учні пропонують розв’язати проблему і будують відповідь на основі наведеної таблиці (додаток 5)).
2.6. Поставте проблемне питання «Чому під час штучного дихання людина, яка надає допомогу, видихає повітря зі своїх легень, насичене вуглекислим газом, у легені постраждалого?».
2.7. Повідомте учням цікаву інформацію «Роль дихального центру в ритмічному чергуванні вдиху і видиху» (додаток 6).
2.8. Попрацюйте з малюнком у підручнику «Дихальні рухи», поясніть, які органи беруть участь у процесі вдиху і видиху. Зверніть увагу учнів на типи дихання:
  • грудне (грудні, трапецієподібні м’язи);
  • середнє (міжреберні м’язи);
  • черевне (діафрагма).
2.9. Використайте дослідний метод, продемонструйте холодну склянку, яка вкрилася краплинами води після вдиху і видиху в неї. Підведіть учнів до висновку: чи змінюється склад повітря в легенях? (Додаток 7)
2.10. Надайте необхідну інформацію (робота з таблицею у підручнику «Склад вдихуваного, альвеолярного, видихуваного повітря», вивчення складу альвеолярного, вдихуваного і видихуваного повітря).
2.11. Поясніть учням суть поняття життєва ємність легень, самостійна робота з опорною схемою, сформулюйте 2–3 запитання своєму сусідові. (Додаток 8)
Запропонуйте дослідити проблему: як фізична підготовка впливає на стан легень і серця?
Оберіть 2 учнів: один займається спортом, інший — ні. За допомогою спідометра визначте їх ЖЄЛ.
2.12. Запропонуйте зробити висновки, чому показники ЖЄЛ у цих учнів різні.
 
ІІІ. Підсумкова частина
3.1. Підбийте підсумки уроку, запитайте учнів де в житті знадобляться здобуті знання.
3.2. Запропонуйте інтерактивну вправу «Словникова гра». (Додаток 9)
3.3. Запропонуйте учням оцінити свою діяльність на уроці за допомогою індивідуальної картки. (Додаток 10)
3.4. Домашнє завдання: опрацювати відповідний текст підручника, скласти тести до теми.
3.5. Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно їхні якості.
 
 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів