Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Підсумковий урок за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». 5-й клас

І. М. Братанич, спеціаліст вищої категорії, учитель російської мови та зарубіжної літератури Оболонської ЗОШ І–ІІІ ст., Коропський р-н, Чернігівська обл.


Мета:
  • навчальна: в ігровій формі перевірити розуміння учнями прочитаного твору; підвести до розуміння, що гра в повісті є одним із основних прийомів творення образів-персонажів;
  • розвивальна: розвивати образне й асоціативне мислення учнів, уміння творчо підходити до розв’язання нестандартних завдань; удосконалювати навички ігрової взаємодії; закріпити інтерес до творчості Марка Твена;
  • виховна: прищеплювати любов до читання, найкращі людські якості особистості.
Тип уроку: урок узагальнення знань, формування на їхній основі вмінь і навичок.
Форма проведення уроку: урок-гра.
Обладнання: портрет Марка Твена, видання повісті «Пригоди Тома Сойєра», ілюстрації до твору, пазли для «Літературного доміно» (картки зі словами скарб, це, винагорода, дітям, за, їхню, чистоту, помислів, благородство), мультимедійна презентація, медіазасоби.
Випереджальне завдання: у складі двох груп учні мали створити рекламні ролики за твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра».
Гра допомагає дітям воскресити минуле і зазирнути в майбутнє. У грі розкривається характер маленької людини, її погляди на життя, її ідеали.
Ю. М. Нагибін
 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «Пригоди Тома Сойєра» — надзвичайно цікава, захоплива і світла книжка. Особливої життєрадісності їй надає гра. Том і Гек перетворюються на піратів, розбійників, шукачів скарбів. Будь-яка деталь або подія повісті перейняті грою — цим привабливим для дитячої душі аспектом життя.
 
І щоразу, гортаючи сторінки повісті і поринаючи у світ безмежної фантазії та невгамовних витівок героїв Марка Твена, ми відчуваємо світлу радість гри.
Згадаймо, скажімо, дохлого пацюка, котрий був для хлопчаків справжнісінькою цінністю, адже ним можна було досхочу крутити над головою. Випав зуб? Не біда! Адже через дірку, що утворилась на його місці, можна, на заздрість приятелям, плювати у зовсім новий і небачений досі спосіб. А сам зуб легко обміняти на інший скарб — лісного кліща, якого потім так цікаво ганяти партою під час нудного уроку. А ще краще — великий чорний жук-кусака, що перетворить недільну ранкову проповідь на циркову виставу.
 
Навіть із фарбування паркана у вихідні можна зробити захопливу справу. І навіщо наймати когось за платню, коли можна просто продати приятелям чергу білити паркан? А як привабливо гратися у шукачів скарбів! До того ж, ними вже зацікавилось усе містечко, і тому скриня із золотом — така сама справжня цінність, як і дохлий пацюк на мотузці.
 
Відомий російський письменник Ю. М. Нагибін писав, що у грі розкривається характер маленької людини, її погляди на життя, її ідеали.
  • А як, на вашу думку, розкриваються у грі характери невгамовних героїв Марка Твена?
Сьогодні на уроці разом із Томом Сойєром та Гекльберрі Фінном нам випала честь долучитись до великої гри, яку вигадав неперевершений Майстер Сміху — Семюель Ленґхорн Клеменс.
 
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Експрес-вікторина
(За кожну правильну відповідь нараховують 1 бал.)
  • На берегах якої річки Марк Твен служив лоцманом? (Міссісіпі.)
  • Як називав Том великого чорного жука з міцними щелепами? (Жук-кусака.)
  • Через яку провину учитель через увесь клас провів Тома за вухо? (Хлопець написав Беккі: «Я вас люблю».)
  • Кого побачили Том і Гек на цвинтарі? (Індіанця Джо, Мефа Поттера, лікаря Робінсона.)
  • Що врятувало Мефа Поттера від шибениці? (Свідчення Тома Сойєра.)
  • Як називається затверділа маса вапна, що звисає зі стелі печер, наче великі бурульки? (Сталактити.)
  • Де доводилося ночувати Гекові Фінну у негоду? (У бочках.)
  • Як називалася гора, яку було видно зі школи, де навчався Том? (Кардіфська.)
  • Що заплатив Гек за дохлу кішку? (Синій квиток і бичачий міхур.)
  • Як учитель звертався до Тома, коли той у чомусь завинив? (Томасе Сойєре.)
Словникова гра «Історія семи речей»
  • З’ясуйте, з якими подіями у повісті пов’язані згадані предмети (за кожну правильну відповідь нараховують 2 бали).
  • Чорна нитка. (Тітка Поллі зашила комір сорочки Тома білою ниткою. Щоб скупатись у річці, Том вимушений був його розпороти. Намагаючись приховати сліди свого «злочину», хлопчисько помилково зашиває комір чорною ниткою. Але Сід викриває Тома, і тітка Поллі дізнається правду.)
  • Пантофля. (За допомогою цієї речі тітка Поллі прогнала Джіма, що збирався допомогти Томові білити паркан.)
  • Дохлий пацюк на мотузці. (За нього Джонні Міллер придбав своє право білити паркан.)
  • Весільний пиріг. (Таким пирогом, шматок якого Беккі сховала на пікніку, діти вгамували голод під час перебування в печері.)
  • Дохла кішка. (Її купив Гек в одного хлопця за синій квиток і бичачий міхур для того, щоб виводити бородавки.)
  • Коробочка з-під пістонів. (Ця річ належала Томові. У ній жив жук-кусака, а потім лісовий кліщ, якого Том виміняв у Гека на свій зуб.)
  • Шворка від повітряного змія. (Завдяки шворці Томові та Беккі вдалося вийти з печери.)
3. Інтелектуальна гра «П’ять із п’яти»
Упізнайте літературного персонажа за мінімальною кількістю характеристик. Кожна наступна підказка зменшує кількість призових балів на дві одиниці. Отже, якщо ви відгадаєте персонажа за однією підказкою, то здобудете 10 балів, за двома — 8, за трьома — 6, за чотирма — 5, за п’ятьма — 2 бали.
 
Перший персонаж
1. Він кров’ю підписав присягу.
2. Боявся духа померлого індіанця Джо.
3. Вистежив грабіжників.
4. Лягав спати, коли хотів.
5. Усі діти заздрили йому. (Гекльберрі Фінн.)
 
Другий персонаж
1. Суддя Теччер склав про нього щонайкращу думку.
2. Позичив візка у Бенні Тейлора.
3. Мав зведеного брата.
4. Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками.
5. Замість уроків бігав до річки купатися. (Том Сойєр.)
 
Третій персонаж
1. Боявся старої пані з наперстком.
2. Ніколи не повертався з водою раніш, ніж за годину.
3. Не зміг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.
4. Любив наспівувати «Дівчата з Буффало».
5. Замість білої мармурової кульки отримав удар пантофлею. (Джім.)
 
Четвертий персонаж
1. За його провину було покарано іншого.
2. Постраждав за те, що зміг відрізнити чорне від білого.
3. Якось йому довелося чути передсмертний стогін.
4. Не любив пустощів.
5. Ледь не втратив брата. (Сід.)
 
4. Творча робота (в групах)
Складіть сенкани у двох групах: 1-ша група — про Тома Сойєра, 2-га група — про Гека Фінна. За правильну повну відповідь здобудете по 5 балів.
 
5. Перевірка домашнього завдання
Презентуйте рекламні ролики до повісті, які ви мали самостійно скласти вдома у складі двох творчих груп. Найкращу роботу буде оцінено в 10 балів кожному учасникові групи.
 
6. Інтерактивна гра «Літературне доміно»
Складіть речення із пазлів — окремих слів. Хто впорається швидше і складе правильно, здобуде 4 бали, останній — 2 бали.
Очікувана відповідь
Скарб — це винагорода дітям за їхню чистоту помислів, благородство.
 
IV. Підбиття пі дсумків уроку
1. Завершальне слово вчителя — Гра у творі Марка Твена — не лише пусті забавки. Саме вона приводить хлопчиків уночі на цвинтар, де вони стають свідками жорстокого вбивства. Тут уже не до сміху, залишитись би живими. Письменник не приховує від читачів смертельного переляку своїх героїв. Хлопчаки присягаються мовчати. Але коли з’ясовується, що невинному загрожує шибениця, Том Сойєр, помираючи від страху й мук сумління, дає свідчення.
Отже, книга Марка Твена не тільки про дитячі забавки, ігри, легковажність, безтурботність, а ще й про совість, чесність та мужність. 
2. Підбиття підсумків гри, оцінювання
 
V. Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи за темою «Світ дитинства й моральні цінності в літературі».
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів