Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Останній герой. Змагання в рамках тижня географії

А. І. Андрощук, Дар’ївська ЗОШ, Білозерський р-н, Херсонська обл.

Конкурс проходить за таким принципом: на кожному етапі вибувають ті, хто не впорався або ж найгірше впоравися із завданням. Для першого етапу повинно бути стільки запитань, скільки учнів у класі або завдання, яке виконує весь клас. 

Якщо клас сильний, то учні вибуватимуть після кожного етапу повільно, тому в учителя повинно бути заготовлена достатня кількість запитань для кожного етапу. Учасники, які вибувають, переходять у категорію журі (які допомагають учителю в разі потреби підраховувати результат, вручають медалі та посвідчення) та вболівальників. Під час виконання завдань окремих конкурсів учитель може провести із уболівальниками вікторину.
 
Переможці змагань отримують дипломи І, ІІ і ІІІ ступенів «Кращий географ __ класу», цікаву науково-популярну географічну літературу та зараховуються до шкільної команди «Кращі географи 20__ р.», у складі якої будуть брати участь у фінальних змаганнях за кубок «Супергеографи — 20__». Посвідчення, які здобули решта учнів на різних етапах, можуть за бажанням обміняти на оцінку (залежно від того, на якому етапі вибули).

ДЛЯ УЧНІВ 6 КЛАСУ

Володарі карт та глобуса
Учитель диктує питання, учні (весь клас) пишуть лише відповіді. Потім учитель зачитує відповіді, а учні проставляють знак «+» у разі правильної відповіді і знак «–» — в разі неправильної відповіді. Учні рахують кількість плюсів. Учні, які набрали менше 5–7 балів, — вибувають. Слід дивитися по ситуації: скільки учнів у класі, як упоралися із завданням, щоб не сталося так, що вже після І етапу залишилося дуже мало гравців. Всі, хто лишився у грі після цього етапу отримує «посвідчення» «Володар карт та глобуса».
1. Уміння знайти своє місцезнаходження відносно сторін горизонту.
2. Зоря, яка завжди розташована на півночі, називається…
3. Кут між напрямком на північ і заданий предмет.
4. Спеціальні схематичні малюнки, які допомагають читати план.
5. Умовні лінії на глобусі чи карті, що з’єднують полюси.
6. Умовні лінії на глобусі чи карті, що вказують напрям «захід-схід».
7. Точки на глобусі, які не мають географічної довготи.
8. Ступінь зменшення відстаней на плані місцевості чи на карті.
9. Найдовша паралель.
10. Сторона горизонту в напрямку Полярної зорі.
11. Сторона горизонту, що має азимут 90 градусів.
12. Сторона горизонту, що має азимут 270 градусів.
 
«Містер(міс) ”Точність“»
Виконують ті, хто лишився. Користуючись фізичною картою України, учням потрібно визначити відстань між містами за допомогою масштабу. Завдання виконують на папірцях і віддають журі. Відповіді порівнюють і відбирають 15 учнів, у яких відповіді найменш відхиляються від правильної.
 
І варіант: Київ — Львів;
ІІ варіант: Київ — Харків.
Всі, хто лишився у грі після цього етапу, отримує «посвідчення» «Містер(міс) “Точність”».
 
План чи карта?
Завдання на знання ознак плану і карти. Учитель читає твердження, а учні записують лише слова «план» або «карта». Журі відбирає 12 учнів, у яких найкращий результат. Всі, хто лишився у грі після цього етапу отримує «посвідчення» «Знавець плану та карти».
  • Великий масштаб. (План)
  • Великі ділянки Землі або вся планета. (Карта)
  • Детальне зображення. (План)
  • Дрібний масштаб. (Карта)
  • Спотворення. (Карта)
  • Умовні знаки — схематичні малюнки, що нагадують об’єкти. (План)
  • Зображення узагальнене. (Карта)
  • Не враховує кривизни Землі. (План)
 
Повелителі масштабу
Кожен отримує по 2 картки з числовим масштабом. Перша картка має масштаб в межах від 1: 200 до 1:50 000, друга — від 1:1 000 00 до 1:90 000 000 На парті лежать картки з іменованими масштабами. Потрібно знайти ті картки, на яких масштаби відповідають числовим. У кого хоча б одна відповідь неправильна — вибуває з гри. Всі, хто лишився в грі після цього етапу, отримують посвідчення «Повелитель масштабу».
 
Знавці понять
Учитель пропонує витягнути картку з терміном та дати йому визначення.
 
Поняття: план місцевості, географічна карта, масштаб, меридіани, паралелі, географічна широта, географічна довгота, градусна сітка, орієнтування, азимут, екватор, глобус, полюси, умовні знаки, компас, геоїд. Всі, хто лишився у грі після цього етапу, отримує посвідчення «Знавець понять».
 
Таємничі знаки
Кожен учасник навмання вибирає 4 картки, на яких зображені умовні знаки. По черзі кожен називає, що вони означають. У разі необхідності пропонують додаткові картки. Журі відбирає 6 учнів, які відповіли найбільш повно і правильно. Всі, хто лишився в грі після цього етапу, отримують «посвідчення» «Знавець Таємничих знаків».
 
Кращий штурман
Учасникам потрібно визначити координати точок. Всі, хто визначив координати точок безпомилково, отримують посвідчення «Кращий штурман».
1) Анкара, Джакарта, Кіто, Вашинґтон.
2) Пекін, Канберра, Сантьяго, Сан-Франциско.
3) Ташкент, о. Керґелен, Бразиліа, Бермудські о-ви.
4) Токіо, Сейшельські о-ви, Монтевідео, Оттава.
5) Сінґапур, Маврикій, о. Пасхи, Панама.
6) Маніла, Порт-Морсбі, о. Галапагос, Гонолулу.
 
Вікторина для вболівальників
  • На якій рівнині ми живемо?
  • Скільки материків на планеті?
  • Який материк розташовний від нас найбільш віддалено?
  • Що таке Амазонка?
  • Що таке Еверест?
  • Який океан найближче?
  • Куди тече Дніпро?
  • Хто такий Х. Колумб?
  • Чим прославився Ф. Маґеллан?
  • «Земля Південна Невідома». Який об’єкт у середні віки носив таку назву?
Володарі сторін світу
Потрібно без транспортира відкласти азимути. У грі залишаються 3 учасники, які виконали завдання найбільш точно. Вони отримують посвідчення «Володар сторін світу».
1) 45, 135, 225, 305;
2) 80, 170, 260, 350;
3) 10, 100, 190, 280.
4) 60, 150, 265, 359.
 
Аукціон знань
Три учасники розігрують між собою 1, 2, 3 місця.
Лот №1. Каравела Х. Колумба «Санта Марія» дістанеться тому, хто назве про нього найбільше фактів. Називати можна лише 1 факт за 1 раз.
Лот №2. Корабель з експедиції Ф. Маґеллана «Вікторія» дістанеться тому, хто назве про нього найбільше фактів. Називати можна лише 1 факт за 1 раз.
Лот № 3. Корабель з експедиції Р. Амундсена «Фрам» дістанеться тому, хто назве про нього найбільше фактів. Називати можна лише 1 факт за 1 раз.
Лот № 4. Корабель Дж. Кука «Індевор» дістанеться тому, хто назве про нього найбільше фактів. Називати можна лише 1 факт за 1 раз.
Лот № 5. Корабель Ж. Кусто «Каліпсо» дістанеться тому, хто назве про нього найбільше фактів. Називати можна лише 1 факт за 1 раз.
Лот № 6. Корабель Ф. Дрейка «Золота лань» дістанеться тому, хто назве про нього найбільше фактів. Називати можна лише 1 факт за 1 раз.
 
Місця розподіляють за кількістю «завойованих» кораблів. Якщо рахунок виявиться рівним, тоді між учасниками проводять вікторину.
Запитання (по черзі, яке визначає жеребкування):
  • Яке максимальне значення може мати широта?
  • Яке максимальне значення може мати довгота?
  • Які координати має точка перетину екватора і нульового меридіана?
  • Яку широту мають полюси?
  • Як ти розумієш вислів: «річка тече в широтному напрямку»?
  • Як ти розумієш вислів: «острів витягнутий по довготі»?
  • Чи є на землі точка, з якої можна рухатися тільки на північ?
  • Чи є на Землі точка, з якої можна рухатися тільки на захід або тільки на схід?
  • Що допомагала визначити астролябія?

ДЛЯ УЧНІВ 7 КЛАСУ

Квиток на літак до Африки
Учитель каже назву географічного об’єкта, а учень повинен сказати, що це: море, озеро, річка і т. д. Учні, які помиляються, — вибувають, а ті, що залишаються, отримують яскраво оформлений «Квиток на літак до Африки».
Об’єкти: Конґо, Тана, Вікторія, Танґаньїка, Кіліманджаро, Ґібралтар, Лімпопо, Замбезі, Атлас, Капські, Тубкаль, Наміб, Сахара, Калахарі, Каґера, Ніл, Ніґер, Єгипет, Драконові, Оранжева, Луалаба, Шарі, Чад, Ньяса, Серенґеті, Нґоронґоро, Аґульяс, Рас-Гафун, Рас-Енгела, Альмаді.
 
Диктант від Васко да Гами
Пишуть ті, хто пройшов у попередньому етапі. Учитель диктує запитання, учні пишуть лише відповіді. Потім учитель зачитує відповіді, а учні проставляють знак «+» у разі правильної відповіді і знак «–» — в разі неправильної відповіді. Учні рахують кількість плюсів. Учні, які набрали менше 5–7 балів, —  вибувають. Бажано, щоб лишилося не менше 12–15 гравців. Всім, хто лишився у грі, вручають «Медаль Васко да Ґами» (виготовляємо самостійно: з одного боку медалі зображення мандрівника, з іншого — зображення його корабля «Сан Габріел»).
  • Море, яке омиває береги 5 африканських країн з півночі.
  • Течія, що закінчується біля Канарських островів.
  • Море, що лежить у гігантському розломі земної кори.
  • Затока, у яку впадає р. Ніґер.
  • Протока, у яку «дивляться» Атлаські гори.
  • Острови, на які «дивиться» мис Альмаді.
  • Протока, яка відділяє найбільший острів від материка.
  • Течія, що починається від Коморських островів.
  • Течія, яка підсушує клімат «африканського рогу».
  • Течія, яка заважала портуґальцям пливти від екватора до мису Доброї Надії.
  • Якби її не було, то Червоне море було б озером.
  • Він скоротив шлях 7000-кілометровий шлях з Європи до Індії.
Знавці географічних рекордсменів
Учитель пропонує кожному з гравців, які залишилися у грі, витягнути картку і відповісти на запитання. Чия відповідь неправильна — вибувають. Решта учасників отримують посвідчення «Знавець географічних рекордсменів».
  • Найвища вершина материка.
  • Найдовша річка материка.
  • Найповноводіша річка материка.
  • Найпотужніший і найвідоміший водоспад.
  • Найбільша пустеля материка.
  • Найбільша за площею природна зона.
  • Найбільший острів біля берегів материка.
  • Найдовша протока біля материка.
  • Найглибше озеро материка.
  • Найбільше за площею озеро материка.
  • Найнижча точка материка.
  • «Найстрашніше» місце материка.
  • Найшвидша «киця» материка.
  • Найвищі жителі материка.
  • Найнижчі жителі материка.
Знавці карти
Учасники отримують контурні карти і мають за 2 хв підписати якомога більше назв географічних об’єктів Африки. По закінченню помічники учителя ведуть підрахунок і вибирають 7–8 учасників з найкращим результатом. Кожному з них вручають посвідчення «Знавець карти».
 
Витівки тайфунів
На столі лежать картки із зашифрованими назвами географічних об’єктів. Кожен учасник вибирає дві картки і через 1–2 хв має дати відповідь. Кожному з переможців вручають посвідчення «Видатний шифрувальник».
Об’єкти: РАЛРАБГТІ; ПОМІПОЛ; ІФІПОЕЯ; ІЗАБЕМЗ; НІЯЗАТАН; МНЕДЗЕЕСЕР; ЛЬУБТКА; РІЛАХАКА; АДАМКҐААСР; ІБНАМ; ДРОКІЖАЛІМАН; ААСТЛ; КҐООН; ХАСАРА; РІВІОЯКТ; НКАЬЇҐАНАТ.
 
Хто куди тече
На столі лежать картки із назвами річок. Кожен учасник вибирає собі картку і, не дивлячись на карту, відповідає, у якому напрямку тече річка і куди впадає.
Річки: Конґо, Замбезі, Оранжева, Ніґер, Ніл, Лімпопо, Шарі.
Кожному з переможців вручають посвідчення «Повелитель річок». Хто не зміг відповісти — вибуває з гри.
 
Туристична путівка
Учитель називає країну. Учні по черзі наводять факти про певну країну, по 1 факту за 1 раз. Журі фіксує результат. Путівку отримує учень, який наведе найбільше фактів про природу, історію, населення цієї країни. 3 учні, які виграли найбільше путівок, проходять у фінал. Якщо так сталося, що всі путівки ви грали лише 1 чи 2 учні, то решту фіналістів називає журі за результатами конкурсу.
Країни: Єгипет; Ефіопія; Південна Африка; Демократична Республіка Конґо; Танзанія; Мадаґаскар.
 
Орден Мауглі
Три учасники розігрують між собою вихід у фінал.
Учитель пропонує кожному учаснику витягнути картку із назвою природної зони: вологі екваторіальні ліси, савани, пустелі. На столі розкладені картки із назвами тварин і рослин Африки. Потрібно «розселити» по природних зонах рослини і тварини: каракал, бегемот, гепард, баобаб, шимпанзе, вельвічія, акація, пітон, горила, муха цеце, ліани, жирафа, лисиця фенек, сурікат, слонова трава, ебенове дерево, носоріг, саксаул, какао, залізне дерево, астрагал, фінікова пальма, кокосова пальма, леопард, газель-доркас, антилопа гну, антилопа онікс, ткачик, ротанг, скорпіон, слон, лев, гієна, страус, марабу, гриф, фламінго, скарабей. Кожен учасник відбирає лише ті рослини і тварини, які характерні для його природної зони. Журі визначає двох учасників, які «заселили» свою природну зону найбільш правильно. Їм вручають «Орден Мауглі».
 
 
Африка північна — Африка південна
Два учасники розігрують між собою 1 та 2 місця.
Спочатку вони вибирають одну з карток, на яких зазначено: Північна Африка, Південна Африка. На столі розкладені картки із назвами географічних об’єктів материка. За 1 хв вони повинні вибрати якомога більше об’єктів, які розташовані в їхній частині Африки. Журі перевіряє результат, оголошує результат.
Об’єкти: Конґо, Тана, Вікторія, Танґаньїка, Кіліманджаро, Гібралтар, Лімпопо, Замбезі, Атлас, Капські, Тубкаль, Наміб, Сахара, Калахарі, Кагера, Ніл, Нігер, Єгипет, Драконові, Оранжева, Луалаба, Шарі, Чад, Ньяса, Серенґеті, Нгоронгоро, Агульяс, Рас-Гафун, Рас-Енгела, Альмаді, Ассаль, Туґела.
 
Пенальті
Якщо в попередньому конкурсі учасники показали однаковий результат, учитель пропонує їм по черзі поставити одне одному запитання. Запитання учасники можуть формулювати самостійно, а можуть вибирати із запропонованих учителем. Для цього кожне запитання друкують на окремій картці. Суперники наосліп обирають одне одному запитання. Гра зупиняється, коли один із суперників не може відповісти на запитання.
  • Найбільше у світі насіння росте на дереві …
  • Середземноморське дерево — олійний завод.
  • Пальма з «райською насолодою».
  • Рослина, що служила давнім єгиптянам для письма.
  • Пальма-«душитель».
  • Який об’єкт Африки носить місцеву назву «Мосі-оа-тунья», що означає «гримучий дим»?
  • Водоспад, над яким, на думку Д. Лівінґстона, «літають ангели у місячному сяйві».
  • Який африканський заповідник умовно називають «Ноїв ковчег»?
  • Він — і їжа, і одяг, і транспорт, і тепло, і друг берберів.
  • Найбільші в світі пташині гнізда будують...

ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ

Путівка в турне Україною
1-й варіант. Учитель називає область України, а учень повинен назвати область, яка лежить на північ (південь) від названої. Учні, які помиляються, — вибувають, а ті, що залишаються, отримують яскраво оформлену путівку «Турне Україною».
Яка область лежать на північ від: Львівської, Донецької, Тернопільської, Херсонської, Хмельницької, Вінницької, Полтавської, Черкаської, Миколаївської, Чернівецької, Закарпатської, Одеської, Запорізької?
Яка область лежить на південь від: Волинської, Київської, Сумської, Житомирської, Хмельницької, Черкаської, Дніпропетровської?
 
2-й варіант. Учитель каже назву географічного об’єкта, а учень повинен сказати, що це: море, озеро, річка і т. д. Учні, які помиляються, — вибувають з гри, а ті, що залишаються, отримують яскраво оформлену путівку «Турне Україною».
Об’єкти: Синевир, «Михайлівська цілина», Кугурлуй, Горинь, Горгани, Десна, Берда, Оріль, Світязь, Тетерів, Айдар, Товтри, Оптимістична, «Кам’яні могили», Петрос, Ялпуг, Гутин-Томнатик, Случ, Шагани, «Святі гори», Сиваш, Грем’яч, Тиса, Бребенескул, Розточчя, Адалари, Марічейка, Бельмак-Могила, Стохід, Латориця.
 
Володарі земних надр
Учитель по черзі кожному учневі показує умовний знак, що відображує певну корисну копалину. Учні, які не можуть дати правильну відповідь, — вибувають. Всі, хто лишився у грі після цього етапу, отримують «посвідчення» «Володар земних надр».
 
Один зайвий
Всі, хто лишився у грі, пишуть диктант. Учитель диктує назви, а учні повинні записати лише одну з них, яку вони вважають в даному переліку зайвою. Потім учитель зачитує відповіді, а учні проставляють знак «+» у разі збігу відповіді і знак «–» — в разі неправильної відповіді. Учні, які мають логічні пояснення своєму вибору, який не збігається із запропонованим учителем, пояснюють свою думку. Логіка має бути географічною (не приймаються до уваги висновки по типу — тільки в цій назві відсутня літера о, або тільки ця назва не починається з літери П тощо). Учні рахують кількість плюсів. Учні, які набрали менше 5–7 балів, — вибувають. Бажано, щоб лишилося не менше 12–15 гравців. Всім, хто лишився у грі, вручають медаль «За уважність».
  • Польща, Словаччина, Болгарія, Румунія.
  • Одеська, Миколаївська, Житомирська, Херсонська.
  • Білорусь, Польща, Молдова, Чехія.
  • Сумська, Львівська, Харківська, Луганська.
  • Румунія, Туреччина, Угорщина, Молдова.
  • Волинська, Запорізька, Рівненська, Житомирська.
  • Словаччина, Німеччина, Польща, Молдова.
  • Придніпровська, Причорноморська, Подільська, Поліська.
  • Придніпровська, Приазовська, Подільська, Закарпатська.
  • Волинська, Причорноморська, Хотинська, Приазовська.
  • Берда, Могила-Мечетна, Говерла, Бельмак-Могила.
  • Світязь, Тетерів, Синевир, Ялпуг.
Знавці географічних рекордсменів
Учитель ставить запитання. Учні пишуть відповіді на листочках. Всі, хто лишився після цього етапу у грі, отримує «посвідчення» «Знавець географічних рекордсменів».
  • Найвища вершина рівнинної України.
  • Річка, що має найдовшу протяжність в межах України.
  • Найповноводіша річка України.
  • Найвищий водоспад України.
  • Найбільший острів України.
  • Найвища вершина Карпат.
  • Найвища вершина Кримських гір.
  • Найвища точка Донецької височини.
  • Найвища точка Подільської височини.
  • Найглибше озеро України.
  • Найбільше за площею озеро України.
  • Найдовша печера України.
  • Найстаріший заповідник України.
  • Найбільший за площею заповідник України.
  • Найбільше за площею водосховище України.
  • Найбільша солона затока Європи.
  • Найбільша за площею область.
Що спільного?
Кожен учень витягує картку з назвами певних об’єктів. Через 1 хв потрібно дати відповідь, що спільного між цими об’єктами, що їх може поєднувати. Всі, хто не може дати відповідь чи помиляється, вибувають з гри. Решта отримують медаль «За логічне мислення».
  • Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія.
  • Псел, Сула, Інгулець, Самара.
  • Одеська, Миколаївська, Херсонська.
  • Придніпровська, Приазовська, Подільська.
  • Стохід, Стир, Горинь, Уж.
  • Херсонська, Запорізька, Донецька.
  • Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська.
  • Закарпатська, Львівська, Івано-Франківська.
  • Миколаївська, Дніпропетровська, Запорізька.
  • Волинська, Донецька, Хотинська, Приазовська.
Погано жить, як з сусідами не дружить
Учитель диктує назви областей України. Учні записують лише ті області, які межують з Тернопільською: Херсонська, Полтавська, Луганська, Львівська, Черкаська, Київська, Харківська, Волинська, Хмельницька, Житомирська, Рівненська, Сумська, Івано-Франківська, Чернівецька.
Потім учитель зачитує правильні відповіді. Всі, хто залишився у грі, отримують посвідчення «Добрий сусід».
 
Знавці карти
Учні, які залишилися у грі, по черзі вибирають картку із завданням. На виконання дається 1 хв. До наступного етапу проходять учні, які допустили не більше 2-х помилок. Вони отримують посвідчення «Знавець карти».
Місто — Ріка
На столі розкладені картки з назвами міст. Кожен учень вибирає по 3–4 картки (залежно від того, скільки учнів залишилося). Через 1 хв вони мають назвати річки, на яких розташовані ці міста. Хто з учнів допускає найбільше помилок — вибуває з гри, решта — переходять до наступного етапу та отримують посвідчення «Знавець міст».
 
Мандрівочка
Учитель зачитує характеристику певного географічного об’єкта. Інформація подається за три етапи. Ті учні, які відгадали з першої спроби, отримують 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Всі спроби додаються. Учні, які набрали найменшу кількість балів, вибувають з гри. Решта отримують медалі «Найуважніший мандрівник» (золоті, срібні та бронзові).
 
1. Краплинки води, що випадуть дощем на берегах поліських річок Стохід, Турія чи Стир, з часом потраплять у цю ріку.
2. Правий берег ріки високий та гористий, а лівий — низький та рівнинний. На берегах цієї ріки похований видатний геній українського народу Тарас Шевченко. У минулому на річці були пороги.
3. На берегах цієї ріки стоять міста: Запоріжжя, Дніпро, Канів, Кременчук, Черкаси, Київ, Херсон. (Дніпро)
 
1. У верхів’ях це типова гірська річка. Вперше вона згадується Геродотом під назвою Тіріс. Згодом скіфи називали його Тірас, а молдавани і румуни — Ністру.
2. Між Подільською та Передкарпатською височинами долина річки звужується і набуває каньйоноподібної форми. Живлення змішане. На річці бувають високі паводки, які іноді мають катастрофічний характер.
3. За загальною довжиною вона більша, ніж Південний Буг, але за протяжністю в межах України вона посідає третє місце. Ріка впадає однойменний лиман Чорного моря. Найбільші притоки: Стрий, Лімниця, Серет, Збруч, Смотрич. Багато з них теж мають вузькі каньйоноподібні долини. (Дністер)
 
1. Їх називають блакитними очима Поліського краю. Щороку їх мальовничі береги приваблюють тисячі туристів.
2. А ще їх називають геологічним дивом. Вода в озерах надзвичайно м’яка, прозора та чиста. Багато з озер з’єднані між собою каналами. Озера ці стічні і належать до басейну Західного Бугу.
3. Тривалий час учені вважали, що ці озера карстового походження. Однак, останні дослідження підтверджують думку про льодовикове походження озер. Серед цих озер — найглибше озеро України Світязь. (Шацькі озера)
 
1. Вони нагромаджують вологу, регулюють рівень води в колодязях, ставках, озерах. Вони є природним фільтром поверхневих вод. Вони є місцем витоку багатьох річок.
2. Ще не так давно вони вважалися «лишаями», «болячками» на тілі землі, символом зла і домівкою нечисті. Тому певний час їх активно знищували. Але як виявилось з часом, користі від цього було дуже мало. Тому нині близько 10 % цих природних об’єктів перебувають під охороною.
3. Їх дуже багато на Поліській низовині, у долинах Дніпра, Прип’яті, Дунаю. У них накопичується шар торфу — цінне органічне добриво для сільського господарства. (Болота)
 
1. Вони бувають прісні та солоні, теплі та холодні. Від їх наявності залежить життя сотень і тисяч населених пунктів України.
2. Їх добувають у трьох основних басейнах: Дніпровсько-Донецькому, Волино-Подільському і Причорноморському.
3. Вони можуть бути близько до поверхні, і навпаки — дуже глибоко. Деякі з них можуть бити з-під землі фонтаном, якщо до них дістатися. Деякі з них мають надзвичайні лікувальні властивості. Їх якість значно вища, ніж тих, що на поверхні, тому що вони фільтруються крізь шари гірських порід. (Підземні води)
 
1. Це найповноводіша ріка України. За загальною довжиною вона значно більша за Дніпро. Але Україною вона протікає лише на незначному відрізку — всього лише 175 км.
2. У пониззі ріки багато великих заплавних озер. Ріка утворює велику дельту з багатьма рукавам. У районі дельти створено унікальний біосферний заповідник міжнародного значення, де зимують і відпочивають під час перельотів багато птахів.
3. Це могутня європейська ріка, яка протікає територією кількох європейських держав. Цією рікою можна потрапити з Чорного моря в Північне. Багато її приток беруть початок у Карпатах: Тиса, Прут з Черемошем, Сірет. (Дунай)
 
1. Ця річка бере початок за межами нашої країни з невеличкого болота на Валдайській височині.
2. Вона протікає територією трьох країн. Вона оспівана в творах поетів, письменників, композиторів, увічнена на полотнах художників. На її берегах — вся наша історія.
3. На її берегах формувалася наша державність: спочатку — Київська Русь, Козацька держава, а згодом — Україна. На берегах — стоїть золотоверхий Київ — столиця України. (Дніпро)
 
1. Це озеро розташоване у верхів’ях однієї з неймовірно мальовничих карпатських річок. Озеро невелике, але досить глибоке.
2. Озеро утворилося внаслідок загородження долини річки внаслідок гірського обвалу. Зусібіч воно оточене віковим карпатським лісом.
3. Кришталево чиста вода в озері має блакитний відтінок, за що в народі його називають «Морським оком». (Синевир)
 
1. Ці озера здебільшого мілкі, а тому влітку прогріваються до +30 °С. Часто на берегах чи на дні цих озер є цілющі грязі, тому на деяких з них працюють лікувальні установи.
2. Утворилися вони внаслідок дії моря. Багато тисяч років морські хвилі приносили тисячі тонн піску, гальки, гравію, черепашок і відкладали неподалік узбережжя, будуючи пересипи, піщані коси, аж доки вони не відгородили від моря якусь затоку.
3. І тепер на узбережжях морів, особливо в межах Одеської області, таких озер дуже багато. Вони мілкі, але за площею великі. (Лиманні)
 
1. Найбільше їх має річка Дніпро. Вони приносять багато користі, але з ними пов’язано багато негативних явищ.
2. Вони сильно розмивають береги, так, що ті щороку відступають на десятки метрів. У такий спосіб втрачаються родючі землі. Вони також прискорили процеси накопичення промислових та побутових відходів у Дніпрі. Цвітіння води призводить до масової загибелі риби.
3. Створювалися вони майже півстоліття. Перші з них створені для поліпшення судноплавства на Дніпрі, також для виробництва електроенергії, регулювання стоку, а деякі — для забезпечення зрошення посушливих територій. На березі найбільшого з них стоїть місто Черкаси. (Водосховища)
 
Флористичний турнір
На столі лежить 30 карток із зображенням рослин, що ростуть у дикій природі України. Учні, що залишилися у гри, беруть 5-6 карток і через 1 хв називають зображені рослини. Якщо відповідь правильна — картку лишають собі, неправильна — віддають вчителю. Ті учні, у яких залишилося 4-6 карток, — залишаються у грі і отримують символічний «Лавровий вінок» переможця. Решта — вибувають. Якщо немає можливості надрукувати картки, можна використати проектор. Тоді учні по черзі називають рослину, яку бачать на екрані. Журі веде рахунок.
 
Орнітологічна зупинка
За допомогою проектора на екрані почергово з’являється 15 зображень птахів, з них 8 — занесені до «Червоної книги України». Учасники повинні вибрати (записати) лише тих, які занесені до «Червоної книги України». Потім учитель зачитує правильну відповідь і перевіряє результат. Всі, хто лишився у грі після цього етапу, отримують орден «Сови».
 
Демографічний турнір
Учитель пропонує учням по черзі витягнути картку і пояснити поняття. Залишаються у грі 3 найсильніших учасники. Вони отримують «посвідчення» «Видатний демограф».
Поняття: депортація населення, еміграція, імміграція, природний приріст, старіння нації, депопуляція, діаспора, маятникова міграція, етнографія, циклічна міграція, урбанізація, агломерація, геноцид, безробіття, економічно активне населення, трудові ресурси, приховане безробіття, нація, статево-вікова піраміда, демографія.
 
Аукціон знань
Три учасники розігрують між собою вихід у фінал.
На столі лежать картки: на лицьовому боці — номер, а на зворотному — назва області України. Учень, який проводить аукціон запитує: лот під яким номером ви бажаєте відкрити? Після оголошення «лоту» (назви області), кожен учасник по черзі розповідає про природу цієї області (за 1 раз — 1 речення). Якщо інформація повторюється, то аукціоніст не зараховує таку відповідь і передає можливість виступити наступному учаснику. Аукціоніст віддає «лот» тому учаснику, який протримався найдовше і навів найбільше фактів.
Журі уважно слухає і фіксує результати. Якщо після 3-х «лотів» один з учасників придбав два з них, аукціон продовжується між іншими учасниками. Якщо рахунок рівний — продовжують, доки в одного з гравців виявиться на 1 «лот» більше.
 
Заповідними стежками
Два учасники розігрують між собою 1 та 2 місця.
Учасники по черзі називають заповідники України. Переможцем стає той, хто назве хоча б на 1 заповідник більше. Якщо після етапу рахунок рівний, можна дати ще одне завдання.
Виберіть з переліку річок притоки Дніпра: Тиса, Оріль, Прип’ять, Дунай, Десна, Інгулець, Збруч, Псел, Кальміус, Ворскла, Інгул, Самара, Рось, Стохід, Случ, Тетерів, Золота Липа, Бистриця, Сула.

ДЛЯ УЧНІВ 9 КЛАСУ

Квиток у навколосвітню подорож
Учитель по черзі кожному учневі каже назву країни або столиці, а учень повинен сказати, на якому материку (частині світу) вона розташована. Учні, які помиляються, — вибувають з гри, а ті, що залишаються, отримують яскраво оформлений «Квиток у навколосвітню подорож».
Якщо клас сильний: Парамарибо, Лесото, М’янма, Загреб, Нікараґуа, Банґкок, Еритрея, Коста-Ріка, Вануату, Ліхтенштейн, Гватемала, Кірибаті, Асунсьйон, Санта-Фе-Де-Богота, Канберра, Суринам, Ліберія, Абу-Дабі, Катманду, Таїті, Бішкек, Любляна, Дакка, Джибуті, Веллінґтон, Руанда, Улан-Батор, Свазіленд.
Якщо клас слабкий: Лісабон, Тегеран, Анкара, Каракас, Пакистан, Таїланд, Монголія, Мексика, Гельсінкі, Болівія, Кіто, Бухарест, Марокко, Танзанія, Іспанія, Єгипет, Софія, Копенгаґен, Тбілісі, Ефіопія, Анґола, Лаос, Польща, Вірменія, Мозамбік, Хорватія, Словаччина, Оттава, Аргентина, В’єтнам, Естонія, Дубаї, Кишинів.
 
Піратські береги
Учитель диктує назви країн. Учні записують лише ті, які мають приморське положення. Потім учитель зачитує відповіді, а учні проставляють знак «+» у разі правильної відповіді і знак «–» — в разі неправильної відповіді. Учні рахують кількість плюсів. Учні, які набрали менше 5-7 балів, — вибувають з гри. Всі, хто лишився у грі, після цього етапу отримує «Карту «Острова скарбів».
Країни: Монголія, Судан, Ямайка, Ніґер, Чехія, Намібія, Мозамбік, Болівія, Колумбія, Індонезія, Замбія, Словаччина, Ліберія, Австрія, Нікараґуа, Камбоджа, Параґвай, Уруґвай, Бахрейн, Чад, Уґанда, Кенія, Гаїті.
 
Форми правління
Учні, що залишилися, отримують картки із назвами 15 країн. За 1 хв підкреслити країни, які є монархіями. Учитель зачитує правильні відповіді. Хто допустив більше 3-х помилок, — вибуває з гри. Решта отримують «Королівську корону».
 
Хто де живе
Кожен учасник вибирає картку з назвою частини світу: Америка, Європа, Азія, Африка (по кілька екземплярів). На столі лежать картки із назвами народів світу (кожної по кілька екземплярів). За 2 хв потрібно вибрати ті народи, які живуть в обраній частині світу материку. Хто вибере найбільше і правильно — лишається у грі, решта — вибувають. Ті, хто лишився, отримують орден «Дружби народів»
 
Таємнича посилка
На столі стоять пронумеровані коробки (за числом учасників). У кожній з них лежать речі та ілюстрації, які символізують певну країну. Учні витягують номерки, беруть відповідну коробку, протягом 2 хв вивчають її вміст і називають країну звідки надійшла «посилка», аргументуючи свою відповідь. Хто не дав правильної відповіді — вибуває з гри, решта — отримують орден «Знання — це сила».
  • Чай, бавовна, тигр, сарі, кадр з кінофільму, слон, що везе колоди, лотос, прапор, герб, танцюючий Шива, Тадж-Махал. (Індія)
  • Парфуми, шматок сиру, гроно винограду (або фото), гілочка лаванди, круасан, модель світу моди, півень, текст «Марсе льєзи», національні костюми. (Франція)
  • Сомбреро, кактус, піраміда Сонця, качан кукурудзи, перець чилі, птах кетцаль, кінь, гітара, агава, герб, прапор. (Мексика)
  • Статуя Христа, футбольний м’яч, кава, карнавал або маска, тукан, логотип олімпіади в Ріо-де-Жанейро, броненосець, колібрі, вікторія-регія, картоплина, ананас чи помідор. (Бразилія)
  • Пісок, фініки, верблюд, крокодил, фараон, скарабей, бавовна, дельта Нілу, бог Ра, Олександрійський маяк. (Єгипет)
 
Економічна криза
Учитель. Під час економічної кризи в економіці починається певний хаос. Щось подібне сталося і в нас: в поняттях переплуталися букви і їх потрібно відновити — розшифрувати. На столі лежать картки із зашифрованими економіко-географічними поняттями. Кожен учасник вибирає дві картки і максимум за 2 хв має дати відповідь. Кожному з переможців вручають посвідчення «Видатний економіст, що вміє ефективно розв’язувати економічні проблеми».
Поняття: раконнтціяце (концентрація), ліспеазціація (спеціалізація), ванкоеруняоп (кооперування), ванконунямбі (комбінування), іуктнфтрурарас (інфраструктура), полядеціяпу (депопуляція), сотісбітьвар (собівартість), отивндукістьпр (продуктивність), іпрсловсомить (промисловість), рузеристртацукія (реструктуризація).
 
Видатний господарник
Учитель. Кожен гарний господар (підприємець, мер міста, сільський голова чи голова обладміністрації) добре знає, що є в його господарстві. Тому, щоб отримати звання кращого господарника, зараз кожен з вас отримає набір ілюстрацій, на яких зображені природні ресурси, найвідоміші підприємства та види продукції певної області. Уважно розгляньте їх і через 2 хв дайте відповідь, господарем якої області ви стали. Відповідь аргументуйте.
 
Учні, які найгірше впораються із завданням, — вибувають з гри, інші отримують звання «Видатний господарник».
 
Заслужений фермер
На столі лежать фото культурних рослин. Учасники по черзі беруть картку, називають рослину, до якої галузі рослинництва вона належить, яка область чи країна спеціалізується на її вирощуванні і яку продукцію з неї виготовляють. Якщо учень дав повну відповідь — забирає собі картку, якщо ні — віддає вчителю. Ті, хто назбирає найбільшу кількість карток, отримують диплом «Заслужений фермер».
 
Автосалон
На столі лежать фото автомобілів та їх логотипи. Кожен учень по черзі вибирає 1 фото, називає марку автомобіля і країну-виробника (засновницю бренду). Якщо відповідь правильна — забирає фото авто собі. Учень, який «придбав» найменше авто, — вибуває з гри.
 
Всесвітній подіум
На дошці розміщені 10 ілюстрацій людей в національному одязі. Ілюстрації пронумеровані. Учні по черзі обирають будь-яку з ілюстрацій, називаючи її номер, і кажуть, представник якої країни, народу на ній зображений. Учень, який назбирає найбільше костюмів, стає переможцем.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів