Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Громадсько-активна школа як засіб управління якістю освіти

Н. В. Хімін, директор НВК «Оженинська ЗОШ І–ІІІ ступенів (ліцей) – ДНЗ» ім. Т. Г. Шевченка Острозької районної ради Рівненської області


Серед основних напрямів реалізації Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті названо подальший розвиток і забезпече ння демократичного державно-громадського характеру управління системи освіти, що передбачає розробляння механізму удосконалення взаємодії й координації діяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, закладів освіти та громадських організацій.
 
Модель діяльності НВК «Оженинська ЗОШ І–ІІІ ступенів (ліцей) — ДНЗ ім. Т. Г. Шевченка як громадсько-активної школи надає школі й місцевій громаді можливість бути активними учасниками у справах освіти, в розширенні її доступності, збільшенні ефективності та відповідальності школи у справі громадського навчання та виховання дітей, батьків, всієї громади, щоб на базі школи, мікрорайону почалось становлення й розвиток українського громадського суспільства, засноване на конкретних діях в інтересах людей.
 
Шкільне оточення нашого освітнього закладу має чималі ресурси для здійснення позаурочної та позашкільної діяльності. У мікрорайоні, де він перебуває, є музична школа, два великих ігрових майданчики, стадіон, на базі закладу освіти працює дитячо-юнацька спортивна школа, чимала кількість гуртків районного будинку школяра.
 
Заклад освіти активно співпрацює з сільською громадою с. Оженин, районною службою у справах дітей, кримінальною поліцією у справах неповнолітніх, центром зайнятості, пожежною частиною, дочірнім підприємством «Острозький лісгосп», Хорівським лісництвом, Міжнародним фондом «Взаєморозуміння та толерантність» тощо.
 
Діяльність громадсько-активної школи включає три складові: демократизацію, волонтерство, взаємовигідне партнерство в системі «школа-спільнота», що реалізується через проектну діяльність усіх учасників освітнього процесу.
 
Реалізацію демократичних засад в освітньому закладі здійснюємо через: децентралізацію управління; спрямування роботи педагогічного колективу на досягнення спільної мети; упровадження систематичної звітності адміністрації перед колективом; ознайомлення громади із успіхами через шкільний веб-сайт і районну газету «Життя і слово».
 
У закладі освіти розроблено власну концепцію, оновлено зміст і форми організації освітнього процесу, впроваджено прогресивні технології навчання. Склалася певна система роботи,
спрямована на виховання національно свідомого громадянина України; забезпечення індивідуальних освітніх потреб особистості учня, випускника школи; визначення та реалізацію світогляду,
власної життєвої позиції, життєвого успіху.
 
У тісній співпраці з батьками та громадськістю вибудовано чітку систему освітнього процесу. Вивчаємо думку батьків, залучаємо у раду батьківські комітети до участі в найважливіших подіях життя закладу освіти. Здійснюємо партнерство за погодженням варіативної частини робочого навчального плану, під час складання мережі гуртків тощо. Постійно надаємо інформацію батькам про шкільне життя через шкільний веб-сайт, стенд «Інформація», учнівський щоденник, батьківські збори, педагогічний лекторій.
 
Серед важливих елементів системи безперервної освіти — формування системи учнівського самоврядування й самоорганізації. В підґрунті цієї системи перебуває ідея про те, що кожна людина може бути керівником власного життя, кар’єри та долі. В освітньому закладі створене об’єднання молодших школярів «Ожинки» й учнівських лідерів старших класів «Оженинці — нове покоління». Чудовою традицією є проведення дня самоврядування при Острозькій районній державній адміністрації, коли учні очолюють усі структурні підрозділи керівництва району на 3 години.
 
Це надає змогу кожному вихованцю відчути себе лідером в обраній справі. Адже ці учні плідно готуються до заміни керівника певної структурної одиниці. Вони розширюють свій світогляд щодо роботи за певним фахом. Це є дуже важливим моментом для формування лідерських якостей. Якщо раніше учні були виконавцями ідей дорослих, то зараз вони дедалі частіше виступають ініціаторами й організаторами. Зокрема, кожен класний колектив протягом року відповідає за той чи інший шкільний захід. І саме від лідерської команди класу залежить, наскільки творчо і цікаво він пройде, чим саме буде корисним для всіх. Також кожен клас працює над одним соціальним проектом, залучає до його реалізації учнів закладу освіти, батьків, педагогів, громадські організації. Таким чином учні вчаться визначати проблему, шукати шляхи її реалізації, формувати та відстоювати свою точку зору, працювати в команді, досягати мети.
 
Волонтерство — найпопулярніший компонент моделі громадсько-активної школи. Адже суть цього компонента полягає у створенні чіткої системи, що перетворює волонтерство на невід’ємну частину шкільного життя. Класні керівники й адміністрація освітнього закладу проводять чималу роботу в цьому напрямі, а саме: заохочують учнів до участі в суспільному житті класу, закладу освіти, проводять волонтерські акції «Ветеран живе поруч», «Чисте подвір’я», «Посади свою квітку» «Моя школа — моя гордість», «Діти НВК — воїнам АТО», «Великодній кошик» тощо. Також батьки, мешканці селища активно допомагають під час проведення волонтерських акцій.
 
Результатом волонтерської діяльності упродовж восьми років є співпраця з Міжнародним фондом «Толерантність та взаєморозуміння». У закладі створено волонтерську групу фонду. Своїм досвідом учасники волонтерського руху діляться на сторінках інтернет-форумів, місцевих засобів масової інформації та на благодійних форумах різного рівня. Ця співпраця з міжнародним фондом, участь у проектах вийшла за межі області та навіть України. Учні стали співавторами видавничої діяльності фонду із залученням очевидців — місцевих жителів мікрорайону.
 
Важливим показником діяльності освітнього закладу є партнерство.
 
Це можливість покращити імідж закладу освіти, залучити додаткові людські й матеріальні ресурси для його підтримки, для задоволення потреб та інтересів громади. Під час установлення партнерських відносин народжується неформальна співпраця, що ґрунтується на взаємовигідних умовах. Відносини переростають у меценатство. З’являється соціальне визнання через успіх, якого досягають члени громади, через підтримку ними освітнього закладу.
 
Тісна співпраця відбувається з дочірнім підприємством «Острозький лісгосп». На базі закладу освіти створено гурток «Вікова діброва», який є підрозділом лісового господарства. Учні є активними учасниками у проведенні професійного свята, інших визначних подій. Члени гуртка мають можливість практикуватись у базисному розсаднику. Завдяки плідній співпраці учням подаровано кімнату лісівників, де проходять заняття гуртка, зелений клас для практичних занять на базі Верхівського розсадника. На території школи збудовано дві теплиці для проведення
експериментально-дослідницької роботи учнів, організовано роботу шахового клубу.
 
Члени гуртка мали можливість працювати у Всеукраїнському проекті «Озеленення території освітнього закладу». Завдяки участі у проекті учні мали можливість займатися ландшафтно-парковим мистецтвом не лише на території школи, але й громади села, району.
 
Під час роботи з Оженинською спортивною школою учні мають можливість додатково тренуватися у спортивних гуртках і використовувати у щоденних заняттях тренажерний зал бази закладу освіти. Ми переконані, що лише у тісному зв’язку з громадськістю можливо допомогти дитині стати успішною, конкурентоспроможною та компетентною особистістю. Роботу школи, сім’ї, гро-
мадськості постійно розглядають на засіданнях педагогічної ради, на загальношкільних конференціях, батьківських зборах тощо. Сьогодні кожен освітній заклад обирає інноваційну модель розвитку. За таких умов, як свідчить досвід роботи, інноваційна модель громадсько-активної школи створює найбільш сприятливе й ефективне середовище для соціалізації шкільної молоді.
Адже саме для громадсько-активної школи пріоритетним є визнання демократичного управління, партнерства, волонтерства, самоврядування, співпраці з підприємствами-партнерами, громадськими організаціями, батьківською громадою.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів