Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Як зберегти своє психічне здоров’я

В. М. Сердюк, Воронізька ЗОШ ім. П. О. Куліша, Шосткінський р-н, Сумська обл.

Мета: сприяти підвищенню психічної культури педагогів; вчитись розслаблятися, заспокоювати себе після уроків, знімати внутрішнє напруження, стримувати себе, коли хтось нервує; розвивати вміння сприймати подразники як факт, а не пропускати їх через емоції; працювати в групах, вислуховувати інших, поступатись; виховувати толерантність, доброзичливість, прагнення до компромісу.

Час проведення: 1 година.
Місце проведення: кабінет психолога.
Обладнання: ручки, папір, фломастери, вирізки з журналів, ножиці, клей, голки, стикери, плакат з правилами, скринька, фігурки для розподілу на групи, фігурки для позначення місця груп, релаксаційна музика, магнітофон, листівки із ситуаціями, відерце.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ВСТУП
Психолог. Головний секрет здорового довголіття — в антистресових навичках й антистресовому характері людини. Більшість з нас постійно перебуває в стані напруження через накопичення в організмі стресових гормонів, які спричиняють не тільки внутрішнє, але і м’язове напруження і, крім того, спазми та звуження судин.
 
Як можна допомогти собі та іншим людям у ситуаціях, коли відчуваєш душевний біль, коли пережив або довго переживаєш душевну травму, коли хтось діє тобі на нерви і змушує дратуватись? Як зберегти своє емоційне, психічне здоров’я і допомогти в цьому іншим? Що робити із внутрішнім напруженням, з проявами депресії? Необхідно виробляти імунітет до негативних подразників, тобто слід навчитися сприймати їх як факт і оцінювати розумом, а не через емоції.
 
Для збереження психічного здоров’я педагогів час від часу буде корисно проводити групові тренінгові заняття зі значною кількістю вправ, спрямованих на релаксацію. Тренінг допоможе заспокоїтись, розслабитись, дасть змогу переключити увагу, поспілкуватись з колегами, почути думку інших на різні ситуації, навчитися та навчити спокійно і правильно реагувати на різні стресові ситуації та по можливості уникати їх.
 
Зараз ми з вами візьмемо участь у такому занятті. Кожен із вас може відчути дію вправи на собі.
Учасники отримують різні фігурки — кола, трикутники, квадратики для розподілу на три групи. Сідають на відповідні місця.
 
Вправа «Знайомство»
Психолог. А зараз ми будемо знайомитися ближче. Кожен називає своє ім’я та скаже кілька слів про себе. Своє ім’я запишіть на аркушах, що бачите на своїх столах, та прикріпіть голками.
 
Вправа «Прийняття правил»
Психолог. Прочитайте правила, якими ми будемо користуватися на нашому занятті. Я пропоную вам такі (вивішую і зачитую правила), але ви можете їх доповнити. Які є пропозиції?
Правила:
  1. називати одне одного на ім’я;
  2. участь у виконанні вправ добровільна;
  3. все сказане тут і залишається;
  4. чітко висловлюй свою думку;
  5. дай змогу іншому висловитись;
  6. говорити тільки правду;
  7. заборонено критикувати.
 
Вправа «Визнач свій настрій»
Психолог. Візьміть, будь ласка, зелені аркуші паперу і запишіть на них цифру, що відповідає вашому настрою. 12 — гарний, 1 — поганий. Відкладіть аркуші в сторону. Вони ще будуть нам потрібні.
 
Вправа «Очікування від заняття»
Психолог. Візьміть рожеві аркуші коротенько запишіть на них свої очікування від нашого сьогоднішнього заняття. Далі психолог збирає аркуші у скриньку.
 
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вправа « Потрап у коло»
Психолог. А зараз виконаємо таке завдання. Усі учасники стають в коло. Один перебуває за колом. Він отримує завдання потрапити в середину кола. Після виконання  обговорюємо вправу.
 
Обговорення
  • Чому обрали саме такий шлях потрапляння в коло?
  • Як можна було потрапити іншим шляхом?
  • Чому коло обрало таку поведінку?
  • Що ви відчували, коли людина намагалась потрапити в коло?
  • Що ви відчували, коли намагались потрапити в коло?
  • Який висновок ви зробили з цієї вправи?
 
Психолог. Є декілька шляхів розв’язання проблеми. Людина завжди сама обирає спосіб поведінки в будь-якій ситуації. Вибір впливає на розв’язання проблеми, на те, які відносини будуть між учасниками ситуації надалі, на реакцію інших людей на нашу поведінку.
 
Вправа «Ситуації»
Психолог. Кожній групі надають проблемну педагогічну ситуацію. Кожна група обговорює свою ситуацію і пропонує вихід з неї.
 
Ситуація 1: До класу увійшов учитель після уроку фізкультури. Діти збуджені. Наступний урок математика. Що необхідно зробити, щоб сконцентрувати увагу на собі і залучити дітей до уроку?
Ситуація 2: Ви зайшли у клас, а Вася сидить під партою. Дзвоник на урок вже пролунав. Ваші дії?
Ситуація 3. На уроці в одного вчителя постійно галасливо в класі. Він знайшов прийом: підійшов до дошки і щось написав. Що?
 
Психолог. Як відомо, дотепність, веселість педагога заряджає дітей оптимізмом, знімає перенапруження, дає емоційну розрядку. Більше того, гумор тісно пов’язаний із саморегуляцією. Людина з відчуттям гумору реально оцінює ситуацію і не зважає на обставини, що склалися, не втрачає душевної рівноваги. Тому необхідними умовами психічного здоров’я є домінування у педагогів оптимізму, ефективне використання ними прийомів комічного в педагогічному процесі.
 
Релаксаційна вправа «Море»
Психолог. Заплющте очі. Зручно сядьте, покладіть руки на коліна долонями догори. Уявіть берег моря. Зробіть глибокий вдих, повільний видих. Шумить морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, близько біля води.
 
Ноги торкаються морської води. Повільно робите вдих, видих. Відчуваєте приємну прохолоду морської води. З кожним вдихом вода повільно входить у вас через ступні ніг, піднімається вгору по тілу аж до талії, як приплив. І з кожним видихом вона повертається згори вниз, як відплив. І знову приплив — вдих, відплив — видих… Вашому тілу приємно, спокійно. Вода омиває й очищає кожну частинку вашого тіла і зовні, і зсередини. Ви відчуваєте себе берегом моря, ви розчинились в піску, і вас омиває вода… Приплив — вдих, відплив — видих…
Ви злилися з природою. Ви частина природи.
Вам добре і приємно відчувати себе природою.
Рахуючи у зворотному напрямку розплющте очі: 5, 4, 3, 2, 1.
 
Вправа «Способи зняття напруження»
Психолог. У формі колажу вам необхідно зобразити способи зняття напруження та подолання стресу, якими ви користуєтесь щодня. Виготовляти колаж можна, використовуючи обладнання, яке є на ваших столах. На виконання завдання 7 хвилин. Після проводять обговорення та презентацію.
 
Психолог. Розглянувши ваші колажі, ми бачимо, що існує декілька способів зняття напруження, якими людина користується в повсякденному житті. Хтось їсть солодке, хтось приймає ванну, п’є, не поспішаючи, теп лий духмяний чай, робить фізичні вправи, слухає музику, вдається до шопінгу, спілкується з друзями та інше. Суть цих дій у тому, що вони вас відвертають, дають змогу відпочити від роботи, буденних справ, наповнюють вас теплом та душевною рівновагою. Отже, допомагають зберегти психічне здоров’я.
 
Вправа «Позбався зайвого»
Психолог. Візьміть білі аркуші паперу, що лежать перед вами. Напишіть або намалюйте на них свої погані думки, те, що вас дратує, те, що вам заважає зараз. Порвіть папірець на шматки і кидайте мені у відерце. Тепер зрозумійте: те, що ви написали, більше не існує. Воно вам не заважає.
 
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Вправа «Очікування від заняття»
Психолог перечитує очікування, які є в скриньці, і запитує в учасників тренінгу, чи справдились вони.
 
Вправа «Визнач свій настрій»
Психолог. На початку заняття ми з вами визначали свій настрій за 12-бальною шкалою.
Повернімось до цієї вправи. Ще раз позначте свій настрій цифрою від 1 до 12. Порівняйте настрій на початку та в кінці заняття. У який бік змінився настрій? Отже, у більшості учасників настрій покращився.
Підбиття підсумку заняття
 
ЛІТЕРАТУРА
1. Кузьміна Т. Як допомогти вчителю зберегти своє здоров’я та подолати стрес / Т. Кузьміна // Психолог. — 2009. — №29. — С. 365–366.
2. Максименко С. Д. Психічне здоров’я школяра / С. Д. Максименко // Практ. психологія та соціальна робота. — 2002. — №3. — С. 16.
3. Токар М. Збереження психологічного здоров’я педагогів / М. Токар // Психолог. — 2007. — №47. — С. 287
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
 
 
Dounload PDF

Відгуки читачів