Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Контрольний переказ розповідного тексту з елементами опису зовнішності людини 7 клас

С. А. Возна, учитель української мови та літератури СЗШ № 201, м. Київ

Мета:

  • з’ясувати в учнів вміння письмово переказувати текст з елементами опису зовнішності людини, виділяти головне і другорядне;
  • удосконалювати орфографічні й пунктуаційні вміння й навички;
  • сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
  • розвивати слухову пам’ять образне мислення;
  • виховувати в учнів любов та пошану до матері.
Тип уроку: розвиток мовлення.
Обладнання: текст переказу, ілюстрації, схема «Долоньки», аудіозапис «Рідна мати моя».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка присутності дітей.
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Шановні учні, я хочу, щоб кожен поділився одне з одним посмішкою, а я поділюся з вами частинкою радості й щастя цього дня.
Діти повертаються одне до одного й посміхаються, учитель кожному дає долоньку щастя.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
— В Антона Чехова є таке висловлювання: «У людині повинно бути все прекрасно: і обличчя, і одяг, і душа, і думки».
  • Чи згодні ви з такою думкою?
  • Чому?
  • Скажіть, а хто для вас у житті є найближчою людиною?
  • А чому саме мама?
  • А які вислови про маму ви знаєте?
Учні читають вислови про маму, які виписували вдома заздалегідь.
— Отже, як ви зрозуміли сьогодні на уроці ми будемо говорити про маму з точки зору художників і письменників, адже нам потрібно акцентувати нашу увагу на зовнішності мами.
 
IV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Вправа «Рідні долоньки»
Складання асоціативного ряду до слова «мама».
Кожен учень пише на долоньці по одній асоціації до слова «мама» під слова «Пісні про рушник».
— А тепер погляньте на ілюстрації (на дошці розвішано (або спроектовано) багато різних зображень мам) і скажіть, яка з ілюстрацій найкраще передає образ вашої мами.
Учні називають ілюстрації і пояснюють, чому саме та чи інша картинка вибрана.
 
2. Читання вчителем тексту переказу
— Тепер ми переходимо до основної роботи на нашому уроці — це переказ тексту з елементами зовнішності людини. Я думаю, ви вже здогадалися, — хто буде головним героєм тексту, який я читатиму? Звичайно, мама. Читання тексту (додаток 1).
 
3. Словникова робота
З’ясовування незрозумілих слів у тексті.
  • Широкошабельний — схожий на широку шаблю.
  • Бранка — невільниця, полонянка.
  • Струменіти — литися, текти струменем.
4. Бесіда за змістом тексту
— Діти, гляньте знову на ілюстрації і скажіть: яка з них найповніше розкриває образ матері в цьому тексті? Чому саме ця ілюстрація?
  • Яка тема й головна думка тексту?
  • У якому стилі написаний текст?
5. Колективне складання плану тексту
Орієнтовний план
1. Мамині очі.
2. Руки в ланцюжках жилок.
3. Війна з хроном.
4. Мама здебільшого на городі.
5. Ланцюжків під шкірою все більше…
6. Бранка землі.
7. Мамо, не погаснеш в мені та онуках
6. Повторне читання учителем тексту
7. Робота учнів над переказом у чернетках
8. Редагування тексту
9. Написання переказу в контрольні зошити.
 
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Скласти сенкан до слова «мама»
Мама
Рідна, мила
Дбає, любить, приголубить
Найдорожча від усіх на світі
Ненька.
2. Вправа «Незакінчене речення»
  • Під час уроку я відчув(-ла), що…
  • Урок мене змусив задуматись над..
  • Урок мене зацікавив тим…
  • На уроці мені вдалося…
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Написати твір-опис своєї мами.
2. Повторити стилі й типи мовлення.
 
ДОДАТОК
«МАМО, СРІБНА МОЯ СВІЧКО!
Очі в матері темні, схожі на дві живі грудочки землі. Руки ще молоді, але вже заковані в ланцюжки жилок, які струменять пульсуючою блакиттю. Коли поміж картоплею натрапляє на широкошабельне листя хрону, то кривиться, береться обома руками й вириває. З хроном вона воює завжди: і тоді, коли копаємо город, то нема йому ніякої пощади, і восени, коли збираємо урожай. Проте, незважаючи на цю війну, хрін не тільки не зникає, але й, здається, дає ще рясніші сходи, а тому ми маємо його, синювато-міцного, сльозливого, і в будні і в свято, і до м’яса й до нічого, як каже мати.
 
Тепер, коли згадую матір, уявляю її здебільшого на городі. Посушливого літа всю воду в криниці вибере, щоб полити свої грядки, щоб напоїти кожну рослину, — бо ж хочеться, щоб і капуста вродила, і морква була. Бачу, як восени копає картоплю, буряки, як носить усе те в погріб, висипає обережно, щоб не побилось, щоб не погнило.
 
Бачу стомлені її очі, бачу наморені її руки — і з кожним роком тих ланцюжків під згрубілою шкірою все більше, і вся мати — ще, здається, зовсім недавно по-молодому легка, весела й щаслива, схожа на сяяння свічки, — зараз потемнішала, обважніла, ті ланцюжки та чорнота землі беруть її у все надійніший полон, вона їхня бранка. Срібна моя свічко, що горітимеш у мені, що не погаснеш у своїх онуках, — стоїш ти й зараз у моїй уяві на городі, на скупій землі своєї скупої долі». (За Євгеном Гуцалом, 239 слів)
 
ЛІТЕРАТУРА
  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. — К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. — 1440 с.
  2. Гуцало Євген. Запах кропу. — Режим доступу: http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=820.
  3. Диктанти з української мови. — Режим доступу:http://ditky.info/load/diktanti/diktant_21_mamo_sribna_moja_svichko/121-1-0-6604.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів