Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Тренінг як педагогічна технологія

Н. Г. Запарій, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, Іларіонівська філія І–ІІ ст.,Синельниківський р-н,  Дніпропетровська обл.

Тренінг — це вид групового та індивідуального навчання. Особливість тренінгу полягає в тому, що його учасники навчаються, виконуючи практичні завдання тренера.

Реформування освіти в Україні зумовило широке впровадження у навчально-виховний процес нових педагогічних технологій, зокрема: інформаційно-комунікаційні, метод проектів, інтерактивні методи, дистанційне навчання тощо.
 
На сьогодні мета й завдання реформування освіти вимагають від освітян упровадження не лише нових педагогічних технологій, методів і прийомів, але й інноваційних форм організації навчання, що сприяють розвитку нових суб’єктсуб’єктних стосунків між викладачем і учнем. Зазначеним вимогам відповідає апробована і застосована в навчанні та вихованні молодого покоління тренінгова система, що має до того ж науково доведену ефективність.
 
Ефективність тренінгів полягає в тому, що учні не тільки отримують інформацію, але й мають змогу поділитися зі своїми друзями власними знаннями та прикладами з життя. Учнів зацікавлює нетрадиційне проведення уроків.
 
Тренінг і традиційні форми навчання маютьсуттєві відмінності. Традиційне навчання більш орієнтоване на правильну відповідь і за своєю сутністю є формою передавання інформації та засвоєння знань. Натомість тренінг, перш за все, орієнтований на запитання та пошук. На відміну від традиційних, тренінгові форми навчання ініціалізують увесь потенціал учнів: рівень та обсяг низки компетентностей, самостійність, здатність до ухвалення рішень, до взаємодії тощо.
 
Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи. Саме тому вони дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час тренінгу можна навчитися і збагнути значно більше, ніж під час класичного уроку.
 
Мета тренінгу — підвищення рівня інформативності; розширення знань учасників; розвиток комунікативної компетентності учнів; формування цінностей і життєво важливих переконань;
напрацювання необхідних практичних навичок відповідної поведінки стосовно свого життя та оточуючих.
 
Для того щоб досягти узагальненої мети, потрібно розвивати комунікативні вміння:
  • уміння контактувати;
  • уміння ставити запитання;
  • уміння стимулювати учня до обстоювання власної позиції;
  • уміння почути і зрозуміти те, що мав на увазі учень;
  • уміння сприйняти і зрозуміти те, що учень не в змозі був висловити;
  • уміння передати учневі, що його почули і зрозуміли;
  • уміння вирівнювати емоційне напруження під час бесіди.
 
Тренінг сприяє інтенсивності навчання, адже засвоєння досягається завдяки власній активній роботі його учасників. Знання під час тренінгу не подають у готовому вигляді, вони стають продуктом активної діяльності самих учасників. У центрі уваги — самостійне навчання учнів та їхня інтенсивна взаємодія. Відповідають за результативність навчального процесу однаковою мірою як ведучий, так і кожний учасник тренінгу.
 
Запропоновані вправи сприятимуть знайомству учасників, з’ясуванню очікувань від занять, а руханки просто допоможуть відпочити.
 
Емоції та ситуації
Мета: дати можливість учасникам спільно переживати певну ситуацію.
Час — 5 хв.
Хід вправи
Учасники утворюють коло.
Тренер. Зараз ми ходитимемо кімнатою, а той, чиє ім’я я назву, має запропонувати продовження ситуації, що я розповідатиму. Я починаю: «Ми йдемо в гущавину лісу...».
Далі, через кожні 20–30 секунд, тренер називає ім’я наступного учасника.
 
Щоб говорити правду
Мета: дати можливість учасникам, які вже знайомі та перебували разом упродовж певного часу, дізнатися одне про одного щось нове.
Час — 5–7 хв.
Хід вправи
Учасники розташовані на стільцях по колу, по черзі повідомляють про себе чотири твердження. Три з них — правильні, одне — хибне. Решта учасників, які слухають повідомлення, занотовують те, що вони вважають неправильним твердженням. Після того як усі повідомлення зроблено, учасники порівнюють свої здогадки.
 
Снігова куля
Мета: познайомити між собою учасників.
Час — 5 хв.
Хід вправи
Перший учасник називає своє ім’я, другий — ім’я першого, потім своє, третій — ім’я першого, другого, потім своє і т. ін.
 
Це чудово!
Мета: познайомити між собою учасників.
Час — 5 хв.
Хід вправи
Учасники утворюють півколо, достатньо велике, щоб промовцям було зручно виступати. Тренер пропонує кожному по черзі вийти в центр півкола і розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант (наприклад, «я люблю танцювати», «я вмію стрибати через калюжі» тощо). У відповідь на кожне таке висловлювання всі, хто утворюють півколо, повинні хором відповісти: «Це чудово!» й одночасно підняти вгору великий палець.
 
Компліменти
Мета: надати учасникам можливість висловитися на адресу колег по групі.
Час — 5 хв.
Обладнання: м’яч.
Хід вправи
Учасники утворюють коло. Тренер пропонує придумати компліменти партнерам. Перший гравець говорить комплімент і кидає м’яч учасникові, якому цей комплімент призначений. Цей учасник кидає м’яч іншому, якому хоче сказати свій комплімент, і так далі. Тренер стежить, щоб комплімент отримав кожний учасник.
 
Квіточка
Мета: поліпшити настрій учасників; допомогти краще пізнати одне одного.
Обладнання: вирізані квіточки на кожного учасника.
Хід вправи
Учитель роздає квіточки і пропонує з цих квітів сплести віночок. Діти по черзі виходять до дошки, називають своє ім’я, улюблене заняття і прикріплюють квіточку. (Я — Катя. Люблю малювати.
Я — Оля. Люблю...)
 
Я обираю
Мета: поліпшити настрій учасників; допомогти краще пізнати одне одного.
Обладнання: м’яч.
Хід вправи
Гравці кидають м’яч та називають ім’я того, кому кинули. Учасник з м’ячем повинен набути будь-якої пози, всі її наслідують. Вправу повторюють кілька разів.
 
Будь уважним!
Мета: дати учасникам можливість розім’яти м’язи та відпочити, орієнтуватися на дію одне одного.
Час — 5 хв.
Хід вправи
Тренер називає числа. Відразу ж після того, як число назване, повинні підвестися саме стільки людей.
 
Посмішка
Мета: дати учасникам можливість розім’яти м’язи та відпочити.
Час — 5 хв.
Хід вправи
Тренер пропонує учасникам підвестися, утворити коло та передати посмішку по колу справа наліво, потім — у протилежному напрямку.
 
Фруктовий коктейль
Щоб об’єднати присутніх у 3 групи, можна провести руханку «Фруктовий коктейль».
Тренер каже:
— Прошу всіх підвестись, утворити коло.
— А тепер запам’ятайте свою назву: «Банан, лимон, апельсин, ...». Запам’ятали?
— Увага! Я — бармен, хочу приготувати коктейль з бананів. («Банани» повинні помінятися місцями. Хто останнім намагається стати в коло — це «бармен». Він замовляє свій коктейль.)
Руханку необхідно проводити швидко і з гарним настроєм. Потім запропонувати групам «бананів » та іншим групам зайняти визначені для їхньої роботи місця.
 
Ліліпути та велетні
Мета: дати учасникам можливість розім’ятися та відпочити.
Час — 5 хв.
Хід вправи
Тренер запитує у дітей, чи знають вони, хто такі ліліпути, та пропонує їм показати, зобразити їх. Потім запитує, хто такі велетні, і пропонує зобразити їх. Далі запитує, чи діти знають назви рослин і тварин.
Т р е н е р. Коли я називатиму будь-яку рослину, ви маєте показувати «ліліпута», а коли я називатиму тварину — «велетня».
 
Виконай, як я...
Мета: поліпшити настрій учасників; розвивати увагу.
Хід вправи
Хтось виконує рухи, інші повинні відтворити їх або припинити, коли тренер плесне у долоні. Наступний учасник (за годинниковою стрілкою) показує свої рухи.
 
А що у вас?
Мета: поліпшити настрій учасників; активізувати їх на подальшу роботу.
Хід вправи
Тренер роздає картки, на яких зображено певну тварину. Вона є ще на одній картці, тому слід невербальними засобами з’ясувати, у кого з учасників тренінгу є така сама картка, а потім парами продемонструвати свою тварину.
 
Певні дії
Мета: розвивати спостережливість, активізувати учнів на подальшу роботу.
Хід вправи
Учасники розподіляються на «хлопчиків» і «дівчаток», домовляються про певні дії (один залишає залу). Після повернення він повинен, спостерігаючи за діями учасників, здогадатися, де «хлопці», а де — «дівчатка».
 
Молекули
Учасники мають себе атомами, які хаотично рухаються у просторі. Через деякий час за сигналом: «Об’єднайтеся в молекули по двоє!» учасники швидко стають парами. Знову — вільний рух
і сигнал: «Молекули, по троє!». 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів