Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Розвиток толерантності молодших школярів до людей з особливими потребами тренінговий модуль

О. М. Славінська, керівник гуртка, Ресурсний центр корекційно-розвивальної роботи та інклюзивного навчання, м. Бровари, Київська обл.

Мета: сприяти формуванню толерантного ставлення до людей з особливими потребами.

Завдання:
  • ознайомити школярів з поняттями «толерантність» і «толерантна особистість», критеріями і соціальними виявами толерантності й нетерпимості, показати значення толерантної поведінки у взаємодії з людьми з інвалідністю та людьми з обмеженими можливостями;
  • навчити учасників конкретних прийомів, що допомагають розвинути в собі якості толерантної особистості;
  • сприяти розвитку в учнів комунікативних навичок;
  • виховувати почуття милосердя до оточення.
 
Устаткування: картки з даними про параолімпійські ігри, азбука Брайля, інтерактивна дошка (або комп’ютер) для показу відеороликів, рукавички гірськолижні, коробка олівців, печиво «Зоологічне», беруші, маркер, пов’язка на очі або шарф, шкільна дошка, крейда.
Форми і методи роботи: обговорення, дискусія, ігри.
Структура: 1 заняття тривалістю 45–60 хвилин.
Вік учасників: 6–12 років.

Структура тренінгу

ХІД ТРЕНІНГУ

1. Вступне слово тренера
— Всі люди різні! Різних національностей, різного віросповідання. У когось світле волосся, у когось — темне. У когось блакитні очі, а у когось — зелені. Хтось дуже добре розв’язує складні завдання з алгебри, а хтось гарно малює. У когось є дві руки, і він може творити ними чудеса, про такого кажуть «майстер на всі руки». Але, на жаль, буває так, що у когось всього одна рука або їх дві, але одна рука майже не може рухатися. У когось є тонкий музичний слух, а хтось зовсім не може чути. Це говорить про те, що всі ми різні і у нас у всіх різні можливості. І як сказав відомий вчений А. Ейнштейн: «Усі ми
генії. Але якщо судити рибу за її здатністю лазити по деревах, вона проживе все життя, вважаючи себе дурепою».
 
2. Робота в групах (опрацювання питань і висунення пропозицій)
— Людина з обмеженими можливостями така сама, як і всі. Вона потребує щастя, радості, спілкуванні, любові, страждає від самотності, байдужості, нерозуміння і потребує підтримки. Вона пристосовується до суспільства звичайних людей, а ми повинні проявити до неї толерантність.
 
У перекладі з латинської tolerance означає «терпіння». Це слово в медицині знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників. У суспільстві це означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій.
 
Уявіть, що ви йдете по вулиці, де багато людей. Яких людей з обмеженими можливостями ви можете зустріти на своєму шляху?
(Тих, які погано або зовсім нічого не бачать, зі слабким слухом, тих, хто пересувається на інвалідному візку.)
 
— Які почуття виникають у вас, коли ви зустрічаєте на своєму шляху таку людину?
 
3. Вправа «Відчуваю руками»
Мета вправи: показати труднощі людей з інвалідністю з дрібною та крупною моторикою.
 
Хід вправи
Запропонувати декільком охочим надягти великі гірськолижні рукавички і, не знімаючи їх, відкрити коробку з олівцями, дістати один та написати на аркуші паперу якесь слово, наприклад «мама». Можна попросити перегорнути сторінки підручника, попити не розливши води, застібнути ґудзики тощо.
 
Висновок тренера
 
4. Вправа «Зроби наосліп»
Мета вправи: показати, наскільки важко людям, які зовсім нічого не бачать.
 
Хід вправи
Декільком охочим зав’язують очі і дають інструкцію: треба встати зі свого місця, дійти до дошки, знайти крейду і написати слово, наприклад «мама». Після виконання завдання, дати змогу, не знімаючи пов’язки, прочитати уривок з книги Бройля.
Висновок тренера
 
5. Вправа «Зрозумій без слів»
Мета вправи: показати труднощі людей, які мають порушення слуху.
 
Хід вправи
Декільком охочим учням закривають вуха берушами або надягають навушники і просять відійти в дальній кут кімнати. Потім тихим голосом попросять що-небудь зробити (наприклад, три кроки). Учні не зможуть зробити те, що попросили. Покажіть, щоб вони підходили ближче доти, поки не зможуть чути.
Висновок тренера
 
6. Вправа «Занадто чутливі»
Мета вправи: показати, як важко людям з розладами аутичного спектра.
 
Хід вправи
Розділити учасників на три групи, якщо це в класі — зручно по рядах. Потім дати завдання середньому ряду заплющити очі і, що б не відбувалося, не розплющувати. А двом крайнім рядам показувати картки із завданнями, що треба робити. На картках такі завдання: гупати ногами, голосно кричати, пошарудіти аркушами паперу, постукати по столу. Потім запропонувати тим, хто сидів на середньому ряду, розповісти, які в них були відчуття, чи розуміли, що відбувається, зручно було чи ні? Потім пояснити, що є багато людей з порушеннями аутичного спектра, які дуже чутливі до всього, що  відбувається навкруги, і які постійно відчувають незручності від того незрозумілого, що відбувається навкруги: різні звуки, різкі рухи, запахи тощо. Потім пояснити, що такі люди, коли нервуються або їх щось турбує, щось їм не подобається тощо, можуть повторювати якісь рухи, гойдатися, видавати якісь звуки. Пояснити, що в цьому немає нічого смішного або страшного, що всі ми маємо якісь звички, коли нервуємося, наприклад, дехто гризе нігті, дехто щось нервово малює, хтось нервово постукує олівцем або ручкою чи подригує ногою. Але ці звички не дуже помітні і ми всі до них звикли, а у людей з аутизмом вони більш яскраво виражені та частіше повторюються.
Висновок тренера.
 
7. Вправа «Зрозумій мене»
Мета вправи: показати, як важко мати порушення апарата артикуляції.
 
Хід вправи
Кожному учневі дати невеличке печиво і попросити покласти його на верхню частину язика, потім повернутися до свого сусіда і сказати: «Привіт, мене звуть ___________ і моя улюблена страва _____________» Проводячи цей експеримент, учні зазвичай сміються над незграбно вимовленими словами. Потім запитати в учнів, чи важко спілкуватися, коли їх не розуміють. Потім обговорити, які можуть бути порушення апарата артикуляції. Порадити учням, як вони можуть заохочувати дітей з обмеженими можливостями здоров’я до спілкування, наприклад:
— Будь ласка, говори повільніше. Ти можеш мені показати, про що ти говориш? Повтори ще раз, будь ласка. Ти можеш написати, про що ти намагаєшся розповісти? Показати учням будь-яку мову знаків, яку вони можуть регулярно застосовувати.
Висновок тренера.
 
8. Перегляд відеоролика «We’re The Superhumans | Rio Paralympics 2016 Trailer» та світлин відомих людей з інвалідністю
9. Перегляд мультфільму «Про Діму»
10. Підбиття підсумків
11. Створення квітки-семицвітки з правилами толерантної людини, які допоможуть правильно поводитися з людьми, що мають обмежені можливості.
  • 1-ша пелюстка — «побачити» людину з обмеженими можливостями, але вдати, що не помітив її недоліків.
  • 2-га пелюстка — «встановити» контакт, а не відвернутися від людини з обмеженими можливостями.
  • 3-тя пелюстка — «зрозуміти» проблему людини.
  • 4-та пелюстка — «прийняти» людину такою, яка вона є, усвідомити гідності людини. Поставитися до неї, як до рівної.
  • 5-та пелюстка — «зацікавитися» успіхами людини.
  • 6-та пелюстка — щось «перейняти» і щось дати натомість.
  • 7-ма пелюстка — «допомогти реалізувати» людині свої можливості і почуватися потрібним для оточення.

 
12. Підсумок заняття
— У нас виросла прекрасна квітка-семицвітка. Таку чарівну квітку знайти навряд чи вдасться. Але я думаю, що ця квітка має виростати в душі кожної людини, і тоді життя буде набагато прекраснішим.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів