Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Поради з безпеки майбутньому кухарю. Інтегрований проект з трудового навчання, основ здоров’я й образотворчого мистецтва

Л. І. Хатько, учитель трудового навчання вищої категорії, учитель-методист;

Д. М. Крамаренко, учитель трудового навчання вищої категорії, старший учитель, Бердянська багатопрофільна гімназія № 2, Запорізька обл.


Оновлена програма з трудового навчання, що є чинною у 2017–2018 навчальному році, пропонує близько чотирьох десятків об’єктів проектно-технологічної діяльності для учнів 5–8 класів. Основною в кількох запропонованих проектах є технологія приготування їжі. Ця діяльність цікавить як дівчаток, так і хлопців, тож, за бажанням і згодою учнів та їхніх батьків, ми запланували виконання таких проектів у ІІ семестрі нинішнього навчального року.
 
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів під час реалізації запланованих проектів такі:
  • знаннєвий компонент: учень розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця;
  • діяльнісний компонент: учень дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями, дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій;
  • ціннісний компонент: учень усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці.
Оскільки однією з найважливіших складових у втіленні таких проектів є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та правил безпечної праці, перед проведенням технологічного етапу саме на цьому слід сконцентрувати увагу учнів. Що для цього є в арсеналі вчителя трудового навчання? Безумовно, по-перше, це інструкції з безпеки життєдіяльності під час виконання кулінарних робіт і відповідні інструктажі. А що ж по-друге, по-третє? Скоріш за все, у більшості закладів освіти інструкціями все й закінчується, бо, на жаль, дуже давно не видавалися будь-які наочні посібники з трудового навчання цієї тематики.
 
Уявіть собі сучасного школяра, який звик до повсякчасного застосування інформаційних технологій, під час стандартного інструктажу з безпеки життєдіяльності…
 
Коментоване читання відповідної інструкції однозначно не забезпечить бажаного результату, адже: читаючи учень ефективно засвоює та запам’ятовує 10 % інформації, а слухаючи — 26 %. Проте ефективність засвоєння інформації можна покращити. Розглядаючи, учень засвоює 30 % інформації, слухаючи і розглядаючи — 50 %, обговорюючи — 70 %. Якщо учень здобуває особистий досвід, то він засвоює — 80 % інформації, за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні методи навчання) — 90 %, якщо застосовує здобуті знання одразу ж (навчання інших) — 95 %.
 
Інтерактивні методи навчання — запорука якісної освіти. Одночасно вони є й навчальними ресурсами у формуванні ключових компетентностей учнів. Саме тому в нас і з’явилася ідея створення випереджувального інтегрованого колективного проекту з трудового навчання, основ здоров’я й образотворчого мистецтва «Поради з безпеки майбутньому кухарю». Мета проекту: дати учням можливість самовиразитися під час виконання творчих і мистецьких завдань, сприяти розвитку в них ключових компетентностей. До участі в проекті було залучено учнів 5–7 класів, які вивчають усі три предмети (трудове навчання, основи здоров’я й образотворче мистецтво). У нашому закладі освіти трудове навчання в дівчат викладає Л. І. Хатько, у хлопців — В. В. Сорокін та Д. М. Крамаренко, які одночасно є вчителями основ здоров’я й образотворчого мистецтва.
 
Після «мозкового штурму» під час організаційно-підготовлювального етапу учасники проекту розподілилися на групи відповідно до визначених завдань. Група дівчат-семикласниць під керівництвом Л. І. Хатько творчо переробила основні вимоги типової інструкції з БЖ, намагаючись зробити їх більш зрозумілими й придатними для запам’ятовування дітьми середнього шкільного віку, наприклад:
Із учнів 5–6 класів було сформовано декілька груп художників-ілюстраторів, роботою яких керував Д. М. Крамаренко. Діти створювали малюнки до окремих правил безпечної праці під час виконання кулінарних робіт. Кожна група намагалася зробити це якнайкраще, отже, навіть виник дух здорового суперництва.
Пропонуємо результат роботи шестикласників.
 
ПОРАДИ З БЕЗПЕКИ МАЙБУТНЬОМУ КУХАРЮ
Робота над цим проектом була спрямована на формування особистості учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, здатного дотримуватися здорового способу жит- тя і формувати безпечне життєве середовище. Проект допоміг учням 5–7 класів зрозуміти необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця, навчитися безпечно користуватися інструментами й електроприладами вдома і під час занять.
 
Проектна діяльність учнів якнайбільше сприяла опануванню нових знань і забезпечила умови для формування ключових компетентностей:
  • спілкування державною мовою (потрібно було обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту, ділитися власними ідеями, думками, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльність інших);
  • соціальна та громадянська компетентності (уміння працювати самостійно та в команді з іншими на результат, безпечно поводитися з інструментами та обладнанням);
  • екологічна грамотність і здорове життя (уміння безпечно організувати процес зміни навколишнього середовища для власного здоров’я та безпеки довкілля; безпечно користуватися побутовими приладами; усвідомлення необхідності безпечної організації власної навчально-пізнавальної та проектної діяльності) тощо.

 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів