Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Все про жири, й не тільки

 Є. Т. Балан, учитель хімії вищої категорії НВК с. Лісне, Тарутинський р-н, Одеська обл.

Від автора

Із досвіду формування самоосвітньої компетентності на основі технології критичного мислення.


Сучасний учитель творить нову якість освіти — формування компетентної особистості. Рівень компетентності кожної окремої людини — це рівень її безпеки.
 
Осмислене використання знань учнями, формулювання ними оцінних суджень, виявлення їх власного ставлення до різних життєвих ситуацій і явищ можна формувати, використовуючи різні методичні прийоми. Я користуюся методичним прийомом «Аналізую, оцінюю й висловлюю ставлення», суть якого полягає в такому: фактичні знання про певні властивості речовини необхідно оцінити з точки зору їхньої значущості (біологічний або життєво-практичний аспекти) й на основі суб’єктивного життєвого досвіду учнів. До інформації, яка свідчить про корисну (або негативну) роль речовини, спробувати знайти аргумент протилежного (альтернативного) змісту. Розвиток критичного мислення в учнів робить усвідомленим процес навчання. Одночасно формуються навчально-інтелектуальні вміння аналізувати, оцінювати й висловлювати власне ставлення. Прикладом активізації навчальної діяльності учнів є самоосвітня робота з дидактичним матеріалом «Все про жири, й не тільки».
 
Логіка засвоєння навчального матеріалу передбачає:
1) актуалізацію наявних в учнів знань про жири та їх суб’єктивного життєвого досвіду за темою;
2) розкриття ролі жирів у живих організмах та їх безпосереднє застосування у повсякденному житті людей (харчові жири, косметичні та медичні засоби);
3) засвоєння знань про склад та хімічну будову молекули природного жиру, визначення характерних фізичних властивостей жирів;
4) засвоєння знань про хімічні властивості жирів (гідроліз за різних умов, гідрування, горіння, окиснення);
5) застосування жирів як технічної сировини для промислових виробництв біопалива, гліцерину, вищих карбонових кислот, мила, маргарину.
 
Примітка: пункти 4 і 5 вивчатимуться на наступному уроці.
 
Це власний досвід формування навчально-інтелектуальних умінь і навичок учнів на основі технології критичного мислення й самоосвітньої діяльності.
 

Урок «Жири в житті. Фізичні властивості жирів». 11 клас

Урок народжується з усвідомлення цілей і завдань.
Цілі уроку:
• актуалізувати наявні в учнів знання про жири;
• актуалізувати суб’єктивний життєвий досвід учнів;
• інтегрувати навчальну інформацію з предметів природничого циклу;
• формувати цілісне уявлення про жири як органічні сполуки, що виконують певні біологічні функції в живих організмах;
• розкрити вплив харчових жирів на здоров’я людини;
• розкрити прикладний характер знань про властивості жирів;
• формувати вміння застосовувати знання в проблемних ситуаціях;
• формувати самоосвітню компетентність й сприяти саморозвитку учнів;
• розвивати критичне мислення учнів на основі методичного прийому «Аналізую, оцінюю й висловлюю ставлення»;
• мотивувати учнів на досягнення особистісно цінних освітніх результатів, створення власної системи знань.
 
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Дидактичне забезпечення уроку:
1. Дидактичний матеріал:
1-й блок «Жири в реальному житті. Фізичні властивості жирів».
2-й блок «Склад та хімічна будова молекули природного жиру, фізичні властивості».
2. для виконання лабораторного досліду «Розчинність жирів».
3. Мультимедійна презентація «Жири у природі. Олійні рослини».
4. Зразки насіння олійних рослин.
 

План уроку

І. Організаційний етап
Ознайомлення учнів з формами організації навчально-пізнавальної діяльності.
Самостійне здобування знань, орієнтація на результат навчання. Результат навчання — ключові та предметні компетентності.
 
ІІ. Актуалізація наявних в учнів знань про жири та їх суб’єктивного життєвого досвіду за даною темою. Мотивація навчальної діяльності
Колективне обговорення. У ньому беруть участь усі учні класу, яким пропонується пригадати відому інформацію про жири та їхні властивості методом «Вільний мікрофон» і створити опорний
конспект «Асоціативний кущ».
 
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Самоосвітня діяльність учнів
1. Самостійна робота в парах або групах
2. Самостійна індивідуальна робота
 
Учні отримують інформаційний матеріал «Усе про жири, й не тільки» (1–2-й блоки) і колективно обговорюють умови визначених до них завдань, які необхідно виконати, працюючи у групах або, за бажанням, індивідуально. Ці навчальні завдання, як правило, міжпредметного змісту і пов’язані з життєвими ситуаціями й загальнокультурними цінностями.
 
1-й блок «Жири в реальному житті. Фізичні властивості жирів»
Завдання для самоосвітньої діяльності учнів (індивідуальна та групова робота). Методичний прийом «Аналізую, оцінюю й висловлюю ставлення».
 
«Що саме треба зробити?» Користуючись інформаційним матеріалом «Усе про жири, й не тільки» (1-й блок), виконуємо завдання:
Читаємо, аналізуємо й оцінюємо наведену інформацію за планом:
1. До кожного з пунктів зробити усні коментарі «для себе»: «знаю», «дізнався вперше», «корисно запам’ятати» або зробити відповідні позначки олівцем (+), (–), (!).
2. Визначити факти позитивного або негативного змісту, які пов’язані з біологічною роллю та практичним застосуванням жирів. Дайте вербальну оцінку «це добре», «це погано», «це корисно», «це некорисно», «це нераціонально», «це раціонально» й аргументуйте своє рішення.
Можлива ситуація, що один і той самий факт можна оцінити двояко, наводячи переконливі аргументи.
3. За окремими фактами необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки.
4. Відповісти на запитання для самоконтролю та взаємоконтролю до 1-го блоку «Жири в реальному житті».
5. Виконати творче завдання. Визначте ключові слова (або словосполучення), що характери-зують зміст окремих пунктів наведеної інформації, які можна об’єднати у смислові блоки: «властивості жирів»; «біологічні функції»; «застосування» (колективне обговорення інформації та її систематизація).
6. Публічно висловити власне ставлення до окремих пунктів інформації.
І
нформаційний матеріал «Все про жири, й не тільки» для організації самостійної роботи учнів (індивідуальної, у парах або групах)
1-й блок «Жири в реальному житті. Фізичні властивості жирів»
 
1. Жири є цінними продуктами харчування. Під час повного окиснення 1 г жиру в організмі виділяється вдвічі більше енергії, ніж «дає» така сама маса білка чи вуглеводу. (Я це знаю; це добре, тому що…, але… Читаємо пункт 2.)
2. За рахунок висококалорійної жирної їжі людина швидше відчуває насичення і тому менше вживає білків і вуглеводів, «не добирає» їх. (Це погано, тому що… (пригадайте біологічну роль білків та вуглеводів)
3. Під час роботи середньої інтенсивності добова норма жирів у раціоні людини має складати не менше 60–70 г. («Дізнався вперше» або інше)
4. Зловживання жирною їжею призводить до порушення обміну речовин, збільшення маси тіла (ожиріння). («Знаю», «Корисно пам’ятати»)
5. Кількість енергії, яку запасено в жирній їжі, значно більша, й тому її на довше вистачає організмові.
6. Жири повільніше окиснюються в організмі, важче засвоюються, і він довше «чекає» енергію, необхідну для процесів життєдіяльності.
7. Люди, які живуть на півночі, вживають набагато жирнішу їжу, ніж жителі південних районів. Як ви вважаєте, чому?
8. Жири не розчиняються ні у воді, ні травними соками. В організмі вони розщеплюються й емульгуються під дією жовчі.
9. Під час окиснення 1 г жирів до CO2 і H O 2 виділяється 1,1 г води. Саме завдяки запасам жиру деякі тварини обходяться без води. Верблюди в пустелі можуть не пити воду 10–12 діб. Ведмеді, бабаки під час сплячки не п’ють понад два місяці.
10. Жири — допоміжний компонент у виготовленні косметичних засобів та лікувальних мазей.
11. Косметичні засоби на основі жирів закривають пори і припиняють доступ повітря (кисню) до шкіри, вона «не дихає».
12. Верхній шар шкіри людини складається з рогових лусочок. Сальні виділення надають еластичності шкірі й перешкоджають проникненню в організм різних мікробів.
13. Часте використання антибактеріального мила призводить до знищення корисної мікрофлори, яка є захисним бар’єром шкіри.
14. Використання антибактеріального мила в період несприятливої епідеміологічної ситуації може бути доцільним тимчасово.
15. Жири не розчиняються у воді, мають водовідштовхувальні властивості. Сальні залози ссавців виділяють жирні секрети, які змащують шкіру і волосся й запобігають намоканню тварин під час дощу.
16. У водоплавних птахів куприкова залоза забезпечує аналогічний водовідштовхувальний ефект. Пригадаймо вислів: «Як з гуся вода». Прокоментуйте цей фразеологізм з наукової точки зору.
17. У свійських птахів, таких як кури, індики, цесарки, та у диких неводоплавних птахів куприкова залоза виробляє мало секрету, тому не захищає поверхню тіла та пір’я від намокання. Пригадаймо вислів: «Як мокра курка». Прокоментуйте цей фразеологізм з наукової точки зору.
18. Водовідштовхувальні властивості жирів можна використовувати у повсякденному житті — змащувати жиром шкіряне взуття, щоб воно не намокало під час опадів.
19. Потрапляючи на одяг, жир вбирається в тканину і прилипає до неї, залишаючи темні плями.
20. На жирну поверхню прилипає пил, що псує зовнішній вигляд взуття та інших речей і стає причиною неохайного вигляду.
21. Для попередньої обробки перед пранням жирну пляму можна: а) засипати адсорбентом (крохмаль, тальк, крейда, звичайна сода); б) вилити ковпачок нашатирного спирту на пляму; в) обробити пляму органічним розчинником (бензин, бензен, дихлоретан та інші).
22. Зібрати «розлиту» ртуть з розбитого термометра можна ватним тампоном, змащеним олією — краплі ртуті прилипають до олії.
23. Жири легші за воду, плавають на її поверхні. Їх можна «зняти» з поверхні м’ясного бульйону, супу або борщу, щоб не вживати зайвого жиру.
24. Під час скисання молока жирний шар підіймається вгору (вершки — сметана — вершкове масло). Їх легше «зняти» зверху.
25. Ліки, виготовлені у вигляді емульсії, мають властивість із часом розшаровуватися. Перед уживанням таких ліків уміст пляшечки треба збовтувати, щоб ліки рівномірно розподілялися в об’ємі емульсії.
26. Морські ссавці у пошуках їжі можуть «підніматися» до арктичної зони, багатої на біоресурси, де температура води становить +2…+3 °С. Вони не замерзають завдяки тому, що мають досить товстий шар жиру в підшкірній клітковині, який допомагає зберігати внутрішнє тепло, оскільки жир — поганий провідник тепла. Так, у синього кита такий шар перевищує 50 см.
27. Рослинні жири (олії) одержують із насіння олійних рослин шляхом пресування або екстрагування.
28. Олії використовують у кулінарії для заправлення салатів, обсмажування риби, м’яса, овочів, виробів із тіста, в кондитерських виробах.
29. Доведено, що під час приготування шашлику краплі жиру падають на розжарене вугілля і згоряють з утворенням токсичної речовини бензопірену, пари якої поглинаються шматочками м’яса. Бензопірен є канцерогеном і мутагеном, провокує злоякісні пухлини. Хімічний зв’язок бензопірену з нуклеотидами молекул ДНК призводить до важких видів вад і каліцтва у немовлят. Аналогічний результат дає копчення м’ясних та рибних продуктів. («Корисно запам’ятати!»)
30. Жири (олії) використовують як сировину для видобування біопалива (біодизельні матеріали), що використовується у транспортних засобах.
31. Олії, як сировину для видобування біопалива,отримують із технічних рослин, які належатьдо відновлюваних природних ресурсів. Сою, ріпак, льон, кукурудзу, соняшник вирощують щороку безпосередньо для потреб виробництва енергії.
32. Вперше ідею повторно використовувати масло після смаження як пальне висловив 1900 р. Рудольф Дизель, який моделював двигуни. У сучасних умовах із 10 л уже використаної під час смаження чипсів та інших продуктів фаст-фуду олії можна отримати 8–9 л біодизельного пального.
33. У багатьох країнах світу гостро стоїть продовольча проблема. Використання кукурудзи, сої, ріпаку, рису, сахарної тростини у виробництві біопалива обмежує їх використання як продуктів харчування.
34. Альтернативною сировиною для видобування біопалива може бути рослинна біомаса, що являє собою відходи сільськогосподарського виробництва: солома, стебла кукурудзи і соняшника, гілки і лози кущів, деревна тирса.
35. У технології землеробства окремих сільськогосподарських підприємств обмолочені стебла хлібних злаків (солому) та їх стерню спалюють на полях. Як це впливає на довкілля?
36. Існує таке поняття, як «продовольчий суверенітет» держави, суть якого полягає в тому, що держава виробляє достатню кількість продуктів харчування для внутрішнього ринку, забезпечує продовольчу безпеку свого населення.
37. Україна повністю задовольняє потреби свого населення у продуктах харчування, отриманих із зернових та олійних рослин.
 
ІV. Первинне застосування знань Запитання для самоконтролю та взаємоконтролю
1. Яка біологічна роль (функції) жирів у живих організмах?
2. Верблюди, ведмеді, бабаки. Що об’єднує цих тварин?
3. Розташуйте назви цих олій за абеткою (усно): соняшникова, соєва, арахісова, лляна, кукурудзяна, горіхова, кунжутова, маслинова (оливкова), гірчична, ріпакова й бавовняна.
4. Які олійні рослини вирощують в Україні?
5. З яких частин рослин одержують олії?
6. Якими методами з насіння олійних рослин одержують олії?
7. Як ви розумієте значення термінів: гідрофобність, екстрагування, канцероген, мутаген, біопаливо, відновлювані джерела енергії, «продовольчий суверенітет» держави?
8. Жири — нерозчинні у воді сполуки, але самі є розчинниками для деяких речовин. Для яких саме?
9. Яка інформація з наведеної в 1-му блоці «Жири в реальному житті» здивувала, зацікавила вас, про що ви дізналися вперше?
 
Вчитель здійснює ненав’язливий контроль за етапом самоконтролю та взаємоконтролю, активізує учнів. Визначає час для колективного обговорення відповідей на запропоновані питання. Далі пропонує учням виконати творче завдання.
 
Творче завдання
Використовуючи ключові слова (або словосполучення), об’єднайте пункти наведеної інформації з 1-го блоку «Жири в реальному житті» у смислові блоки: «властивості жирів»; «біологічна роль (функції)»; «застосування» (колективна робота, обговорення інформації та її систематизація).
 
Учитель. Існує логічна послідовність усвідомлення та засвоєння знань про певні хімічні сполуки (речовини): склад — будова — властивості (фізичні, хімічні) — застосування — екологічні наслідки застосування.
 
Проблемне питання. Які з цих ланок ми частково обговорили?
Очікувані відповіді
1. Фізичні властивості жирів.
2. Застосування жирів (біологічний, життєвопрактичний та промислові аспекти).
3. Жири й здоров’я людини.
4. Жири в природі.
Які з цих ланок ми не обговорили?
Очікувані відповіді
1. Склад та хімічна будова молекули природного жиру.
2. Хімічні властивості жирів.
3. Застосування жирів як промислової сировини.
 
Учитель. Наступним етапом, відповідно, буде робота з 2-м блоком інформації «Склад і хімічна будова молекули природного жиру, фізичні властивості» (учні отримують інформаційні матеріали).
 
Інформаційний матеріал «Усе про жири, й не тільки» для організації самостійної роботи учнів (індивідуальної, у парах або групах) 2-й блок «Склад та хімічна будова молекули природного жиру, фізичні властивості»
Завдання. Прочитайте наведену інформацію, спробуйте її запам’ятати й відтворити («про себе», «я — тобі, ти — мені», у парах).
Жири — естери трьохатомного спирту гліцерину і вищих карбонових кислот. Ці сполуки іноді називають тригліцеридами (записати загальну формулу жирів).
«стеаринова» — «сімнадцять», «пальмітинова» — «п’ятнадцять», то це сприятиме кращому запам’ятовуванню. Не забуваємо про карбоксильну групу! Вона містить один атом Карбону, який додаємо до числа атомів Карбону в радикалі. Загальне число атомів Карбону в молекулах цих кислот збільшується, відповідно, на одиницю. На запитання «Скільки атомів Карбону в молекулі стеаринової кислоти?» ви дасте правильну відповідь: сімнадцять у радикалі й плюс один — у карбоксильній групі, разом — вісімнадцять.
 
Якщо у складі жирів переважають насичені стеаринова та пальмітинова кислоти, він є твердішим.
Запитання для самоконтролю та взаємоконтролю
1. За агрегатним станом жири поділяють на: а)…; б)…
2. За походженням жири поділяють на: а)…; б)…
3. «Чужий серед своїх»: а) рідкий жир серед тваринних? б) твердий жир серед рослинних?
4. Яким чином склад молекули жирів впливає на їхні фізичні властивості (агрегатний стан, температуру плавлення)?
5. Яка їжа засвоюється легше: приготовлена на твердих чи на рідких жирах (оліях)? Зробіть висновок, висловіть своє ставлення.
6. Народи країн Середньої Азії їдять жирний плов, запиваючи його гарячим чаєм. Як ви вважаєте, чому?
7. Які існують національні традиції застосування жирів у харчуванні українського народу?
8. Що брали у похід із собою запорізькі козаки як провізію (харчі)?
 
Учитель здійснює ненав’язливий контроль за етапом самоконтролю та взаємоконтролю, консультує в разі необхідності. Визначає час для колективного обговорення відповідей на запропоновані питання. Після цього пропонує учням творче завдання.
 
Творче завдання
Які фізичні властивості жирів можна підтвердити простим експериментальним дослідженням? (Колективне обговорення)
Очікувані відповіді
1. Жири легші за воду, плавають на її поверхні.
2. Жири не розчиняються у воді, утворюють з нею емульсію, яка з часом розшаровується.
3. Жири розчиняються в органічних розчинниках (бензин, етанол).
4. Жири — легкоплавкі сполуки.
 
Вчитель пропонує перевірити озвучені висновки експериментальним шляхом і провести лабораторний дослід «Розчинність жирів».
Вчитель дає загальну вербальну оцінку самоосвітньої навчальної діяльності учнів, робить акцент на тому, що робота з дидактичним матеріалом є підґрунтям для вивчення хімічних властивостей жирів (гідроліз за різних умов, гідрування тощо), які лежать в основі їх промислового застосування. Ми з’ясуємо роль жирів як сировини для промислових виробництв гліцерину, вищих карбонових кислот, мила, стеарину, маргарину та багато інших.
 
Це буде предметом вивчення на наступному уроці. А зараз ми відпочинемо!
 
V. Рефлексія. Емоційне розвантаження
Учням пропонується переглянути мультимедійну презентацію «Жири у природі. Олійні рослини» (додаток) і прокоментувати їх, відповісти на питання. Одночасно вчитель здійснює діагностичний контроль рівня засвоєння інформації про жири, вміння учнів за окремими фактами встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, оцінювати їх та висловлювати власне ставлення. (Слайди 2–30) Олійні рослини — що об’єднує їх?
 
(Слайди 31–35) Верблюди, ведмеді, бабаки — що об’єднує цих тварин? (Запасають резервний жир — джерело метаболічної H O 2 )
(Слайди 31–32) Гра «Два верблюди»: знайдіть відмінності. Про що вони свідчать?
(Слайд 35) Гусак і курка. Роль куприкової залози.
(Слайд 36) Натюрморт. Глечик, хліб, цибуля, шматок сала.
(Слайд 37) Шашлик. Смачний, але небезпечний!
 
 
Учитель. Як ви прокоментуєте повідомлення у ЗМІ про те, що в певному географічному регіоні відкрито родовище твердого жиру? (Це фейкове повідомлення, оскільки жири утворюються тільки в живих організмах рослин і тварин)
Наші знання дають можливість критично оцінювати інформацію й робити правильні висновки.
Й нарешті. Народна мудрість спонукає пам’ятати:
Знання не носять за плечима.
Вони — це розуму напруги результати,
І світ ти бачиш власними очима.
VI. Домашнє завдання
1. Скласти порівняльну характеристику у вигляді таблиці «Тваринні жири» — «Рослинні жири» (на рівні знань, які засвоєні на уроці).
2. Скласти пам’ятку «Що необхідно пам’ятати, щоб запобігти негативному впливу жирів на здоров’я».
3. Підготувати інформацію про жиророзчинні вітаміни.
 
Примітка. Урок розкриває власний досвід з формування навчально-інтелектуальних умінь і навичок учнів на основі технології критичного мислення і самоосвітньої діяльності.
 
Якщо ідею цього уроку перевести у формат навчального проекту або семінарського заняття з метою розширити, поглибити, інтегрувати навчальний матеріал з інших предметів і сфер люського життя, можна розкрити питання синтезу жирів у живих організмах, роль жиророзчинних вітамінів, традиції українського народу в харчуванні тощо.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів