Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Конфліктологія for teacher

Н. В. Чуб, практичний психолог, м. Харків

У житті вчителя трапляється чимало конфліктних ситуацій. Можна сказати, що вони виникають якщо і не щодня, то через день напевно. З ким же конфліктує учитель? Або хто конфліктує з ним?

У своїй роботі вчитель спілкується з багатьма. З батьками, які приходять до школи з’ясувати стосунки з учителем, бо не задоволені результатами навчання свого чада. З учнями, які не завжди ставляться шанобливо до педагога. З директором або завучем, які критикують роботу вчителя.

І з колегами-вчителями, з якими доводиться взаємодіяти по роботі. Розгляньмо кожну з конфліктних пар і одразу ж спробуймо виробити правильну стратегію поведінки, яку потрібно вибрати вчителю, щоб конфлікт не переріс у глобальне протистояння.


Конфлікт — це зіпсовані стосунки,
пошарпані нерви,
підірваний авторитет,
втрачений час.
  • Що робити, щоб уникнути конфлікту?
  • Як поводитися, якщо конфлікт все-таки стався?
  • Чи треба завжди миритися й шукати безкровний вихід зі спірної ситуації?
 
РОЗДРАТОВАНІ КОЛЕГИ
Поруч з учителем працюють інші вчителі, такі самі, як він. А оскільки вчительська робота пов’язана з постійними емоційними навантаженнями, більшість педагогів мають досить нестійку нервову систему, тобто можуть легко роздратовуватися. А це може стати джерелом значної кількості конфліктів просто на робочому місці. Чому конфліктують учителі між собою?
  • Просто тому, що перебувають на одній території.
  • Через різницю в оплаті праці.
  • Через особисту неприязнь.
  • Через втоми і стрес.
  • Як не конфліктувати на роботі зі своїми колегами?
Постарайтеся спілкуватися лише з тими, хто вам близький і приємний. Якщо ж ви розумієте, що хтось із колег вас дратує, засмучує, намагайтеся уникати спілкування з ним.
Поводьтеся спокійно, якщо розумієте, що роздратовані і хтось із колег намагається вас спровокувати. Не реагуйте на провокації. Частіше говоріть колегам компліменти та інші приємні слова. Коли йдете на роботу, налаштовуйтесь на спокій і гарний настрій.
 
НЕЗАДОВОЛЕНІ БАТЬКИ
Уявіть собі ситуацію або згадайте те, що з вами було. Роздратований, гнівний, засмучений один із батьків з’являється на порозі класного кабінету. Він кричить, говорить крізь зуби, напружено мовчить, тупотить
ногами, розмахує кулаками .... (потрібне підкреслити). І ви розумієте, що настав час:
  • нарешті з’ясувати ваші взаємини з одним із таких батьків;
  • бігти від батьків якомога швидше;
  • кликати на допомогу колег, охорону, усіх, кого зможете;
  • закликати на допомогу все своє самовладання і мовчати, як партизан.
Добре, якщо ви знаєте батька чи мати, які з’явилися у вашому житті ось так несподівано. А якщо ні? Таке теж буває. Мама або тато категорично не з’являються, незважаючи на всі ваші численні прохання і записки в щоденнику. У будь-якому випадку ви вибираєте якийсь один з перерахованих вище способів відреагувати на конфліктну поведінку батьків. Ваше право вирішувати: уникати конфлікту або йти вперед, щоб довести його до піку. Ключові слова подібних конфліктів такі: нерідко конфлікт між учителем і батьками дитини виникає через дрібницю, але в його основі завжди лежить нерозуміння батьками осо-
бливостей своєї дитини, а також нюансів навчального процесу. Ось їхні основні претензії.
— За що дитині поставили цю низьку оцінку?
— Пересадіть мою дитину від цього хулігана!
— Ви що, не розумієте, що моя дитина — ізгой у класі?
— Ви не вмієте вчити дітей!
— Вася вдарив мого Петрика! Куди ви дивилися?
 
Як тримати себе в руках, та ще й контролювати ситуацію? Адже іноді під час таких «наїздів» у вчителя не тільки підвищується серцебиття, але й «відбирає» мову, зникає самовладання. Якщо хтось із батьків захопив вас зненацька і ви розумієте, що й далі вам доведеться спілкуватися з ними, постарайтеся заспокоїти їх. Скажіть:
— Зачекайте, будь ласка, кілька хвилин. Мені потрібно терміново вийти, але я дуже швидко повернуся.
Такий прийом чудово спрацьовує. Поки ви будете відсутні дві-три хвилини, запал нападника знизиться. А ви увійдете і зможете вже взяти ініціативу у свої руки.
Гарний спосіб роботи з конфліктами — це їх профілактика. Наприклад, ви знаєте, що хтось із батьків у класі має звичку приходити до школи, щоб «розібратися». Телефонуйте йому по телефону й озвучуйте проблему першим. Не давайте йому можливості захопити вас зненацька. Про зустрічі завжди домовляйтеся заздалегідь. Тоді ви будете почуватися набагато впевненіше.
 
«НЕВИХОВАНІ» ДІТИ
З дітьми у вчителя теж можуть трапитися конфлікти. Наприклад, через оцінку, яку дитина вважає несправедливою. Через зауваження, на яке дитина образилася. Або через те, що вчитель постійно викликає до дошки інших дітей і не помічає цієї дитини. Діти можуть скаржитися батькам, налаштовувати проти вчителя клас і навіть влаштовувати дрібні капості на кшталт забрудненого крейдою стільця або намащеної парафіном дошки, по якій не пише крейда. Ось що говорить вчитель зі стажем:
— Знаєте, якщо у педагога конфлікт з учнем, то це може бути дуже болісно для вчителя. Уявіть, що дитина на уроці нецензурно висловилася на адресу вчителя. А вчитель поставив учневі погану оцінку на тому ж уроці за невиконане домашнє завдання. І учень, прийшовши додому, скаржиться батькам, що вчитель у нього несправедливий. Хоча бувають і такі конфлікти, у яких винний учитель.
 
Як правильно поводитися вчителеві, щоб у нього не було конфліктів з учнями? Діти з великою повагою ставляться до тих вчителів, які поводяться з ними справедливо й чесно і пояснюють свої рішення. Тому стежте за тим, щоб ваші рішення були максимально справедливими. Це допоможе уникнути безлічі конфліктів. Зверніть увагу на дітей, у яких є підвищене почуття справедливості. Саме вони й будуть вашими орієнтирами. Постарайтеся не виділяти улюбленців. Це теж веде до конфліктів з тими дітьми, які з якихось причин в мазунчики не потрапили.
 
Більше спілкуйтеся з дітьми в неформальній обстановці в позаурочний час. Це допоможе вам налагодити теплі стосунки і звести ризик конфліктів практично до нуля.
 
НЕРВОВЕ КЕРІВНИЦТВО
Керівництву зазвичай не подобається практично все. Те, як ви працюєте, і те, що у вас виходить. І при цьому ви не можете відповісти своєму начальнику на рівних. Наприклад, він (або вона) вас лає. Але ви розумієте, що це директор або завуч школи. Значить, у конфліктах з керівником ви практично позбавлені можливості маневрувати. Отже, конфлікту з керівником в ідеалі краще було б уникнути. Відкриті конфлікти з керівником часто призводять до швидких або не дуже швидких звільнень. Тому спробуйте вивчити особливості характеру свого безпосереднього начальника.
 
Якщо ви розумієте, що сьогодні багато співробітників скаржаться на поганий настрій вашого керівника, не сподівайтеся, що вам пощастить більше. Залиште рішення вашого питання на інший час. Не будьте безпорадними в кабінеті у начальника. Таку поведінку дуже сильно відчуває ваш співрозмовник і намагається напасти на вас.
Зазвичай сварки з директором або завучем односторонні. Адміністратор кричить, лає, принижує при колегах, а ображена сторона мовчить і погоджується. Але буває чимало таких випадків, коли відповісти потрібно. І це, хоч як це дивно, знизить кількість конфліктів між учителем і адміністрацією. Ось приклад тексту, який ввічливим голосом ви можете вимовити.
  • Я помітив (-ла), що ви останнім часом не задоволені моєю роботою. Хотів (-ла) поцікавитися, що саме ви бачите, над чим мені потрібно попрацювати.
  • Мені здається, що ви хочете мені щось сказати про мою роботу...
На жаль, нерідко людина, яка вища за вчителя за статусом, може собі дозволити спілкуватися некоректно. Перша реакція вчителя і визначить подальші відносини. Словами, виразом обличчя варто показати адміністрації, що ви не приймаєте такий стиль спілкування. В іншому випадку ви будете приречені терпіти некоректний тон і слова.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів