Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Виховний проект «Ранкові зустрічі» як фундамент розвитку поваги та толерантності особистості молодшого школяра

Н. О. Іщук, Першотравенська ЗОШ I–III ст.,

Баранівський р-н, Житомирська обл.

Навчися поважати тих, хто відрізняється від тебе, і ти навчишся поважати себе.

Степан Гавриш

Працюючи над проблемою цілісного розвитку особистості, я дійшла висновку, що формування особистості дитини можливе у діалектичному звязку інтелектуальних, духовних, фізичних якостей з опорою на загальнолюдські та національні цінності. Проблема формування дитячого колективу одна з найголовніших, над якою повинен працювати кожен учитель. Адже саме тут дитина навчається спілкуватися з друзями, розвязувати спільно завдання, відстоювати свою думку, піклуватися про інших.


Виховний проект «Ранкові зустрічі» як фундамент розвитку поваги та толерантності особистості молодшого школяра

Н. О. Іщук, Першотравенська ЗОШ I–III ст.,

Баранівський р-н, Житомирська обл.

Навчися поважати тих, хто відрізняється від тебе, і ти навчишся поважати себе.

Степан Гавриш

Працюючи над проблемою цілісного розвитку особистості, я дійшла висновку, що формування особистості дитини можливе у діалектичному звязку інтелектуальних, духовних, фізичних якостей з опорою на загальнолюдські та національні цінності. Проблема формування дитячого колективу одна з найголовніших, над якою повинен працювати кожен учитель. Адже саме тут дитина навчається спілкуватися з друзями, розвязувати спільно завдання, відстоювати свою думку, піклуватися про інших.

Працюючи з молодшими школярами, я маю справу з проблемою недоброзичливого ставлення дітей або групи дітей до своїх однокласників, що призводило до того, що ті почувалися), так би мовити, ізгоями. Чітко усвідомивши, що такий стан серед моїх вихованців може призвести до формування низької самооцінки, що негативно впливає на особистісний розвиток останніх, я почала шукати таку модель навчання спілкування у групі, яка б сприяла розвитку толерантності, поваги до товаришів, вміння жити в колективі, почуватися значимою його частиною. Саме з цією метою я почала впроваджувати щоденні ранкові зустрічі, які відбуваються під девізом «Доброго ранку! Ми раді, що ви тутУ класному куточку поряд із розкладом уроківзапис: «Ми раді вітати на щоденних ранкових зустрічах усіх членів нашої класної родини» (мається на увазі учнів, батьків, учителів). На дошці оголошень, яка розміщена у класі,— події дня.

Наприклад:

Доброго ранку!

Сьогодні: 17 січня

Погода: t — 2 °С

Особа дня: Віка нам розповість про китів.

На нас чекають

1. Зустріч із дитячою пресою.

2. Конкурс стрибуна.

3. Ми познайомимося з новими прислівями та малюватимемо «задумані дерева».

Бажаємо вам успіху!

 

Ранкову зустріч ми розпочинаємо за 20 хв (а в 3–4 класах за 30 хв) до початку уроків, і триває вона у 1–2 класах 10–15 хвилин, а у 3–4 класах — 20–25 хв.

Ранкові зустрічі мають такі базові компоненти.

  Вітання

На початку дня всі учні класу збираються, щоб привітати одне одного (при цьому звертаються одне до одного на імя, що дає можливість кожному відчути себе значущого частинкою спільноти).

  Обмін інформацією

Містить у собі різні повідомлення, які готують учні, «віконечко в природу», «народний календар», розвязання якогось важливого питання, що стосується членів усього дитячого колективу, тощо.

  Групове заняття

Проведення різних дидактичних ігор, що дає змогу повторити, закріпити пройдений на попередніх уроках матеріал та налаштувати на подальшу роботу. Зазвичай такі ігри є малорухомими, оскільки проводяться у класній кімнаті.

Наприклад, гра «Коломийка» (для повторення іменників, що є назвами істот та неістот.)

Завдання гри: учні обєднуються у дві групи і стають в колону по одному.

I група: починаючи з кінця колони, кожен по черзі називає іменник, що є назвою неістоти, і після цього кладе руки на плечі товариша, який стоїть попереду нього.

II група: те ж саме, але кожен називає іменник, що є назвою істоти і відповідає на питання хто?

Перемагає та група дітей, де усі члени групи навели власний приклад.

Гра «Карусель»

Діти обладнуються в групи. Кожна група утворює коло.

Завдання гри: назвати число, на 2 десятки більше від даного, і при цьому плеснути того, хто стоїть поруч стоячого в долоні.

Єдиною вимогою до проведення таких ігор є те, що вони мають бути груповими, де діти співпрацюють і вболівають за результат своєї групи.

У 1 та 2 класах матеріал до таких ігор я добирала сама. Зараз мої вихованці відшукують та проводять такі ігри самостійно.

  Ознайомлення з новинами дня

Такий вид роботи, допомагає дітям тренувати навчальні навички, налаштовуватися на працю, а також сприяє розвитку інтересу до подальших занять.

Обовязковим на наших зустрічах є ще один компонент.

  Ранкова гімнастика

Беручи до уваги дані досліджень практичного психолога нашої школи, дійшла висновку, що саме така соціальна програма, як ранкова зустріч, сприяла тому, що мої вихованці почали краще ставитися одне до одного, більше довіряти мені як учителеві, у них розвинене почуття турботи про інших, уміння залагоджувати конфлікти, діти мають краще сприйняття «зовнішніх» груп, розвинене почуття самоповаги.

Пропоную вашій увазі зразки ранкових зустрічей, проведених у 3 класі (див. додаток).

Бажаю успіхів у створенні позитивної атмосфери спілкування у ваших дитячих колективах.

Література

1. Основні положення програми «Крок за кроком» (особистісно орієнтована модель навчання дітей 6–7 років, 2002).

2. Посібник для вчителів з проведення ранкової зустрічі «Доброго ранку! Ми раді, що ви тут!», підготовлений Всеукраїнським Фондом «Крок за кроком», 2004.

3. Барабаш Ольга. Проект ранкової зустрічі у початкових класах: розвиток взаємоповаги та толерантності.— Івано-Франківськ: Вертикаль, додаток до часопису «Обрії», 2005.— 2(11).— С. 50–55.

4. Презлята Ганна. Руханкова абетка.

Додаток

Ранкова зустріч 1

Мета: створити доброзичливий настрій в колективі; активізувати увагу для швидкого налаштування на продуктивну навчальну діяльність; розвивати комунікативні навички, інтерес до народної творчості та бажання творити самостійно.

Хід зустрічі

  Вітання

Діти стають у коло, беруться за руки.

Учитель. Доброго ранку!

Діти. Доброго дня!

Учитель. Наша родина....

Діти. Дружна сімя!

Будемо в школі ми разом навчатись,

Будемо розуму всі набиратись.

Учні повертаються одне до одного обличчям.

Форма вітання: доторкнутися своїми долоньками до долонь товариша, який стоїть поруч.

Сергійко. Доброго ранку, Оленко, я радий, що ти тут!

Оленка. Доброго ранку, Сергійко, я рада, що ти тут!

  Ранкова гімнастика

ЛИСИЧКА (Українська дитяча пісенька)

Ялисичка, ясестричка,

Не сиджу без діла

Я гусяток пасла,

Полювать ходила.

1, 2. В. П. стійка руки на поясі. 1–4 повороти тулуба ліворуч, праворуч з напівприсіданням.

3, 4. В. П. те саме. 1–4 приставний крок ліворуч, праворуч зі сплеском в долоні на рівні лівого, правого плечей.

А в неділю, а в неділю

Треба відпочити,

Свою хатку гарнесенько

Треба прикрасити.

1, 2. В. П. — основна стійка, 1 — ліктем лівої руки дістаємо коліно правої піднятої ноги, нахиляючи тулуб вліво.

2 те саме зі зміною положення рук і ніг. Вправу виконують чотири рази.

3, 4. В. П. стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1–4 повороти ліворуч, праворуч, руки в сторони.

А щоб краща, а щоб краща

Була моя хатка,

Піти треба у садочок

Квіточок нарвати.

1, 2. В. П. основна стійка. 1–4 стрибки на місці з поперемінним винесенням уперед лівої та правої ніг, сплескуючи в долоні перед грудьми.

3, 4. В. П стійка руки в сторони. 1–4 поворот, переступаючи на 360° ліворуч. Те саме праворуч.

  Обмін інформацією

«Крісло автора» діти презентують свої творчі роботи (казки, малюнки тощо).

  Групове заняття

Гра «Коломийки»

Діти стоять півколом, узявши руки в боки.

Завдання: назвати іменники, що є назвами істот. Перший учень, відповівши, бере сусіда під руку. Той, відповівши, робить те саме. Коли відповість останній, він піднімає вгору вільну руку.

  Щоденні новини

Діти читають на дошці повідомлень, яка знаходиться в класі, що на них чекає сьогодні.

НОВИНИ

Доброго ранку!

Сьогодні: 3 листопада.

Погода: +3 °С.

Чергові: Анна Давидюк, Вікторія Харчук

На нас чекає зустріч з казковими героями.

Особа дня: _____

 

Примітка. Особа дня визначається дітьми наприкінці робочого дня. Нею може бути дитина, яка виявила найкращі результати в навчанні.

РАНКОВА ЗУСТРІЧ 2

Мета: створити сприятливий емоційний фон у групі; формувати правильну поставу під час виконання ранкової гімнастики; сприяти самовираженню особистості; розвивати уяву, виробляти навички, вільно висловлюватися перед ровесниками.

Обладнання: аркуші паперу, кольорові олівці.

Хід зустрічі

  Вітання

На початку зустрічі діти та вчитель стають у коло.

Учитель

Я вітаю, діти, вас.

Я вітаю цілий клас,

Сонце, небо, рідний край,

Грай, музико, грай!

Учасники зустрічі виконують комплекс гімнастики до занять під музичний супровід.

1. В. П. ноги нарізно, руки до плечей.

1–2 руки вгору, пальці випрямити і розвести, крок уперед, піднятися на носки і потягнутися;

3–4 В. П.

Повторити 6–7 разів.

2. В. П.: ноги нарізно, руки перед грудьми.

1 поворот вліво, руки в сторони, напівприсід;

2 В. П.;

3–4 те саме в інший бік.

Повторити 8–10 разів.

3. В. П.: руки на пояс.

1 випад правою ногою вперед, руки на коліно правої ноги;

2 В. П.;

3–4 те саме лівою ногою.

Повторити 8–10 разів.

4. В. п.: основна стійка.

1 нахил уперед, руки в сторони, крок правою вправо;

2 В. П.;

3–4 те саме в інший бік.

Повторити 8–10 разів.

Модель вітання

Привіт, Світланко, я рада, що ти прийшла,— жест змах рукою.

Діти вітаються одне з одним, повторюють поведінку, яку моделює вчитель.

Учитель. Сьогодні у нашій групі Віталик іменинник. Запросимо його в центр кола та привітаємо оплесками.

  Обмін інформацією

Тема обговорення. Чому день 15 лютого називають у народі «зимобором»? Що ви знаєте про цей день?

Збір думок. Метод «Мікрофон».

Дитячі думки: «Весна поборола зиму»; «Зима ще бореться із весною, бо не хоче іти»; «Зима і весна зустрічаються»...

  Групове заняття

Гра «Уявіть це»

Один із учнів обирає малюнок. Не показуючи іншим, він детально описує його. Діти намагаються відтворити малюнок. Через певний час група демонструє свої результати.

  Щоденні новини

Діти читають на дошці повідомлень, яка знаходиться в класі, що на них чекає сьогодні.

Щоденні новини

Доброго ранку, юні художники!

Сьогодні: середа, 15 лютого, зимобор

Погода: +4  С

Чергові: Світланка та Денис

Андрійко бере участь в обміні інформацією. Ми познайомимось із новими прислівями та прикметами.

Особа дня:

Із Днем народження, Віталику!

 

РАНКОВА ЗУСТРІЧ 3

Мета: розвивати навички спілкування; формувати відчуття спільноти у кожного з її членів; виховувати повагу до ідей і пропозицій інших людей; сприяти підвищенню розумових здібностей дітей (ранкова гімнастика); створити атмосферу довіри.

Хід зустрічі

  Вітання

Діти стають у коло, беруться за руки. Вчитель демонструє форму привітання: «Доброго дня! Я — доброзичлива Наталія». Кожен член групи має можливість відрекомендувати себе.

  Ранкова гімнастика

По дорозі зайчик скаче,

Сніг глибокий зайчик плаче.

Змерз він дуже, весь тремтить

І не знає, що робить.

Треба швидше у лісок,

Де стоїть старий пеньок.

Де спочити? Де присісти?

Де знайти чогось поїсти?

Сніг лапками розгребти

Й, може, корінці знайти.

(К. Перелісна)

1. В. П. основна стійка. 1–8 — ходьба на місці з підстрибуванням і широким розмахом рук.

2. В. П. — ноги нарізно руки в сторони. 1 — обхват руками плечей (вдих); 2 — В. П. (видих).

3. В. П. — основна стійка. 1 — правий лікоть торкається лівого коліна (видих); 2 — В. П. (вдих); 3–8 — те саме з протилежної руки і ноги.

4. В. П. — основна стійка. 1–8 — присідання із поворотом тулуба праворуч, ліворуч.

5. В. П. руки на пояс. 1–8 стрибок на правій нозі, ліва в сторону; 2 те саме з другої ноги.

  Обмін інформацією

Учитель ставить перед дітьми запитання: «Що ви чекаєте від сьогоднішнього свята

Збір думок

Віка. Я думаю, що сьогодні буде весело!

Андрійко. Завітають багато гостей і мій тато.

Анна. Святий Миколай заглядатиме до нас у вікно та радітиме за нас.

  Групове заняття

Музична гра «Квіти, дерева, кущі

Під звуки музики всі діти рухаються по колу. Як тільки музика уривається, ведучий називає дерево, квітку або кущ (троянда, липа, калина). Якщо називає квітку, потрібно всім присісти, кущ покласти руки на плечі одне одному, дерево піднятися на носки, плеснути в долоні.

(Гра сприяє розвитку уваги, музичного слуху, вміння орієнтуватися в часі, закріпленню навчального матеріалу.)

  Щоденні новини

Учитель. Познайомтеся із новинами дня. Картки із назвами улюблених десертів покладіть у кишеньку.

Щоденні новини

Усім доброго ранку!

Сьогодні: 19 грудня

Погода: –4 °С

Вітаємо: Усіх Миколків із Днем ангела!

На нас чекає родинне свято «Ми чекали Миколая», яке відбудеться о 13.00. Напишіть назви ваших улюблених десертів.

Це буде особливе свято!

 

Відгуки читачів