Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Економічні ефекти від святкування нового року

Н. М. Данильченко, керівник команди «Золотий запас», учитель економіки Харківської гімназії № 46 імені М. В. Ломоносова, Відмінник освіти України, учитель-методист, вища категорія;

Д. Якубець, учасник команди «Золотий запас», учениця 10 класу Харківської гімназії № 46 ім. М. В. Ломоносова;

А. В. Ховрат, консультант команди «Золотий запас», студент 1-го курсу ХНУРЕ


ВІДПОВІДЬ НА ПИТАННЯ № 6
З кожним днем атмосфера свята набирає обертів, люди ходять у червоних капелюхах, дітям купують солодкі подарунки, а штаб юних економістів працює не покладаючи рук над аналізом святкування на прикладі Нового року, яке несе за собою різні ефекти для різних економічних суб’єктів.
Задля покращення розуміння теми пропонуємо діяти за таким планом сфер, у яких відбуватимуться зміни:
  • споживання та попит;
  • реакція виробників та цінова політика;
  • робоча сила;
  • зовнішні ефекти;
  • туризм.
1 Споживання та попит
Час передноворічної підготовки вважається часом найбільш імпульсивних та необдуманих купівель, адже люди здатні придбати набагато більше, ніж вони потребують насправді як прояв ажіотажного попиту на достатньо короткому періоді можливості підготовки до свята. Найбільше зростає показник попиту на товари, що пов’язані з традиційними особливостями святкування в тій чи іншій країні. Не варто забувати й про зростання попиту на так звані товари Веблена та інші дорогі товари, які є одним з най- більш звичних подарунків.
 
Теорія заощаджень Кейнса стверджує, що в разі зростання доходів населення збільшуються розміри заощаджень. Але в цьому випадку доходи залишаються незмінними, а от розмір заощаджень зменшується через значні витрати. Це збільшує грошову масу в країні, що призводить до девальвації грошової одиниці та зростання цін. Тож наступний пункт, який ми розглянемо, — підвищення цін.
 
2 Реакція виробників та цінова політика
Підвищення цін не є позитивним для споживачів, оскільки в передноворічний період їх витрати набагато збільшуються, зі значним збільшенням попиту раціональний виробник вбачає можливість збільшити прибуток, не змінюючи структури виробництва, проте реакція виробників буває різною.
 
Виробники товарів з нееластичним попитом значно підвищують ціни, оскільки передноворічну підготовку виконують у короткотривалому періоді, фірма розраховує на те, що споживач не порівнюватиме ціни і не шукатиме дешевшого варіанту в умовах загального ажіотажу.
Виробники товарів з еластичним попитом намагаються знизити ціни в порівнянні з фірмами-конкурентами, привертаючи до себе увагу споживача. Таким чином, вони розпочинають так звану «передноворічну війну за споживача», яка містить як цінові фактори, так і нецінові (реклама, розпродажі тощо).
 
Проводячи акції, роздрібний торговець (супермаркет тощо) може або позбутися надлишкового товару, який залишився не розпроданим до кінця року або закупити дешеві товари і, додавши їх до головної продукції, отримати більший прибуток.
 
Ціни на послуги в цей період також збільшуються — визначальним фактором цього є зміни як в оплаті, так і в структурі робочої сили, які будемо досліджувати в наступному пункті.
 
3 Робоча сила
Поява сезонної робочої сили, яка потрібна лише на передноворічний період і діяльність якої пов’язана з особливостями даного періоду. Прикладом таких «сезонних професій» є продавці ялинок, актори, які грають традиційних новорічних персонажів тощо.
Щодо «несезонних» послуг, то ціни на них можуть зрости. Відомим прикладом є таксі, користування яким збільшуються в ціні в декілька разів у новорічну ніч, але характер послуги не змінюється. У цьому випадку не варто забувати, що заробітна плата таксистів у новорічну ніч значно вища, бо пропозиція праці в цей період менша, ніж у несвятковий час — це пояснюється законом попитупропозиції: у разі незмінного попиту та зменшення пропозиції ціни ростуть.
 
4 Зовнішні ефекти (або екстерналії)
Підготовка до Нового року є дуже важливим процесом для людей. У цей період місто освітлюють тисячі яскравих ліхтариків, використовують феєрверки, що візуально є позитивним ефектом. Але що ж зостається після святкування?
Усі намагаються позбутися ялинок, використаних прикрас, тому місто ще декілька тижнів залишається дуже забрудненим. Іноді це буває небезпечно: згадаємо Італію, де прийнято викидати старі речі, внаслідок чого вулиці перекриваються. Це є негативним економічним чинником, бо призводить не лише до незручностей і втраті часу для людей, але й затримується переміщення продукції компаній. Унаслідок таких логістичних проблем багато фірм недоотримають прибутки. Проте в деяких країнах святкування Нового року суворо заборонене (як-от в Ірані, Індії чи Ізраїлі).
 
5 Туризм
Зі способом святкування пов’язаний туризм. Нині дедалі популярнішим стає святкування за кордоном, на чому країни-реципієнти також вбачають можливість заробити. Люди обирають як спокійний, так і активний спосіб відпочинку, країни як з теплим кліматом, так і з холодним. Серед країн з теплим кліматом найпопулярнішими є Таїланд, Балі, Індія; з холодним — Франція, Німеччина, Австрія.
Усі міжнародні операції країни відображено в платіжному балансі. Туристичні потоки і пов’язані з ними надходження валюти чи витік іноземної валюти також позначено на платіжному балансі країни.
 
ВИСНОВОК
Тож перейдемо до висновків. Розглянувши основні економічні ефекти святкування Нового року, було визначено основну особливість новорічного періоду — це значне підвищення попиту на певні категорії товарів та послуг, відповідне зростання цін. З боку виробників та держави Новий рік є одним з джерел отримання доходу, а з боку споживачів святкування несе за собою такий позитивний ефект, як наявність можливості відпочити, що може збільшити в подальшому продуктивність праці. Тож можна підсумувати вказане вище і сказати, що свята в нашому житті є дуже важливими і несуть як соціальні, так і вказані економічні ефекти.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів