А ви вже оформили передплату на 2019 рік?

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Оздоровлювальні технології у виховній та позакласній діяльності

Від автора

Пропоную класифікацію оздоровлювальних технологій, які вчителі та педагоги-організатори можуть застосовувати у виховній та позакласній діяльності. Матеріал може бути використаний заступниками директора з навчально-виховної роботи, класними керівниками.


Технологія — це системний метод створення, застосування знань із урахуванням технологічних і людських ресурсів та їхнього взаємовпливу, що має на меті оптимізацію форм освіти.
У класифікації освітніх технологій (управлінської діяльності, організації навчального процесу, виховної роботи тощо) виокремили нову групу — здоров’язбережувальні технології. Здоров’я збережувальну педагогіку не варто вважати винятково освітньою технологією. Разом із тим поняття «здоров’язбережувальні технології» об’єднує всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу з формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
 
Усі педагогічні технології можуть бути визначені (кількісно чи якісно) за ступенем їхнього впливу на здоров’я учнів.
Здоров’язбережувальні технології — такі, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці у школі. Вони вирішують питання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог), відповідності навчального та фізичного навантаження можливостям дитини. Оздоровлювальні технології — такі, що спрямовані на зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізіотерапія, аромотерапія, загартовування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музикотерапія, фізкультхвилинки та руханки, дихальна, пальчикова, звукова,
зорова гімнастики, ігротерапія, казкотерапія, сміхотерапія, арт-техніка, уроки на природі, вправиенергізатори (див. схему).
 
 
Завданням психогімнастики є збереження психічного здоров’я, запобігання емоційним розладам у дитини шляхом зняття психічного напруження, розвиток кращого розуміння себе та інших, створення можливостей для самовираження особистості. Більшість психогімнастичних завдань побудовано на імітації певних почуттів та емоційних станів людини. Решта передбачає відтворення певних дій і вчинків уявних героїв. У таких іграх тренується увага, пам’ять, спостережливість, витримка. Дітей також учать розуміти людські емоції та контролювати їх. Такі вправи можна проводити у вигляді ігор, де потрібно зобразити певні емоції (пантоміма).
 
Інший метод психогімнастики — це відображення своїх емоцій та переживань у розповідях, малюнках, інсценуваннях, іграх — страхів, агресій, ревнощів тощо (ці прийоми можуть бути як індивідуальні, так і колективні). Наприклад, гра «Казковий клубочок», де кожен учасник розповіді відмотує нитку та говорить одне речення, яке продовжує попередню думку. Завдання класу — не лише розказати історію про певну емоцію в казковій формі, а й знайти можливі рішення для її подолання, визначити корисне та шкідливе.
 
Проводити психогімнастику можна в будь-який час: на цікавих перервах або на уроці праці чи малювання, у групі продовженого дня або у вигляді домашнього завдання. Використовуючи цей прийом, помічаєш, як
змінюються учні, як вони опановують навички самоконтролю, як підвищується їхня самооцінка та готовність прийти на допомогу. На слово «казкотерапія» люди реагують порізному. Часто її сприймають як дитячу творчість, зовсім не корисну для дорослих, проте це не так. Для кожного віку існують свої казки. Така технологія має майже необмежені можливості.
 
Казки для казкотерапії добирають:
  • народні;
  • спеціальні розробки;
  • авторські;
  • психокорекційні;
  • сучасні;
  • притчі;
  • філософські;
  • легенди;
  • придумані самостійно або разом із дітьми.
Казкотерапія — це найдавніший спосіб терапії, який виник тоді, коли люди навчилися розмовляти. Через казки передавали духовні знання, моральні цінності, правила поведінки, життєві помилки та багато різної корисної інформації. У той час казки та міфи розповідали не тільки дітям, а й дорослим.
Казкотерапія дає змогу почуватися захищеним(ною) у світі, програти основні життєві ситуації у «захищеному режимі» через сюжет казки. Також через цей прийом дитині простіше зрозуміти себе, формувати позитивні риси та звички. Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, учиться на його помилках. Тобто дитина з раннього віку за допомогою казок навчається «приміряти» на себе різні ролі: поганих та добрих героїв, творців та знищувачів, бідняків та заможних.
Дитина, яка часто слухає казки, стає більш уважною, стриманою. Будь-яка казка — це розповідь про стосунки між людьми, закони суспільства.
 
Тому казки для початкової школи можна добирати про учнів, шкільне життя, дружбу та взаємодопомогу. Цей прийом також можна використовувати на класних годинах, годинах спілкування, уроках читання або групах продовженого дня.
 
У природі В. О. Сухомлинський убачав одвічне джерело дитячого розуму, фантазії та словесної творчості. Видатний педагог прагнув, щоб яскраві образи рідної землі живили свідомість дитини впродовж усіх років навчання, щоб закони мислення вперше розкривалися не перед класною дошкою, а серед поля, у лузі, біля річки, у гаю. Саме тому відбулися інноваційні зміни в побудові такого уроку, що готував би для життя людину вдумливу, людину-діяча.
 
Для того щоб змусити дитину мислити, В. Сухомлинський закликав учителів: «Умійте примусити її дивуватися». Здивувати дитину можна тільки на цікавих уроках — уроках на природі. Вони мають величезний вплив на навчання, виховання і розвиток, залишаючись у пам’яті дітей на все життя. І це тому, що вони відбуваються в іншому спілкуванні з учнями, за інших умов. У музиці міститься величезний здоров’я зміц-
нювальний потенціал. Музика знімає стрес, стимулює роботу мозку, сприяє естетичному вихованню. Звук — це енергія. Правильно дібрані мелодії активізують людські резерви. Дослідження, проведені з учнями, вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід залишаються в пам’яті набагато частіше.
 
Сьогодні класична музика може роздратувати. А от нейтральна музика, звуки живої природи, сучасне оформлення класичної музики може знімати стрес («Готель Каліфорнія»; хоральна прелюдія та мінор Баха «Соляріс»; арія Доніцетті «Слізне»; арія «Таміно» з «Чарівної флейти» Моцарта тощо), підвищувати працездатність (музика Браяна Адамса; спів Тіни Тернер, музика з балад Бон Джові; музичні композиції Рікардо Фольї; гітарні композиції тощо), розслаблювати (музика Моцарта; музика Альбіноні; естрадна обробка «Місячної сонати»; «До Елізи» Бетховена), тривалий час підтримувати рівень працездатності та самоконтролю (музика в стилі «Лаунж» (медитативна)); етнічна музика в сучасній обробці (особливо «Соната для двох фортепіано» Моцарта).
 
Головне завдання школи — виховання фізично і морально здорового покоління, формування нової особистості, здатної вдосконалювати себе, готової до активного творчого життя в незалежній державі. Жоден лікар не зробить для людини того, що вона може і повинна зробити для себе сама — забезпечити оптимальні умови для формування та збереження власного здоров’я, а справа педагога — пробудити та виплекати в дитини прагнення до цього.
Здоров’я — це сила!
Здоров’я — це клас!
Хай буде здоров’я
У вас і у нас!
Будьте здоровими,
Будьте щасливими,
Будьте розумними,
Будьте красивими!

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів