Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Формування загальнокультурної грамотності учнів в ансамблевому музикуванні на народних інструментах

Г. О. Євенко, викладач музики класу баяна-акордеона, спеціаліст вищої категорії;

А. М. Мартинюк, викладач музики класу домри та гітари, спеціаліст вищої категорії; Харківська спеціалізована школа з поглибленим вивченням окремих предметів № 133 «Ліцей мистецтв»


Для особистої реалізації, розвитку та життєвого успіху людині необхідні певні ключові компетентності (лат. competentia — узгодженість, сорозмірність). «Компетентність — динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність»,— таке визначення дає Концепція нової української школи. Однією з десяти ключових компетентностей нової української школи є обізнаність та самовираження у сфері культури, що передбачає «здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва, глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших».
 
Залучення до світу мистецтва є важливим чинником розвитку творчої особистості з багатим духовним потенціалом, сформованими уявленнями про прекрасне, художньо-естетичними ідеалами. Саме через музично-творчу діяльність відбувається емоційне єднання з культурою свого народу, формується осмислене ставлення до художніх цінностей, що забезпечує національну основу процесу виховання.
 
Основою музичного виховання учнів є практична діяльність, що передбачає гру на різних музичних інструментах. Поряд із вивченням прийомів сольної гри діти опановують навички гри у невеликих ансамблях, дуетах, тріо, квартетах тощо. В ХСШ № 133 «Ліцей мистецтв» є багато різноманітних інструментальних ансамблів («Музична веселка», «Тріумф», “Joy”, “Sunny Bunny”, «Сонячне коло», «Сяйво»), у яких грають учні не тільки музичного, але й театрального, хореографічного та образотворчого профілів. Колективи різняться за інструментальним складом та кількістю учасників (15—18 учнів).
 
Поєднання в цих ансамблях таких інструментів, як скрипки, домри, акордеони, баяни, гітари, духові та ударні, робить виступи яскравими та різноманітними. Репертуари ансамблів містять класичну та естрадно-інструментальну музику. Наші інструментальні ансамблі — постійні учасники міжнародних конкурсів у Чехії (2008, 2012), Угорщині (2009), Німеччині (2011), Австрії (2012), Україні (2012, 2015, 2016, 2017), Франції (2013), Італії (2014), Болгарії (2017). Улітку 2017 року ансамбль “Sunny Bunny” брав участь у Міжнародному фестивалі мистецтв «Сузір’я Орфея», що відбувався на базі Міжнародного Центру Молоді на Сонячному Березі (Болгарія).
 
Більшість наших музикантів їдуть на конкурси у супроводі батьків, які співпрацюють із керівниками, підтримуючи юних виконавців під час репетицій та виступів. В основі педагогічного партнерства — спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільною метою й прагненнями, є зацікавленими однодумцями та рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.
 
Фестиваль викликав значний інтерес у слухачів, адже такі зустрічі збагачують та примножують творчі досягнення талановитих музикантів, демонструють різні грані обдарувань його учасників. Цей фестиваль — унікальна можливість доторкнутися до святинь національної культури та історії, продемонструвати свої досягнення. У складі журі були найкращі болгарські фахівці з інструментального виконавства, хореографії, вокалу. Протягом трьох днів вони прослуховували всіх учасників, виявляючи найкращих юних виконавців. Журі оцінювало виступи за такими критеріями: техніка виконання, складність репертуару, артистичність, відповідність репертуару виконавським можливостям та віковій категорії, костюми.
 
Після завершення фестивалю учасники й педагоги мали змогу обговорити з членами журі конкурсні виступи та обмінятися думками. Церемонія нагородження та гала-концерт відбувалися у старовинному амфітеатрі болгарського міста Несебр. Переможці фестивалю отримали дипломи «Гран-прі», лауреатів I, II, III ступенів, дипломантів та учасників.
Беручи участь у фестивалі, ми здобули чималий досвід як виконавської майстерності, так і участі у випробувальних змаганнях. Такі заходи збагачують та примножують творчі досягнення талановитих музикантів, демонструють різні грані обдарувань його учасників. Гра в ансамблі посилює у дітей радість спілкування з мистецтвом, надає впевненості в творчих прагненнях та часто допомагає у виборі майбутньої професії, про що свідчить наявність наших випускників серед студентів Харківського музичного училища ім. Б. М. Лятошинського, Харківської державної академії культури, Харківського національного університету мистецтв ім. І. П. Котляревського тощо.
 
ЛІТЕРАТУРА
1. Євенко, Г. О. Дитячі музичні конкурси як провідна складова естетичного виховання / Г. О. Євенко,А. М. Мартинюк // Позашкільна освіта. — 2015. — № 11 (59). — С. 23—25.
2. Матеріали конференції «Організація ансамблів — творчий путь розвитку учнів ХСШ № 133 «Ліцей мистецтв». — Х., 2013.
3. Рябуха, А. П. Національно-патріотична робота в школі / А. П. Рябуха // Педагогічна майстерня. — 2015. — № 9 (57). — С. 11—19.
Інтернет-ресурс http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів