Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Як зарадити собі у складних ситуаціях на уроці

Н. В. Чуб

Каскадер, актор, пожежник, учитель... Як ви вважаєте, чи є щось спільне в цих професіях? Що їхоб’єднує? Справа в тому, що кожен із них працюєза екстремальних умов, які вимагають швидкості ухвалення рішень, швидкості реакцій і вміннявикористовувати нестандартні підходи.

Опубліковано за журналом «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 4 (88) за 2016 р.

ДИТИНІ СТАЛО ЗЛЕ НА УРОЦІ
Такі випадки в школі трапляються часто. У класі сидять учні, зазвичай 25–30 осіб. І раптом одному з них стає зле. Можна було б скористатися мобільним телефоном, але в деяких школах вони заборонені під час уроків. Залишити дітей в класі без нагляду ви не маєте права. Якщо у вас в школі немає чітких правил поведінки для вчителя в такій ситуації, то ви можете їх виробити. Наприклад, в одній зі шкіл Великої Британії є прийом «червона ручка», коли вчитель у разі виникнення непередбаченої ситуації в класі передає свою червону ручку з кимось із учнів завучу або черговому вчителеві, щоб той негайно поспішив на допомогу. Замість червоної ручки ви могли б використовувати будь-який інший умовний знак.
 
Що стосується вашої поведінки, то найголовніше завдання — не створювати паніки і зберігати цілковитий спокій, навіть якщо у дитини пішла носом кров або вона знепритомніла. До речі, необхідно відвідати курси з надання першої допомоги. Іноді важливі саме перші хвилини і навіть секунди після виникнення поганого самопочуття. У багатьох країнах світу без сертифіката про закінчення таких курсів вчителів просто не допускають до роботи.
 
НЕ ПРАЦЮЄ АПАРАТУРА
А ось ще одна ситуація, яка у вас може виникнути. Не працює ноутбук, проектор, не вмикається телевізор або програвач, ви забули плакат або карту, ваш матеріал, який ви приготували для презентації, чомусь не читається і так далі і тому подібне. Учитель, який морально не готовий до такого перебігу подій, загалом одразу розгубиться. Ще б пак, адже такий стрес! Все, на що він розраховував, його підвело (техніка, пам’ять, програмне забезпечення). Але, як у справжнього фокусника, у вас завжди має бути пташка в рукаві. Тобто щось таке, чим ви могли б захопити дітей і завдяки чому врятувати урок. Все залежить від того предмета, який ви ведете. «Одного разу у мене витягли з сумки гаманець і зошит з планом уроку, — розповідає вчителька математики. — Я і урок нібито пам’ятала, але там були завдання, які я готувала всю ніч. А виявила відсутність плану я тільки в класі, оскільки урок був першим. Тоді я запропонувала дітям розв’язувати нестандартні завдання, влаштувала змагання між рядами. У кінці уроку переможців нагородили «звільненням від домашнього завдання на один день». Діти були захваті, і в результаті у нас утворився математичний гурток з розв’язання цікавих завдань».
 
ПІД ЧАС УРОКУ ДО ВАС ЗАЙШОВ ПЕРЕВІРЯЮЧИЙ
Сів і сидить. І перевіряє, як ви ведете урок. А у вас цілковитий дискомфорт не тому, що ви до уроку не готові, з цим у вас якраз все добре. Просто від несподіванки, що все ось так раптово. Зробіть глибокий вдих і повільний видих. Порахуйте дітей у класі, поки перевірник вмощується за останню парту. Рахувати потрібно не для того, щоб дізнатися, скільки їх прийшло на урок, а щоб трохи заспокоїтися і налаштуватися. Вибирайте ті форми роботи на уроці, з якими ви почуваєтеся як риба у воді. І нехай це буде відхиленням від плану уроку, зате ви припинете нервуватися. Між іншим, діти теж не очікували побачити сторонньої людини на уроці, і ті з них, хто соромився відповідати раніше, тепер зніяковіли ще більше. Тому намагайтеся викликати до дошки тих, хто зазвичай не розгублюється і навіть отримує задоволення, виступаючи перед аудиторією. А з рештою проводьте опитування з місця. Спробуйте «залучити» вашого гостя до уроку, ставте йому запитання, цікавтеся його думкою. А ось виклад нової теми почніть тоді, коли зрозумієте, що ваш голос і ваші руки припинили тремтіти..
 
ПОМІТИЛИ, ЩО З ВАШИМ ОДЯГОМ ЩОСЬ НЕ ТЕ...
Напевно, ситуація з жіночими панчохами трапляється найчастіше, оскільки цей предмет одягу здатний підводити жінок найчастіше. Але і чоловікам дістається від штанів і піджаків, які мають особливість розходитися по швах у найбільш невідповідний момент. А дитяча аудиторія дуже уважно дивиться на вчителя і так і намагається підловити його помилки або будь-яку ситуацію, над якою можна вдосталь посміятися. Що й казати, ситуація настільки неприємна, наскільки і комічна.
 
Можна навіть згадати своє дитинство, коли ви сиділи в класі, а ваш учитель стояв біля дошки і це ви роздивлялися його та хихотіли. Найголовніше, що ви повинні зробити в той момент, коли зрозуміли, що у вас з одягом щось не так, спокійно оглянути себе. Можна навіть на кілька секунд вийти з класу за двері. Оскільки найнеприємніше — коли чуєш дитячі смішки, але абсолютно не розумієш, чого вони стосуються. Наприклад, ви жінка, і причина дискомфорту — це стрілка на панчохах. За мить ви панчохи не зміните. Тому можете використовувати кілька прийомів.
  • Поводитися спокійно і впевнено, вдаючи, що взагалі нічого не сталося, і «навести лад» з гардеробом на перерві (до речі, пара зайвих панчіх завжди має бути у вас у запасі).
  • Повернутися до класу і просто сісти за вчительський стіл, щоб не виставляти стрілку або дірку на загальний огляд.
  • Можна навіть пожартувати з приводу дрібної неприємності, це розрядить обстановку.
 
Якщо ви чоловік і у вас виникли на уроці проблеми з певною деталлю гардероба, то всі поради, які ви прочитали вище з приводу жіночих панчіх, як це не смішно звучить, стосуються і вас. Впевненість, почуття гумору і жодної метушні — ось ваша зброя.
 
ВИ ВТРАТИЛИ ГОЛОС
Так іноді буває. Голос не просто зрадницьки тремтить, він зник. Причини можуть бути різними. Від банальної застуди до сильного нервування. А дзвінок уже пролунав, і урок почався. Чим не екстрим? Що ви можете зробити в такій ситуації?
  • Саме час почати спілкуватися з дітьми знаками або писати на дошці. Наприклад, напишіть:
    — Вітаю, діти! Мій голос тимчасово мене залишив, і сьогодні у нас буде урок-пантоміма. тому Я буду показувати вам жестами або писати на дошці, а ви — відповідати. Напевно діти сприймуть ситуацію як ігрову, і урок пройде навіть краще, ніж звичайний.
  • Ви можете говорити пошепки. Це давно відомий прийом, коли викладач починає говорити занадто тихо, і аудиторії нічого не залишається, окрім як самій стати тихішою і прислухатися.
  • Ви можете покликати своїх помічників — тих учнів, які люблять іноді виступати в ролі вчителів.
 
Що ж стосується вашого голосу, то не намагайтеся говорити голосно, це вам не допоможе, стане ще гірше. До речі, лікарі не рекомендують розмовляти навіть пошепки, оскільки зв’язки все одно напружуються. Так що поговорити тихо ви можете лише за потреби (якщо на уроці вас нікому замінити).
Рясне тепле пиття — це якраз те, що допоможе полегшити стан. Це можуть бути теплий чай, трав’яний відвар, мінеральна вода. Але у жодному разі не пийте гаряче.
 
ПОВІДОМИЛИ ДУЖЕ НЕПРИЄМНУ НОВИНУ
Найкращий рецепт в такому випадку — вимкнути мобільний телефон до закінчення всіх уроків, щоб ніщо не відвертало вашої уваги. Досвідчені вчителі саме так і роблять. Тоді жодна негативна інформація не зможе зіпсувати ваш робочий стан. Але що робити, якщо вам важко так зробити і ви відчуваєте необхідність весь час перебувати на зв’язку? Тоді, діставши негативну інформацію, намагайтеся зібратися з думками і сказати собі:
— Зараз я вчитель. Я йду на урок. Я зосереджений. Я спокійний. Я подумаю про свої проблеми після уроку. Зараз я думаю тільки про урок.
 

І знайте, що ви крутіший від каскадера, актора, пожежника і навіть дресирувальника!

Тому що ви — вчитель!

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів