Залишилося не так багато часу!

Передплату можна оформити до 5 червня!

 

Оформити передплату

Живцювання кімнатних рослин. Інтегроване заняття (рідна природа, художня література) з пріоритетом сфери «Природа»

Т. В. Шпак, вихователь-методист, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 22 «Золота рибка», м. Бердичів, Житомирська обл.

Мета: закріпити знання дітей про особливості зовнішнього вигляду кімнатних рослин (аспарагуса, алоє, бегонії, пеларгонії, хлорофітуму, бальзаміну, фіалки, кактуса), а також користь, що вони приносять людям; розширити знання про умови, необхідні для зростання і розвитку рослин, про догляд за ними; формувати знання про спосіб розмноження рослин (пеларгонії, бегонії, бальзаміну, традесканції) живцями; ознайомити з тим, що живець — це частина стебла з листочками, з живця виросте нова рослина; формувати вміння правильно саджати живці в землю; виховувати працьовитість, дбайливе ставлення до рослин, дружні взаємини з однолітками.


Хід заняття

Психогімнастика «Посміхнись»
Посміхаймось сонечку:
«Здрастуй, золоте!»
Посміхаймось квіточці:
Хай вона цвіте!
Гостям посміхаємось,
Зичим всім добра.
— Сьогодні, діти, я знову запрошую вас до чарівного світу природа. Що таке природа? (Дерева, кущі, рослини, пісок...)
— Що ще належить до природи? Відгадайте загадку.
Виростаєм на віконці,
Любим воду, любим сонце,
Любим вікна прикрашати
І повітря очищати,
Ще умієм лікувати,
Та за нами треба доглядати,
Відгадайте, діти, що це?.. (Квіти).
— Так, кімнатні рослини, вони є також частиною природи. Чому ми їх називаємо кімнатними? (Їм потрібно багато тепла. Люди вирощують їх у кімнатах.)
— Кімнатні квіти прикрашають наш інтер’єр, створюють затишок і святковість. Яскраві барви квітів і зелень кімнатних рослин завжди милують наші очі.
Гарні квіти у нас є.
Хто їх правильно назве?
Хто загадку загадає,
Той наступну відгадає.
 
Гра в парах «Упізнай рослину»
Мета: закріпити знання про кімнатні рослини, їхні назви, уміння впізнавати та описувати їх.
 
В нас у кімнаті, наче ялина,
Росте цікава рослина.
Довгі пагінці вона пускає,
Листочки дрібненькі її вкривають,
Здалеку здається, що це голочки,
Зелені, дрібненькі вони є.
Але ця рослина,
Звісно, не ялина.
То яка ж це рослина? (Аспарагус.)
 
У нас красень на вікні
Росте і сміється,
Наче задається.
Лікувальну силу має!
Ангіну лікує,
Прийде, він врятує.
Ось така це диво-квітка,
Санітар у домі.
Як же її звати?
Звичайно ж,.. (алоє).
 
На поличці, хоч високо,
Всім вона милує око,
Своїм листям прикрашає,
Різних видів буває.
Листя м’ясисте, ворсисте,
Коричнувато-зелене,
Цвіт в суцвіття зацвітає,
Білувато-рожевим буває.
Відгадали, хто вона?
Звичайно,.. (бегонія).
 
Зацвіла красива квітка
З пучковидними листками
Та цікавими кругами,
Цвіт буває різним-різним:
Червоним, рожевим та сніжним,
Наче парасольки голова.
Може, квітку ти впізнаєш
І, мабуть, вже відгадаєш?
Це ж у нас цвіте... (герань).
 
Красива кімнатна рослина,
У неї лілейна родина.
Листочки довгі, тоненькі,
Посередині смужки біленькі.
А іноді ця рослина
Пагінці довгі пускає,
А на них цвіт біленький,
Усіх красою вражає.
Це не важко відгадати:
Як же її звати? (Хлорофітум.)
 
Зацвітає гарним цвітом
На стеблі прозорім почергово
Листя гнеться поступово,
Гостру форму листя має.
Як же, діти, зветься він?
Це, звичайно,.. (бальзамін).
 
Колючки гарненькі має,
Та нікого не ображає,
Як його не зачіпають.
Дуже сонце полюбляє. (Кактус.)
 
 
Синьоока квітка
На моєму вікні
Посміхається гарненько
І тобі, і мені. (Фіалка.)
— Отже, у нашому куточку природи нас радують аспарагус, алоє, бегонія, герань, хлорофітум, бальзамін, кактус, фіалка, а ще лілія, кислички...
— Навіщо люди вирощують кімнатні рослини? (Відповіді дітей.)
— Чим ще вони корисні?
 
Дидактична вправа «Міркувальні квадратики» (піктограми)
Мета: спонукати дітей до розмірковування щодо значення кімнатних рослин у житті людини.
— Кімнатні рослини:
• збагачують повітря у приміщенні киснем;
• очищають повітря від бруду, пилу;
• підвищують вологість;
• знищують хвороботворні мікроби;
• дарують аромати, пахощі;
• заспокоюють;
• поліпшують настрій;
• лікують.
— Послухайте оповідання, у якому йдеться, як можуть лікувати кімнатні рослини. Читання оповідання «Вдячні помічники» з використанням фланелеграфа. (Додаток)
 
 
Дидактична вправа «Хто пам’ятає, той далі промовляє»
Мета: закріпити знання дітей про лікувальні властивості кімнатних рослин.
— Каланхое запропонувало...
— Хлорофітум додав...
— Лілія сказала...
— Фуксія даруватиме...
— Після одужання братик став...
— Допоможемо Оксаночці та її братикові доглядати за кімнатними рослинами.
Фізкультхвилинка
Гарні квіти є у нас,
Доглядать настав їх час.
Гарно всі ми їх поллєм,
Підпушим ґрунт, листки протрем
І до сонця повернем.
Ви ростіть на радість всім —
І дорослим, і малим.
— Малята, а чи всі сьогодні доглядали за рослинами? (Ні.)
— Хто не прийшов до садочка? Чому? (Через хворобу.)
— Кімнатні рослини допомогли б їм швидко одужати.
Проблемна ситуація
— Де взяти для хворих діток кімнатні рослини? (Відповіді дітей.)
— Як можна розмножувати кімнатні рослини? (Насінням, цибулинами, корінчиками, листочками.)
 
Дидактична гра «Розмнож рослину»
Мета: закріпити знання дітей про види розмноження кімнатних рослин.
— А ще кімнатні рослини можна живцювати.
Розмножимо їх за допомогою живців! Живець — це частина стебла з листочками.
— Як ви вважаєте, чому частину рослини названо «живцем»? (Вона житиме, а з неї виросте нова рослина.)
— Подивіться, як я зрізатиму живець з пеларгонії. Зрізати його потрібно нижче ось цього вузлика на стеблі (показ) гострим ножем (ви цього робити самі ще не можете, тому просіть дорослих
допомогти вам). Біля вузлика швидше утвориться корінець. З живця виростає така сама рослина, як та, з якої взяли живець.
— Я зрізала цей живець з якої рослини? (З пеларгонії)
— Отже, виросте нова пелагронія. (Вихователь пропонує дітям наблизитися до робочих столів.)
 
Практичний показ живцювання
— На кожному столі стоять баночки з водою, а в них знаходяться живці. З яких рослин ці живці? (Відповіді дітей.)
— А тепер подивіться, як слід правильно саджати живець.
Вказівним пальчиком зробимо отвір (дірку) в ґрунті посередині горщика. Тепер ставимо живець в отвір до першого листочка, до вузлика. Обережно притискайте ґрунт навколо живця. Роботу виконувати потрібно обережно, щоб не зашкодити живцеві. І щоб він прижився, його слід обережно полити. З чого ви починатимете роботу і як саджатимете живці?
 
Дидактична вправа «Що і як» (повторення послідовності роботи)
— Кожен із вас має горщик із ґрунтом. Горщики ми приготували заздалегідь.
Самостійна робота дітей. Індивідуальна допомога.
— Де краще розмістити висаджені живці? (Рослинам потрібне світло, але живці погано переносять яскраве освітлення, тому розмістимо їх на підставці біля вікна.)
Підсумок
— Тепер кожен запам’ятає, яку рослину він посадив. Поливатиме її, а коли з’явиться перший листочок, то це означатиме, що рослина прижилася і почала рости.
Перспектива
— Будемо добре доглядати за рослинами, дбатимемо про них. Коли вони зміцніють, підростуть, ми подаруємо їх дітям.

Додаток

Вдячні помічники
Оксанка дуже любила кімнатні рослини. Її кімната була схожою на маленьку виставку квітів. Кожна квітка відчувала любов і тепло дівчинки.Оксанка залюбки доглядала за ними: поливала, витирала листочки, розпушувала ґрунт, повертала їх до сонечка, щоб росли стрункими і красивими.  І квіти віддячували дівчинці гарним цвітом, запашним листячком, яскравими кольорами.
 
Одного разу в дівчинки сталось горе — захворів її братик. Дівчинка прийшла до кімнати дуже сумна, на її очах бриніли кришталеві сльозинки, що стікали по її обличчю тоненькими струмочками.
Квіти це почули і почали розмірковувати: як же допомогти своїй господині?
Каланхое запропонувало свій цілющий сік, що допоможе вилікувати нежить, а горлечко вилікує алое. Хлорофітум додав, що він очистить повітря в кімнаті, бо ця справа вдається йому найкраще.
Лілія запропонувала неповторний аромат своїх красивих квітів, що не лише зробить повітря приємним, але й обов’язково поліпшить стан здоров’я братика Оксанки. «Дзень-дзелень!» — задзеленчав дзвіночок фуксії. Почувся тихенький мелодійний голосочок: «Я теж хочу допомогти братикові нашої господиньки, але не знаю як». І всі рослини дружно вирішили, що фуксія даруватиме хлопчикові свою красу і привабливість.
Хлопчик швидко видужав і був приємно здивований такими ліками. Відтоді він допомагав сестричці Оксанці доглядати за її зеленими улюбленцями.
С. Пасіула
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів