Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Узагальнення за темою «Іменник» Урок української мови у 3-му класі

Н. М. Лебідь, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, Шаповалівська ЗОШ І–ІІІ ст., Борзнянський р-н, Чернігівська обл.

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знаннятретьокласників за темою «Іменник», пов’язавши темууроку із життям просвітительки С. Ф. Русової; розвиватимислення, орфографічну пильність, зв’язне мовленняшколярів; виховувати любов до природи та шану допедагогічних надбань Софії Русової.

Обладнання: портрет С. Русової, картки, словник власних імен.

Хід уроку

І. Організаційний момент
Стали, дітки, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти — просто молодці!
Сідайте, діти! У гурті
Зустрілися ми знову,
Про нашу мову чарівну
Поведемо розмову.
 
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. «В Україні рідна мова є українська, нею мусить провадитися вся наука»,— писала видатний педагог і громадська діячка С. Ф. Русова, ім’ям якої названо нашу школу і день народження якої ми сьогодні святкуємо. Отже, сьогоднішній урок ми пов’яжемо з ім’ям С. Ф. Русової та підсумуємо наші знання за темою «Іменник».
 
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів
1. Гра «Незакінчене речення»
  • Слова, що є назвами предметів,— це...
  • Іменники можуть бути назвами істот і...
  • Іменники належать до ... роду.
  • Іменники мають число... та...
  • З великої букви пишуться... іменники.
2. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно літери, сполучення букв, слово та речення.
Сс Рр Фф ія ова Софія
Олешня дала Україні Софію Русову.
— Назвіть у реченні власні іменники. (Олешня, Україні, Софію Русову)
— Що таке Олешня? (Село на Ріпкинщині, де народилася С. Ф. Русова.)
— Що означає ім’я Софія? (З грецької — мудрість.)
Демонстрування словника власних імен. — З цього словника ви зможете дізнатися, що означає ім’я кожного з вас.
 
3. Словниковий диктант «Корисні поради»
Софія Федорівна Русова, Чернігівщина, село Олешня, річка Десна, місто Чернігів, Борзнянщина, село Шаповалівка, Ріпкинщина.
Взаємоперевірка робіт.
— Дайте пораду своєму товаришеві щодо написання цих слів. (Учні виконують запропоноване.)
 
4. Гра Упізнай мене»
— Почувши іменники, що є назвами істот, плескайте у долоні.
Шаповалівка, учитель, узлісся, поле, мудрість, студент, лікар, чистота, дятел, військо, сад, теля, звіробій, товариш, трава, тюлень, підвода, окунь, клімат, книжка, Софія.
 
5. Письмо під диктування
(Один учень працює біля дошки.)
Софія Русова жила певний час на хуторі поблизу Шаповалівки. 18 лютого наша школа святкує день народження просвітительки.
— Підкресліть у реченнях головні члени.
— Назвіть у реченнях усі іменники.
— Поясніть лексичне значення виділеного слова та визначте його відмінок.
 
6. Гра «Лото-забава»
— На картках за допомогою граматичних ознак зашифровано слова, упізнайте їх.
Ім., одн., жін. р., істота, влас. назва. (Софія)
Ім., одн., жін.. р., неістота, заг. назва. (Школа, книга)
— Прочитаймо прочитаємо вислів С. Ф. Русової: «Школа — це перш за все книга». (Учні читають хором.)
— Як ви розумієте цей вислів? (Міркування учнів.)
 
7. Самостійна робота
— З кожної групи слів утворіть і запишіть речення.
Край, і, знай, свій, люби, рідний.
Квітень, травень, з, водою, з, травою.
— Знайдіть іменники, визначте їхнє число.
— Визначте відмінок виділених іменників.
 
8. Слово вчителя
— С. Ф. Русова вважала, що діти обов’язково повинні вивчати в школі різні науки, зокрема природознавство. Вони обов’язково мають привчатися змалечку розуміти і берегти природу, навколишній світ. На адресу учнів нашої школи надійшов лист, пропоную його вашій увазі.
Прислала вам Земля листа.
О! Чим стурбована вона?
Швиденько лист ми прочитаєм,
Про що вона у нас питає?
Що хоче нам розповісти?
І чим ми зможем помогти?
Моє звертання — до людей,
Дорослих і малих дітей.
Погляньте, де ми живемо,
Що на Землі ми творимо?
Чом плаче матінка-природа?
Куди зникає її врода?
Чом ріки наші обміліли?
Поля врожайні опустіли?
Будуєм все, руйнуєм за що?
Цього й самі не знаєм ми...
Невже такі ми всі ледачі,
Ніщо не здатні зберегти?
Нехай політик і учений,
Школяр і навіть немовля
Билинку кожну зберігає,
Щоб цвітом вкрилася земля.
Г. Михальчук
— Розкажіть про свої враження від почутого. (Відповіді учнів.)
 
9. Робота в парах
— Підкресліть іменники, визначте їхні рід та відмінок.
Метелика ловити я не хочу,
Він — квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.
За віршем А. Костецького «Я не хочу»
 
10. Гра «Кращий мовознавець»
— Кожне словосполучення замініть близьким
за значенням іменником.
Сильний дощ — (злива);
дощ із блискавкою — (гроза);
сильна метелиця — (завірюха);
суха трава — (сіно).
 
ІV. Підс умок уроку
Гра «Так — ні»
  • Ріпки — власний іменник? (Так.)
  • Загальні іменники пишуться з великої літери? (Ні.)
  • Іменники відповідають на питання хто? що? (Так.)
  • Назви міст, сіл, вулиць пишуться з маленької літери? (Ні.)
  • Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що? (Так.)
  • Плечі — це іменник, що вжитий у множині? (Так.)
  • Іменники позв’язуються з іншими словами за допомогою прийменників та закінчень? (Так.)
— Завершити наш урок хочу віршем своєї учениці Анни Мірошниченко, яка правильно зрозуміла настанови Софії Русової.
 
Природолюбам
Діти, бережіть природу:
Ліс, повітря, чисту воду.
Сірників ви не паліть,
Дім, довкілля бережіть!
Не кидайте ви сміття,
Не розводьте багаття.
Щоб не знать пожежі зла,
Знайте: сірники — не гра!
За рослинами дивіться
І робіть все, як годиться.
Сонце, небо і земля —
Природа рідная моя!
І ліси, і гори, й ріки
Наші вже давно, навіки
Бережіть довкола все —
Воно радість принесе!
 
V. Домашнє завдання
Вправа 330 (усно).
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів