Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Обдаровані діти. Як їх розпізнати?

В. В. Івченко, ЗОШ № 145, м. Харків

Маючи багаторічний досвід роботи в школі, я завжди замислююся над питанням: як виявити обдарованих дітей у класному колективі та групі дітей, яких я навчаю. Обдарована дитина — це феномен, що не можна відразу розпізнати. Тому я ставлю перед собою завдання знайти таких дітей.


Маючи багаторічний досвід роботи в школі, я завжди замислююся над питанням: як виявити обдарованих дітей у класному колективі та групі дітей, яких я навчаю. Обдарована дитина — це феномен, що не можна відразу розпізнати. Тому я ставлю перед собою завдання знайти таких дітей. Певна річ, що більшість дітей від народження однаково наділені розумом. Різниця у рівні розвитку їхніх здібностей зумовлена різницею життєвих умов. Є діти з генетичною спадковістю, завдяки чому їхня обдарованість є вродженим, досить рідкісним явищем, що успадковується від батьків і навіть через покоління. Але справжню обдарованість виявляє лише незначна частина дітей. Обдарованість може виникнути стихійно і далі розвиватися за сприятливих умов або зникнути за несприятливих умов. Тому від учителя залежить створення атмосфери продуктивного пізнання на уроці чи після нього. Учитель може творчо викори стовувати навчальні та виховні прийоми, впроваджувати нові методи, нестандартні ситуації пізнавальної діяльності учнів. Для розкриття інтересів учнів та виявлення поміж них найбільш здібних у своїй практиці я використовую особистісний підхід до кожного учня.
 
За фахом я вчитель англійської мови. На уроках мені нелегко визначити обдарованих учнів, оскільки вони не достатньо володіють англійською мовою. У нашій школі є етнографічний музей Слобожанщини, створений за допомого учнів і батьків. Необхідність в екскурсоводах спонукала мене до складання проекту англомовних екскурсій музеєм, тому я дала завдання старшокласникам скласти такий проект. Звісно, це були найбільш талановиті діти, які взяли участь у презентації. Переможцем стала учениця десятого класу, яка дивує всіх дітей школи і гостей своїм знанням мови і цікавістю проведення екскурсій. Це дійсно обдарована учениця.
 
Проведення конференції на тему «Мова — спосіб спілкування» поміж учнів 10–11-х класів переконало мене в тому, що обдаровані учні мають науковий підхід у спілкуванні. Вони фантазували про майбутнє мов, відкривали для слухачів надзвичайні факти розвитку різних мов — англійської, німецької, французької, чеської, польської, угорської, румунської, української, китайської та інших. Слухачі конференції самі визначили найкращих доповідачів і творчо обдарованих дітей.
 
У шкільному гуртку «English Speaking Club» цікаво відбувся конкурс «Вулиця мов», де учні спілкувалися англійською, відвідуючи організовані членами гуртка крамниці, кафе, театр, кінотеатр. Школярі виявили високу комунікативну компетенцію, спілкуючись англійською мовою. Переможцями цього конкурсу були найкращі діти, які креативно мислять. До того ж, вони отримали нагороди розумників.
 
Важливим методом роботи в пошуках обдарованих дітей я вважаю побудову гіпотез, які передбачають припущення, що може стати темою якогось дослідження, наприклад, дослідження довкілля на тему «Земля — наша домівка». Метою цього проекту були питання збереження Землі від забруднення і виживання людства в техногенних ситуаціях. Учень десятого класу, який переміг у цьому конкурсі, продовжив науковий пошук у Малій Академії Наук. Тут він проявив свою обдарованість і творчість.
 
Проведення позакласних творчих заходів підтверджує думку про те, що намагаючись розпізнати обдарованих дітей, учитель повинен вигадувати, раціоналізувати і створювати атмосферу пошуку. Набутий досвід свідчить про те, що обдаровані діти дуже допитливі, активні, із задоволенням сприймають складні завдання, не терплять, коли їм нав’язують готову відповідь. Коли я виявляю таких дітей, я намагаюсь розвинути у них психологію лідера, залучаю їх до позакласних заходів, зокрема рольових ігор, брейн-рингів, вікторин, інтелектуальних ярмарків. Спілкування з учнями і проведення диспутів «Який я і що мене цікавить?», «Ми щасливі, ми веселі» та шоу-вистав також сприяють виявленню обдарованості. Моєю головною метою є не зробити з них вундеркіндів, а виховати у них упевненість у собі та жагу до творчого пошуку. Завжди слід пам’ятати, що учень — це факел, що необхідно запалити. Учитель, який формує творчу обдаровану особистість,  повинен бути новатором.
 
Учитись важко, а учить ще важче,
Але не мусиш зупинятись ти,
Як дітям віддаси усе найкраще
То й сам сягнеш нової висоти.
П. Сингаївський
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів