Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном». 11 клас

С. Г. Лайко, учитель-методист української мови та літератури вищої категорії Харківської обласної школи-інтернату «Обдарованість»

Мета:

  • донести глибину змісту твору, високу художність зображення людських стосунків;
  • розвивати навички аналізу новели з ідейної та художньої точки зору, уміння формулювати думку про прочитане, події, героїв;
  • виховувати шанобливе ставлення до почуттів інших людей, кращі людські якості: порядність, відповідальність, співчутливість, гідність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.


ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово вчителя
 
Сьогодні — незвичайний урок. Ми будемо говорити про особливий твір — новелу «Три зозулі з поклоном». У ньому Григір Тютюнник у художній формі втілив красу та глибину справжнього кохання, чуйне й бережливе ставлення людей одне до одного, показав, що таке шляхетність, духовність.
 
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель пропонує учням сформулювати й записати власну тему уроку. Формулювання очікувань від уроку:
— Від цього уроку я очікую...
 
ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя
Сьогодні нашу літературу не можна уявити без творів Григора Тютюнника. Спадщина прозаїка кількісно невелика, але дуже вагома, бо вона чесно й відверто відтворює світ людських взаємин. Борис Ілліч Олійник стверджував, що «Григір Тютюнник прийшов до читачів своїх чесно, надійно, надовго».
Митець з Полтавщини був дуже чесним, аж до прямолінійності, принциповим, відвертим. Кажуть, що працював неквапом, — інколи важко, нещадно правив себе, бо до творчості ставився з великою пошаною, ніжністю, пієтетом.
 
Найбільше вражає любов письменника до людини, простої, мудрої в любові до природи, до хліборобської праці. Хто ж вони, герої оповідань та повістей? Це його земляки, хлібороби, глибоко духовні особистості, що відчувають душу землі, людини. У кожному творі присутня Любов до землі, до праці, до людини.
 
Шановні учні, ви вже прочитали новелу «Три зозулі з поклоном» (з присвятою «Любові всевишній»). Зараз сформулюйте самостійно тему уроку й запишіть її в зошити. Прокоментуйте, будь ласка, свої теми.
 
Вдома ви дібрали й записали в зошити рядки з віршів українських поетів про кохання, які, на вашу думку, найповніше передають ідею новели Г. Тютюнника й суголосні з настроєм твору. На дошці ви бачите листівки з цитатами, які ви дібрали й тепер зможете використати.
 
«Я тягнусь до тебе в ночі й дні останні,
Шепочу до тебе в синю дальню даль...»
М. Бажан
 
«Я буду на світі,
Допоки незнане світло
В обличчі твоєму світить...»
Д. Павличко
 
«Через літа, шляхи круті
Мене ти не знайшла.
А ти завжди в моїм житті»
Волошкою цвіла.
Т. Масенко
 
«Моє кохання до сконання,
Мого «люблю» не зломить час».
М. Доленго
 
«Моя любов — мов білий лебідь,
Черкала в хвилях срібний шлях...»
В. Кобилянський
 
«Якби зібрати з неба всі зірки
І всі сонця з усіх небес на світі,—
Моя любов горітиме яркіш
За всі сонця на тисячі століттів...»
В. Сосюра
 
Про що ви подумали, коли прочитали останні рядки новели («Останній лист від тата» та думки оповідача). Герой думає: «Коли се було... А я й досі думаю: «Як вони чули один одного — Марфа і тато? Як?..»
А ще думаю: «Чому вони не одружилися, отак одне одного чуючи?»
— Тоді не було б тебе — шумить велика «татова сосна».
 
Бесіда за змістом твору
Учитель. Справді, це твір про долю, про безмір людських почуттів, про пам’ять серця, найперше — про Кохання, точніше — про Любов. Думаю, що варто уточнити, чим відрізняються ці дуже близькі слова?
  • Як ви вважаєте, чому саме Марфа має безцінний дар відчувати Михайла через відстані й час, чому вона, а не Софія «щораз перша вгадувала, коли тато обізветься».
  • Чи вважаєте ви, що «Марфина душа нещасна»? Умотивуйте думку.
  • Що ж таке щастя? Чи щаслива Марфа?
  • Подивіться на дошку, знайдіть листівку з цитатою й запишіть у зошити рядки, які найкраще, на вашу думку, передають «дух» твору та можуть бути епіграфом до уроку.
  • Умотивуйте свій вибір.
  • Які епізоди новели найвиразніше показують благородство й красу душ героїв новели (Михайла, Софії та Марфи)? Поясніть вибір.
  • Пригадаймо, що таке художня деталь. Знайдіть у тексті новели одиничну та наскрізну художню деталь, з’ясуйте їхнє значення. Випишіть художні деталі з тексту твору. Усно розкрийте значення кожної з них.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Творча робота (твір-мініатюра на вибір)
Теми:
  • Кадр із фільму «Три зозулі з поклоном»  У чому полягає краса душі героїв новели?
  • Чи погоджуєтеся ви із судженням Григора Тютюнника: «Немає загадки таланту. Є вічна загадка Любові»?
2. Узагальнювальна бесіда за прослуханими творами
Які асоціації викликає у вас слово «Любов» тепер, коли ви прочитали твір «Три зозулі з поклоном»?
Складіть «асоціативний кущ»: любов — це…
Прокоментуйте, пригадайте епізоди, які можуть бути прикладом.
 
Метод «Незакінчене речення»
Сьогодні я зрозумів, що краса й глибина почуттів у...
 
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати есей про любов у житті людини.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів