Щирість, мужність та оптимізм героїні твору Е. Портер «Полліанна», її вплив на життя міста. 5-й клас

Л. М. Сипливець, учитель зарубіжної літератури Ніжинської ЗОШ № 7, Чернігівська обл.

Мета:

  • навчальна: розширювати знання учнів про творчість зарубіжних, зокрема американських письменників; формувати уміння робити висновки і висловлювати судження на основі прочитаного;
  • розвивальна: розвивати навички компаративного аналізу на прикладі прочитаних творів;
  • виховна: сприяти формуванню оптимізму, доброзичливості, любові до людей і позитивного мислення.
 
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу; урок з елементами компаративного аналізу.
Обладнання: портрети Е. Портер та Марка Твена, ілюстрації до творів «Полліанна» та «Пригоди Тома Сойєра», художні тексти повістей Е. Портер і Марка Твена, мультимедійна презентація за темою уроку, медіа-засоби.

Перебіг уроку

І. Організ аційний момент
II. Актуаліз ація навчальної дія льності
Евристична бесіда
  • Літературу якої країни представляє Елінор Портер?
  • Кого ще з відомих письменників цієї країни ви можете назвати?
  • Які твори цих письменників ви читали?
  • Що об’єднує повісті Марка Твена про Тома Сойєра та Е. Портер про Полліанну?
 
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Цікавий роман Елінор Портер із задоволенням читають дорослі й діти, адже саме цей твір навчає нас оптимізму.
Чи вміємо ми радіти? Чи вміємо ми бути щасливими? Чи вміємо ми робити щасливими наших рідних, близьких, сусідів, просто знайомих і навіть випадкових перехожих? Чи можемо ми зробити наш світ хоча б на краплиночку добрішим?
Подібні питання та багато інших думок виникає у нас під час читання роману «Полліанна». І все це завдяки головній героїні твору, про яку я хочу поговорити сьогодні на уроці.
 
 
IV. Робота над темою уроку
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
  • Створіть асоціативний кущ «Полліанна».
Очікувана відповідь
 
 
(Учні захищають та обґрунтовують свій вибір.)
 
2. Аналіз образів героїв літературного твору
  • Дослідіть роль Полліанни в житті мешканців Белдінґсвіла.
Очікувана відповідь (див. табл. далі)
 
3. Обговорення результатів аналітичної роботи
  • Ким стала Полліанна для жителів містечка?
(Полліанна стала для мешканців міста янголятком, рятівником від поганого настрою, хандри, навчила вірити й бачити хороше скрізь та в усьому, навіть у найгіршому, навчила щастю, умінню радіти життю. Найголовніше — навчила жити. Адже для неї жити — це більше, ніж просто дихати.)
 
4. Здоров’язбережні технології
Учитель. Для того щоб жити повноцінно, потрібно дихати на повні груди. Тож зробімо невеличку перерву для виконання кількох вправ.
(Під керівництвом учителя діти виконують фізичні вправи.)
І на завершення нашої розминки подаруйте одне одному свої чарівні посмішки.
А тепер сідаймо за парти і продовжуймо працювати.
 
Ім'я героя твору До появи Поліанни Після знайомства з Поліанною
Тітка Поллі
Сувора, холодна, стримана, з почуттям обов’язку, пунктуальна, нещасна, сумна, самотня
Турботлива, добра, чуйна, дозволяла собі розпускати довге волосся,
чепуритися, плакати, грати в радість і бути щасливою
заміжньою жінкою
Лікар Чилтон
Завжди привітний, добрий, чуйний, але самотній і нещасний через любов до тітоньки Поллі, 
її неприязнь через давнє непорозуміння
Лікар зумів порозумітися з коханою жінкою й одружитися,
стати щасливим
Джон Пендлтон
Замкнутий, похмурий, мовчазний,
самотній
Люблячий, турботливий батько усиновленого хлопчика Джиммі.
Його життя стало яскравим, веселим, повноцінним
Джиммі
Сумний, зневірений, бездомний,
хотів мати батьків, сім’ю і будинок
У нього з’явились і сім’я, і названий батько, і будинок. Хлопець
став щасливим
Місіс Сноу
Дратівлива, примхлива, вразлива, сердита, хвора жінка, яка лежала
в темній кімнаті й не дозволяла відчиняти вікна
Терплячіша, уважніша до інших, дозволяла відчиняти вікна та
впускати в оселю сонячне проміння, розчісувати своє кучеряве
волосся, робити всілякі зачіски, прикрашати волосся свіжими
трояндами. Почала навіть працювати: в’язала одяг для дітей
з притулку і раділа з того, що у неї здорові вмілі руки
Ненсі
Завжди привітна, турботлива, чуйна, люб’язна, але не любила
свого імені й понеділків
Полюбила своє ім’я та зрозуміла, що понеділок — також гарний
день тижня
Священик Пол Форд
Був засмученим, у розпачі, писав проповіді, розпочинаючи словами
«Горе вам…»
Усвідомив свою місію, роль у житті мешканців міста і починав
проповіді так: «Радійте, люди…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Компаративний аналіз образів героїв літературних творів
  • Визначте риси характеру Полліанни: назвіть риси характеру, завдяки яким дівчинка змогла вплинути на мешканців міста. (Оптимізм, доброта, любов, щирість, відкритість, люб’язність, мужність, щедрість, турботливість, душевність, небайдужість.)
  • Ще в одному американському містечку Сент-Пітерсберґ жив хлопчик-бешкетник. Хто це? (Том Сойєр.)
  • Проведімо цікаве дослідження. Порівняйте цих двох героїв: знайдіть спільне та відмінне у їхніх образах, тобто проведіть компаративний аналіз. Заповніть таблицю  Зіставлення образів Полліанни й Тома».

 

спільне

відмінне

том

Полліанна

 

6. Рефлексія. Інтерактивний метод «Мікрофон»
Чого ви навчилися завдяки знайомству з героями творів американських письменників?
 
V. Підбиття пі дсумків уроку
1. Завершальне слово вчителя
— У житті кожної людини трапляється книга, фільм, відбувається якась подія чи зустріч, яка може змінити її життя. Думаю, що роман Елеонор Портер «Полліанна» належить саме до таких випадків. Особисто мене ця книга навчила вірити в краще, долати негаразди та відчай.
 
2. Інтерактивний прийом «Незавершене речення»
Продовжте речення: «Книга, яка стала для мене справжнім життєвим путівником,— це…».
 
VI. Домашнє завдання
За вибором:
1) скласти сенкани «Полліанна» та «Том Сойєр»;
2) написати твір «Як змінилось би наше місто, якби в ньому оселилися Полліанна чи Том Сойєр».
 
Література
1. Ніколенко О. М. Світова література : підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. — К. : Грамота, 2013.
2. Портер Е. Полліанна : роман / пер. з англ. Богдана Гора. — К. : Школа, 2006.
 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів