Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Навчити вчителя. Кілька ідей з освітнього кластеру на Форумі видавців

Минулого тижня на Форумі видавців тривав освітній кластер з десятками панельних дискусій, обговорень, презентацій та майстер-класів.

Під час однієї з таких дискусій за модерації команди EdCamp Ukraine — натхненника Олександра Елькіна і програмної координаторки Олени Малахової — обговорювали проблеми українського вчительства.

Чи впливають гроші на мотивацію вчителя? Що із закордонного досвіду можна було б запровадити в Україні? Чи варто звільняти велику кількість учителів та вчительок? Як і де найкраще підвищувати свою кваліфікацію?

На ці питання Олександр та Олена шукали відповіді разом зі спікерами цієї панельної дискусії.

Роман Шиян, директор Львівського інституту післядипломної педагогічної освіти;
Катерина Ясько, стратегиня Міжнародного інституту інтегрального розвитку і експертка з емоційного інтелекту;
Оленка Северенчук, організаторка Global Teacher Prize Ukraine, менеджерка креативних проектів громадської спілки «Освіторія»;
Інна Большакова, тренерка педагогів, стипендіатка Фундації Сороса, експертка з розвитку критичного мислення;
Світлана Осауленко, керівниця напряму підтримки і підготовки учасників/учасниць програми «Навчай для України / Teach For Ukraine».
Команда «Нової української школи» записала кілька ідей з дискусії та вирішила поділитися ними з вами.

Кілька цікавих фактів, що команда EdCamp Ukraine готує до хвилі регіональних (не)конференцій програми «EdCamp у коробці»:
  • Фінляндія. З-поміж осіб, які хочуть стати педагогами, лише 10 % зрештою допускають до викладання в школі.
  • Данія. 95 % шкільних педагогів задоволені своєї роботою і відзначають стале відчуття ефективності й щастя.
  • Японія. Учителі разом готуються до уроків, присутні на уроках одне в одного, що дає можливість отримати якісний зворотний зв’язок.
  • Сінгапур. Шкільні педагоги проходять 100 годин курсів підвищення кваліфікації на рік.
  • Естонія. 64 % шкільних педагогів мають спеціально виділений проміжок часу у своєму робочому графіку для підвищення кваліфікації.
  • Австралія. 42 % шкільного вчительства — чоловіки.
Про один міжнародний досвід, що варто використати в Україні
 
Роман Шиян. У Фінляндії спеціально навчені ментори працюють з молодими вчителями. Йдеться не про наставництво, коли один досвідчений учитель консультує одного молодого, а саме про роботу з групою — тоді з’являються нові знання, це допомагає новачкам. Програми для менторів розробили університети, що займаються підвищенням кваліфікації. Вони підготували менторів, які далі працюють з менш досвідченими вчителями.
 
Катерина Ясько. Україні було б кориснозапозичити досвід Дубаю (ОАЕ), де на клаптику пустелі проживають 4,5 мільйони людей, вільно і щасливо навчаються люди з 200 країн світу.
У міжнародній школі Apple навчаються 2300 дітей з 80 країн світу. Це абсолютний простір толерантності.
У Дубай приїжджають найкращі з усього світу вчителі.
Нам потрібно відчинити двері педагогам і лідерам освіти з різних країн.
 
Світлана Осауленко. В Індії є така практика — learning circles (з англ.— навчальні кола). Групи вчителів з різних шкіл чи з однієї, одного містечка чи різних, які об’єднуються в такі кола і регулярно зустрічаються, аби поділитися враженнями, досвідом, проблемами.
Це створює таку групову підтримку одне одного, якої нам бракує. Створити такі речі в нас в Україні не було б проблематично. І це допомогло б підтримувати одне одного.
 
Оленка Северенчук. Я б почала з досвіду Фінляндії й жорсткого відбору студентів, які вступають до педагогічних вишів. Необхідно почати з цього стратегічного кроку, бо це — про майбутнє освіти. І, звісно, з наповненням програм практико-орієнтованим навчанням.
 
Інна Большакова. Є така світова практика, коли вчитель (молодий юнак чи дівчина) здобуває освіту за фахом (це може бути фізика, література), за півтора-два роки здобуває педагогічну освіту з певними методиками і дуже суттєвою роботою в школі з ментором і методичною підтримкою. Було б цікаво втілити його в Україні.
 
Про фінансову мотивацію вчителя і повагу до професії
 
Світлана Осауленко. Наші учасники справді отримують стипендію. Але вона лише дає їм змогу орендувати житло, сплачувати за переїзд, аби вони могли повністю сфокусуватися на своїй важливій роботі — бути вчителем. Це не означає, що ми намагаємося змотивувати різних людей з усіх куточків України саме зарплатнею, стипендією.
Учительська праця має оплачуватися гідно. Наші вчителі є носіями доброго і прекрасного не заради грошей. Не потрібно використовувати гідну заробітну плату як чинник мотивації, вона просто має бути гідною.
 
Оленка Северенчук GFK Ukrainе на замовлення ГС «Освіторія» провело соціологічне дослідження. Воно показало, що в Україні вчитель не поважає себе.
82 % вчителів не задоволені своїм соціальним статусом. 44 % киян висловилися про те, що вчитель взагалі не є потрібним і ключовими у навчальному процесі. Чим менше місто — то більше вчителя поважають, що більше місто, то статус учителя нижчий.
Це дослідження проводилось до того, як ми привезли Global Teacher Prize до України. Наш KPI успішності премії — не в кількості заявок, що ми отримали на конкурс, а в тому, аби цифра у 82 % зменшувалась. І відповідно, населення України теж починало поважати вчителя.
 
Про підвищення кваліфікації
 
Роман Шиян. За демонополізацією цієї системи в Україні наявна певна демонізація. Це мене трохи дратує. Ключ не в тому, аби відкрити шлюзи для конкуренції. Потрібно розвивати культуру співпраці різних провайдерів у цій системі.
Відкрию велику таємницю: ресурсу цього «монстра» (чинних інститутів підвищення кваліфікації — ред.) зовсім не вистачає на те, аби виконати в кількісних параметрах те, що необхідно виконати, навіть не зважаючи на Нову українську школу.
Відтак маємо конвеєр, що позначається на якості. Необхідно впроваджувати легкі механізми співпраці — і прикладів цього є багато.
 
 
Інна Большакова. Я маю практику роботи з дітьми, а не тільки з учителями й підтримкою вчителів. І це важливо — ті, хто викладають, повинні контактувати з дітьми.
Я в робочій групі з підготовки завдань для моніторингу читацької грамотності учнів 4-х класів. У нас є консультант — Альгірдас Забульоніс з Литви, професор математики.
Він розповідав, як вони створювали аналогічні завдання для дітей 4-го класу в їхній країні. Це роблять дорослі люди, які не працюють з дітьми. Відтак вони обклеїли стіни своїх кімнат фото для того, аби розуміти своїх дітей. Ми не розуміємо сучасних дітей. Поговоримо про це також.
 
Катерина Ясько. Варто розробити якісні показники ефективності роботи, а також увести в практику підготовки вчителя психодіагностичні інструменти, що дадуть змогу міряти не тільки знання методик учителів, але й їхню здатність створювати емоційно комфортні, безпечні простори для навчання.
 
Світлана Осауленко. Я б додала до цього — обмін досвідом між учителями з різних куточків країни й з-закордону.
 
Оленка Северенчук. Потрібно наповнити новими й глибшими сенсами поняття підвищення кваліфікації та зробити її максимально практикоорієнтованим, тобто дати вчителям практичні інструменти, що вони могли б використовувати.
 
В Україні є 18 000 шкіл, 480 000 учителів і вчительок. Чи погоджуєтеся ви з твердженням: «З частиною педагогів у ході реформи доведеться попрощатися»?
 
Інна Большакова. Учителі навчались у радянській школі. Вони тривалий час працювали теж у радянській школі. У нас була можливість навчатися, брати участь у міжнародних проектах. Ми маємо якісь речі, яких не мали ті вчителі, які навчають у звичайній школі. Потрібно підтримувати їх, а не звільняти одразу.
Я теж мама. Якось моя дитина принесла завдання номер 468 за третій клас — учителі математики зрозуміють, що я маю на увазі. Можете уявити мої відчуття, коли я сиджу з дитиною і розв’язую те, що вона ще не має вчити. Але я розумію і вчителів.
Ми проводили літню школу для вчителів пілотних шкіл. Зараз учасники цього тренінгу в закритій групі на Facebook постять фото з новітніми освітніми технологіями. А цим учителям — за 50.
Ми були дуже здивовані, коли вчителі на нашій літній школі сказали, що вони вперше чують слово «нейропсихологія». Якби всі вони пройшли курси з нейропсихології, розуміли, як працює дитячий мозок, тоді й викладання було б іншим.
 
Оленка Северенчук. Так, але це варто робити так, що прощатися треба шанобливо і розуміти, що вони дуже багато вклали в систему освіти.
 
Катерина Ясько .Я скажу «Так». Тому що ми спостерігаємо, що в різних школах України є багато емоційного насилля. 82 % дітей, згідно з опитування ЮНІСЕФ, кажуть, що в їхньому житті присутній булінг. 42 % з них уважають, що єдиний спосіб розв’язати проблему — навчання педагогів.
Але є педагоги настільки травмовані, що ми спостерігаємо очевидні психологічні відхилення. Поки ми не почнемо дивитися на це компетентно, ми не зможемо мінімізувати ці ризики.
 
Світлана Осауленко. Скільки б років учителі не працювали в школі, вони мають святу місію — навчати дітей. Тому моє оптимістичне переконання в тому, що вчителям потрібно створити умови для розвитку. 
 
З іншого боку, є проблема, що багато викладачів виходять на пенсію — за цим показником за 5 років ми можемо втратити близько 20 % педагогів. Педагог Нової української школи одним словом
 
Роман Шиян. Освічені й вільні.
 
Світлана Осауленко. Натхненні та ті, які надихають.
 
Катерина Ясько. З орієнтацією на навчання протягом життя. Англійською це звучало б як growth mindset.
 
Оленка Северенчук. Назву два слова. Шестируке божество «Шива» — це зараз, коли ми тільки починаємо реформу. Але згодом, я сподіваюсь, це буде слово «щасливий».
 
Інна Большакова.Сміливий. Тому що для здійснення реформи потрібно вийти із зони комфорту. А це — завжди ризик, непередбачувані обставини.
 
 
Друкується за матеріалами сайту
«Нова Українська Школа» — nus.org.ua
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів