Будова й функції шкіри

І. А. Новікова, учитель біології та екології вищої категорії Кліщинського НВК «Дошкільний навчальний заклад — ЗОШ» ім. М. П. Старицького, Чорнобаївський р-н, Черкаська обл.

Цілі уроку:

  • ознайомити учнів із будовою та функціями покривної системи — шкірою; розширити знання про терморегуляцію та розкрити особливості всіх шарів шкіри людини;
  • розвивати вміння порівнювати покривні системи людини і ссавців; уміння спостерігати, логічно мислити та робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до своєї шкіри.

Тип уроку: засвоєння нових знань.


Хід уроку

І. Організаційний момент
Рефлексія
Учитель. У вас на партах лежать смайлики. Один із них має «сумне обличчя», а інший — «веселе». Підніміть один зі смайликів відповідно до вашого настрою.
(Вчитель звертається до учнів із сумним настроєм і активізує їх до роботи на уроці.)
 
ІІ. Актуаліз ація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
1. Вправа «Дружнє коло»
(Учні стають у коло.)
Учитель. Діти, візьміться за руки. Стисніть руку товариша. Скажіть, що ви відчуваєте? Потріть рука об руку. Візьміться знову за руки. Що ви відчуваєте тепер?
 
2. Бесіда за вправою
  • Чому долоні стали теплішими?
  • Що таке шкіра?
  • Яка функція шкіри?
ІІІ. Мотивація навчально-піз навальної діяльності учнів
Робота за картками
Прочитайте визначення та поставте знак:
+ — якщо знаєте про це…
– — якщо не чули про це…
? — якщо бажаєте дізнатися про це…
Шкіра є одним з найбільших органів в орга нізмі людини.
Шкіра утворена трьома шарами тканин: епідерміс, дерма, підшкірна клітковина.
Похідними епідермісу, що виконують додаткову захисну функцію, є волосся і нігті.
На голові людини росте у середньому близько 100 тис. волосин.
Ніготь — це щільна рогова пластинка, яка лежить на нігтьовому ложі.
 
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу
1. Розповідь учителя (супровід: слайди)
Складові частини шкіри людини — шари шкіри;
  • меланін, який надає шкірі певного відтінку;
  • похідні шкіри — волосини, нігті;
  • функції шкіри (захисна, терморегуляторна, обмінна, імунна).
2. Самостійні дослідження учнів
Завдання 1. Розгляньте спочатку без лупи шкіру тильної сторони кисті руки. Що ви бачите? Зверніть увагу на те, що з пор виходять стрижні волосся, що пори на шкірі утворюють ромби і трикутники, а обмежена ними поверхню шкіри блищить. Пори — це гирла волосяних сумок, у них впадають протоки сальних залоз, блискуча поверхня шкіри виглядає у результаті змащування її шкірним салом. Яке ще значення мають пори?
(Газообмін між зовнішнім повітрям і шкірою)
 
Завдання 2. Розгляньте через лупу шкіру кисті з долонного боку, знайдіть пори і порівняйте їх із вивченими. Тут пори значно вужче, ледве помітні, інший малюнок епідермісу — переважають лінії. Вкажіть їхнє значення. Дрібні пори — це виходи потових залоз, яких на поверхні кисті багато, а на
тильній майже немає. Долоні поверхні сильніше потіють, що буває під час сильного хвилювання. 
 
Завдання 3. Розгляньте шкіру відкритих частин тіла. Зверніть увагу на колір шкіри та характер поверхні, пружність. Відтягніть шкіру. Як змінюється колір?
Колір шкіри білий, у деяких смуглий, залишки загару, захист. Має рожевий відтінок. Шкіра пружна й еластична. Під час відтягування біліє.
 
3. Хвилинка цікавої інформації (супровід: слайди)
Волосся — це прикраса будь-якої людини, і щоб вони виглядали добре, їх треба берегти. Щоб зберегти волосся, потрібно знати, що вони собою
являють.
Волосся на 3 % складаються з вологи і на 97 % — з білка. Білкові речовини — кератин, «збагаченої» Сульфуром, мікроелементами (Ферумом, Купрумом, Цинком, Хромом, Марганцем) і вітамінами (А, В, Р, С, Т).
 
Волосся буває декількох видів:
  • довге (волосся голови, піхвів, бороди, вусів) — це найміцніше волосся;
  • щетинисте (брови, вії, волосся в носі та зовнішньому слуховому проході);
  • пушкове (на шкірі обличчя, тулуба, кінцівок).
Існує ціла галузь мистецтва під назвою «нейларт», що є мистецтвом декоративного манікюру і розпису нігтів. Це ціла наука про те, як підготувати ніготь до роботи, підібрати потрібні інструменти, створити необхідний фон для малюнка. Як і в будь-якому мистецтві, в нейл-арті існують модні та класичні тенденції.
 
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Робота в групах. Змагальний метод
 
1-ша група. Зробіть позначення
 
 
 
2-га група. Зробіть позначення
 
2. Ланцюг термінів
Дайте визначення термінам: шкіра, кератин, епідерміс, дерма, волосина, ніготь, підшкірна клітковина.
 
VІ. Підбиття пі дсумків уроку
Підніміть знову свої смайлики. (Якщо в учнів покращився чи погіршився настрій, запитати чому. Що цьому сприяло, на їхню думку?)
 
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити параграф підручника. Підготувати експрес-тести з теми (5 завдань).
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
 
 
Dounload PDF

Відгуки читачів