Маршовість — важлива якість музики («Музичне мистецтво», 3-й клас)

К. А. Саєнко, учитель музичного мистецтва, Харківська гімназія № 82

Мета
  • навчальна: учити дітей аналізувати музичні твори, визначати в них музичні особливості; ознайомитися з такою особливістю, як маршовість (її характерними рисами); засвоїти такі засоби музичної виразності, як лад, темп, ритм, динаміка;
  • розвивальна: розвивати вокально-хорові вміння та навички, творчі здібності, музично-естетичний смак;
  • виховна: прищеплювати любов до музичного мистецтва, зокрема до класичної музики.
Обладнання: медіазасоби; музичний інструмент; дитячі музичні інструменти.
Наочність: портрет Л. Бетховена; відеоматеріал (фрагмент кінофільму про Л. Бетховена).
Музичний матеріал: Л. Бетховен. Симфонія № 5 (ІІІ ч.); українська народна пісня «Гей, там, на горі, Січ іде».
Тип уроку: комплексний урок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне привітання
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Сьогодні ми перетворимося на допитливих інтерв’юерів, щоб з’ясувати, чи всі опанували тему попереднього уроку.
Гра «Інтерв’юер»
Учні ставлять запитання одне одному.
  • З якою темою ви ознайомилися попереднього уроку? («Яскраві ритми танцювальності».)
  • Назвіть риси танцювальності. (Жвавість, ритмічність, динамічність.)
  • З якими музичними творами ознайомилися попереднього уроку? (М. Глинка «Арагонська хота», Полонез ля мажор Ф. Шопена.)
  • Що таке хота?
  • Що таке полонез?
  • Якими є особливості музики «Класного рондо» Д. Кабалевського?
  • Назвіть особливості музики пісні «Літо минулося» Я. Степового.
  • Що таке музичний лад?
  • Що таке музичний ритм?
  • Відповіді учнів.
 
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
(Симфонія № 5 Л. Бетховена (ІІІ ч.))
Учитель. Сьогодні ми прослухаємо твір уже знайомого вам композитора.
  • Відгадайте, хто це.
Він у Німеччині народився,
У місті Бонні проживав.
І сонат велику кількість
Світу він подарував.
(Л. Бетховен.)
Які твори цього відомого композитора вам знайомі? («Бабак», «Весела. Сумна».)
Пропоную переглянути невеличкий кінофільм про життя Людвіґа ван Бетховена.
Учні переглядають відеоматеріал.
  • Де народився композитор?
  • Які видатні твори він написав?
Відповіді учнів.
Сьогодні ми прослухаємо третю частину Симфонії № 5. Проте спочатку пригадаймо, що таке симфонія.
 
Словникова робота
Симфонія — це твір для симфонічного оркестру, що містить чотири частини.
Учні прослуховують третю частину Симфонії № 5 Л. Бетховена.
  • Визначте особливість цієї музики. (Вона маршова.)
  • Визначте характер твору. (Героїчний.)
Справді, багато творів Л. Бетховена мають героїчний характер. П’ята симфонія — один з найяскравіших зразків саме такої музики, у якій передано нескореність душі композитора перед важким ударом долі. Музика наповнена боротьбою, протистоянням та перемогою. У цій симфонії стверджується, що люди творять свою долю. А урочиста маршовість передає цю яскраву перемогу людини над долею!
 
Вокально-хорові вправи
Учитель. Заспіваймо третій куплет пісні про особливості музики.
Учні співають про маршовість у музиці.
Під її ходу ритмічну
Йдуть солдати на парад.
Маршовість лунає міцно,
Марширують всі підряд!
Заспіваємо всю пісню з відповідними рухами: 1-й куплет — пластичні рухи рук; 2-й — танцювальні рухи; 3-й — марш.
Учні виконують пісню, супроводжуючи спів ритмічними рухами.
 
Вивчення пісні (українська народна пісня «Гей, там, на горі, Січ іде»)
Учні прослуховують українську народну пісню
«Гей, там, на горі, Січ іде».
  • Яку особливість має пісня: пісенність, танцювальність чи маршовість? (Маршовість.)
  • Про що йдеться в пісні? (Про славних та відважних українських козаків.)
  • Визначте характер музики. (Героїчна, урочиста, відважна.)
  • Які ознаки маршовості наявні в цієї пісні? (Чіткий ритм.)
  • Які засоби виразності ви помітили в музиці пісні? (Мажорний лад, швидкий темп, гучна динаміка, чіткий ритм.)
  • Якби ви були композиторами, яку назву дали б цій пісні? (Відповіді учнів.)
Насправді ця пісня — українська народна. Вона має назву «Гей, там, на горі, Січ іде». Заспіваймо перший куплет пісні в характері та із застосуванням цих засобів музичної виразності.
Учні співають.
Спробуймо передати маршовість у музиці за допомогою музичних інструментів. Оберіть, будь ласка, відповідні музичні інструменти. Учні обирають барабан, бубон та виконують пісню, відбиваючи маршовий ритм.
 
Гра «Веселе коло»
Учитель. Пропоную закріпити знання про засоби музичної виразності під час цікавої гри.
Учні утворюють коло. Учитель грає музичні фрагменти, а учні реагують відповідним чином (мажор — руки догори, мінор — донизу; швидкий темп — біжать по колу, повільний — ідуть повільно; голосна динаміка — розширюють коло, тиха — звужують).
 
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
  • Назвіть тему сьогоднішнього уроку. («Маршовість — важлива якість музики».)
  • Визначте характерні риси маршовості. (Відповіді учнів.)
  • З якими творами ознайомилися на уроці? (Із третьою частиною Симфонії № 5 Л. Бетховена та українською народною піснею «Гей, там, на горі, Січ іде».)
  • Що таке симфонія? (Відповіді учнів.)
  • Які характерні риси об’єднують ці два музичні твори? (Відповіді учнів.)
 
Оцінювання
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів