Майндмеппінг на уроках інформатики в початковій школі

Укладач С. В. П’яскорська, с. Ведмеже Вушко, Вінницький р-н., Вінницька обл.

Кількість інформації у світі постійно зростає, тому виникає необхідність уміти її опрацьовувати і краще запам’ятовувати.

Перед учителем постає завдання навчити всього цього учнів. Для реалізації цих завдань потрібні нові прийоми і способи роботи з навчальною інформацією. Одним із таких ефективних способів, на мій погляд, є технологія майндмеппінгу. Вона заснована на зображенні асоціативних зв’язків (складання ментальних карт: карт пам’яті, інтелект-карт, карт розуму, карт мислення).
Автором цієї технології є Тоні Б’юзен — відомий англійський письменник, лектор і консультант із питань інтелекту, психології навчання і проблем мислення. Він стверджує, що цей метод може знайти застосування в будь-якій сфері життя, де потрібно вдосконалювати інтелектуальний потенціал людини та запам’ятовувати велику кількість інформації.
 
Завдання технології інтелектуальних карт:
  • розвиток креативності школяра;
  • прискорення процесу навчання;
  • формування комунікативної компетентності в процесі групової діяльності;
  • покращення всіх видів пам’яті;
  • формування загальнонавчальних умінь, пов’язаних зі сприйняттям, переробкою та обміном інформацією;
  • формування організаційних умінь.
Ментальна карта будується на основі ключових слів або картинок, які відображають частини головної ідеї. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв’язки між ними, тим самим забезпечуючи швидке і усвідомлене засвоєння матеріалу.
Ментальні карти дають змогу у стислій, вербально-образній формі глибоко й міцно засвоювати навчальний матеріал, тому використовувати цю технологію в початкових класах можна на різних етапах уроку.
 
Інтелектуальні карти на етапах уроку
  • Актуалізація опорних знань (вправа «Асоціації»)
  • Вивчення нового матеріалу (додавання нових «гілок» протягом уроку)
  • Закріплення вивченого (робота в групах — відновлення елементів інтелектуальних карт)
  • Підсумок уроку (створення колажу)
  • Домашнє завдання (творче завдання зі складання інтелектуальних карт)
На основі цього методу можна створити систему навчання, яка озброїть учня найважливішим умінням — умінням самостійно здобувати знання і використовувати їх у своїй діяльності. Створення інтелект-карт підходить для дитини з будь-яким типом сприйняття. Різниця лише в способі складання карти та в поводженні з нею. Адже можна займатися майндмеппінгом, сидячи за партою, працюючи біля дошки чи пересуваючись кабінетом, рисувати чи проговорювати зміст карти вголос під час роботи в групах, споглядати створену карту і милуватися нею, чи слухати підготовлену презентацію групи, яка створила карту. Головне, аби учні зрозуміли, усвідомили і глибоко запам’ятали навчальний матеріал, а потім змогли скористатися набутими знаннями.
 
Основні принципи створення інтелектуальних карт
  • об’єкт уваги (вивчення) сфокусовано в центральному образі;
  • основні теми та ідеї, пов’язані з об’єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді гілок;
  • гілки позначено ключовими образами і словами;
  • ідеї наступного порядку (рівня) також зображено у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок;
  • гілки формують зв’язану вузлову структуру (систему).

 

 
Програми для створення інтелектуальних карт
  1. bubbl.us
  2. mindmeister
  3. coggle
  4. wise mapping
  5. Freemind
  6. MindNode
  7. mapul
  8. Mindomo
  9. mind42.com
  10. Xmind

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів