Іменники — загальні й власні, конкретні й абстрактні назви. 6 клас

О. Б. Луцик, учитель української мови та літератури Лоп’янської ЗОШ І–ІІІ ст., Івано-Франківська обл.

Мета:

  • поглибити знання про іменник як частину мови,його значення, морфологічні ознаки, синтаксичнуроль у реченні;
  • формувати уявлення про функціонування іменників — назв істот і неістот, власних і загальних, конкретних та абстрактних іменників на основі дослідження;
  • домогтися засвоєння учнями правил вживання великої букви і лапок у власних назвах;
  • розвивати логічне мислення;
  • виховувати почуття патріотизму, любов до рідногокраю, кращі моральні якості.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово вчителя
Життя кожної людини починається з дитинства, з перших рожевих снів на зорі, зітканих теплими маминими долонями, з гілки яблуні, що стукала у вікно, будячи до нового дня, із стежки до отчого дому, до рідного краю.  Весь цей час людину супроводжує слово, бо воно має велику цінність. Знати рідне слово, його потенціал — наше з вами навчальне завдання.
 
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, НАВИЧОК, УМІНЬ
Перевірка домашнього завдання
Учитель. Мені цікаво послухати сенкани, над якими ви працювали вдома.
Учні зачитують сенкани про рідну землю.
 
— Складаючи сенкани, ви використовували в тексті іменники?
Вправа «Незакінчене речення»
  • Іменник — це…
  • Належить до…
  • Називає…
  • Відповідає на питання…
  • Змінюється за…
  • Найчастіше в реченні виступає…
  • Іменники, які відповідають на питання хто?, належать до….
  • А ті, що відповідають на питання що?....
  • Наведіть власні приклади назв істот і неістот.
 
Розподільний диктант
У першу колонку пишемо назви істот, а в другу — назви неістот. Якщо ми правильно їх розкладемо, то прочитаємо речення.
Лось, мікроб, Олена, павук, очі, єдність, сопілка, ящірка, електричка, науковець, кіборг, лаванда, олівець, альбатрос.
Ключ: Лоп’янка — моє село.
 
  • У яких випадках ми вживаємо велику літеру в словах?
  • Яка різниця між іменником Лоп’янка і село?
  • Які дві орфограми наявні в першому іменн ику?
  • Яку синтаксичну роль виконують тут іменники?

Зверніть увагу на слова, що записані на екрані. Це своєрідний епіграф до лексичного матеріалу, який буде використано на уроці.
Випишіть іменники. Поясніть написання власних назв.
 
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Учні записують тему уроку.
Учитель. Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати іменник, повторимо відомості про власні та загальні назви, конкретні та абстрактні.
 
V. ЗАСВОЄННЯ ТЕМИ УРОКУ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ЗАВДАНЬ
1. Робота з теоретичним матеріалом підручника
Загальні іменники називають усі предмети певного роду. Наприклад, слово річка позначає будь-який великий водяний потік. Власні іменники використовуються для того, щоб з ряду предметів певного роду виділити якийсь один предмет. Наприклад, власна назва Манявка виділяє з усіх рік одну річку. До власних назв належать імена, по батькові, прізвища, клички тварин, географічні назви, назви книжок, газет, журналів, кінофільмів, різних організацій. Власні іменники пишуть з великої літери.
 
2. Словниковий диктант
Записуємо приклади власних назв. Учень біля дошки коментує написане.
Богдан Кравців, Україна, Організація Об’єднаних Націй, Європа, Мурка, вірш «Сон», Великдень, річка Манявка, Новий рік, журнал «Зайчик», Президент України, Чумацький Шлях, Біблія, День знань, церква  Воздвиження Чесного Хреста, Батьківщина.
 
3. Робота з теоретичним матеріалом підручника.
Конкретні і абстрактні іменники
Учитель. Прошу весь клас відкрити свої долоньки і серця. Я вам у них засію добро, любов, здоров’я, милосердя, успіх, щастя, знання, відданість. Це все, що я назвала, можна побачити і доторкнутися до цього? А знаєте, які це були іменники?
 
Предметність матеріального світу не збігається з предметністю в граматичному розумінні. Матеріальні предмети називає лише частина іменників (їм відповідають істоти, речі щоденного побуту, речовини й матеріали — те, що існує в природному середовищі). Іменникам веселка, краса, ніжність, читання не відповідають матеріальні предмети, але з погляду граматики їхнє значення предметності виражають за допомогою категорії роду, числа, відмінка та ін. Відповідно іменники поділяються на конкретні та абстрактні назви.
 
Як відрізнити конкретний предмет від абстрактного?
Застосовуємо прийом фотографування:
  • конкретний предмет можна сфотографувати (намалювати);
  • абстрактний — ні, бо він існує лише в людській свідомості (сон, мрія, радість, розум).
Назви абстрактних понять — це назви якостей, властивостей, дій, станів (блакить, доброта, балаканина, натхнення).
 
VІ. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ, УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОПІЗНАВАЛЬНИХ УМІНЬ З ТЕМИ
Робота з таблицею
Кожному з учнів роздано табличку, яку потрібно заповнити іменниками з екрану (слайд).
Доброта, хлопець, орел, пенал, олівець, грам, сміливість, будинок, відмінок, мужність, геройство, двері, біганина, портфель, чесність, фломастер, байт, ключ, молодість, клімат, метр, вольт, біль, радість, біг, скромність, річка.
 
 
Творча лабораторія
Від поданих іменників утворіть збірні іменники. З одним збірним іменником складіть речення.
  • Людина — людство,
  • птах — птаство,
  • діти — дітвора,
  • листок — листя,
  • ворон — вороння,
  • волос — волосся,
  • гілка — гілля.
 
Робота з текстом, спроектованим на дошку
Традиційно обабіч криниці висаджують калину. Це дерево не тільки прикрашає місце, але й оберігає воду від спеки. З ранньої весни духмяніють тут квіти, гудуть бджоли, витьохкують солов’ї, а восени на рябчастих гілках багровіють пучки соковитих ягід.
Зробімо математичний аналіз тексту:
1. Скільки у тексті іменників?
2. Скільки іменників, що є назвами істот?
3. Скільки іменників, що є назвами неістот?
4. Скільки конкретних іменників?
5. Скільки абстрактних іменників?
Робимо синтаксичний розбір 1-го речення.
 
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
Гра «Так чи ні»
Дайте відповіді на запитання одним словом.
  1. Іменники, назви істот, відповідають на питання що? (Ні)
  2. Іменники, назви неістот, відповідають на питання що? (Так)
  3. Загальні іменники називають усі предмети певного роду. (Так)
  4. Власні іменники пишуться з маленької літери. (Ні)
  5. Абстрактні іменники ми можемо сфотографувати. (Ні)
  6. Конкретні іменники ми можемо намалювати. (Так)
  7. Людство, картоплиння, дітвора — це збірні іменники. (Так)
 
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати міні-твір «Моє рідне село» з використанням загальних і власних, конкретних та абстрактних іменників.
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів