Форми рельєфу суходолу. Гори. 6 клас

О. М. Ковцун, Гадинківська ЗОШ, Гусятинський р-н, Тернопільська обл.

Мета уроку: поглибити і розширити знання учнів про форми рельєфу, сформувати уявлення про класифікацію гір за висотою, віком, походженням; розвивати уяву, вміння користуватися шкалою висот, працювати з картами, схемами; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і природних ресурсів, почуття прекрасного.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, фізична карта світу, зображення гірських вершин, фото з подорожі Карпатами, повість І. Франка «Захар Беркут», атласи, енциклопедія для дітей, аудіозапис  пісні В. Івасюка «Я піду в далекі гори».

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО НАВЧАННЯ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Календар погоди
Характеристика стану погоди за тиждень. Формування навичок аналізу погоди.
Бесіда
  • Що таке рельєф?
  • Які є форми рельєфу?
  • Про які форми рельєфу ми дізнавалися на минулому уроці?
  • Якими кольорами позначають рівнини на фізичній карті?
  • Як класифікують рівнини за висотою?
  • Гра «Вірю — не вірю»
  • Чи правда, що рівнина з абсолютною висотою не вище 200 м називається низовиною? Чому?
  • Чи вірите ви, що рівнини можуть мати висоту понад 500 м?
  • Чи вірите ви, що всі рівнини позначені на карті лише одним кольором?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Про гори ви чули вже не раз. Про них складено багато пісень, написано багато книг і віршів. (Звучить фрагмент пісні В. Івасюка «Я піду в далекі гори».) Чому людей так цікавлять гори? Чим їх приваблюють до себе ці величезні споруди? Якими можуть бути гори? Чому вони різняться між собою? І де у світі розташовані найбільші гірські вершини? Ось про все це ми і спробуємо дізнатися сьогодні на нашому уроці.
 
ІV. ФОРМУВАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Випереджувальне завдання учнів
Альпіністи стверджують, що нема нічого прекраснішого у світі, ніж застигла краса німих вершин. Попри те, що на альпіністів постійно чатує небезпека, вони знову і знову прагнуть підкорювати нові вершини. Чому цих людей називають альпіністами? Бо 1796 р. була вперше підкорена найвища вершина Альп — гора Монблан (4807м), відтоді цей вид спорту — підняття на вершини — дістав назву альпінізм.
Ось на малюнку ви можете побачити, які на вигляд альпіністи — сміливі, сильні, готові до випробувань люди.
Робота з підручником
Завдання. З’ясувати, які складові виділяють у горі.
Робота зі схемою
Завдання. За висотою гори поділяються на низькі, середні і високі. Розгляньте схеми на дошці. Яка висота в низьких гір, середніх? високих?
Робота з картою
На карті ці висоти передають кольором: низькі — світо-коричневим, середні — коричневим, високі — темно-коричневим. Отже, розглядаючи фізичну карту, ми одразу можемо знайти гори, визначити їхню висоту.
Завдання. Знайти на карті високі гори, назвати їх.
Робота в групах
Завдання. З’ясувати класифікації гір:
  • 1-ша група — за віком,
  • 2-га група — за способом утворення,
  • 3-тя група — за зовнішнім виглядом.
  • Розповідь учителя
Люди використовують гори для господарської діяльності і відпочинку. У горах видобувають корисні копалини, прокладають тунелі й шляхи. Якщо люди вирубують ліс у горах, то на оголені схили більше впливають руйнівні зовнішні сили. Варто було людям порушити цілісність гір — і вони покарали людей обвалами і зсувами, руйнуваннямдоріг і мостів. Якщо  нема лісу, там зникають тварини і рослини, змінюється природа. Тому для збереження природних ресурсів, рослинного і тваринного світу в горах створюють природоохоронні території: заповідники, заказники, національні парки, а окремі об’єкти оголошують пам’ятками природи, які охороняються законом.
 
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Гори — ділянки земної поверхні, що високо здіймаються над навколишньою місцевістю.
Завдання. Скласти узагальнювальну схему «Гори» (класифікація гір, приклади).
 
VІ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Практична робота 3 (продовження).
Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу»
Завдання. Позначити і підписати на контурній карті гори: Гімалаї, Альпи, Анди, Кордильєри, Карпати, Уральські.
Творча хвилинка
УРИВОК З ПОВІСТІ «ЗАХАР БЕРКУТ»
«Сонце доходило вже полудня і сипало гаряче золотисте проміння на тухольські гори; розігріта живиця сильніше запахла в лісах; гордо і тільки десь-колись помахуючи розпластаними крилами, плавав яструб високо понад полонинами в лазуровім океані. Тиша стояла в природі».
Перегляд фотографій з подорожі Карпатами.
 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф підручника.
 
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда
  • Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Які є гори за висотою, за віком, за формою вершин?
  • Чому гори так приваблюють людей?
  • Чому гори потребують охорони?
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів