Крамниця українського національного одягу. Інтегроване заняття з пізнавального та художньо-естетичного розвитку

З. О. Гумінська, вихователь, спеціаліст вищої категорії, вихователь-методист, Романівський ДНЗ № 1 «Сонечко», Житомирська обл.

Програмовий зміст: продовжувати розширювати та збагачувати знання дітей про особливості українського національного одягу; формувати уявлення про те, що вишиванка — це сімейний оберіг; учити бачити спільне і відмінне в одязі хлопчиків і дівчаток; збагатити словник словами: крамниця, швея, модельєр, кравець; формувати вміння вживати узагальнювальне поняття «національний одяг»; розвивати пам’ять, мислення; виховувати шанобливе ставлення до національного одягу.

Обладнання: спеціально облаштована крамниця національного українського одягу, комп’ютер, дві ляльки в національних костюмах, український віночок, пазли, національний одяг, дві великих паперових сорочки, геометричні фігури, рослинний орнамент, магнітофон, аудіозапис пісні «А сорочка мамина».

Хід заняття

Вітання
Сонечко сяє,
Сопілочка грає,
Річка тече,
Човник пливе.
Розгрібаю лівим весельцем,
Розгрібаю правим весельцем,
Розгрібаю обома руками.
Я вітаюся із вами.
 
Вихователь. Діти, сьогодні ми говоритимемо про одяг. А чи знаєте ви, що таке одяг? Навіщо він потрібний? (Відповіді дітей.)
— Так, правильно, одяг нас зігріває в холодну погоду, а в спеку захищає від сонця, прикрашає нас. Поглянувши на одяг, можна визначити, який настрій має людина. Одяг буває різним: звичайним, святковим, національним.
— У що ми зараз одягнені? (У звичайний одяг.)
— Розкажіть про нього.
 
Гра «У що я одягнений»

 

Вихователь бере до рук м’яч і каже: «Я сьогодні одяг нена...». Далі описує свій одяг і передає м’яч наступній дитині. «А ти в що одягнений?». Діти складають невеличку описову розповідь.
— Отже, існує багато різного одягу. Щоб його створити, працюють дуже багато людей. Кравці вирізають одяг з тканини, швачки зшивають тканину. А ще є модельєри, які створюють одяг. А ви хотіли би бути модельєрами? (Так)
— Тоді я запрошую вас до столиків, на яких для кожного лежать заготовки для створення одягу. Спробуйте скласти.
 
Гра «Склади одяг із частин»
— Молодці, ви гарно працювали, були справжніми модельєрами! А як ви вважаєте, ви створили звичайний одяг чи святковий? (Святковий)

 

— А ще цей одяг є національним. Спробуємо дібрати гарні слова про цей одяг.
 
Гра «Який одяг?»
Вишиваний, святковий, гарний, рідний, дорогий, квітучий, багатий, кольоровий, український, національний...
— Молодці, діти! Як називають людей, які носять національний український одяг? (Українці)
— Як називається держава, у якій живуть українці? (Україна)
— А віршики про українців ви знаєте? (Діти декламують вірші.)
Ми є діти українські, хлопці та дівчата.
Рідний край наш Україна,
красна та багата.
Гарні вишиванки, стрічки і намисто,
Одяг український, одяг променистий.
Наші вишиванки — мов оті віночки!
Справжні українці — в вишитій сорочці.
Звучить музика. З’являються дві ляльки — хлопчик Тарасик і дівчинка Оленка.
— Ходімо до ляльок і привітаємося.
Вихователь пропонує одній із дівчаток узяти ляльку Оленку, а одному із хлопчиків — ляльку Тарасика.
Дівчинка з лялькою Оленкою в руках декламує вірш.
Я маленька українка,
В мене коси по колінка.
До барвистого віночка —
Вишиваночка сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки.
Хлопчик із лялькою Тарасиком у руках декламує вірш.
Син я України-неньки.
Українцем я зовуся,
Україною горджуся.
— Малята, у що одягнені ці ляльки? Який на них одяг? (Звичайний, святковий, національний)
— Наші ляльки одягнені в український національний одяг.
— У що одягнений хлопчик? (Сорочка вишиваночка, червоні шаровари, синій пояс, а на ногах — чобітки.)
— У що одягнена Оленочка? (Сорочка, спідниця, фартушок, на ногах — червоні чобітки, на голові — віночок.)
— Пограємо в народну гру «Віночок».
 
Гра «Віночок»
Цей віночок не простий.
У ньому квіти кольорові
Та стрічки шовкові.
Хто на голову надягає,
Той в таночку кружляє.
Ти іди, іди, віночку,
З рук у руки, з краю в край.
Де зупинишся, віночку,
Затанцюй і заспівай.
— Сьогодні наші ляльки хочуть запросити нас відвідати крамницю з національним одягом. Але щоб потрапити туди, нам потрібно заграти на сопілочці. Заграємо? (Так!)
 

 

Пальчикова гімнастика «Сопілочка»
На сопілочці я граю:
Ду-ду-ду,
Ду-ду-ду!
Ось як пальці загинаю:
Ду-ду-ду,
Ду-ду-ду!
У крамницю потрапляю:
Ду-ду-ду,
Ду-ду-ду!
Діти підходять до крамниці, де продають український національний одяг.
— Ми – в крамниці! Роздивимося вітрину Який одяг є в крамниці? (Жіноча сорочка-вишиванка, спідничка, фартушок, шаровари, чоловіча сорочка-вишиванка, пояс, чоботи, віночок, намисто...)
 

 

— Дуже гарний, різнокольоровий вишитийодяг у нашій незвичайній крамниці! Розгляньмо вишиваночки. Якого вони кольору? Чим вони вишиті? (Різнокольоровими нитками)
— Діти, а чи знаєте ви, що означають кольори на вишиванці? Ні! То послухайте, будь ласка. Кожен колір має своє значення:
• червоний колір — символ любові та щирості;
• синій колір — символ неба, сили, здоров’я;
• жовтий колір — символ сонця, хліба, тепла;
• зелений колір — символ життя рослинного світу.
— Зверніть, будь ласка, увагу на те, що орнаменти на вишиванках різні: геометричні та рослинні. Що зображено на рослинних орнаментах? (Квіти, пелюстки, листя, стебельця)
— Що зображено на геометричних орнаментах? (Трикутники, квадрати, круги)
— У наш час такі речі можна придбати не тільки в крамниці, на ринку, але й в інтернет-магазині. Хочете дізнатися, який одяг пропонує інтернет-магазин? (Вихователь вмикає комп’ютер, показує дітям український національний одяг.)
— Діти, вишита сорочка — це оберіг українського народу. Вона є великим захисником для людей. Зараз я вам розповім легенду, як вишита сорочка врятувала життя дітям. Умощуйтеся на стільчики і слухайте уважно. А було це так...
 
Прийшло на землю зло. Тягнуло за собою всіх — і чоловіків, і жінок. І вже почало наближатися до маленьких діток. Стала на захист матуся одна. З’явився мамі Ангел і ось що сказав:
— Ти виший сорочку хрестиком, але нікому про це не розповідай! Бо вони не гідні!
І вишила мати сорочку для своєї дитини, та серце не витримало — всім розповіла сон. І цілу ніч матусі вишивали, співали і молились, щоб уберегти дітей від зла. Коли сонце проснулося, зло прийшло, та не знайшло хатини, куди б воно могло зайти!
— Діти, чому зло не змогло зайти до хати? (Матусі вишили сорочки-обереги своїм дітям.)
— Бачите, яку силу має вишита сорочка, навіть від зла захищає!
 
Дидактична гра «Прикрась сорочку»
Діти об’єднуються у дві підгрупи, підходять до столів і прикрашають сорочки рослинним та геометричним орнаментом.
 
— Отже, ми власноруч створили обереги, що захищатимуть нас від лиха та зла. Вишиванка — це святий оберіг. Зберігайте знання про українські вишиванки, шануйте, пам’ятайте рідну історію!
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 

Dounload PDF

Відгуки читачів