Лабораторна робота № 5 «Дослідження коливань нитяного маятника». 7 клас

Н. В. Семенюк, Широківська ЗОШ, Запорізький р-н, Запорізька обл.

Цілі: сформувати в учнів навички визначати амплітуду, період і частоту коливань маятника; переконатися на досліді, що частота й період коливань маятника не залежать від амплітуди його коливань і маси тягарця, проте залежать від довжини нитки; виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; навчати учнів працювати в парах та групах.

Тип уроку: формування знань та практичних навичок.

Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи, ПК, мультимедійний проектор, зошит для лабораторних робіт для 7 класу (Ю. М. Мишак, В. Д. Сиротюк), презентація.


Хід уроку

І. Організаційний етап
  • Привітання вчителя й учнів;
  • перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Розминка (1 хв)
Епіграфом нашого уроку будуть слова англійського фізика Р. Бішопа:
«Світ, у якому ми живемо, дивовижно схильний до коливань».
 
Прочитайте епіграф до сьогоднішнього уроку. Подумайте, чому англійський учений так висловився про коливання в природі?
Висловлювання учнів.
 
ІІ. Актуалізація знань
Гра «Закінчи речення»
  • Період коливань математичного маятника поy yзначається літерою...
  • Частота коливань маятника позначається ліy yтерою...
  • Маса позначається літерою...
  • Кількість коливань позначається літерою...
  • Формула розрахунку періоду коливань має запис...
  • Масу тіла можна виміряти за...
ІІІ. Практична частина уроку
Учитель. Усім відомо, що кожна теорія, гіпотеза повинна підтверджуватись практикою, дослідами. Цікавим з цього приводу є вислів Ольги Муравйової (сучасна російська  поетеса, майстер афоризмів): «Теорія без практики — це нуль. А А ле практика без теорії може бути й мінусом». Вам надано можливість підтвердити свої  знання дослідами.
 
Виконання лабораторної роботи «Дослідження коливань нитяного маятника»
План виконання:
1. Інструктаж із БЖД.
2. Ознайомлення з інструкцією до лабораторної роботи.
3. Збирання дослідної установки.
4. Безпосереднє виконання лабораторної роботи.
 
Хід виконання роботи
  • Підвісьте кульку на нитку завдовжки 30–y y40 см. Відхиліть її від положення рівноваги. Підрахуйте кількість коливань кульки й час, протягом якого ці коливання відбувалися. Визначте період коливань маятника. Результати запишіть у таблицю.
  • До цієї самої нитки підвісьте кульку іншої маy yси. Повторіть попередній дослід. Результати запишіть у таблицю. Зробіть висновок.
  • Змініть довжину нитки й виконайте попередні y yдосліди. Результати запишіть у таблицю. Зробіть висновок.

  • Перевірте, чи змінюється період коливань маy yятника, якщо кульку відхиляти на різні кути.
 
 
Період розраховується за формулою T= t/N.
 
5. Опрацювання результатів досліду та оформлення звіту в лабораторних зошитах.
6. Завдання для допитливих (для учнів із високим рівнем знань).
 
IV. Підсумок уроку
Рефлексія: інтерактивна вправа «Результат»
  • Що цікавого ви дізнались з уроку?
  • Які відкриття ви зробили?
  • Чого ви сьогодні навчилися?
  • Що залишилося незрозумілим?
  • Чи досягли ви мети практичної роботи?
 
Домашнє завдання
Повторити § ___, збірник задач — № ____.
 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів